Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Emile the rat skrev (36 minutter siden):

*snop*

Prøvd å si det en gang før, men prøver igjen.

Man kan ikke sammenlikne spesifikasjoner på tvers av arkitekturer på den måten.

Ikke at jeg påstår at det de visste ikke var toppmodell. Poenget mitt er ikke der.

Poenget er måten du sammenlikner det på 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så dritlei papirlanseringer eller lave produksjonsvolum før lansering. Er jo ikke måte på antall typer hardware som lanseres denne høst/vinter. Nvidia slet nok en del av oss helt ut med sin dritlansering. Som et minimum så synes jeg at AMD kunne forvarslet om forventet butikktilgang på varene, i det minste i form av en tydelig dato.

Kunne de ikke ha sagt noe om grafikkortbutikktilgangen når de pratet om Zen3. Da hadde de jo muligheten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Emile: Godt mulig det var topputgaven og, det er og mulig det er 6900 vanilla som enten er 72CU eller 80CU med lavere klokke. Jeg tror heller ikke det er 6800XT.

Hva arkitekturen angår kan man ikke sammenligne sånn, isåfall måtte Radeon VII vært bedre enn 2080ti pga specs, noe vi vet det ikke er annet enn i mining og enkelte computeprogram. 

Ampere er pr nå en veldig umoden arkitektur med store rom for forbedringer, spesoelt i lave oppløsninger hvor 2080ti er raskere i enkelte spill, trolig øker Ampereytelsa fremover mer enn det RDNA2 vil gjøre etter launch da den er nærmere beslekta med RDNA1 enn Turing er med Ampere om jeg husker rett. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, G said:

Skulle gjerne likt å vite litt mer om modellene før varene havner i lagerhyllene (eller fra palle til pappeske).

Kortene kommer garantert ikke i salg før uti November, så får nok god tid til å se både annonseringer, reviews og omtale før varene havner i lagerhyllene.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 time siden):

Prøvd å si det en gang før, men prøver igjen.

Man kan ikke sammenlikne spesifikasjoner på tvers av arkitekturer på den måten.

Ikke at jeg påstår at det de visste ikke var toppmodell. Poenget mitt er ikke der.

Poenget er måten du sammenlikner det på 

Man kan ikke sammenligne direkte nei, men selvsagt kan spesifikasjoner gi en viss pekepinn. Når differansen er så enorm sier det seg selv at det er begrenset hvor mye arkitekturen alene kan gjøre.

God arkitektur kan fremdeles ikke gjøre et produkt bedre enn hva spesifikasjonene tilsier ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (41 minutter siden):

Man kan ikke sammenligne direkte nei, men selvsagt kan spesifikasjoner gi en viss pekepinn. Når differansen er så enorm sier det seg selv at det er begrenset hvor mye arkitekturen alene kan gjøre.

God arkitektur kan fremdeles ikke gjøre et produkt bedre enn hva spesifikasjonene tilsier ;) 

 

 

Nei, men du kan snu på påstanden så er det like gjeldende. "Tørre" spesifikasjoner betyr ikke at arkitekturen er bra.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (14 minutter siden):

Ytelsen trenger ikke være dårligere bare fordi antall transistorer er mindre. RX 5700 XT er noe raskere enn RTX 2070, til tross for at RTX 2070 har flere transistorer (en del av dem brukes riktignok til RTX).

Shader units, og TFLOPS da? 6800 XT har halvparten, selvsagt var det ikke det skjermkortet i grafen til AMD.

Det ville ikke vært fysisk mulig å få tilnærmet 3080 ytelse med halvparten TFLOPS og under halvparten shader units. Det er no brainer. 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-2080.c3224
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/asus-tuf-rtx-3080-gaming-oc.b8035

til tråss for at 3080 har 2x shaders og nesten 2x minnebandbredde yter den ikke 100% bedre. er det god nok forklaring på at ikke rå spec er sammenlignbart? det er ikke 2x rop eller tmu. og de er LANGT mer sammenlignbare enn RDNA2 og Ampere . håper dette hjelper Emile..

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Emile the rat said:

Shader units, og TFLOPS da? 6800 XT har halvparten, selvsagt var det ikke det skjermkortet i grafen til AMD.

Det ville ikke vært fysisk mulig å få tilnærmet 3080 ytelse med halvparten TFLOPS og under halvparten shader units. Det er no brainer. 

Med Ampere blir TFLOPS litt annerledes enn det har vert før. Så du kan ikke sammenligne slik. Du kan lese deg opp her om du er intressert ;)

https://www.neogaf.com/threads/nvidia-ampere-teraflops-and-how-you-cannot-compare-them-to-turing.1564257/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke CPU-begrensninger, det er begrensninger i Ampere.

Hvis du ser på teoretisk ytelse til et RTX 3080, og sammenligner det med et RTX 2080 Ti, så ville man tro at 3080 er dobbelt så raskt. I praksis er et RTX 3080 ca 20-40% raskere på samme klokkefrekvens som et 2080 Ti, det er andre deler av Ampere som begrenser ytelsen.

Dette ser du for eksempel i Horizon: Zero Dawn-tråden, der mitt 3080 er omtrent 30% raskere enn andres 2080 Ti i 3440x1440

La meg understreke:

  1. RTX 3080 på 1900 MHz har 33 TFLOPS
  2. RTX 2080 Ti på 1900 MHz har 16.5 TFLOPS
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, N o r e n g said:

Nei, det er ikke CPU-begrensninger, det er begrensninger i Ampere.

Hvis du ser på teoretisk ytelse til et RTX 3080, og sammenligner det med et RTX 2080 Ti, så ville man tro at 3080 er dobbelt så raskt. I praksis er et RTX 3080 ca 20-40% raskere på samme klokkefrekvens som et 2080 Ti, det er andre deler av Ampere som begrenser ytelsen.

Dette ser du for eksempel i Horizon: Zero Dawn-tråden, der mitt 3080 er omtrent 30% raskere enn andres 2080 Ti i 3440x1440

La meg understreke:

  1. RTX 3080 på 1900 MHz har 33 TFLOPS
  2. RTX 2080 Ti på 1900 MHz har 16.5 TFLOPS

Du tok den ikkje 🤣

Ikkje så rart  fordi jeg quota bare Hellbound...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
4 hours ago, Cowboystrekk said:

Med Ampere er du faktisk softwarebound/driverbound i endel på spill på lave oppløsninger. Lang vei å gå med optimaliseringer men blir nok bra i.l.a de kommende månedene :)Litt spesielt når 2080ti yter bedre enn 3080 i lave oppløsninger i enkelte spill, men blir knust i 4K.

Spiller du i lave oppløsninger som for eksempel 1080p så er nok ikke 3080 kortet for deg, så kanskje ikke akkurat dette som har prioritert... :)

Lenke til kommentar

Begrensningen til 3080 for lave oppløsninger ligger jo i arkitekturen så tror ikke du vil få endret den med driveroppdateringer. 

"Stepping down to the consumer models, Nvidia makes some big changes. Nvidia apparently doubled the number of FP32 CUDA cores per SM, which results in huge gains in shader performance. With the GA102, Nvidia has a total of seven GPC clusters, each with 12 SMs, giving a maximum configuration of 84 SMs. Of these, 82 are enabled in the RTX 3090 while the RTX 3080 only has 68 enabled."

https://www.tomshardware.com/features/nvidia-ampere-architecture-deep-dive

Edit: 3080 har altså like mange SM som 2080ti

Endret av SVD
Lenke til kommentar
37 minutes ago, SVD said:

Begrensningen til 3080 for lave oppløsninger ligger jo i arkitekturen så tror ikke du vil få endret den med driveroppdateringer. 

"Stepping down to the consumer models, Nvidia makes some big changes. Nvidia apparently doubled the number of FP32 CUDA cores per SM, which results in huge gains in shader performance. With the GA102, Nvidia has a total of seven GPC clusters, each with 12 SMs, giving a maximum configuration of 84 SMs. Of these, 82 are enabled in the RTX 3090 while the RTX 3080 only has 68 enabled."

https://www.tomshardware.com/features/nvidia-ampere-architecture-deep-dive

Edit: 3080 har altså like mange SM som 2080ti

Nå er vi kanskje litt off-topic fra Navi, men det alltid spennende å se folk komme med "sweeping statements"! :D

Hvor i arkitekturen mener du denne "begrensningen" er da? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...