Jump to content

Sarasin

Medlemmer
  • Content Count

    525
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

28 :)

About Sarasin

  • Birthday 08/31/1981

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

2930 profile views
  1. Jeg har da endt opp med en Tiny for å løse Handsfree / Bluetooth-problemet. Uansett vurderer jeg nye høyttalere, men jeg kan jo overhodet ingenting. Jeg har Fords standard "6000CD" stereo i bilen (hva kan den gi ut av lyd?), med en Tiny C5. Ut i fra det jeg har sett i døra etter at jeg tok av dekselet, så er høyttalerene ovale og ca 20-20,5cm x 14-14,5cm. Kan det stemme? Hva er det jeg ser etter, egentlig? Er dette plug and play, eller må jeg være tekniker for å klare dette? Er kontakter / ledninger standard på disse tingene? Målet er å oppnå litt mer tyngde i lyden fra høytalerene, nå finnes det knapt bass der. Er det en spesiell type høyttaler jeg ser etter? Håper noen kan svare meg
  2. Og det er vel og bra, men den har jeg som sagt ikke... Jeg har bare antennen, Tinyen, festet, og Micro-usb-ledningen. Ikke omformeren.
  3. Men som sagt, jeg har ikke den klumpen...
  4. Eventuelt, kanskje jeg kan gjøre dette: 1) Bruke denne flatsikringsholderen for å få strøm (Hvilken sikringstyrke skal jeg bruke ved originalt 10A? Gjelder det samme ved 15A?) 2) Bruke 1,5mm2 ledning for å jorde og skjøte 3) Koble til denne omformeren og skjule den i nærheten av Tinyen 4) Koble til Tinyen. Vil begge USB-kontaktene gi 2.1A, eller er dette kun når den ene er i bruk?
  5. Phew - det var nettopp dette jeg lurte på Takk! En sånn ledning du linket virker jo strålende, og der kan jeg vel klippe USB-A-kontakten og koble rett på ledningen etter adapteret? Og dersom skjøting er nødvendig, så gjøres jo det på 12V-siden, ja - det er bare smart Finnes det en tilsvarende løsning fra biltema / bilxtra / clasohlson / jula / en annen leverandør? Vil gjerne kunne hente det i butikk i dag i Tønsberg-området
  6. Da tenker vi litt "om hverandre". Jeg tenkte ikke å bruke noen omformer i det hele tatt, kutte USB-A-kontakten av ladeledningen, og deretter skjøte dette rett inn i sikringsboksen / jord. Jeg har nemlig ikke den originale omformeren. Går ikke det / er det ikke smart eller trygt?
  7. Himmel - det overså / glemte jeg helt Da kan jeg trygt sette inn en 3A sikring i den andre holderen, og la 7,5A/10A/15A/20A stå som den gjør (har ikke bestemt meg for hvilken sikring det blir enda). Det er vel snakk om 2-3 meter bare, men det er vel ikke noe farlig å bruke "for tykk" ledning? Jeg forsto ikke helt hva du mente med klippingen av kabel. Dette er jo i praksis en helt vanlig mobilladekabel av typen Micro-USB til USB-A. Den har i utgangspunktet ikke noen omformer koblet til seg, kun en som man kan benytte seg av til 12V strømuttak. Kan du forklare litt nærmere?
  8. Så, jeg skal montere noe så enkelt som en Tiny DAB-sak i bilen. Jeg hater ledninger som henger og slenger, så jeg vil gjerne gjemme ledningene så godt som mulig. Samtidig vil jeg ikke bruke opp en 12V kontakt på den dumme radioen, så jeg skal inn og trikse litt med sikringsboksen med en Flatsikringsholder jeg har brukt før i en annen bil. Denne gangen blir det litt annerledes, ettersom Tinyen buker Micro-USB som innstrøm, og her er det jeg blir usikker. Tanken er rett og slett og kappe USB-ledningen, skjøte ledningene (altså rød og svart, data+/- har ingenting å si for Tinyen) så den blir lang nok, og deretter koble dette inn i sikringsboksen / jord. Men, hvilken sikring kan jeg koble den på? Den trekker jo ikke mer enn en vanlig 5V/2A mobillader, og derfor blir jeg "redd" for hva som skjer dersom jeg benytter med av en sikring som holder for eksempel 10A uten noen form for "omformer". Ledningene inni en vanlig ladeledning til for eksempel mobil, er jo vanvittig tynne, så hva er risikoen(e) her? Er det en spesiell tykkelse ledning jeg skal bruke for å skjøte med? Kan jeg forresten bruke en sikringsholder av denne typen for å "senke" Amperen på ledningen som går til Tinyen? Typ å sette inn en 2A sikring eller noe? Håper noen kan svare raskt på dette - har egentlig tenkt å fikse dette i kveld På forhånd takk!
  9. Takk for svar! Jeg holder til i Tønsberg, men er jo mobil dersom noen har lyst til å fikle og vise sammen med meg Håper selvfølgelig å komme unna med minst mulig utgift, blir for dumt å bruke 7k på stereo, når bilen var såpass billig Er det Android auto jeg vil ha (har Samsung) for å kunne bruke for eksempel google maps direkte på skjermen? Jeg er "allergisk" mot ledninger som slenger rundt, så her skal alt skjules og gjemmes bort i størst mulig grad. Riktignok trenger jeg nødvendigvis en ladeledning til telefonen uansett, så om ting kan kobles derfra, er jo det fint. I forhold til rattet, er det vel kun volum opp og ned jeg har der, pluss mode. Har du noen spesielle merker du kan anbefale? Veldig fint om du kan spesifisere hva jeg leter etter av specs på dette Nå er det jo Green Weekend til helgen, så det kan jo dukke opp noe gøy der. Du fikk god lyd med de eksisterende høyttalerene i Transiten? Fiestaen min har bra nok lyd rett ut av boksen, men den har jo også en annen stereo (riktignok Ford standard det også). edit: Forresten - hvor mye kløn er det å droppe ryggekamera for denne gang, og installere det senere? Nystartet firma har ikke allverdens med stereobudsjett Kan jeg forresten bruke et hvilket som helst kamera? Er det en spesiell type kontakt jeg må ha og skal se etter?
  10. Så har jeg kjøpt meg en 2008 Transit (T300). Jeg kan nada, ingenting, ikkeno om stereo i bil, men tenker noen av dere sikkert gjør det Det jeg er på utkikk etter er i prioritert rekkefølge: Handsfree med kurant lyd Bluetooth (for spotify) DAB GPS (bruke google maps på skjerm?) Ryggekamera For å si det rett ut - jeg er ikke interessert i å bruke masse penger på dette, så de to siste ryker vel fort. Fikk tilbud på Mekonomen om 7k for det hele, men da må jeg montere det selv. Var noe Kenwood-greier. Jeg er ikke glad i masse dingser rundt omkring i bilen, men har vel forstått at en dings må jeg tåle. Telefonen i seg selv kan fungere som GPS (og i og for seg DAB), så vi er tilbake til de to første. Så har jeg hørt at dersom man bytter spiller, så får man bedre lyd i de (latterlige) høyttalerene i bilen, men vet ikke om det vil påvirkes av en adapterløsning i og med at den (tror jeg) vil gå gjennom stereoen som allerede sitter der. Forresten, det er en helt vanlig Ford Transit 6000 CD 2-DIN, og selvfølgelig den varianten som er uten Bluetooth. Mulig jeg må bytte høyttalere for å få litt mer action, men jeg har ingen idé om hvilke høyttalere og hvilke størrelser jeg eventuelt skal ha for å få grei lyd. Det er en arbeidsbil, så vi snakker ikke noe mega-greier, men liker å kunne spille lyd uten å bli flau Hvilke løsninger finnes? Hva burde jeg gjøre? Tips gjerne om butikker som selger disse tingene forholdsvis rimelig På forhånd takk! Og som alltid - educate meg gjerne
  11. Men det betyr jo da altså at dersom CPU-temp hopper fra 45 til 57 grader et sekund (som den gjør på Ryzen), så vil alle fire casefans spinne opp tilsvarende. Det er akkurat det jeg prøver å unngå. Hva er egentlig Chipset, MOS, og System-sensorene, og har noen en tanke om hvor på hovedkortet de befinner seg? Varme stiger jo som kjent, så den øverste og mest åpne vil jo muligens være den mest fornuftige å bruke?
  12. God formiddag! Har et hovedkort fra MSI (B450 Mortar Max), og fire kabinettvifter pluss Push/Pull på CPU. Prøver å sette opp systemet så lydløst som mulig, ettersom maskinen står i stua. CPU-viftene står naturligvis koblet til CPU-headeren, mens de to 140mm innviftene i front står på hver sin SYSFAN-header, og de to 120mm utgiftene står på en felles (splittet) SYSFAN-header. Tanken er at ved lav temperatur skal alle viftene gå så lavt som mulig, og deretter gradvis bevege seg opp i hastighet (og lydnivå) ettersom temperaturen stiger. I BIOS bruker jeg "Smart fan mode", med egen vifteprofil, men jeg kan velge mellom fire "Temperature Sources" som skal trigge viftene. Disse er "CPU", "System", "MOS", og "Chipset". Hvilken skal jeg velge for å få mest "riktig" step-up på viftene? Frem til nå har jeg brukt CPU, men siden jeg har en 3600X som varierer veldig i temperatur, blir kabinettviftene veldig ujevne, i form av at de "tar av" i noe sekunder av og til. Hjelp ønskes!
  13. Sarasin

    Bilkamera, ca 2k-ish

    Nei, ikke via Parking mode, den er kun on eller off. Kunne jo hatt det koblet til konstant strøm, og latt kameraet gå konstant, men da risikerer jeg jo bilbatteriet. Riktignok har den en fail-safe som skal skru av kameraet når batteriet begynner å bli dårlig, men da er man jo i utgangspunktet like langt
  14. Sarasin

    Bilkamera, ca 2k-ish

    Da er kameraet montert og hardwire-kitet fungerte som det skulle. Gir strøm når tenningen er på (spleisa med sikringen til bakruteviskeren, da jeg ikke hadde noen ledige slots (15A)), og kameraet skrur seg på. Foreløpig har jeg slengt inn et eldre (2 år?) SD-kort på 32gb, så vi får se litt på videoene etter kjøring i dag. Kameraet er lite og hendig, men jeg hadde håpet jeg kunne festet det i det "skraverte" feltet på frontruten, men der var det for ruglete, og det løsnet. Så det ble stående litt lenger ned på ruten, og synes såvidt under speilet. Forresten - jeg hadde misforstått totalt angående "parkeringsmodus"! Der jeg trodde kameraet fanget opp fysisk bevegelse utenfor bilen, starter det naturligvis opptak hvis bilen er i bevegelse Da har jeg større tro på at batteriet skal holde Tenkte å prøve å filleriste bilen senere i dag for å se hvordan det fungerer, men foreløpig blir det å teste selve filmingen under kjøring. So far , so good
×
×
  • Create New...