Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke den chipsetvifta blir noe stort problem. Den skal kjøle noe sånt som 11-15w. Det er ikke all verden. Hvis den er temperaturstyrt, er det ikke sikkert den kommer til å gå noe særlig hvis du har god airflow i kabinettet.

Leste på reddit om noen som hadde tatt kontakt med produsent, og de sa at den surrer konstant men er temperaturstyrt så går ned til veldig lavt strømnivå når den ikke er under load.

 

Noen som kan vise oss 10-15% ytelse i spill med nye win 1903 med 2700x, så gjør de forumet bedre :)

Orker ikke søke meg frem til det, men så noen på reddit som var i ekstase over +15-20fps i et eller annet spill. Blir misunnelig jeg som bare har intel  :rofl:

 

Komplett har satt noen priser på hovedkort også.

3999,- for alle er det ikke?

 

EDIT: så at X570 korta begynner på $159.99 (Asus Prime X570-P), så da virker det som om det er noen som ikke har stygg-priser også. https://www.techpowerup.com/256443/alleged-asus-amd-x570-motherboard-price-list-paints-a-horror-story

 

 

Ooof når begynner det å komme benchmarks tror dere? Kommer det noen før 7. juli?

Endret av aussieglis
Lenke til kommentar

Yup, den har fikset det meste. Mann får ca. 10-15% mer ytelse nå med 1903 på 2700X osv. også :) AMD tok ikke med denne patchen på test av 3000 serien, de hadde heller ikke med noen av sikkerhets patchene til Intel.

 

Her er en før/etter https://www.3dmark.com/compare/fs/19465848/fs/19550648#

 

 

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/bz6egc/windows_1903_fixed_the_scheduler_for_ryzen/

 

AMDs eksempel på et spill som får bedre ytelse med den nye patchen er Rocket League. Hvordan de har fått det til på et spill som er frame capped på 250fps, og kan drives av en potet er imidlertid ikke kjent. :p

 

Jeg har sett et par stykker som fikk ~4000 ekstra poeng i Firestrike med 2700X/2080Ti, men det er muligens en bug. Steve fra HWUB har så smått begynt å teste litt, men har enn så lenge ikke klart å finne noe spill der det har noe å si, ihvertfall med en 2700X tror jeg det er han bruker.

 

Om han fortsetter å teste og lete vil han kanskje finne et og annet spill og HW konfigurering der det vil ha noen betydning. Men dette ser altså neppe ut til å bli noen generell 10-15% uplift i spill for de fleste med Ryzen CPU. Da må i så fall den nye scheduler'en være i den nye Windows update'en, men ikke skrudd på automatisk enda. :p

Lenke til kommentar

Bytter ut vifter lenge før de dør her, så vet ikke. Tidligere har det jo vist seg at kvaliteten på slike små vifter er ikke like god som sine større søsken. Hmm kanskje hovedkort produsenter burde fått Noctua til å levere disse chipset viftene... de lager iallefall kvalitet.

Har Sabertooth X99 med ei lita vifte på HK (40mm), denne spinner kontinuerlig og fungerer fint enda på fjerde året. Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ja, er ganske kjedelig, det. Men hvor mange vifter har du hatt som har sluttet å fungere, og hvor mange vifter har du hatt totalt?

Av små type 20-40mm vifter så har det vært noen.

 

Av 80mm vifter og større så snakker vi kun et par og da type vifter som følger med kabinett osv. De få som har røket har hatt levetid rundt 5 år.

 

Alle Noctua vifter jeg har hatt (flertallet) har gått fint i 10+ år.

 

Ellers lager ingen storm i vanglass, kun en realitet at slike små 20-40mm "slimline" vifter:

- ofte har dårlig kvalitet

- kan ryke etter noen år

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, tar alle heimesnekra nyheter om 1903 med ein neve bordsalt. Ser alt i frå 20-30% til ingenting på Reddit. Rekner med vi får nokre gode uavhengige testar av effekten ganske raskt!

 

Forøvrig kan det sies at 1903 er knakende god og alle bør i grunn bare laste ned og kjøre på. Beste Win10 oppdateringen jeg har sett til nå.

Lenke til kommentar

Ja, er ganske kjedelig, det. Men hvor mange vifter har du hatt som har sluttet å fungere, og hvor mange vifter har du hatt totalt?

Har tre Supermicro hovedkort med slike små vifter. Alle tre er begynt å bråke fælt (en slags høyfrekvent klirrelyd). Det blir dyrt Gigabyte kort uten chipset vifte for min del...  

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Forøvrig kan det sies at 1903 er knakende god og alle bør i grunn bare laste ned og kjøre på. Beste Win10 oppdateringen jeg har sett til nå.

 

Ja, absolutt, berre litt skeptisk til at ei oppdatering skal ta igjen heile IPC-forspranget til Intel for Ryzen 2000, som er litt inntrykket ein kan få av overivrige fans på internett. Blir lasta ned asap her, men kanskje mest fordi eg synest den nye lyse teamet ser ganske bra ut!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt Gigabyte så jeg kan ikke si noe. Jeg har kun hatt Asus siden Conroe.

 

Har hatt MSI på kjærringa sin PC, men skal ærlig si at jeg ikke satte inn et dyrt hovedkort på den.

 

Første PC-en min hadde Gigabyte til en Pentium 60 Mhz  :wee:

Lenke til kommentar

Er Aorus hovedkort egentlig Gigabyte? Så en av de videoene om de nye kortene:

https://www.youtube.com/watch?v=rRTkLGheDgE

 

Edit: Ser at spørsmålet var selvbesvarende i video, at det var merket både Aorus og Gigabyte på specs-plakatene i video.

 

 

AORUS, a premium gaming brand powered by GIGABYTE, delivers a full spectrum of gaming products ranging from gaming laptops, motherboards, graphics cards, mechanical gaming keyboards, to many other gaming hardware and gears, offering the most extreme gaming experiences for enthusiasts worldwide

https://www.aorus.com/about.php

 

https://www.komplett.no/search?q=x570&sort=News%3ADESCENDING&nlevel=10000%C2%A728003%C2%A710111%C2%A710119

Endret av G
Lenke til kommentar

Et Godlike for 3999,- er insta buy!!! :p

 

Wendel fra Level1Tech har forøvrig også testet 1903 med tanke på scheduler forbedring uten å finne noe å skrive hjem om. Så vidt jeg forstod så hadde han funnet ut at den nye scheduler'en ikke er skrudd på i 1903 enda (som et anonymt geni i tråden påpekte som en mulighet her for ikke lenge siden :roll: ) , men vil aktiveres med nye chipset drivere. Gigabyte har en driver ute med notes som nevner 1903 forberedelser, så de som rapporterer om store forbedringer er kanskje på Gigabyte HK, med den driveren, om de ikke bare har testet feil? Jeg så en fyr som gikk opp ~10 fps i FC New Dawn, men når han prøvde å verifisere ved å rulle tilbake til 1809 fikk han samme score som han nettopp hadde fått med 1903. :p...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...