Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jau, men det der har chipset vifte. Da kan man like gjerne gå for Hero kortet til Asus og få en bedre BIOS med på kjøpet.

Hero kortet har da også chipset vifte? Jeg har brukt Asus i årevis og er i grunn bestemt på å prøve noe nytt denne gangen. Det ser også ut som Gigabyte skryter av ny U/I på biosen så kanskje den ikke er så dårlig som tidligere som noen her nevnte.

Endret av Doc_Chronic
Lenke til kommentar

Hva vet du om byggekvaliteten på Asus sine X570 kort da?

 

Hva vet du om BIOS'en på dem? ;)

 

Jeg har faktisk C7H selv, og blir litt trigget når folk skryter av BIOS'en til Asus, for den er faktisk helt Æs...us...

 

Byggekvaliteten til Asus er ellers etterhvert et ganske kjent kapittel, det er bare diehard fans som ikke har fått det med seg. Så og si hele siste MAXIMUS lineup'en var nær svindel i måten de er bygd på. De er kanskje ikke dårlig byggekvalitet som i kommer til å gå i stykker fort. Men deres valg av "Teamed" VRM faser på de "premium" brandede hovedkortene sine er virkelig noe de burde skamme seg over. i stedet har de blackmailet Der8auer til å lage video om at det ikke er så dårlig likevel. Som forsåvidt er nesten sant, men det store problemet er at det er ikke "premium" lenger. Det er bare "ikke dårlig"...

Lenke til kommentar

Hva var problemet?

 

Jeg ser det er mange som skriver at de ikke liker Gigabyte, og ikke liker Gigabyte sin BIOS. De kaller den halvferdig, men det er ingen som skriver nøyaktig hva de ikke liker?

 

Er det fordi den er rotete? Er det fordi den er ustabil? Er det få oppdateringer? Hva er problemet.

 

Jeg vurderer Gigabyte, og hadde egentlig bestemt meg for det, men blir litt skremt av alle disse negative kommentarene. Jeg har hatt ASUS lenge, så jeg er godt fornøyd og godt kjent med den BIOSen, så det har ingenting med at jeg misfornøyd med ASUS at jeg vurderer Gigabyte.

Leste noe om at gigabyte manglet noen innstillinger i bios men at de ble lagt til i januar eller noe i en update. Ellers vet jeg ikke.

 

Har et gammelt gigabyte selv nå og syns bios er oversiktlig og greit, men jeg har ikke drevet med noe seriøs overklokking og tukling så dét kan jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar

Leste noe om at gigabyte manglet noen innstillinger i bios men at de ble lagt til i januar eller noe i en update. Ellers vet jeg ikke.

 

Har et gammelt gigabyte selv nå og syns bios er oversiktlig og greit, men jeg har ikke drevet med noe seriøs overklokking og tukling så dét kan jeg ikke si noe om.

Jeg driver ikke med noe særlig avansert overklokking selv. Jeg setter multiplier og vcore + XMP. Noe mer gidder jeg ikke gjøre.

 

Setter vifteprofiler i BIOS, slik at jeg slipper å ha ekstra programmer, som f.eks AI Suite, på PCen.

 

 

Poenget mitt er at biosen må være rimelig dårlig hvis det skal brukes som argument til å ikke kjøpe hovedkortet. Eller så skal du bruke ganske mye tid inne der. Jeg kan skjønne det hvis det ofte er feil, den er ustabil, eller hvis du synes oppdateringer kommer for sjeldent. Men jeg vet faktisk ikke hvordan Gigabyte er på det punktet. Selv gidder jeg aldri oppdatere BIOS hvis det ikke er problemer.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ift. prisen på X570 korta så er jeg enig i at de er uforholdsmessig dyre. Men det ble forklart tidlig på computex at pga. PCIe 4.0 og støyproblematikk de slet med så er kortene 6-8/10 layer PCB som er dyre å lage.

 

For critical controlled impedance lines, 8+ can be much better sometimes. Easier to keep noisy signals away from sensitive ones when there is more layers with ground planes between them.

 

PCB layers for improved memory wiring, and external PCI-Express gen 4.0 re-driver and lane segmentation components that could be expensive on account of being new.

 

PCIe 4.0 needs at least a 6-layer board for signaling. 6-layer (minimum) boards cost a lot more.

 

 

Ergo, vil du ikke betale ekstra for PCIe 4.0 så dropper du det. I tillegg vil kraftigere VRM implementasjoner fordyre kortene i tillegg til ekstra kjølebehov ol.

 

Chiang told us that PCIe 4.0, which requires more power, complicates design and requires faster switches, which will "contribute a lot of cost on the motherboard." We already know that, courtesy of PCIe 4.0, AMD's chipset has also increased power consumption to above 10W, which is a big jump from the previous-gen's ~3.5W.

 

Chiang said that means most X570 motherboards will come with active cooling via a fan, sometimes paired with a heatpipe that extends to the beefier VRM coolers

 

also beefing up its power circuitry with more phases, which ultimately requires more cooling and adds another layer of cost to the equation.

 

 

 

EDIT:

Mente de nevnte 6-8 layer på computex men ser ut til at det er 8-10. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gigabyte Aurus Master ser meget fristende ut for min del. Komplett har priset det til 4999,- som er helt oppi smertegrensen over hva jeg har tenkt å bruke på ett hovedkort.

 

Jeg har tenkt å bestille ny vannblokk fra EK men ser ikke at de har nevnt noe om at de jobber med dette. Er det slik at man bare kan kjøpe en blokk som passer AM4 eller vil disse nye prosessorene ha andre krav for effektiv kjøling? 

 

Fant også en prisoversikt hos Komplett

 

 

Gigabyte X570 AORUS Elite, Socket-AM4

 
2 599,-
 
Gigabyte X570 AORUS Ultra, Socket-AM4
 
3 799,-
 
Gigabyte X570 AORUS Master, Socket-AM4
 
4 999,-
 
Gigabyte X570 I AORUS Pro WifiI, Socket-
 
2 799,-
 
Gigabyte X570 AORUS Xtreme, Socket-AM4
 
9 599,-
 
Gigabyte X570 GAMING X, Socket-AM4
 
2 249,-
 
Gigabyte X570 AORUS Pro, Socket-AM4
 
3 299,-
 
ASUS TUF Gaming X570-Plus
 
3 999,-
 
ASUS Prime X570-P
 
3 999,-
 
ASUS TUF Gaming X570-Plus (WI-FI)
 
3 999,-
 
ASUS ROG Strix X570-I Gaming
 
3 999,-
 
ASUS ROG Strix X570-F Gaming
 
3 999,-
 
ASUS Prime X570-Pro
 
3 999,-
 
ASUS ROG Strix X570-E Gaming
 
3 999,-

Kilde: https://www.komplett.no/compare?id=1132694&id=1132693&id=1132692&id=1132691&id=1132690&id=1132689&id=1132688&id=1132539&id=1132537&id=1132535&id=1132534&id=1132533&id=1132532&id=1132530&id=1132529

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hvem bryr seg vel om byggekvaliteten på bilen, så lenge det er Spotify integrert i kjørecomputeren? :p

Jeg gir ærlig talt blaffen så lenge disse kortene tåler det de skal brukes til.

Om strømforsyningen kan levere 500A, 600A, 700A, eller 800A blir mer en akademisk øvelse enn et praktisk problem så lenge man har tenkt til å kjøre disse prosessorene på luftkjøling.

 

For å bruke en bilanalogi:

Det blir som å kjøpe dekk merket for over 300 km/t når du kjører en Golf med 100 hestekrefter i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vet du om BIOS'en på dem? ;)

 

Jeg har faktisk C7H selv, og blir litt trigget når folk skryter av BIOS'en til Asus, for den er faktisk helt Æs...us...

 

Byggekvaliteten til Asus er ellers etterhvert et ganske kjent kapittel, det er bare diehard fans som ikke har fått det med seg. Så og si hele siste MAXIMUS lineup'en var nær svindel i måten de er bygd på. De er kanskje ikke dårlig byggekvalitet som i kommer til å gå i stykker fort. Men deres valg av "Teamed" VRM faser på de "premium" brandede hovedkortene sine er virkelig noe de burde skamme seg over. i stedet har de blackmailet Der8auer til å lage video om at det ikke er så dårlig likevel. Som forsåvidt er nesten sant, men det store problemet er at det er ikke "premium" lenger. Det er bare "ikke dårlig"...

 

Hva vet du om biosen, når du aldri har overklokket i hele ditt liv? Du kjører jo alltid stock…. 

 

Det blir med skrivinga, ikkje noe mere :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva var problemet?

 

Jeg ser det er mange som skriver at de ikke liker Gigabyte, og ikke liker Gigabyte sin BIOS. De kaller den halvferdig, men det er ingen som skriver nøyaktig hva de ikke liker?

 

Er det fordi den er rotete? Er det fordi den er ustabil? Er det få oppdateringer? Hva er problemet.

 

Jeg vurderer Gigabyte, og hadde egentlig bestemt meg for det, men blir litt skremt av alle disse negative kommentarene. Jeg har hatt ASUS lenge, så jeg er godt fornøyd og godt kjent med den BIOSen, så det har ingenting med at jeg misfornøyd med ASUS at jeg vurderer Gigabyte.

BIOS knotete i bruk og trege oppdateringer. Spesielt etter de har sluppet en nyere generasjon. Programmene som fulgte med hovedkortet var bare noe tregt og dårlig drit.

Godt mulig de har blitt bedre nå, men jeg holder meg unna. Både MSI og Asus har jeg bedre erfaring med.

Lenke til kommentar

Hva er problemet med BIOSen til Asus? Har Asus selv, og har ingen problemer med den.

 

Gigabyte hadde "fikset" BIOS'en sin for en stund tilbake, og Gamers Nexus Steve "review'et" den. Han var fremdeles ikke 100% fornøyd, men sånn jeg husker det, så var det bare selve layout'en på BIOS han klagde på. Som at han måtte gå tilbake til root for å velge en ny "kvist" når han skulle gjøre en eller annen annen vanlig oppgave. Men greit nok, om man er profesjonell OC'er, så skjønner jeg at noe slikt kan være et poeng. Mens for oss som har tenkt å stille inn PC'en for bruk, og så forhåpentligvis aldri mer gå inn i BIOS, så er det rett og slett ikke viktig. Det viktigste må da vel være å få stilt inn driten slik man vil ha den, og at alt fungerer stabilt?

 

Nå har jeg dillet litt i Gigabyte BIOS'en på Z370 kortet mitt, og den er riktignok litt "old style", men det passer meg helt greit. Men jeg klarer altså ikke med bare vanlig romstering inni der å komme frem til noe som er direkte galt med den?...

 

Mens på Asus C7H så er der 3 (eller kanskje til og med 4?) forskjellige "kvister" bare for å stille inn RAM'en min siden jeg ikke kan bruke XMP (4266MT/s RAM blir jo alt for raskt for 2700X). Eller 2 om jeg ikke vil ha det optimalt. Jeg ble fortalt at jeg bare kunne gå inn i den riktige menyen og så velge "The Stilts" timinger, and "Bob's your uncle". Så jeg gjorde det, bootet inn i Windows, og fant ut at RAM'en fremdeles kjørte på 2133MT/s, selv om jeg hadde valgt Stilts 3200 CL14 "fast". Problemet var at det eneste Stilts timingene gjorde, var å sette selve timingene. Selv om det stod frekvenser og alt på hver Stilts timing. Nå, det hadde jo ikke vært noe problem om man hadde en meny opsjon på samme plass der man også stilte inn frekvensen. Da hadde man jo skjønt at man må gjøre det også. Men der man velger frekvens er altså en helt annen plass. Og heller ikke samme plass hvor man ellers kunne bare aktivert XMP om man har RAM som Ryzen takler greit.

 

Men OK, når man så har skjønt såpass, greit nok, men det som folk klager på om at Gigabyte's BIOS er så rotete? Det er jo akkurat samme skiten med Asus kortet mitt. Bortsett fra at siden jeg er "oldschool", så klarer jeg fint å stille inn BIOS'en på Gigabyte kortet uten å måtte hente manualen, eller Google driten. Mens på Asus kortet så måtte jeg altså det.

 

Videre rotet jeg litt rundt og testet noen av de "smarte" funksjonene, slikt som Auto OC f.eks. Ja, whoop de føkken doo; 103MHz BCLK og RAM på 2404 MT/s (eller noe annet helt idiotisk) kom BIOS frem til, og ga full BSOD etter 4 minutter i Windows. Hurra for Asus HK og BIOS!!!

 

"Manuelt" innstilt fikk jeg omsider RAM'en på Stilts "safe" timinger for 3200MT/s stabilt på 3400MT/s, og PBO aktivert sender alle kjerner opp i 4,35GHz med jevne mellomrom, og det er 100% stabilt i alt av stresstester jeg har gjort. Så jeg er fornøyd nok jeg med ytelse og stabilitet når jeg nå først har fått det stilt inn ordentlig.

 

Men som sagt; "Jeg vil ha Asus fordi de har så bra BIOS" trigger meg rett og slett litt nå. Jeg tror rett og slett det heller er snakk om mini autister som ikke takler endring av rutiner som en annen liten "Rainman". Blir de "utsatt" for noe annet enn Asus BIOS så blir de sittende i et hjørne og gnage på knokene.

 

At folk kan foretrekke Asus BIOS? Ja selvfølgelig, om det er det de er vandt med, og det er jo en ærlig sak, og helt greit! Men "bedre"? GTFO!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gir ærlig talt blaffen så lenge disse kortene tåler det de skal brukes til.

Om strømforsyningen kan levere 500A, 600A, 700A, eller 800A blir mer en akademisk øvelse enn et praktisk problem så lenge man har tenkt til å kjøre disse prosessorene på luftkjøling.

 

For å bruke en bilanalogi:

Det blir som å kjøpe dekk merket for over 300 km/t når du kjører en Golf med 100 hestekrefter i Norge.

 

Joda, nå som overklokkings alderen strengt tatt ser ut til å være over, så er det greit å bare kjøpe noe som er så godt som det trenger å være. Problemet mitt med Asus sine MAXIMUS kort med bare 4 faser, er at Asus utga dem for å ha 8 faser. Og altså å være mer enn man hadde bruk for, og derfor krevde det dobbelte av hva de er verdt. Og det tillot de seg å gjøre på grunn av Asus logoen på papp eska de blir levert i...

 

For å bruke en bilanalogi:
 
Det var som å kjøpe en BMW 7 klasse, men få levert en BMW 3 klasse, bare med BMW 7 klasse karosseri. Fordi produsenten tenkte at kjøperne er så dumme at de merker det sikkert ikke uansett...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, Randeboy og Gabriel. Det er mye bedre når folk forklarer hva de ikke liker ved en Bios.

 

For meg er det hipp som happ om det er Asus eller Gigabyte. Jeg så Steves anmeldelse av biosen til Gigabyte. Ja, den er litt rotete, men det er jo ikke sånn at jeg skal tilbringe timesvis av tid inne der. Jeg kommer til å overklokke, stille volt, gå inn i Windows, kjøre litt torturtest for å teste stabilitet og temperatur. Rinse and repeat, til jeg er fornøyd.

 

Jeg så også at det gikk an å legge til det man bruker som favoritter, og det ser ut som en kjekk ting. Ser også ut til at det er plass til alle tingene jeg bruker på den favorittlista.

 

Har nok fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg skal ha. Kommer til å bruke ca 4000,- så får jeg se gjennom features om hva som gir mest for pengene.

Lenke til kommentar

Joda, nå som overklokkings alderen strengt tatt ser ut til å være over, så er det greit å bare kjøpe noe som er så godt som det trenger å være. Problemet mitt med Asus sine MAXIMUS kort med bare 4 faser, er at Asus utga dem for å ha 8 faser. Og altså å være mer enn man hadde bruk for, og derfor krevde det dobbelte av hva de er verdt. Og det tillot de seg å gjøre på grunn av Asus logoen på papp eska de blir levert i...

 

For å bruke en bilanalogi:

 

Det var som å kjøpe en BMW 7 klasse, men få levert en BMW 3 klasse, bare med BMW 7 klasse karosseri. Fordi produsenten tenkte at kjøperne er så dumme at de merker det sikkert ikke uansett...

Jeg har inntrykk av at VRM er sterkt i fokus på disse hovedkortene, men det er vanskelig å se hva slags VRM som sitter på de forskjellige kortene ut fra bilder. Det jeg vet er at Gigabyte har gått litt "all in" på VRM-siden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...