Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

En i5 7600K koster mindre enn halvparten av den, frem til 2.mars, hypotetiske 1800X. Med boost ut av boksen til 4,2GHz mot 1800Xs 4,0GHz tviler jeg ikke på at det vil være flere spill som 7600K vil gjøre det like bra eller bedre i. Hvorfor skal man velge 1800X da?

 

 

Her har de testa 14 spill 4-kjerner mot flere. Og laget et sammendrag. https://videocardz.com/66354/core-count-vs-frequency-what-matters-for-gaming

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

En i5 7600K koster mindre enn halvparten av den, frem til 2.mars, hypotetiske 1800X. Med boost ut av boksen til 4,2GHz mot 1800Xs 4,0GHz tviler jeg ikke på at det vil være flere spill som 7600K vil gjøre det like bra eller bedre i. Hvorfor skal man velge 1800X da?

 

Her har de testa 14 spill 4-kjerner mot flere. Og laget et sammendrag. https://videocardz.com/66354/core-count-vs-frequency-what-matters-for-gaming

Du kunne jo ha postet orginalposten fra Computerbase da :p

 

https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spiele-test/#diagramm-battlefield-1-dx11-multiplayer-fps

Lenke til kommentar

jada...

 

 

 

jaja, har lekt min del med nitro og det hender ofte at man må holde en gitt temperatur.. (la oss si -100C). grunnen til at jeg "henger" meg opp i dette er at hvis 5.2Ghz er gjort når LN2 kontaineren blir kjølt ned til -196C så skalerer chippen dårlig på luft.

Ok, men da er jeg med på hva du sier. :)

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Siden Amd har "nerfet" Ryzenplattformen i forhold til x99, så kan i noen tilfeller x99 være et bedre kjøp for noen.

 

For de fleste virker 1700 (uten x) latterlig bra til prisen, særlig om man kjøper 1000kroners hk også. Bra på både spill og programmer som utnytter mange kjerner.

 

Nå vingler jeg veldig om jeg skal gå for ett B350 ("1000-kroners kort") eller X370 ("2000-kroners kort")

:)

Usikker på om jeg skal vente på noen mer offisielle tester av hk.

Lenke til kommentar

 

 

 

En i5 7600K koster mindre enn halvparten av den, frem til 2.mars, hypotetiske 1800X. Med boost ut av boksen til 4,2GHz mot 1800Xs 4,0GHz tviler jeg ikke på at det vil være flere spill som 7600K vil gjøre det like bra eller bedre i. Hvorfor skal man velge 1800X da?

 

 

Hvis ingen spill eller programmer noen gang kunne ta i bruk mer enn 4-kjerner så hadde utvilsomt 7600K vært et bedre kjøp.

 

For noen er den sikkert sikkert et bedre kjøp allerede, iallefall til AMD kommer med en 6-kjerner til samme prisen.

 

Men hva prøver du å oppnå med denne diskusjonen? Mener du virkelig at 6900K er et bedre kjøp enn 1800X pr dags dato?

 

 

Per dags dato må den jo nesten være det. ;)

 

Men ellers prøver jeg bare å finne ut hvordan noen kan være så skråsikker på at Ryzen kommer til å være et "fullgodt" alternativ. Tror folk at Intel tar betalt i blod, tårer, og førstefødte for disse ekstra minnekanalene og PCIe linjene, uten at de har noen funksjon?

 

En 7700K med ett GTX1080 slår enhver X99 CPU i gjennomsnittlig fps i de aller fleste spill. Men putt inn ett GTX1080 til for SLI, så tar ofte X99 platformen igjen hele forspranget og litt til.

 

Det blir interessant å se hva som skjer med AMDs CFX med så begrenset båndbredde til PCIe sporene med så kraftige og VRAM mettede skjermkort som vi har i dag. Og det attpåtil uten den ekstra båndbredden som Nvidia har sett seg nødt til å lage nye HBSLI broer for.

 

 

Hvorfor sammenligne en 4kjerne med en 8kjerne?

 

 

Fordi Tåkefyrste sammenliknet en 16(+8) PCIe linjers, 2 minnekanals CPU. Mot en 40 PCIe linjers og 4 minnekanals CPU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Som er nok for de aller aller fleste. Så ja, fullgodt.

 

En i5 65 7500 vil også være nok for de aller aller fleste, er den også et fullgodt alternativ da?

 

Hva er poenget med postene dine her?

Å "bevise" for deg selv at den riggen du har i siggen (det rimte) er ett mye bedre alternativ enn det AMD kan by på.

 

Er du en "specshore" så er selvsagt X99 og CPU'er/Hk'er med flusst av PCI-lanes (som du kanskje utnytter?) ett "bedre" valg enn Ryzen/ny AMD platform.

 

Latterlig å dra frem en 4core (uten HT) som ett argument mot 8/16 CPU'er fra AMD.

:)

Da har du ikke skjønt vitsen med Ryzen overhodet.

 

Her kommer (endelig) AMD med CPU'er med både god single-thread ytelse og (antagelig) toppytelse i multi-threaded bruk (og benches).

Og det til en pris som er *langt* lavere enn tilsvarende produkter fra Intel.

 

Det er nok Intel-spam i tråden som det er.. :(

Lenke til kommentar

Hva er poenget med postene dine her?

Jeg må innrømme at når jeg får slike surmagede svar som dette så ender jeg med å lure litt på det selv..

 

Å "bevise" for deg selv at den riggen du har i siggen (det rimte) er ett mye bedre alternativ enn det AMD kan by på.

Det trenger jeg jo ikke. I en uke til så er den jo beviselig det. ;)

 

Er du en "specshore" så er selvsagt X99 og CPU'er/Hk'er med flusst av PCI-lanes (som du kanskje utnytter?) ett "bedre" valg enn Ryzen/ny AMD platform.

Nei, man trenger ikke være "specshore" for det. Enten er det bedre, eller så er det det ikke. Men det vil selvfølgelig komme an på hva man bruker maskinen til.

 

Latterlig å dra frem en 4core (uten HT) som ett argument mot 8/16 CPU'er fra AMD.

:)

Nå var jo litt av poenget mitt at det skulle være en latterlig sammenlikning. Akkurat som det er litt dumt å sammenlikne 16 PCIe linjer til grafikk, mot potensielt 40. Og 2 minnekanaler mot 4. Men det fikk visst ikke folk med seg..

 

Da har du ikke skjønt vitsen med Ryzen overhodet.

Jeg tipper jeg har forstått "vitsen med Ryzen" vel så godt, om ikke bedre enn veldig mange i denne tråden. ;)

 

Her kommer (endelig) AMD med CPU'er med både god single-thread ytelse og (antagelig) toppytelse i multi-threaded bruk (og benches).

Jeg mener vi ikke ha sett nok verifiserte tester til å kunne konkludere med det enda. Men vi får håpe..

 

Og det til en pris som er *langt* lavere enn tilsvarende produkter fra Intel.

Nei, spesifikkasjonsmessig er de ikke det. Da måtte i så fall Ryzen matchet antall PCIe lanes og minnekanaler.

 

Ryzen er en SoC, altså sparer de die areal på å kutte resurser som er på Intels HW-E og BW-E. Mindre die size gir potensielt ganske mye større yields fra hver wafer, som igjen er kostnadsbesparende.

 

Om AMD hadde bestykket Ryzen med samme resurser som Intels, så ville die size økt, og Ryzen ville ikke vært like billig som den er nå.

 

Det blir spennende å se hvordan dette slår ut i tester etter lanseringen er ferdig.

 

Det er nok Intel-spam i tråden  Ryzen Hype som det er.. :(

 

Sånn, fikset for deg.  :dremel:

 

Når det gjelder "Siggen" min, så må jeg nesten ta det litt som et kompliment om den klarer å vekke misunnelse (spesielt i 2017). Jeg har altså hatt denne CPU'en i maskinen i rundt 2 år nå? Noe slikt. Jeg oppgraderte da til 4930K fordi jeg fant den på Finn.no for 3000Kr inkludert HK, litt RAM, og et skjermkort av noe slag. Et tilbud man måtte vært litt loonie for å si nei takk til. Jeg oppgraderte da fra en i7 920 jeg hadde hatt i ~5 år. Som jeg forøvrig fikk med i en lagertømming av demobrukte PC'er hos Komplett. De kuttet 40% i prisen på alle demobrukte PC'er. Og mitt valg var allerede rabattert. Tror jeg endte med å betale godt under halv pris for en PC som holdt meg godt i 5år. Det eneste jeg oppgraderte til var fra en GTS250 til en GTX470 når de kom på markedet, og en senere utvidelse med ett til som jeg fant for 600Kr på Finn.no igjen et par år senere.

 

Jeg tør altså påstå at jeg ikke er en "specshore". Jeg handler derimot når behovet melder seg, og/eller når jeg kommer over svært gode tilbud. At jeg har listet utstyret mitt i signaturen har ikke vært for å skryte (jeg har ærlig talt ikke tenkt at det var noe å skryte av). Men av helt praktiske grunner, som å slippe å gjenta hvilket utstyr jeg har i alle diskusjoner der det er aktuelt. Det er enklere å henvise til signaturen har jeg tenkt.

 

Men om det vekker slik misunnelse så forklarer det kanskje til dels hva jeg opplever som en del sure slengbemerkninger her på forumet over tid. Det er i stor grad grunnen til at jeg er såpass mye mindre aktiv her for tiden. Jeg får prøve å slette "Siggen" da, og se om folk kanskje da begynner å oppføre seg?..

 

Og til de som måtte tro jeg er Intel fanboy, vel, da har dere ikke lest mye av hva jeg har skrevet om AMD vs Intel før. Kort fortalt; jeg ville til en viss grad forstått det om noen hadde kalt meg AMD fanboy. Men begge deler er fullstendig tåpelig, og helt feil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå var jo litt av poenget mitt at det skulle være en latterlig sammenlikning. Akkurat som det er litt dumt å sammenlikne 16 PCIe linjer til grafikk, mot potensielt 40. Og 2 minnekanaler mot 4. Men det fikk visst ikke folk med seg..

 

 

Dumt å sammenligne 1800X med 6900K fordi sistnevnte har 2 ting som har så lite å si for ytelsen at førstnevnte vinner selv uten disse?

 

Eneste som er latterlig med sammenligningen spør du meg, er den latterlig høye prisen på 6900K :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...