Gå til innhold

Hva hvis trump blir president?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Javel, mulig jeg har misforstått. Tror noen nevnte i en tråd for en stund siden at den som vinner presidentvalget, nødvendigvis ikke er kandidaten som har fått flest stemmer på landsbasis av de to. Men hvis antall valgmannstemmer gjenspeiler innbyggertall så er del vel korrekt slik det er.

Det er mulig å vinne valget med færre stemmer enn motstanderen, men det skal litt til. Det samme gjelder i Norge.

 

 

Ref Bush vs Gore i 2000

Lenke til kommentar

 

 

Javel, mulig jeg har misforstått. Tror noen nevnte i en tråd for en stund siden at den som vinner presidentvalget, nødvendigvis ikke er kandidaten som har fått flest stemmer på landsbasis av de to. Men hvis antall valgmannstemmer gjenspeiler innbyggertall så er del vel korrekt slik det er.

Det er mulig å vinne valget med færre stemmer enn motstanderen, men det skal litt til. Det samme gjelder i Norge.

Ref Bush vs Gore i 2000

The USA is a federal republic, not a unitary republic. The electoral college system does not make this federal republic undemocratic
Lenke til kommentar

Systemet i USA er latterlig med first past the post, bisarre systemer for primærvalg, en endeløs valgkamp, gerrymandering, "uavhengige kandidater" og masse mas, det er dette man bør ta tak i, ikke gærne trumpsupportere som tror på en stor konspirasjon.

 

AtW

Hvordan går det primærvalgene i Norge forresten? Fikk du velge de som sto på partilistene?

Ellers er jeg enig, mye som bør rettes.

Lenke til kommentar

Noen som fikk med seg Michael Moore propagandaen NRK sendte i beste sendetid her om dagen? Jeg så litt av det og måtte stoppe etter han begynte å rose Hillary gjennom skyene som om hun vare en helgenen.

 

Ja var det ikke rørende, måtte du fram med lommetørkle du også? ;)

 

Utover han litt overdrevne romantisering av Hillary syntes jeg han hadde mange gode poeng og var forholdsvis morsom, synd det ikke var flere Trump fans i lokalet enn hva det var, det ble vel mest preaching to the quire her.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...