Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av små type 20-40mm vifter så har det vært noen.

 

Av 80mm vifter og større så snakker vi kun et par og da type vifter som følger med kabinett osv. De få som har røket har hatt levetid rundt 5 år.

 

Alle Noctua vifter jeg har hatt (flertallet) har gått fint i 10+ år.

 

Ellers lager ingen storm i vanglass, kun en realitet at slike små 20-40mm "slimline" vifter:

- ofte har dårlig kvalitet

- kan ryke etter noen år

https://www.dustinhome.no/product/5010618873/nf-f12-pwm

 

Ikke at jeg har noe å galt å si om Notua-kjøleren og viftene jeg har hatt gående stort sett hele tida siden 2012 uten å bytte kjølepasta, de er stille med ekstra undervolting, men den ene av to som jeg hadde på kjøleren var stoppet opp for en stund siden, uten at jeg merket det. Nå har jeg en vifte av denne typen på samme kjøler og jeg merker ikke noe forskjell.

 

Så er det også bare en i3570K klokket til 4,2 GHz uten noe ekstra volt. Det viktigste for meg har vært at viftene bråker lite, jeg hater viftestøy.

Lenke til kommentar

Bytter ut vifter lenge før de dør her, så vet ikke. Tidligere har det jo vist seg at kvaliteten på slike små vifter er ikke like god som sine større søsken. Hmm kanskje hovedkort produsenter burde fått Noctua til å levere disse chipset viftene... de lager iallefall kvalitet.

Er det vanlig to eller tre pins kontakt selv på chipset vifter? 

Lenke til kommentar

Betale litt ekstra fra komplett.no er verdt pengene etter min erfaring. Men noen vil bare ha det billig. Ofte får man billig på kundeservice også. Som f.eks døstin

Kommer nok til å kjøpe fra Komplett.no selv om de kanskje er dyrere enn andre nettbutikker. Har kjøpt fra Netonnett å det er et helvettes styr visst man får feil på noe. Tok nesten 3 måneder å få et nytt hovedkort fra de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer nok til å kjøpe fra Komplett.no selv om de kanskje er dyrere enn andre nettbutikker. Har kjøpt fra Netonnett å det er et helvettes styr visst man får feil på noe. Tok nesten 3 måneder å få et nytt hovedkort fra de.

Samme tenker jeg. Hadde en problematisk GPU jeg kjøpte fra de for noen år siden. Etter et år med problemer tok jeg kontakt med de for å få et nytt produkt/pengene tilbake, da prøvde de å si at garantien var gått ut fordi det var 1 år gammelt. Hadde det vært en person som tok det som god fisk det de sa hadde de sittet der med skjegget i postkassa. Etter å ha slått i bordet om at det var 3 års garanti på varen fra produsent tror jeg det var, så ombestemte de seg plutselig og sendte meg fraktseddel for å sende kortet til sjekk. Men det hele tok vel 3-4 uker å få nytt etter at de hadde fått bekreftet at det var defekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fokuser ikke så hardt på slike triste nyheter som verdiløse entusiastbrikker. Se heller på gladnyheter. Min nå verdiløse Sandy Bridge kostet vel omlag 1500,- i herrens år 2012 da jeg kjøpte den. Man kan jo regne på hva den har kostet meg i året siden den gang.

 

Svaret = to pils på byen.

Endret av Jokerjævel
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ryzen 9 3950X har också visat sig framgångsrika. SweClockers redaktör Jacob Hugosson rapporterar att processorn lyckats tryckas upp till 5 GHz över samtliga 16 kärnor med hjälp av flytande kväve (LN2)

 

Ryzen 9 3950X: 5434 poäng.

Core i9-9960X: 5320 poäng

 

Cinebench R20

Ryzen 9 3950X: 12167 poäng

Core i9-7960X: 10895 poäng

 

Geekbench 4

Ryzen 9 3950X: 65499 poäng

Core i9-7960X: 60991 poäng

 

Testet kördes på ett MSI MEG X570 GODLIKE-moderkort. Primärminnet för testet var DDR4-minne på G.Skill Trident Z Royal som kördes i 4 533 MHz. Ett annat test visar att kombinationen av Ryzen 3000-processorer och X570-styrkretsen har betydligt bättre kapacitet för överklockning av primärminnet då DDR4-minne kunde nå hastigheter om 5 100 MHz luftkylt.

 

https://m.sweclockers.com/nyhet/27727-amd-ryzen-9-3950x-overklockas-till-5-ghz-knacker-intel-core-i9-9960x

 

DDR4-minne på 5100mhz ?

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Hvis du bruker denne utviklingen de har hatt siden 2017:

2017: 8 kjerner for 499 USD

2019: 12 kjerner for 499 USD

2021: 18 kjerner for 499 USD?

2023: 27 kjerner for 499 USD?

 

Fortsetter det slik og hvis Intel sliter å komme med noe så blir det nok endring.

Mistenker selv at AMD kan tape nokså mye uansett hva de gjør da de har insane bra deal med Sony og MS.

De kommer til å selge sykt der uansett hva folk mener, det er bare sånn det er.

Lenke til kommentar

Ryzen 9 3950X har också visat sig framgångsrika. SweClockers redaktör Jacob Hugosson rapporterar att processorn lyckats tryckas upp till 5 GHz över samtliga 16 kärnor med hjälp av flytande kväve (LN2)

 

https://m.sweclockers.com/nyhet/27727-amd-ryzen-9-3950x-overklockas-till-5-ghz-knacker-intel-core-i9-9960x

 

Da er vel drømmen om 5 GHz på vanlig kjøling knust for alle og enhver, det måtte settes 1.608V og LN2-kjøling for å nå 5.0 GHz på 3950X.

 

Selv 4.7 GHz på alle kjernene kan nok bli hardt med mindre man har ekstremt god kjøling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...