Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

 

:ohmy: Har jeg virkelig gått glipp av det. Sheeeeet. Hadde nok delidda på dagen.

 

Kombiner med litt ekstra varme, så "sklir "nok CPUen greit av etter at du har kuttet rundt.

Vi brukte noen indium legreinger når vi loddet kretskort til chassi. Kan få legeringer som smelter ned i 6 grader. Vi lå på 70. Som virker litt lavt for cpu lids.

 

En bør designe for minst 130 og med litt margin da kommer du nærmt temperaturer da du kan forstyrre vanlig 67/33 tinn.

Men kan man designe så forskjellig da? Stoffene som CPUene (silisium, dop etc..) er vel stort sett det samme uansett?

 

Ikke sett at throttle temp er noe endret uansett.

 

 

Klart man kan designe forskjellig, det er jo den legeringen (Om CPUen er loddet) som kobler CPU-die til metall-coveret. Det har ikke noe med hvordan silikon-dien er oppbygd. Er dumt med en lodde-legering som smelter når dien blir varm.

 

Tror du har misforstått litt, eller så er det jeg som misforstår deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å nevne st det bare er toppkorta som crossair som får aller først betabioser, da disse er de beste til overklokking. Samme med Asrock med Taichi/fatality pro

Samme for alle produsenter. KUN toppkorta som blir prioritert. Budsjettkorta har vel bare fått en, konskje to oppdateringer siden release.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det er vel litt både og:

 

Ifg Techpowerup så har disse fått en oppdatering til 1006:

 

MSI:

GIGABYTE:

  • AX370-Gaming K5 Beta F3B
    AGESA 1006
    New memory multipliers: 3200, 3333, 3466, 3600, 3733, 3866, 4000MHz.
    26 memory registers open
    IOMMU Grouping
    EZ Overclock Tuner
  • AX370-Gaming K3 Beta F3A
    AGESA 1006
    New memory multipliers: 3200, 3333, 3466, 3600, 3733, 3866, 4000MHz.
    26 memory registers open
    IOMMU Grouping
    EZ Overclock Tuner
  • AX370-Gaming Beta F3A
    AGESA 1006
    New memory multipliers: 3200, 3333, 3466, 3600, 3733, 3866, 4000MHz.
    26 memory registers open
    IOMMU Grouping
    EZ Overclock Tuner
  • AB350M-Gaming 3 Beta F5B
    AGESA 1006
    New memory multipliers: 3200, 3333, 3466, 3600, 3733, 3866, 4000MHz.
    26 memory registers open
    IOMMU Grouping
    EZ Overclock Tuner
  • AB350-Gaming Beta F5B
    AGESA 1006
    New memory multipliers: 3200, 3333, 3466, 3600, 3733, 3866, 4000MHz.
    26 memory registers open
    IOMMU Grouping
    EZ Overclock Tuner

ASRock:

  • X370 Taichi Beta L2.36
    AGESA Microcode 1.0.0.6
  • X370 Professional Gaming Beta L2.36
    AGESA Microcode 1.0.0.6
  • X370 Killer SLI 2.40
    Update Agesa Version string "SummitPI-AM4 1.0.0.4a"
  • X370 Killer SLI /ac 2.40
    Update Agesa Version string "SummitPI-AM4 1.0.0.4a"

GIGABYTE:

  • AX370-Gaming K7 Beta F4D
    AGESA 1006
    EZ Overclock Tuner
  • AX370-Gaming 5 Beta F6F
    AGESA 1006
    EZ Overclock Tuner
  • AB350-Gaming 3 Beta F7A
    AGESA 1006
    EZ Overclock Tuner

Kilde: - https://www.techpowerup.com/233983/tpu-ryzen-bios-digest-issue-7

- https://www.techpowerup.com/233886/tpu-ryzen-bios-digest-issue-6

Endret av mer-hw
Lenke til kommentar

Er det realistisk å håpe på bedre IPC med AMD Threadripper? Ser jo at IPC skalerer veldig bra med minnefrekvens/båndbredde på AMD Ryzen selv når man går ifra 3000-3600MHz. Vil Quad-Channel minne hjelpe på her, eller vil ikke antallet channels påvirke infinity fabric?

 

AMD Ryzen med 3600MHz som virker å være det realistiske taket per i dag er ikke langt bak Intel KabyLake hva gjelder IPC. Kan vel argumentere for at IPC nesten er bedre da en AMD Ryzen R7-1800 klokket til 4,1GHz med 3600MHz RAM ser ut til å være nesten helt på nivå med en Intel Core i7-7700K klokket til 5,0GHz med 3600MHz RAM. Og med en forskjell på hele 900 MHz i klokkehastighet så burde jo Ryzen vært en stykke bak, spesielt om vi skal gå ut ifra at KabyLake samtidig har bedre IPC til å begynne med.

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg har lest at det er 4 ganger større L2 Cache på KL-X enn på 1151 versjonen. Det vil i så fall gi høyere IPC. Vi snakker da om muligheten til å kjøpe et X299 hovedkort, og en ren "gaming" CPU som vil yte bedre enn KL på Z270. Men også da, muligheten til å senere oppgradere til en CPU med høyere kjerne antall uten å måtte bytte HK. I denne omgang er det SL-X som vil gi disse CPU'ene. Men neste generasjon X299 kompatible CPU'er så vil vi vel sannsynligvis finne KL baserte -X CPU'er med 6 kjerner og oppover.

 

Vi har sett AMD levere Ryzen CPU'er med BW+ IPC i enkelte workloads. Men også at intern kommunikasjon i mellom CCX'ene får høy latency. Og at Infinity Fabric derfor er avhengig av høy RAM frekvens for å yte så godt som mulig. Hvordan dette påvirker alle de forskjellige workloads er ikke helt klart ennå. Men jeg er litt bekymret for Ryzens litt dårlige støtte for høyhastighets RAM kombinert med "Infinity Fabric" mellom 4 CCX'er.

 

At Intel nå viser tegn til panikk, er forferdelig dårlig styring av skuta. Virker som en eller annen marketing sjef uten peiling har fått for mye av øret til CEO. Og overbevist om at de MÅ møte AMDs 16 kjerner med noe "bedre". Som i en uten peilings øyne selvfølgelig er høyere kjerne antall. De skjønner ikke at en CPU som kan booste 2 kjerner opp til 4,5GHz ut av boksen, ihvertfall i spill. Fint kan slå en som bare klarer å booste opp til 4,2GHz, selv om den tregeste har 2 kjerner mer. PCGamers artikkelforfatter om temaet mente visst at Intels Boost 3.0 med god kjøling nok ville kunne få de beste kjernene opp i 5GHz. Hastighet vi vet SL allerede fikser.  Mens Ryzen kjernene stopper bom fast på 4,2GHz.

 

Som vanlig må vi bare vente å se. Men å tro at Intel har glemt hvordan man lager CPU'er over natten er da lovlig optimistisk/pessimistisk avhengig av hvordan man ser på det. Jeg tror ikke jeg har en hest i dette racet. Men det skal bli interessant å se likevel. :)

Lenke til kommentar

Gabri3l : Det kan jo være at reaksjonene ikke er på hva Amd har kommet med, men hva Amd kan komme med neste generasjon.

Om man går tilbake til et veldig dårlig eksempel som var FX 8150 så greide jo Amd å øke hastigheten en smule og forbedre noen av problemene i cpu'en når de relanserte med FX 8350 , når vi så ser på roadmappen til de siste cpu'ene så ser vi jo at det kommer både en krymping og ikke minst en forbedring av cpu "relativt snart" altså ved neste lansering som trolig er i 2018.

 

Sånn sett vil jeg anta at det logiske vil være å ta tak i de problemene man nå ser at cpu'en har og som kan løses og dermed kan man faktisk fort se at ting kan endre seg, så spennende blir det i alle fall.

Lenke til kommentar

Ryzens RAM-støtte med AGESA 1006 er nå oppe i 4Ghz moduler, selv om få har fått det til å fungere. Er noen på reddit og Overclockers som har klart å få rammen stabilt på 4Ghz med diverse gode timings, men det er nok begynt å nærme seg smertepunktet.

 

Men det som og er viktig, er at mye ved X299 plattformen er en papir-lansering, og vi får ikke se hva Intel faktisk har å komme med før ved et mye senere tidspunkt. 

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Ser jo ut som om intel faktisk skjelver såpass i buksene at de bare failer med i9.

De har jo strengt tatt pekt nese til folk på maisntream sockets i mange mange år nå også det at de bare klarer 44 pcie lanes om du kjøper de dyreste CPUene er også å gjøre narr av folk når AMD klarer 64 uten stress på alle disse threadripper CPUene.

 

Hvilket spill er det som sliter med en CPU på "bare" 4GHz idag?

De fleste her inne er såpass grafikk horer at skjermkortet deres kommer til kort før CPUen gjør det, hjelper jo ikke på at folk skal pøse på med oppløsning heller.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Hvilket spill er det som sliter med en CPU på "bare" 4GHz idag?

De fleste her inne er såpass grafikk horer at skjermkortet deres kommer til kort før CPUen gjør det, hjelper jo ikke på at folk skal pøse på med oppløsning heller.

 

Kommer an på da. I BF1 på 1440p Ultra, så er ikke min 5960X @ 4.2 Ghz noen flaskehals for mitt 1080Ti kort iallefall. Ryzen på 4.0 yter jo omtrent det samme, så burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Hvilket spill er det som sliter med en CPU på "bare" 4GHz idag?

De fleste her inne er såpass grafikk horer at skjermkortet deres kommer til kort før CPUen gjør det, hjelper jo ikke på at folk skal pøse på med oppløsning heller.

Ett av verdens mest populære spill er så dårlig programmert at det er i hovedsak begrenset av CPU klokkehastighet. Jeg snakker så klart om world of warcraft. Har observert CPU forbruk under spilling og det er i hovedsak kun en kjerne i bruk, så desto høyere hastighet på den kjernen desto bedre ytelse.

Ved en hastighet på 4GHz klarer jeg grafikkinstilling 7 av 10. Skjermkort betyr lite, dvs kjører like bra på ett gtx980 som ett gtx1080ti, selv ett gtx680 gir bare litt fall i fps.

Lenke til kommentar

Ryzens RAM-støtte med AGESA 1006 er nå oppe i 4Ghz moduler, selv om få har fått det til å fungere. Er noen på reddit og Overclockers som har klart å få rammen stabilt på 4Ghz med diverse gode timings, men det er nok begynt å nærme seg smertepunktet.

 

Men det som og er viktig, er at mye ved X299 plattformen er en papir-lansering, og vi får ikke se hva Intel faktisk har å komme med før ved et mye senere tidspunkt. 

 

Kom med kilde på dette :) Jeg har ikkje sett det enda

 

At man kan velge 4000mp på minnet, betyr ikkje at man kan kjøre 4000mhz på minne.

 

Venter spent på link ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Ryzens RAM-støtte med AGESA 1006 er nå oppe i 4Ghz moduler, selv om få har fått det til å fungere. Er noen på reddit og Overclockers som har klart å få rammen stabilt på 4Ghz med diverse gode timings, men det er nok begynt å nærme seg smertepunktet.

 

Men det som og er viktig, er at mye ved X299 plattformen er en papir-lansering, og vi får ikke se hva Intel faktisk har å komme med før ved et mye senere tidspunkt. 

 

Kom med kilde på dette :) Jeg har ikkje sett det enda

 

At man kan velge 4000mp på minnet, betyr ikkje at man kan kjøre 4000mhz på minne.

 

Venter spent på link ;)

 

 

Aah, du har så rett. Innstilt på 4000Mhz A-XMP men kjører på 3600Mhz.... 

Skal edite det ut av den tidligere posten, siden det er feil-info.

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

 

 

Ryzens RAM-støtte med AGESA 1006 er nå oppe i 4Ghz moduler, selv om få har fått det til å fungere. Er noen på reddit og Overclockers som har klart å få rammen stabilt på 4Ghz med diverse gode timings, men det er nok begynt å nærme seg smertepunktet.

 

Men det som og er viktig, er at mye ved X299 plattformen er en papir-lansering, og vi får ikke se hva Intel faktisk har å komme med før ved et mye senere tidspunkt. 

 

Kom med kilde på dette :) Jeg har ikkje sett det enda

 

At man kan velge 4000mp på minnet, betyr ikkje at man kan kjøre 4000mhz på minne.

 

Venter spent på link ;)

 

 

Aah, du har så rett. Innstilt på 4000Mhz A-XMP men kjører på 3600Mhz.... 

Skal edite det ut av den tidligere posten, siden det er feil-info.

 

 

Ante meg det gitt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...