Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nåda Nizzen, flere som har sagt at de får opp post med hastighet på 4000 Mhz på minne men greier ikke å få det stabilt til boot til Windows , så kanskje det behøves en ny bios som bidrar litt til.

 

Men med minnehastigheter på 3600 Mhz så ser ting ganske så bra ut.

Lenke til kommentar

Er helt ny på dette med overklokking, har nettopp satt meg inn i det :thumbs:  Raskt å rote seg bort i all informasjonen her :p

 

Selv vi som har drevet med overklokking en stund finner stadig nytt å lære. ;)

 

Jeg har aldri vært en hardcore overklokker (ikke engang hatt vannkjøling, kun bra luftkjøling), men min første overklokk var vel pentium 133MHz @ 150MHz. Husker 166MHz var en mulighet men min var ikke stabil på mer enn 150MHz. Den beste overklokken var vel P2 350MHz som jeg hadde på ca 500MHz med Abit BH6 hovedkort, litt etterpå fant jeg ut at jeg kunne ha kjøpt P2 300MHz og trolig klart det samme om jeg var heldig og fikk rett CPU utgave.

 

Men dette ble vel litt vel mye off topic.

Lenke til kommentar

Da er nissefar er god hjelp for deg, sist jeg hadde den interessen var da celeron 300a var inn, kjørte den på 450MhZ :tease:

Nå folding.

Ja teknologi og hardware ble plutselig interessant igjen nå når det endelig skjer noe som faktisk er interessant annet enn en ny GPU nå og da. Det siste av informasjon som er nå er vel at RX Vega er designet med Infinity Fabric. Det er ganske interessant siden de da kan sette sammen GPU dies på samme måte som de har gjort nå med Ryzen, Threadripper og eventuelt Naples/EPYC.

 

Se for deg all den folding-kraften da. Plutselig har man 2 GPU-dies på samme kort som scaler like likt som Ryzen CCX-ene.

 

Edit: Takk til alle som folder btw, dere gjør studiet mitt 100 ganger bedre! Og beklager om det ble veeldig offtopic.

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

 

Hvilket spill er det som sliter med en CPU på "bare" 4GHz idag?

De fleste her inne er såpass grafikk horer at skjermkortet deres kommer til kort før CPUen gjør det, hjelper jo ikke på at folk skal pøse på med oppløsning heller.

Ett av verdens mest populære spill er så dårlig programmert at det er i hovedsak begrenset av CPU klokkehastighet. Jeg snakker så klart om world of warcraft. Har observert CPU forbruk under spilling og det er i hovedsak kun en kjerne i bruk, så desto høyere hastighet på den kjernen desto bedre ytelse.

Ved en hastighet på 4GHz klarer jeg grafikkinstilling 7 av 10. Skjermkort betyr lite, dvs kjører like bra på ett gtx980 som ett gtx1080ti, selv ett gtx680 gir bare litt fall i fps.

Bare en tanke: Koden til spillet er jo eldgammel. Det er jo der vi hadde vært i dag uten konkurranse og flere kjerner.

Lenke til kommentar

Nåda Nizzen, flere som har sagt at de får opp post med hastighet på 4000 Mhz på minne men greier ikke å få det stabilt til boot til Windows , så kanskje det behøves en ny bios som bidrar litt til.

 

Men med minnehastigheter på 3600 Mhz så ser ting ganske så bra ut.

Ja folk sier mye, men det blir ofte med snakk :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok mange entusiaster, meg inkludert, som har vært for ivrige og sagt at man får den og den hastigheten før den i det hele tatt faktisk er stabil...

 

Been there , done that...

 

Men i det siste prøver jeg å vente minst 24 timer til jeg vet at ting fungerer "greit".

Lenke til kommentar

Jeg bruker datamaskinen min bare til skolearbeid (word osv) og gaming. Har lyst på en datamaskin nå til sommerferien, men det naturlige ville vell være å ta å vente på coffee lake. Bør jeg gå for ryzen, eller vil en i7 7700k være bedre for meg? Jeg har en pg279q 165hz gsync skjerm som jeg gjerne vil pushe med 144fps med ett gtx 1080. Hva tror dere? Har også lyst å overklokke slik jeg gjorde med min gamle 2500k når den begynte å dra på åra. Jeg bytter ikke datamaskin før etter 5-6-7 år uansett, så da overklokker jeg når den begynner å dra på åra.

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

Jeg bruker datamaskinen min bare til skolearbeid (word osv) og gaming. Har lyst på en datamaskin nå til sommerferien, men det naturlige ville vell være å ta å vente på coffee lake. Bør jeg gå for ryzen, eller vil en i7 7700k være bedre for meg? Jeg har en pg279q 165hz gsync skjerm som jeg gjerne vil pushe med 144fps med ett gtx 1080. Hva tror dere? Har også lyst å overklokke slik jeg gjorde med min gamle 2500k når den begynte å dra på åra. Jeg bytter ikke datamaskin før etter 5-6-7 år uansett, så da overklokker jeg når den begynner å dra på åra.

Med tanke på gaming er vel 7700k fortsatt bedre, selv om Ryzen har begynt å snike seg nærmere nå som høyere minnehastighet er mulig. At 7700k ligger foran på gaming er dog så vidt jeg har skjønt kun fordi mange spill fortsatt ikke klarer å dra nytte av all kjernene til Ryzen. Ryzen 7 1700 gruser vel 7700k på syntetiske tester hvor alle kjerner dras nytte av og det er noen spill hvor 1700 vil ligge foran 7700k også.

 

Sikkert noen som har et enda bedre svar enn dette though.

 

Edit: Jeg har sett på samme selv siden 1700 og 7700k ligger på ca samme pris, men jeg går for Ryzen litt av prinsipp og litt fordi jeg ikke bare skal bruke maskinen til gaming.

Endret av EJacobsn
Lenke til kommentar

 

Jeg bruker datamaskinen min bare til skolearbeid (word osv) og gaming. Har lyst på en datamaskin nå til sommerferien, men det naturlige ville vell være å ta å vente på coffee lake. Bør jeg gå for ryzen, eller vil en i7 7700k være bedre for meg? Jeg har en pg279q 165hz gsync skjerm som jeg gjerne vil pushe med 144fps med ett gtx 1080. Hva tror dere? Har også lyst å overklokke slik jeg gjorde med min gamle 2500k når den begynte å dra på åra. Jeg bytter ikke datamaskin før etter 5-6-7 år uansett, så da overklokker jeg når den begynner å dra på åra.

Med tanke på gaming er vel 7700k fortsatt bedre, selv om Ryzen har begynt å snike seg nærmere nå som høyere minnehastighet er mulig. At 7700k ligger foran på gaming er dog så vidt jeg har skjønt kun fordi mange spill fortsatt ikke klarer å dra nytte av all kjernene til Ryzen. Ryzen 7 1700 gruser vel 7700k på syntetiske tester hvor alle kjerner dras nytte av og det er noen spill hvor 1700 vil ligge foran 7700k også.

 

Sikkert noen som har et enda bedre svar enn dette though.

 

Edit: Jeg har sett på samme selv siden 1700 og 7700k ligger på ca samme pris, men jeg går for Ryzen litt av prinsipp og litt fordi jeg ikke bare skal bruke maskinen til gaming.

 

Ja, men jeg bruker den jo egentlig kun til gaming. Hvor stor forskjell er det i ytelse? Når jeg spiller har jeg dog oppe skype/discord/chrome, vil dette ha noe effekt på 7700k ytelsen?

Lenke til kommentar

Per i dag er 7700K det mest fornuftige valget til gaming, spesielt om du klarer å klokke den til nærmere 5GHz.

 

Om 2-3 år er det ikke sikkert det var et korrekt valg å velge 7700k nå, om spill utviklerne tar i bruk flere kjerner effektivt. Så det kan komme litt an på hvor lenge du vil ha maskinen og hvordan spill utvikler seg fremover.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...