Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, KriZZ said:

Bestilte en G2 selv nå, virker som et bra hopp med tanke på skjermene og oppløsning, så blir spennende å teste :) 

Så beholdningene raste så fort ned, så tørte ikke å vente 😛 
Gikk til behandling med en gang også.

 

Oi ja, på er det plutselig bare 15 stk igjen på lager! Hvis de hadde 700 (fordelt over hele Skandinavia kanskje?) så er det en imponerende hastighet. 50 headset til den prisen utsolgt etter bare noen dager er uansett veldig bra! Er jo entusiast utgave det her. 

Lenke til kommentar
Alak87 skrev (1 minutt siden):

Oi ja, på er det plutselig bare 15 stk igjen på lager! Hvis de hadde 700 (fordelt over hele Skandinavia kanskje?) så er det en imponerende hastighet. 50 headset til den prisen utsolgt etter bare noen dager er uansett veldig bra! Er jo entusiast utgave det her. 

Ja til prisen å regne så tror jeg det er det beste du kan få for pengene, er nok derfor de ryker fort unna.

Cosmos som er et MYE dårligere headset koster jo 2000,- mer enn G2 fortsatt.

Var jo også egentlig først utsatt til et godt stykke ut i 2021 om jeg ikke tar feil?
Men så fikk de plutselig inn et stort parti nå (som er tomt ila dagen i dag garantert)




 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, ExcaliBuR said:

Takk, skal få gjort det!

Men panelene er avhengig av stabil fps, de håndterer dårlig at det svinger?

Du kan skru av motion smoothing hvis du har det påslått men ulempen da er at du nok vil bli skikkelig sjøsyk hvis du skal spille under anbefalt framerate (90fps på Reverb G2). Men så vil du nok ikke få stabil 90fps på MFS uansett, de fleste kjører på med motion smoothing tror jeg og låser framerate til 40fps eller noe slikt. Jeg er ikke helt sikker på alle detaljer her, hør hva @Dr.Peedee mener. Han virker å ha god kontroll på dette og flight Sims.

Personlig liker jeg disse triksene dårlig. Vil helst ha dønn stabil 90fps i VR.

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fått testet et par timer til i dag. G2 er merkbart bedre visuelt enn Quest 2. Testet med Alyx, Medal of Honor Above and Beyond, Star Wars Squadrons,  Beat Saber og Vader Immortal. Testet en blanding av SteamVR, Revive, Oculus Link, Virtual Desktop og Quest 2 standalone. Sliter fortsatt ganske mye med en liten sweet spot på begge men. 

Ease of use går helt klart til Quest 2. Enkelt å sette opp guardian boundary hvor som helst i leiligheten og trådløs virtual desktop til PC for SteamVR. Riktig litt mer jobb å sette opp virtual desktop enn å bruke USB-C og Link, men fortsatt ganske rett frem. Liker også passthrough løsningen via dobbeltap på headset og at det er enkelt å kjøre reset på view. 

Jeg foretrekker den visuelle opplevelsen (og lyd) fra G2 fremfor Quest 2. Men jeg foretrekker tracking for Beat Saber og programvaren ellers på Quest'n. Tracking på G2 var helt kurant og ok for de andre spillene, kun Beat Saber på litt høyere vanskelighetsgrad at jeg måtte passe på å ikke få kontrollerne utenfor tracking rekkevidde. 

Hvis jeg skal beholde et av produktene så blir det Reverb G2 som jeg beholder, fordi jeg har bra nok gaming rig til å få utnytte skjermen og dens oppløsning og jeg har egentlig ikke noe behov for å kunne spille på andre steder enn på pc rommet. Har også mulighet til å henge opp kabelen i taket hvis den skulle være i veien.

Nå gjenstår det bare å se om jeg kan vende meg til 'sweet spot' og kun fokusere rett frem i uken som kommer, sliter litt med å få det bra til. Har IPD som er litt lavere enn gjennomsnittet, øyne som sitter dypt og stor nese som er i veien på Quest 2 sin 58mm IPD innstilling. Hadde kanskje fungert bedre med noe som jeg kan justere optikk avstanden til øynene. Hadde jeg kunne kommet litt nærmere så hadde sweet spot blitt kanskje noe større. 

 



 

Endret av zoqiet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zoqiet skrev (13 timer siden):

 

Nå gjenstår det bare å se om jeg kan vende meg til 'sweet spot' og kun fokusere rett frem i uken som kommer, sliter litt med å få det bra til. Har IPD som er litt lavere enn gjennomsnittet, øyne som sitter dypt og stor nese som er i veien på Quest 2 sin 58mm IPD innstilling. Hadde kanskje fungert bedre med noe som jeg kan justere optikk avstanden til øynene. Hadde jeg kunne kommet litt nærmere så hadde sweet spot blitt kanskje noe større. 
 

Det kan hende at du er lei av å høre dette, men med tanke på hvor mange som har rapportert en AHA opplevelse og/eller en DERP NÅ VAR JEG TEIT situasjon så tenkte jeg det var/er greit å nevne igjen allikevel:

Det kan hende at du har den på hodet feil.

Ikke bli sint please, jeg er bare et lite sendebud 🐹

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, zoqiet said:

Nå gjenstår det bare å se om jeg kan vende meg til 'sweet spot' og kun fokusere rett frem i uken som kommer, sliter litt med å få det bra til. Har IPD som er litt lavere enn gjennomsnittet, øyne som sitter dypt og stor nese som er i veien på Quest 2 sin 58mm IPD innstilling. Hadde kanskje fungert bedre med noe som jeg kan justere optikk avstanden til øynene. Hadde jeg kunne kommet litt nærmere så hadde sweet spot blitt kanskje noe større. 
 

Veldig bra og informativ tilbakemelding :) Fint å se at du prøver tilvenning.

For deg og dette med sweetspot så er det en ting til som kan fungere for deg. 
Fankenfov mod og som han sier her på 8:17.

REVERB G2 FRANKENFOV MOD

En veldig enkel mod :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (23 timer siden):

Du kan skru av motion smoothing hvis du har det påslått men ulempen da er at du nok vil bli skikkelig sjøsyk hvis du skal spille under anbefalt framerate (90fps på Reverb G2). Men så vil du nok ikke få stabil 90fps på MFS uansett, de fleste kjører på med motion smoothing tror jeg og låser framerate til 40fps eller noe slikt. Jeg er ikke helt sikker på alle detaljer her, hør hva @Dr.Peedee mener. Han virker å ha god kontroll på dette og flight Sims.

Personlig liker jeg disse triksene dårlig. Vil helst ha dønn stabil 90fps i VR.

Hjalp med en restart av PC 😅

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Det kan man på Index. Teit at HP ikke kopierte den funksjonen når de først samarbeidet med Valve.

 

Ja, la merke til dette. Kjipt at Index ikke er lett tilgjengelig i Norge og veldig dyrt hvis jeg skal importere. Tror jeg hadde valgt Index over G2 pga tracking og mulighet til å justere avstand.  

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Veldig bra og informativ tilbakemelding :) Fint å se at du prøver tilvenning.

For deg og dette med sweetspot så er det en ting til som kan fungere for deg. 
Fankenfov mod og som han sier her på 8:17.

REVERB G2 FRANKENFOV MOD

En veldig enkel mod :)

Kanskje verdt å undersøke dette. Han snakker om edge til edge clearity, det har jeg ikke overhode. Jeg har det ca slik som jeg har prøvd å utheve på vedlagt bilde. Det er vel kanskje unormalt lite? 

Teksten utenfor dette er det vanskelig å lese og blir dobbel og blurry. Skal jeg lese menyer og innstillinger må jeg kun fokusere på et par ord av gangen og ellers flytte hodet langs setningen/teksten. 

Det er ubehagelig hvis jeg beveger øynene rundt på skjermen enn å stirre rett frem i fokus området. Både Quest 2 og G2 har ca lik sweet spot for meg. Oculus har kanskje minimalt større, men det er uansett mer behagelig på G2'n pga oppløsningen og bildekvaliteten.

Jeg har brukt ca 3 timer i dag på å justere hvordan headsettet festes på hodet mitt. Både presset så langt inn jeg kan, langt ut, tilt opp, ned, skyve til siden, høyre og lavere, presset mot toppen, under, fordelt likt. Hodestrap fra så langt ned på hode som mulig og til så langt opp som mulig. Samt forskjellige nivåer av hvor stramt, til og med det strammeste som er mulig. 
Har også prøvd uten face cover for å se om det hjelper å komme nærmere, men det var vanskelig å få noe godt resultat ut av det. 

Jeg har ikke greid å få det til noe bedre enn hva jeg har hatt hele tiden. Så er det at sweet spot normalt ikke er noe særlig større enn det jeg opplever og jeg har bare forventet mer? Forstår det ikke når jeg ser på disse youtube'erne snakke om edge til edge clarity. 
Ellers mener jeg å huske at Rift S så hadde jeg mer sweet spot enn dette når jeg testet det for en stund siden. 

alyxfocusarea.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zoqiet skrev (4 timer siden):

 Jeg har ikke greid å få det til noe bedre enn hva jeg har hatt hele tiden. Så er det at sweet spot normalt ikke er noe særlig større enn det jeg opplever og jeg har bare forventet mer? Forstår det ikke når jeg ser på disse youtube'erne snakke om edge til edge clarity. 
Ellers mener jeg å huske at Rift S så hadde jeg mer sweet spot enn dette når jeg testet det for en stund siden. 

 

 

Jeg tror jeg begynner å forstå hva det er du KANSKJE opplever her.

Det kan hende at hva du syns DA og hva du opplever NÅ er annerledes fordi du nå er hjemme og WOW-effekten kanskje har dabbet av, men hva nå enn Rift S'en hadde eller ikke er jo vanskelig å finne tilbake til. Så Jeg forholder meg til det du definitivt rapporterer her og nå med det headsettet du har.

Så her er greia, potensielt: når øynene og hjernen prøver å bli vant til noe, å bruke noen av øye-musklene på en annen måte eller noe, så kan det hende at de ikke helt finner fram til måten de skal se på noe på, som gjør det at når øynene dine ser på noe utenfor sentrum av linsen så greier de ikke helt å prosessere det at ting ikke HELT er "in line" med virkeligheten.

Men det kan hende at med tid så vil øynene dine og hjernen din (kanskje 1-2 uker med stadig bruk) venne seg til opplevelsen og for det første greie å slappe av men også greie å produsere for deg en bedre opplevelse generelt.

Lenke til kommentar

G2en ligger å venter fremdles,  har ikke åpnet boksen enda. Får ikke prøvd den før mandag,  så gleder meg, men blir litt bitter søt, da vi aller mest sannsynlig må avlive vår eldste hund på mandag.  Så vet ikke hvor mye jeg orker å drive med det.

Og nå lurer jeg på om det er mulig å skanne inn et sverd i blade and sorcery . Kona rota frem et antikk sverd til meg.  Og hadde hvert kult å få det sverdet inn i spillet. 

Med gul dekorasjoner og alt.FB_IMG_1608918716226.jpg.0a29afe07241c836dc8f707fbdde2079.jpg

 

FB_IMG_1608918733932.thumb.jpg.9bed69f6d8ca006508d2c3ae773167fc.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gunfreak said:

G2en ligger å venter fremdles,  har ikke åpnet boksen enda. Får ikke prøvd den før mandag,  så gleder meg, men blir litt bitter søt, da vi aller mest sannsynlig må avlive vår eldste hund på mandag.  Så vet ikke hvor mye jeg orker å drive med det.

Og nå lurer jeg på om det er mulig å skanne inn et sverd i blade and sorcery . Kona rota frem et antikk sverd til meg.  Og hadde hvert kult å få det sverdet inn i spillet. 

Med gul dekorasjoner og alt.FB_IMG_1608918716226.jpg.0a29afe07241c836dc8f707fbdde2079.jpg

 

FB_IMG_1608918733932.thumb.jpg.9bed69f6d8ca006508d2c3ae773167fc.jpg

Det skulle nok la seg gjøre men tror det er en litt komplisert prosess hvis du ikke har erfaring fra før. Du må 3d modellere sverdet selv i et program som f.eks. Blender (gratis) og så ta bilder av sverdet for å få teksturene til 3d modellen. Joda du kan "scanne" det med fotogrammetri men det er nok ikke brukende som en modell du kan importere inn i spillet.

Enkleste er nok å bare foreslå for en av de erfarne modderene til spillet om de kan lage sverdet for deg.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...