Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Da er vel drømmen om 5 GHz på vanlig kjøling knust for alle og enhver, det måtte settes 1.608V og LN2-kjøling for å nå 5.0 GHz på 3950X.

 

Selv 4.7 GHz på alle kjernene kan nok bli hardt med mindre man har ekstremt god kjøling.

 

https://www.gamersnexus.net/guides/3290-exponential-ryzen-voltage-frequency-curve Sweet spot for ryzen 1 med marginale økninger i spenning (<5%) lå rundt 3.5-3.7GHz på all core, mens den for ryzen 2 lå ca 200MHz høyere. For gen 1 måtte man over 3.9GHz AC før man måtte øke spenning med mer enn 10% pr 100MHz. For gen 2 skjedde det samme over 4.15GHz AC. For begges del skjer dette rundt 1.3V. Med tanke på den mye større krympinga fra 2 til 3 selv med flere kjerner tror jeg nok at 4.7GHz AC skal være gjennomførbart for mange med god vannkjøling, men time will show :) Med de 2 forrige generasjonene i bakhodet tror jeg mye vil avhenge av hvor høy AC man kan kjøre på rundt 1.3V spenning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.gamersnexus.net/guides/3290-exponential-ryzen-voltage-frequency-curve Sweet spot for ryzen 1 med marginale økninger i spenning (<5%) lå rundt 3.5-3.7GHz på all core, mens den for ryzen 2 lå ca 200MHz høyere. For gen 1 måtte man over 3.9GHz AC før man måtte øke spenning med mer enn 10% pr 100MHz. For gen 2 skjedde det samme over 4.15GHz AC. For begges del skjer dette rundt 1.3V. Med tanke på den mye større krympinga fra 2 til 3 selv med flere kjerner tror jeg nok at 4.7GHz AC skal være gjennomførbart for mange med god vannkjøling, men time will show :) Med de 2 forrige generasjonene i bakhodet tror jeg mye vil avhenge av hvor høy AC man kan kjøre på rundt 1.3V spenning.

Ja, og hvor satte AMD grensen for Precision Boost 2 med 2700X? 4.3 GHz - rett på grensen av hva som er mulig med normal kjøling.

For første generasjons 1800X var grensen for Precision Boost på 4.0 GHz - rett på grensen av hva som er mulig med normal kjøling.

 

Hvorfor tror du dette blir annerledes med tredje generasjon?

Lenke til kommentar

Jepp, 5960x kostet meg 10 899, 08/02/2016. Den prosessoren er penger i dass.

 

Nå er det vel ikke så mange prosessorer som har holdt seg like godt som 5960X. Spesielt hvis man kjøpte ved launch.

 

Min kjører på 4.6Ghz og henger godt med enda.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ja, og hvor satte AMD grensen for Precision Boost 2 med 2700X? 4.3 GHz - rett på grensen av hva som er mulig med normal kjøling.

For første generasjons 1800X var grensen for Precision Boost på 4.0 GHz - rett på grensen av hva som er mulig med normal kjøling.

 

Hvorfor tror du dette blir annerledes med tredje generasjon?

 

Jeg tror ikke det blir annerledes, men siden Precision boost er 4.7GHz på 3950X tror jeg at det for mange vil være mulig å kjøre 4.7GHz AC på den med god kjøling akkurat som det er mulig for mange å kjøre gen 1 på 4.0 eller gen 2 på 4.3 MED GOD KJØLING :)

Lenke til kommentar

Prisene på MSI hovedkort i ønskelista på komplett er nå oppdatert. Billigste 2299,- og dyreste 7999,-!

Se der ja.

De har lagt til Gigabyte også nå. Det dyreste er Auros Extreme til 9599,-

 

 

Asus-kortene koster fortsatt 3999,- så prisen der er nok ikke satt enda.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

De har lagt til Gigabyte også nå. Det dyreste er Auros Extreme til 9599,-

 

Får opp samme pris her. Jeg som for ikke lenge siden klaget over prisen på RTX 2080 Ti korta...  :omg:

Sorry men den prisen på det Extreme kortet er bare latterlig overpriset! Ikke f**n om jeg betaler det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får opp samme pris her. Jeg som for ikke lenge siden klaget over prisen på RTX 2080 Ti korta...  :omg:

Sorry men den prisen på det Extreme kortet er bare latterlig overpriset! Ikke f**n om jeg betaler det.

Det er billigere å ta fly til USA og kjøpe et.

 

 

Jeg kommer til å kjøpe et "midrange" først, og heller satse på custom loop som neste investering. Kommer sikkert kjøleblokk til disse kortene.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Får opp samme pris her. Jeg som for ikke lenge siden klaget over prisen på RTX 2080 Ti korta... :omg:

Sorry men den prisen på det Extreme kortet er bare latterlig overpriset! Ikke f**n om jeg betaler det.

Salgsargumentet til Ryzen gen 3:

 

Billig cpu med mye ytelse, og man kunne bruke gamle hovedkort.

 

 

"Alle vil ha dyreste cpuene, og ingen bruker gamle hovedkort"

 

Ble plutselig ikkje så billig like vel.

 

Vi snakker opp mot 9000kr for 16core på en plattform med få pci-e lanes og dualchannel minne.

 

Folk sa det var galskap å kjøpe 5960x på x99 til ca 7k. ?

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi snakker opp mot 9000kr for 16core på en plattform med få pci-e lanes og dualchannel minne.

 

Hadde vi snakket om HEDT her, så hadde ikke prisene vært så ille, men ja for mainstream blir det litt drøyt. Plutselig er ikke Intel så dyrt lenger... :p

 

Selv satser jeg nok på en 3900X til 6K eller litt under der, samt et Asus X570 Hero kort til ~4000 kr. Men...får se an tester først.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hadde vi snakket om HEDT her, så hadde ikke prisene vært så ille, men ja for mainstream blir det litt drøyt. Plutselig er ikke Intel så dyrt lenger... :p

 

Selv satser jeg nok på en 3900X til 6K eller litt under der, samt et Asus X570 Hero kort til ~4000 kr. Men...får se an tester først.

TIpper det fort blir 4500,- for Hero. Ser den har en pris på $359.99.

Lenke til kommentar

Sånn til informasjon så har altså X570/Ryzen 3000 PCIe 4.0... ;)

 

Så de 16 banene som kan brukes til grafikk er tilsvarende 32 baner med PCIe 3.0. I tillegg er 4 extra baner reservert til NVMe rett i CPU, og vi er nå oppe i samme båndbredde som 40 PCIe 3.0 baner. Og til slutt er der 4 baner ned til PCH, så altså til sammen tilsvarende 48 PCIe 3.0 baner.

 

Intels 16c/32t; 7960x/9960X som koster mellom ~16 og 18 000 Kr i Norge har 44 PCIe 3.0 baner...

 

Litt morsomt å tenke på det i grunnen; Til og med AMD's Ryzen Zen 2 baserte inn stegs modell til 200 USD kommer til å ha høyere PCIe båndbredde enn Intels 2000 USD 9980XE. :p

 

Når det gjelder RAM, så har det allerede blitt demonstrert 5133MT/s luftkjølt i dual channel på X570. Ikke at jeg tror det vil være nok til å matche 4 kanaler med 2666MT/s på X299, selv med en bedre minne kontroller på Ryzen 3000, men jeg tror det kan komme nærme nok til at det ikke blir veldig viktig, når man tross alt får så mye for pengene.

 

Om RAM båndbredde og PCIe baner er veldig veldig viktig... Ja så er det fremdeles ingen grunn til å kikke på Intel etter at Zen 2 Thread Ripper er lansert. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...