Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har fått med meg så er grunnen til at 3080 osv. har dårligere ytelsekurve kontra feks. 2080ti nedover i oppløsning at 3080 har like mange SM som 2080ti. Cuda cores er doblet men med samme SM mengde. Det har lite å si for høye oppløsninger men mer å si for å nå de unødvendig høye fps tallene ved lav oppløsning. For min del har ikke det noe å si, "ingen" kjøper 3080 for å spille i 1080p uansett. Så jeg mener ikke at nVidia har gjort noe feil der. Arkitekturen er sikkert rettet mot høy oppløsning og computing å det er ikke så rart. 

Endret av SVD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-=HellBound=- skrev (5 minutter siden):

Kilden baserer seg på tweeten til en privatperson, som er en 20 år gammel gutt fra Tyskland. 

Dette er vel å koke supper på en spiker. Får vente på noen offisielle kunngjøringer fra AMD.

Lenke til kommentar

Leaks og spekulasjoner er halve morroa med nye ting før man vet ;) :p Han har rett på mye annet av produkt ID/kode han decoder eller ka de kaller det. 

Så ytelsen blir nok bra om boost stemmer. Dobbelte av cores og shaders og 40% høyere klokk enn 5700XT. Og evt. andre forbedringer.  Og ganske utrolig om det stemmer 255W er trekk fra hele kortet med så høy klokk (TGP/total graphics power) :D 

EDIT: Flere som sier det nå. På PS5 så har navi en boost på 2.2GHz på en APU, så ser ikke hvorfor ikke dette skal stemme. Er nok XL vi såg AMD viste tall fra under Zen 3. Hva blir da Navi21 XTX? Flere CU eller høyre boost?

BLgF3Xj.jpg

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo det enda noen få dager igjen til man får vite nøyaktig hva Big-Navi (kanskje uten gode reviews) er for noe.

Men for at man ikke skal bli forvirret så:

Quote

Natt til 25. oktober 2020 stilles klokka en time tilbake og Norge går over til vintertid (normaltid). Nord Amerika bytter til vintertid først søndag den 1. november 2020.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Adrenalin 20.10.1 Optional er ute.

Release notes:

Spoiler

adeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.10.1 Highlights

Support For

  • Doom™ Eternal: The Ancient Gods
  • Watch Dogs™: Legion
  • DIRT 5™ Early Access
  • World of Warcraft™: Shadowlands Pre-Patch

Fixed Issues

  • Audio may experience instability when connected through an Audio Video Receiver via HDMI® on Radeon RX 5000 series graphics products.
  • Desktop may experience frame rate fluctuation when exiting a Vulkan® API game with Radeon FreeSync enabled on two or more display system configurations.
  • Uploading or streaming content to YouTube™ may be unavailable or not working correctly.
  • Genshin Impact™ is not detected or listed in Radeon Software gaming tab.
  • Some specific Windows® screensavers such as ‘Bubbles’ may cause an application crash when applied on Radeon RX 5000 series graphics products.
  • Graphical corruption may occur on desktop or at idle when two or more connected high refresh rate displays are Radeon FreeSync enabled on Radeon RX 5000 series graphics products.
  • Upgrading to Radeon Software Adrenalin 2020 Edition releases from Radeon Software 2019 Edition releases via Radeon Settings may sometimes fail with an error message.

Known Issues

  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.
  • Performance Metrics Overlay and the Performance Tuning tab incorrectly report higher than expected idle clock speeds on Radeon RX 5700 series graphics products. Performance and power consumption are not impacted by this incorrect reporting.
  • Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.

Important Notes

  • AMD Ryzen™ Mobile Processors with Radeon™ Vega Graphics FAQ for Radeon Software Adrenalin 2020 Edition can be found here.

Package Contents

The Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.10.1 installation package contains the following:

  • Driver Version 20.20.33.01 (Windows Driver Store Version 27.20.12033.1007)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mmm..

Tror dere "Big-Navi light" som er i PS5 og Xbox Series har arvet kretser fra 5000-serien GPU-arkitektur, og at dette er en fiks fordi disse konsollene kommer uten optisk lyd, og HDMI-lyden bare må fungere feilfritt?

Quote
  • Audio may experience instability when connected through an Audio Video Receiver via HDMI® on Radeon RX 5000 series graphics products.

Står fixed, om se stemmer

Quote
  • Some specific Windows® screensavers such as ‘Bubbles’ may cause an application crash when applied on Radeon RX 5000 series graphics products.

Står fixed, om så stemmer

Herregud da, er ikke dette en del som bruker?

Endret av G
Lenke til kommentar

Der dalte lysten på det nye om så stemmer:

Quote

Igor Wallossek published his first ‘big leak’ on Big Navi. According to his data, AMD Navi 21 XT will feature TGP at around 320W, not 255W as reported earlier. The difference comes from the wrong use of TGP nomenclature (Total Graphics Power) for both AMD and NVIDIA in an earlier report. Those values are not equal and do not represent the same thing (at least in that context), as Igor explains.

Quote

This number will increase to 355W for custom boards.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Fordi lav Watt var den store tingen som gjorde at jeg styret klar 3080 til Nvidia, og det endrer seg ikke ift. AMD. Da kan det hende at jeg er mer spent på Nvidia 3080 20 Gig-modellen, om den ikke øker wattforbruket pga. VRAM-økningen noe hinsides da.

Men, det var ikke kun Watt-mengden, men noen jeg kjente døde og da ble det litt gleden av å eie et nytt grafikkort mindre aktuellt for noen uker med sorgen ihvertfall .

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (23 minutter siden):

Fordi lav Watt var den store tingen som gjorde at jeg styret klar 3080 til Nvidia, og det endrer seg ikke ift. AMD. Da kan det hende at jeg er mer spent på Nvidia 3080 20 Gig-modellen, om den ikke øker wattforbruket pga. VRAM-økningen noe hinsides da.

--snipp snipp--

Så over 300W er for høyt for deg? Hvorfor? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...