Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Amd har allerede klar 32 / 64 kjerner på roadmappen og slik jeg forstod det skal det være muligheter for dem å legge til etter behov, så med andre ord så kan vi fort få se endringer i produktene som kommer til Amd utifra hva Intel kommer med. Les gjerne litt mer om hvordan arkitekturen til ryzen / threadripper har blitt lagget for å få litt mer omfattende forståelse for det.

Hvis jeg hadde vist hvor man finner informasjon så kanskje tror 16\32 kjerne eller 64 kjerne egentlig er satt sammen 2\4 eller 8 ryzen 7 kjerner til en cpu. Mistanke i så fall effekten blir samme problemet med bulldozeren gir ikke like god ytelse som den kunne gjort.

Er jo fint å tenke på fremtiden men hjelper lite når cpuene er utdatert på den tiden uansett. AMD vil tape mye penger vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg hadde vist hvor man finner informasjon så kanskje tror 16\32 kjerne eller 64 kjerne egentlig er satt sammen 2\4 eller 8 ryzen 7 kjerner til en cpu. Mistanke i så fall effekten blir samme problemet med bulldozeren gir ikke like god ytelse som den kunne gjort.

 

Nei LMH1, dette er en helt annen arkitektur enn Bulldozer. AMD bruker "Infinity Fabric" til å koble sammen de ulike modulene av kjerner, og båndbredden skal være god nok - spessielt nå som de har 4-kanals minne kontroller også. Vi får bare vente å se når reviews kommer. 16-kjerne utgaven vil nok koste for mye for de fleste uansett. Dessuten man kjøper ikke en CPU med så mange kjerner for gaming :p

Lenke til kommentar

Gitt a de ekstra kronene ikke er et problem, er det noen grunn til å ikke velge 1700x fremfor 1700? Eller er det slik at en 1700 kan overklokkes til å matche en 1700x? 

 

Irriterer meg for øvrig litt over at det ikke ser ut til at man får tak i 1700 uten kjøler. Føler prisen kunne vært enda litt lavere om man kunne kjøpe kun cpu.

Lenke til kommentar

Gitt a de ekstra kronene ikke er et problem, er det noen grunn til å ikke velge 1700x fremfor 1700? Eller er det slik at en 1700 kan overklokkes til å matche en 1700x? 

 

Irriterer meg for øvrig litt over at det ikke ser ut til at man får tak i 1700 uten kjøler. Føler prisen kunne vært enda litt lavere om man kunne kjøpe kun cpu.

Det er jo kun turbobost og muligens bedre overklokking hastighet som er forskjellen.

Med mindre du er veldig uheldig burde du komme ca like langt på overklokking på begge.

Turboboost har kun nytte hvis et kjerne gir bedre ytelse ved høyere klokkehastigheten uten å overklokke cpuen.

Men overklokking er veldig enkelt du kan enkelt øke multiplikatoren: (FID)

Men er usikker selv om volt er viktig da den økes kun i cpuen ikke hovedkort som FSB ville gjort.

Hvis man setter volt på cpu\hovedkort må man være sikker på man setter riktig ellers kan bluescreen\frysninger oppstå over tid.

Greit å oppdatere bios først, usikker på B350 eller x370 er best ville foretrekket det siste i så fall.

 

 

Ta kontant med AMD kanskje de har 1700 uten kjøler eller sjekk bruktmarkedet, godt mulig du finner noe der.

Lenke til kommentar

https://videocardz.com/69995/gigabyte-shows-x399-aorus-gaming-7-worlds-first-threadripper-motherboard

 

Altså, dette blir en massiv CPU.

 

It’s here guys, first motherboard for AMD’s HEDT platform — Ryzen Threadripper. Just like X299 platform, AORUS Gaming 7 has 8 DIMMs with quad-channel support. The datasheet reveals that Ryzen Threadripper will support up to 64 PCIe Gen3 lanes for 4-way multi-GPU support. This motherboard is ready for up to 16 cores and 32 thread Threadripper CPUs.

 

AORUS Gaming 7 has three M.2 slots, ALC 1220 audio chipset, Killer E2500 network card and lots of RGB galore. The CPU is powered by 8+4 pin power connectors.
Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Ikke Ryzen news, men litt relatert til ThreadRipper og EPYC da det er direkte konkurranse mot de.

 

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/intel_s_skylake-x_and_kaby_lake-x_cpus_will_not_be_soldered/1

 

18-core modellen Intel kommer med for å konkurrere mot EPYC har visstnok TIM isteden for å vere soldered... Det var da litt synd at de går bort fra soldered enthusiast models til sånn som nå, tviler på at mange kjøper entusiast CPUer til 10 000+ for å deretter risikere å delidde for å få bedre temperaturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gitt a de ekstra kronene ikke er et problem, er det noen grunn til å ikke velge 1700x fremfor 1700? Eller er det slik at en 1700 kan overklokkes til å matche en 1700x? 

 

Irriterer meg for øvrig litt over at det ikke ser ut til at man får tak i 1700 uten kjøler. Føler prisen kunne vært enda litt lavere om man kunne kjøpe kun cpu.

Det er jo kun turbobost og muligens bedre overklokking hastighet som er forskjellen.

Med mindre du er veldig uheldig burde du komme ca like langt på overklokking på begge.

Turboboost har kun nytte hvis et kjerne gir bedre ytelse ved høyere klokkehastigheten uten å overklokke cpuen.

Men overklokking er veldig enkelt du kan enkelt øke multiplikatoren: (FID)

Men er usikker selv om volt er viktig da den økes kun i cpuen ikke hovedkort som FSB ville gjort.

Det er rivende likegyldig for v-core om du klokker FSB eller multiplier (eller bclk for den saks skyld). 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

Liten sexy smakebit anyone!? Noen ganske allrighte nye features på X399.https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/asus_announce_rog_x399_zenith_extreme_threadripper_motherboard/1

 

OLED på I/O panel. :rofl: Ja for der ser man ofte.
2x8pins for cpu? Snakker vi ikke da om potensielt 750W+ på cpu alene?
2x 8 pin hadde jeg på gigabyte x58 OC hk også i sin tid.

 

De reklamerte for 1000w for cpu eller.no :p

 

"So what does all the fancy VRM components and design get you? Aside from being way easy to set up for extreme cooling, power input is up to 1500W via the two 8-pin CPU power connectors according to Gigabyte. Spreading the load across two inputs on the board will reduce stress and if the power supply used draws on different rails for each 8-pin molex, load will be more evenly spread on the PSU as well. Output to the socket is boasted as being up to 1200W"

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

AnandTech rapporterer at Intel kun vil tilby 44 PCIe baner i de nye i9 prosessorene, mens i7 heretter kun vil få 28.  Dermed må man minst punge ut for en $999 i9-7900X med ti kjerner om man har bruk for/lyst på >28.

 

Dermed ser Threadripper stadig bedre og bedre ut og om den lekkede tabellen over Threadripper-modeller er korrekt så ser jeg for meg et nytt system basert på en 1976X med 12 kjerner, 24 tråder og 3,6/4,1GHz.  Siden den ligger sånn midt på treet i Threadripper-familien vil jeg tro at den havner under, muligens godt under, prisen på en i9-7900X.

Lenke til kommentar

AnandTech rapporterer at Intel kun vil tilby 44 PCIe baner i de nye i9 prosessorene, mens i7 heretter kun vil få 28. Dermed må man minst punge ut for en $999 i9-7900X med ti kjerner om man har bruk for/lyst på >28.

 

Dermed ser Threadripper stadig bedre og bedre ut og om den lekkede tabellen over Threadripper-modeller er korrekt så ser jeg for meg et nytt system basert på en 1976X med 12 kjerner, 24 tråder og 3,6/4,1GHz. Siden den ligger sånn midt på treet i Threadripper-familien vil jeg tro at den havner under, muligens godt under, prisen på en i9-7900X.

Så det blir litt slik:

Intel OC ca 4.8-5ghz med bedre ipc men, bare 28 lanes.

 

Threadripper OC 4-4.1ghz og litt dårligere ipc enn broadwell-e, men nok ac pci-e lanes.

 

Testet min 1800x @ 4.1ghz og 3200mhz minne@ cl14 VS 6900k @4.4 ghz og 3400mhz cl13 minne. "Max oc oå begge plattformer"

 

Fikk 13-14% høyere score i physics testen i 3dmark med 6900k.

 

I bf1 med ett skjemkort 1080ti, var fps innen 1Fps i forskjell. Aktså helt lik ytelse i MP.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...