Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Kan jo også nevnes at CB15-rekorden på 6950x ble gjort på bare 5,3GHz - så de skalerer ikke enormt, de, heller.

 

http://hwbot.org/submission/3450072_8_pack_cinebench___r15_core_i7_6950x_2862_cb

 

Det går kanskje an å forvente lignende frekvenser på vann/luft som disse? Aner ikke hva de pleier å stoppe på, forsåvidt.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gøy at AMD er tilbake, men jeg er også utrolig skeptisk til overklokking. har mine tvil på at 1800X klarer mer enn 4.2-4.4Ghz med bra kjøling.

Det er vel (så godt som( bekreftet at IPC på 6900k og 1800X er tilnærmet lik. Hvis vi forutsetter det:

 

Med tanke på at 6900k ikke kan overklokkes til mer enn 4,2-4,3, så ser jeg ikke helt bekymringen din.

 

Selv om man kun kan skvise et par hundre mhz ekstra ut av Ryzen, så er det likevel et fullgodt alternativ for halve prisen av 6900k.

 

Det er mer enn vi håpet på for noen måneder siden.

Lenke til kommentar

 

gøy at AMD er tilbake, men jeg er også utrolig skeptisk til overklokking. har mine tvil på at 1800X klarer mer enn 4.2-4.4Ghz med bra kjøling.

Det er vel (så godt som( bekreftet at IPC på 6900k og 1800X er tilnærmet lik. Hvis vi forutsetter det:

 

Med tanke på at 6900k ikke kan overklokkes til mer enn 4,2-4,3, så ser jeg ikke helt bekymringen din.

 

Selv om man kun kan skvise et par hundre mhz ekstra ut av Ryzen, så er det likevel et fullgodt alternativ for halve prisen av 6900k.

 

 

"Fullgodt" med bare 16+8 PCIe linjer og 2 minnekanaler?

Lenke til kommentar

jada...

 

 

 

 

 

Det er et tankekors at AMD ikke har kjørt hardt på hypen mtp overklokking, mulig de ikke klokker noe særlig bra. Men dette er synsing selvsagt, beste er å vente til de faktisk er i hendene på noen som kan det :)

 
gøy at AMD er tilbake, men jeg er også utrolig skeptisk til overklokking. har mine tvil på at 1800X klarer mer enn 4.2-4.4Ghz med bra kjøling. ser ut som de kjørte MANGE minus på nitroen og klarte 5.2Ghz.

 

-195,79°C

 

 
vet du at de faktisk kjørte med "full" pott og at cpuen ikke har coldbug? i såfall spøker det ENDA mer for normal klokking :(

 

Det var temperaturen på nitrogenet jeg tenkte på. Den holder alltid den temperaturen når den koker ved atmosfæretrykk.

Du ser forøvrig bittelitt av nitrogenet i videoen under. Litt etter halvveis i filmen.
http://mirror.ninja/5vixv8

 

 

jaja, har lekt min del med nitro og det hender ofte at man må holde en gitt temperatur.. (la oss si -100C). grunnen til at jeg "henger" meg opp i dette er at hvis 5.2Ghz er gjort når LN2 kontaineren blir kjølt ned til -196C så skalerer chippen dårlig på luft.

Lenke til kommentar

 

gøy at AMD er tilbake, men jeg er også utrolig skeptisk til overklokking. har mine tvil på at 1800X klarer mer enn 4.2-4.4Ghz med bra kjøling.

Det er vel (så godt som( bekreftet at IPC på 6900k og 1800X er tilnærmet lik. Hvis vi forutsetter det:

 

Med tanke på at 6900k ikke kan overklokkes til mer enn 4,2-4,3, så ser jeg ikke helt bekymringen din.

 

Selv om man kun kan skvise et par hundre mhz ekstra ut av Ryzen, så er det likevel et fullgodt alternativ for halve prisen av 6900k.

 

Det er mer enn vi håpet på for noen måneder siden.

 

 

liten tvil om at Ryzen 1800X yter godt, men hvis den booster til 4.1Ghz Stock og bare klarer 100-200Mhz overklokk derifra så blir jeg litt skuffet (ikke skuffet over ytelsen, men at den klokker litt dårlig i forhold til standard frekvens.).

 

6900K booster vel Stock til 3.6-3.7Ghz og klokker ofte til rundt 4.4-4.6Ghz med bra kjøling.

 

Ryzen ser uansett veldig bra ut på ren cpu ytelse - det er det liten tvil om :).

Lenke til kommentar

Får vel bidra litt jeg og, selv om jeg egentlig har "pensjonert" meg selv fra forumet...

 

 

 

Ryzen sample single-core overclock is 5GHz on air, primary bottleneck for all-core OC was low-quality VRMs on the motherboard

http://wccftech.com/ryzen-overclocks-cpchardware-5ghz-on-air-tease/

Så med andre ord bør man nok trolig prøve å få hovedkort som har bra nok VRM, kjøling og ikke minst designet for å kunne få maks ut av overklokking, det kan være at man må få ut fingeren selv og gjøre noen modifikasjoner her, men som andre som har lekt seg med "kald" kjøling er det ikke alt for vrient og gi enda litt bedre kjøling til VRM's og andre viktige komponenter på hovedkortet...

Lenke til kommentar

 

 

 

Intel har begynt sette ned prisene, 6700K er gått ned 140$.

 

140$ ?

 

:eek:

Sikkert på ebay.. Hadde vært fint med link på påstanden, slik at forumet blir bedre :)

 

Var her inne, kommer nok andre steder og snart. http://www.microcenter.com/category/4294966995,4294964566/Intel-Processors

 

 

den er jo utgått så ikke rart at de selger den gamle modellen til rabattert pris?

Lenke til kommentar

 

 

 

den er jo utgått så ikke rart at de selger den gamle modellen til rabattert pris?

 

Det har eg ikke sagt heller? Om du ser så er alt satt ned. Det er vel bare bra det vel med litt konkurranse igjen.

 

 

ser ut som dette er en kampanje fra microsenter bare. har aldri sagt at det ikke er bra med konkurranse.. jeg tror bare du tar feil ang generell prisnedsetting fra intel :)

Lenke til kommentar

 

 

Som er nok for de aller aller fleste. Så ja, fullgodt.

 

En i5 65 7500 vil også være nok for de aller aller fleste, er den også et fullgodt alternativ da?

 

 

Ja det vil jeg si, hvis den yter bedre enn en hypotetisk konkurrent til halve prisen.

 

 

En i5 7600K koster mindre enn halvparten av den, frem til 2.mars, hypotetiske 1800X. Med boost ut av boksen til 4,2GHz mot 1800Xs 4,0GHz tviler jeg ikke på at det vil være flere spill som 7600K vil gjøre det like bra eller bedre i. Hvorfor skal man velge 1800X da?

Lenke til kommentar

 

 

 

Som er nok for de aller aller fleste. Så ja, fullgodt.

 

En i5 65 7500 vil også være nok for de aller aller fleste, er den også et fullgodt alternativ da?

 

 

Ja det vil jeg si, hvis den yter bedre enn en hypotetisk konkurrent til halve prisen.

 

 

En i5 7600K koster mindre enn halvparten av den, frem til 2.mars, hypotetiske 1800X. Med boost ut av boksen til 4,2GHz mot 1800Xs 4,0GHz tviler jeg ikke på at det vil være flere spill som 7600K vil gjøre det like bra eller bedre i. Hvorfor skal man velge 1800X da?

 

i5 7600k koster kanskje halvparten, men så har den halvparten antall kjerner (og 1/4 antall tråder).

For samme pris som i5-7600k får du også (litt senere i år, estimert pris) en Ryzen 1600x med 6 kjerner (og 12 tråder) på 3.7Ghz+. Alternativt en Ryzen 1400X med 4 kjerner (og 8 tråder) på 3.9Ghz+ til en lavere pris.

 

Kommende tester vil vise hva som er best, men så langt ser det ganske positivt ut for AMD.

Lenke til kommentar

 

 

En i5 7600K koster mindre enn halvparten av den, frem til 2.mars, hypotetiske 1800X. Med boost ut av boksen til 4,2GHz mot 1800Xs 4,0GHz tviler jeg ikke på at det vil være flere spill som 7600K vil gjøre det like bra eller bedre i. Hvorfor skal man velge 1800X da?

 

 

Hvis ingen spill eller programmer noen gang kunne ta i bruk mer enn 4-kjerner så hadde utvilsomt 7600K vært et bedre kjøp.

 

For noen er den sikkert sikkert et bedre kjøp allerede, iallefall til AMD kommer med en 6-kjerner til samme prisen.

 

Men hva prøver du å oppnå med denne diskusjonen? Mener du virkelig at 6900K er et bedre kjøp enn 1800X pr dags dato?

Lenke til kommentar

 

En i5 7600K koster mindre enn halvparten av den, frem til 2.mars, hypotetiske 1800X. Med boost ut av boksen til 4,2GHz mot 1800Xs 4,0GHz tviler jeg ikke på at det vil være flere spill som 7600K vil gjøre det like bra eller bedre i. Hvorfor skal man velge 1800X da?

 

 

Skal du f.eks. streame, ta opp og spille tviler jeg ikke et sekund på at en 1800x/1700x er mye bedre enn 7600K.

Hvorfor sammenligne en 4kjerne med en 8kjerne?

Hele poenget med en 8kjerne er jo at man skal kunne gjøre mer samtidig uten å tape ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...