Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Fade1 said:

AMD: Q1 2020 stands out further with $442 million dollars spent on Research and Development opp mot Nvidia på $2829 million dollars.

Med tanke på at Nvidia spytter inn over 6 ganger det AMD R&D har å rutte med så har de en kjempestor utfordring.

En får bare håpe at de har gjort seg nok erfaringer med Playstation, Xbox og Ryzen til at de kan overraske Nvidia :)

Er vel strengt talt mer imponerende at amd har kommet så langt med den forskjellen 🙂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Fade1 said:

AMD: Q1 2020 stands out further with $442 million dollars spent on Research and Development opp mot Nvidia på $2829 million dollars.

Med tanke på at Nvidia spytter inn over 6 ganger det AMD R&D har å rutte med så har de en kjempestor utfordring.

En får bare håpe at de har gjort seg nok erfaringer med Playstation, Xbox og Ryzen til at de kan overraske Nvidia :)

Er ikke alltid det har noe å si heldigvis, det er når du har lite å rutte med man tenker nytt. De var på konkursens rand før de kom med Ryzen/Zen.  Men får satse på det kommer noen greie/bra Radeon kort så det blir litt konkurranse igjen på toppen. 

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
-=HellBound=- skrev (1 time siden):

Er ikke alltid det har noe å si heldigvis, det er når du har lite å rutte med man tenker nytt. De var på konkursens rand før de kom med Ryzen/Zen.  Men får satse på det kommer noen greie/bra Radeon kort så det blir litt konkurranse igjen på toppen. 

Jo, det har mye å si.

Den største utfordringen for Raja da Vega ble designet var budsjett og hvor stramt det var. Så det kommer til et punkt hvor innovasjon ikke er mulig pga. manglende midler.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (2 timer siden):

Så hvis ytelsen er nesten på nivå med 3080 i alt utenom DLSS, mens prisen er halvparten av et 3070, så er Navi en flopp?

Nei, men det vet du likegodt som meg at aldri vil skje.

Dette er luftslott, og direkte usakelig.

AMD har alltid priset toppkortene likt som nvidia, Fury X, Vega 64 og Radeon VII. Alle ble priset likt som nvidia sine motkort, men med litt lavere ytelse. Dersom Big Navi prises likt som forgjengere vil vi se 6900xt priset likt som 3070 eller 3080, avhengig av hvilke kort det måler ytelse med.

N o r e n g skrev (2 timer siden):

Jeg vil ikke si det er noe i veien å ta 6000 kr for noe som er bedre enn RTX 3070. Det tror jeg absolutt AMD kan levere.

Det er et poeng i at DLSS fortsatt er i test-stadie, og svært få spill faktisk har støtte for teknologien.

Dlss har kommet en lang vei, får vi dlss 3.0, og det blir implementert i alle spill med TAA kommer AMD ekstremt dårlig ut. Er fremdeles dlss bortkasta og AMD et godt kjøp?

Cappo skrev (2 timer siden):

Da er det bare å være misfornøyd i evig tid, for jeg kan fortelle deg at det kommer aldri til å skje. For Nvidia har aldri sluttet å utvikle seg, selv uten noen reell konkurranse på toppen. Derfor vil aldri Nvidia hvile på laubærene lenge nok til at AMD klarer å passere de.

Nvidia er rett og slett for flinke og har for mye RnD penger til at det godstoget som er Nvidia kommer til å stoppe.

Som sagt, toppkortet kommer til å havne mellom RTX3080 og RTX3070. Ihvertfall i vanlig ytelse. Skal de virkelig slå kloa i ytelse/pris så bør det koste tilsvarende til RTX3070, men som i tidligere generasjoner så kommer det i butikken til å koste det samme som RTX3080, uavhengig av hva AMD måtte påstå prisen på kortet er. Ihvertfall her hjemme i Norge.

Selvsagt, AMD har gått downhill i GPU avdelingen etter R9 290. De har rett og slett for få midler sammenlignet med nvidia.

Jeg tipper Navi 21 blir litt bedre enn 3070, men likt priset, uten dlss og dessverre ubrukelig rt ytelse, det er hva jeg tror vi kan forvente av 6900xt basert på leaks.

For mange er 3070 ytelse bra, og rt unødvendig. Personlig for meg er det ikke tilfredstillende. Som er grunnen til at jeg tror AMD vil skuffe (basert på mine ønsker). Det betyr ikke at dette ikke kan være gode produkter for andre, med mindre krav enn meg.


 

PS: De som kaller meg fanboy kan spare det, jeg kjøper det som gir mest ytelse. Den dagen AMD kan tilby mer enn nvidia har jeg ingen problemer med å skifte ;) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (37 minutter siden):

Jeg tipper Navi 21 blir litt bedre enn 3070, men likt priset, uten dlss og dessverre ubrukelig rt ytelse, det er hva jeg tror vi kan forvente av 6900xt basert på leaks.

 

Jeg mener det er alt for pessimistisk. Jeg tipper heller at vi får en ytelse +- 5% lavere enn 3080, og en RT-ytelse omtrent som 2080 TI. Jeg tipper også at AMD kommer til prise et slikt kort omtrent midt mellom 3070 og 3080, noe som gir veldig mye ytelse for pengene. :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (49 minutter siden):

AMD har alltid priset toppkortene likt som nvidia, Fury X, Vega 64 og Radeon VII. Alle ble priset likt som nvidia sine motkort, men med litt lavere ytelse. Dersom Big Navi prises likt som forgjengere vil vi se 6900xt priset likt som 3070 eller 3080, avhengig av hvilke kort det måler ytelse med.

Alltid?

R9 290X 549$ vs. GTX 780 Ti 699$

Under Fury og Vega så var Freesync et meget godt salgsargument da det kostet ~200$/~2000kr mer for en tilsvarende Gsync skjerm.

Alle visste at Vega VII ble et lav volum nisjeprodukt. RX 5700 XT kom vel 3-4mnd senere og leverte ca samme spillytelsen til en lavere pris.

Emile the rat skrev (49 minutter siden):

PS: De som kaller meg fanboy kan spare det, jeg kjøper det som gir mest ytelse. Den dagen AMD kan tilby mer enn nvidia har jeg ingen problemer med å skifte ;) 

Vel, de sterke meningene dine og hvordan du vrir det meste om AMD negativt får deg til å se ut som en fanboy. Greit nok at for deg så er ikke prisen viktig så lenge ytelsen er best, men for for folk flest så er hvor mye én får for pengene (pris/ytelse) meget viktig.

Jaja, du får kose deg med 15000kr+++ skjermkortet ditt (regner med du har et eller skal kjøpe siden pris ikke er viktig). Er vel ingen som har forventninger eller indikasjoner på at AMD skal slå det i ren ytelse. Vi andre får håpe på bedre pris/ytelse (noe AMD vanligvis leverer) og forhåpentligvis bedre ytelse/watt.

Endret av PantZman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PantZman skrev (47 minutter siden):

Alltid?

R9 290X 549$ vs. GTX 780 Ti 699$

Under Fury og Vega så var Freesync et meget godt salgsargument da det kostet ~200$/~2000kr mer for en tilsvarende Gsync skjerm.

Alle visste at Vega VII ble et lav volum nisjeprodukt. RX 5700 XT kom vel 3-4mnd senere og leverte ca samme spillytelsen til en lavere pris.

Vel, de sterke meningene dine og hvordan du vrir det meste om AMD negativt får deg til å se ut som en fanboy. Greit nok at for deg så er ikke prisen viktig så lenge ytelsen er best, men for for folk flest så er hvor mye én får for pengene (pris/ytelse) meget viktig.

Jaja, du får kose deg med 15000kr+++ skjermkortet ditt (regner med du har et eller skal kjøpe siden pris ikke er viktig). Er vel ingen som har forventninger eller indikasjoner på at AMD skal slå det i ren ytelse. Vi andre får håpe på bedre pris/ytelse (noe AMD vanligvis leverer) og forhåpentligvis bedre ytelse/watt.

Ingen vits å være spydig. Blir usaklig når du (andre og her) går på personangrep fordi dere er uenige. Er skikkelig lavmål!

Pris / ytelse, samlet under ett (om vi tar med alle funksjonene og bruktverdi) så har AMD alltid gitt dårligere ytelse per krone. 

Du kan vel ikke for ramme alvor mene at Fury X, Vega 64 og Radeon VII ga mest ytelse per krone. Samtlige kort var priset likt som nvidia, med dårligere ytelse, ustabile drivere og færre funksjoner. 

Dette har blitt en trolle tråd, hvor man går på helsejakt etter de som ikke lovpriser AMD, nærmest blitt en sekt.

Melder meg ut, så kan vi heller diskutere når benchmarks kommer.

Men slike spydige utspill og harselering mot enkelt brukere synes jeg ingenting om. Har du ikke bedre å komme med, så burde man ikke si noe

Brukerdebatt og personangrep er lavmål. Hvis flere fremover skal kommentere meg som person rapporterer jeg, og legger bruker på ignorelisten. Gidder rett og slett ikke å diskutere med personer som skal kalle meg fanboy eller diskutere meg som person. Det har strengt tatt ingenting med trådens tema å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Ingen vits å være spydig. Blir usaklig når du (andre og her) går på personangrep fordi dere er uenige. Er skikkelig lavmål!

Pris / ytelse, samlet under ett (om vi tar med alle funksjonene og bruktverdi) så har AMD alltid gitt dårligere ytelse per krone. 

Du kan vel ikke for ramme alvor mene at Fury X, Vega 64 og Radeon VII ga mest ytelse per krone. Samtlige kort var priset likt som nvidia, med dårligere ytelse, ustabile drivere og færre funksjoner. 

Dette har blitt en trolle tråd, hvor man går på helsejakt etter de som ikke lovpriser AMD, nærmest blitt en sekt.

Melder meg ut, så kan vi heller diskutere når benchmarks kommer.

Men slike spydige utspill og harselering mot enkelt brukere synes jeg ingenting om. Har du ikke bedre å komme med, så burde man ikke si noe

Brukerdebatt og personangrep er lavmål. Hvis flere fremover skal kommentere meg som person rapporterer jeg, og legger bruker på ignorelisten. Gidder rett og slett ikke å diskutere med personer som skal kalle meg fanboy eller diskutere meg som person. Det har strengt tatt ingenting med trådens tema å gjøre.

 

Her kommer et interessant problem opp. For i Vega 64 og Radeon VII sitt tilfellet så var faktisk prisen lavere, men butikkene, spesielt i Norge, priset kortene til det samme som toppkortene til Nvidia. Og da er det ganske logisk at veldig få kommer til å kjøpe dem.

Hvorfor norske nettbutikker hadde dette urimelige påslag i pris aner jeg ikke. Tilbud og etterspørsel? Hørtes litt rart ut, men hvem vet.

Endret av Cappo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 timer siden):

Ingen vits å være spydig. Blir usaklig når du (andre og her) går på personangrep fordi dere er uenige. Er skikkelig lavmål!

Dette har blitt en trolle tråd, hvor man går på helsejakt etter de som ikke lovpriser AMD, nærmest blitt en sekt.

Melder meg ut, så kan vi heller diskutere når benchmarks kommer.

Men slike spydige utspill og harselering mot enkelt brukere synes jeg ingenting om. Har du ikke bedre å komme med, så burde man ikke si noe

Brukerdebatt og personangrep er lavmål. Hvis flere fremover skal kommentere meg som person rapporterer jeg, og legger bruker på ignorelisten. Gidder rett og slett ikke å diskutere med personer som skal kalle meg fanboy eller diskutere meg som person. Det har strengt tatt ingenting med trådens tema å gjøre.

Jøye meg.

Spydig? Personangrep?

Du sier at noen kanskje kaller deg fanboy, jeg sa vel bare hvorfor. Som f.eks den "Ytelse trumfer alt uansett pris" holdningen din og all den usaklige negativiteten og påstander uten et snev av bevis (som f.eks bastante sammenligninger av totalt forskjellige tech demoer). Du har ganske (mange) sterke negative meninger om AMD som du ikke backer opp med noe (annet enn føleri?).

Sitat

PS: De som kaller meg fanboy kan spare det, jeg kjøper det som gir mest ytelse. Den dagen AMD kan tilby mer enn nvidia har jeg ingen problemer med å skifte ;) 

Jeg tippet at du har eller skal kjøpe et 3090 siden pris ikke er en hindring for å oppnå topp ytelse, men utifra hva du skriver ellers så har jeg null tro på at du kommer til å vurderer noe fra AMD selv om de leverer topp ytelse. Det ser jo ikke ut som du har noe som helst positivt å si om AMD (både CPU og GPU), selv om ikke ytelse på topp har vært tema engang.

De fleste andre som diskuterer her har ganske nøytrale forventninger til RDNA2 mens du ser ut til å være negativ til den minste ting som omhandler AMD til tross for hvor lite annet enn rykter og spekulasjoner som er kommet ut. 

Emile the rat skrev (2 timer siden):

Du kan vel ikke for ramme alvor mene at Fury X, Vega 64 og Radeon VII ga mest ytelse per krone. Samtlige kort var priset likt som nvidia, med dårligere ytelse, ustabile drivere og færre funksjoner. 

Jeg har aldri hevdet at Fury X, Vega 64 og Vega VII ga mer ytelse per krone. Kanskje du bør lese den biten av innlegget mitt en gang til.

Nå var jeg ikke noe borti Fury men Vega leverte ca samme pris/ytelse som Nvidia. Som jeg nevnte i forrige innlegget så var Freesync den gang et ganske stort salgsargument som ikke la til noe på prisen (slik Gsync gjorde). Nvidia kom vel også med 1070 Ti (449$) like etter Vega 56 (399$) så noe må de ha truffet.

Som sagt var Vega VII et veldig lav volum nisjeprodukt som ikke varte mange månedene før RX 5700 XT (til langt bedre pris/ytelse).

Emile the rat skrev (2 timer siden):

Pris / ytelse, samlet under ett (om vi tar med alle funksjonene og bruktverdi) så har AMD alltid gitt dårligere ytelse per krone. 

AMD har alltid vært ditt og datt. Hvor lenge har du vært med? Hva med å være litt mer spesifikk for ting har sjelden alltid vært slik

Hvilke funksjoner tenker du på og hvilken bruksverdi ga de?

AMD hadde blant annet Freesync, Chill og overklokking inkludert i software/driver delen. Hva hadde Nvidia på den tiden (opp til Fury/Vega perioden)? Er det Gameworks o.l. du tenker på?

Endret av PantZman
Typo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Cappo skrev (1 time siden):

Her kommer et interessant problem opp. For i Vega 64 og Radeon VII sitt tilfellet så var faktisk prisen lavere, men butikkene, spesielt i Norge, priset kortene til det samme som toppkortene til Nvidia. Og da er det ganske logisk at veldig få kommer til å kjøpe dem.

Hvorfor norske nettbutikker hadde dette urimelige påslag i pris aner jeg ikke. Tilbud og etterspørsel? Hørtes litt rart ut, men hvem vet.

Like etter Vega kom så startet mining boomen som gjorde at prisene økte enormt på det meste av GPUer. Ifølge prisguide kostet et Vega 56 5~7000kr og Vega 64 6~8000kr over en periode på nesten et år (ca des. 2017~des. 2018).

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (7 timer siden):

 

Pris / ytelse, samlet under ett (om vi tar med alle funksjonene og bruktverdi) så har AMD alltid gitt dårligere ytelse per krone. 

 

Her må du gjøre et skille. Funksjoner og ytelse er ikke det samme. Nvidia har de siste årene alltid gitt mer funksjonalitet pr krone enn AMD, men i ren ytelse pr krone vinner som regel AMD (minus Vega med norske priser og Radeon VII). Polaris gav klart mer ytelse for pengene (unntatt under miningboomen) og RDNA1 gjorde det (minus 5500XT), men har færre funksjoner om det er viktig. 

Tenk biler, AMD blir som å kjøpe en modell med lignende ytelser (HK, 0-100 etc) for en lavere pris, men du mister muligheten for led matrix, selvparkering etc. For endel er disse funksjonene unødvendige og man sparer heller noen kroner, for andre er de kjempeviktige og de betaler gjerne litt ekstra for å få dette :)

 

Hva drivere angår var det en stor survey på HWUB i fjor høst hvor ca dobbelt så mange oppgav drivertrøbbel med AMD som med Nvidia. Endel tusen svarte. Dette gjalt hovedsaklig RDNA1, Polaris, Vega etc er det svært lite trøbbel med. Nvidia har slitt litt med dette selv med Ampere, men de fleste problemene er løst etter 2-3 drivere. Ifjor høst hadde du ca dobbelt så stor sjanse for å oppleve drivertrøbbel med AMD. Dette har blitt bedre nå, spesielt fra februar og utover har langt færre problemer. AMD har helt klart brukt for lang tid på å fikse det og noen flere opplever nok problemer nå enn med Nvidia, men det er nok mest de som ikke eier RDNA1 som opplever problemer ;) Med ny arkitektur må man regne med litt krøll, men det bør fikses fort, noe Nvidia gjorde nå med Ampere. 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Noen dager siden jeg har lest meg opp på dette forumet, og herregud som dere krangler ;):p

I stedet for å si hva AMD ikke kan stille med kontra nVidia, hva med å si hva de faktisk kan stille med? Freesync er fornuftig i forhold til gaming på TV. Pris pr. FPS er et vesentlig argument for mange som kjøper skjermkort.

DirectML kan jeg ingenting om, men det er sikkert noen som kan educate meg litt på det. Hvordan tror man dette kommer til å fungere i praksis? Noe må det jo ha for seg når gigantene xBox og PS5 faktisk kjøper denne teknologien og setter i sine new-tech-produkter. I tillegg ble akkurat dette avklart såpass tidlig i utviklingen av konsollene, at AMD uten tvil må ha vist hva at dette er godt nok til konsoll i de oppløsningene/fps'ene som er aktuelle for konsollene.

Er det flere ting AMD kan komme med som nVidia ikke har? Hairworks - come on :p Leveringstid/mulighet er jo absolutt et argument. Det blir for dumt å vente til neste sommer med å få nytt skjermkort, slik som det ser ut til å bli med konsollene...

Personlig har jeg hatt ekstremt lite trøbbel med driverne til AMD, men jeg overklokker ikke og sånn sett pusher teknologien i kassa til det absolutte maks heller.

Liker analogien til dette med bilen, det er faktisk ikke alle som trenger autopilot og parkeringsassistent - folk (flest?) klarer faktisk å lukeparkere uten disse tingene ;)

Endret av Sarasin
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sarasin said:

Noen dager siden jeg har lest meg opp på dette forumet, og herregud som dere krangler ;):p

I stedet for å si hva AMD ikke kan stille med kontra nVidia, hva med å si hva de faktisk kan stille med? Freesync er fornuftig i forhold til gaming på TV. Pris pr. FPS er et vesentlig argument for mange som kjøper skjermkort.

DirectML kan jeg ingenting om, men det er sikkert noen som kan educate meg litt på det. Hvordan tror man dette kommer til å fungere i praksis? Noe må det jo ha for seg når gigantene xBox og PS5 faktisk kjøper denne teknologien og setter i sine new-tech-produkter. I tillegg ble akkurat dette avklart såpass tidlig i utviklingen av konsollene, at AMD uten tvil må ha vist hva at dette er godt nok til konsoll i de oppløsningene/fps'ene som er aktuelle for konsollene.

Direct ML er vel et bibliotek for maskinlæring i DirectX? Tror det fungerer som dlss men er mer standardisert 🙂 ut i fra det jeg har lest om det så støttes alle gpuer som har støtte for directx 12 🙂

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (2 timer siden):

Hva drivere angår var det en stor survey på HWUB i fjor høst hvor ca dobbelt så mange oppgav drivertrøbbel med AMD som med Nvidia. Endel tusen svarte. 

Når jeg bygde ny pc i fjor sommer, prøvde jeg 2 forskjellige 5700XT og hadde driver-issues. Det var feks noen av de eldre spillene mine på Steam som ikke kunne kjøre, fikk bare svart skjerm. Det kom ganske mange fixer for hver nye driverutgave, men det medførte også noen nye feil.
Etter 3-4mnd med stadige oppdateringer endte jeg opp med å kjøpe et 2070s istedet og det har vært stabilt og fint det siste året.
Mtp hvor lange køer det er på 30xx-serien nå, kunne jeg godt tenke meg å kjøpe RDNA2, men kvier meg litt ettersom jeg ikke vet om driverne er på fjorårets nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, iknutis said:

Når jeg bygde ny pc i fjor sommer, prøvde jeg 2 forskjellige 5700XT og hadde driver-issues. Det var feks noen av de eldre spillene mine på Steam som ikke kunne kjøre, fikk bare svart skjerm. Det kom ganske mange fixer for hver nye driverutgave, men det medførte også noen nye feil.
Etter 3-4mnd med stadige oppdateringer endte jeg opp med å kjøpe et 2070s istedet og det har vært stabilt og fint det siste året.
Mtp hvor lange køer det er på 30xx-serien nå, kunne jeg godt tenke meg å kjøpe RDNA2, men kvier meg litt ettersom jeg ikke vet om driverne er på fjorårets nivå.

Driverene har tatt noen sjumilssteg siden rdna1 kom såvidt jeg har sett på changelogs. Known issues var jo like langt som et vondt år tidligere men har blitt til en betydelig mindre liste nå 🙂👍 

 

Off topic: Håper amd har lært ift boost fiaskoen med zen 2 og at bios osv er klart til zen3 lanseringen! Det gjelder jo forsåvidt drivere til rdna2 og

Lenke til kommentar

Hadde null issues med verken Vega56 eller 5700XT jeg. Funka som fjell dem. 
Det vil si, jeg hadde litt problemer med OSD fra msi afterburner med 5700XT. Ellers merka jeg ingenting, og jeg spiller mye rart - nytt og gammelt (spiller kanskje ikke nok, men spiller nå mye forskjellig iallfall). Nå har jeg 3080, har ingen problemer med den heller selv om mange rapporterer om lav boost, CTD osv.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Ooinaru skrev (1 time siden):

Driverene har tatt noen sjumilssteg siden rdna1 kom såvidt jeg har sett på changelogs. Known issues var jo like langt som et vondt år tidligere men har blitt til en betydelig mindre liste nå 🙂👍 

Har helt sikkert skjedd mye ja. :)

Kyrre S. skrev (28 minutter siden):

Hadde null issues med verken Vega56 eller 5700XT jeg. Funka som fjell dem. 

Jeg spiller ikke spesielt mye, men vil gjerne at det skal fungere når jeg først spiller. :) Husker ikke om det var Trine eller muligens Mudrunner som gav svart skjerm. Ellers var jeg sykt imponert over den lave støyen fra 5700xt ROG Strix, blower-style kortet jeg kjøpte først støyet mye mer. Mtp at man får disse kortene for ned i 4200kr gir det mye for pengene.

Men helt uavhengig av dette ska det bli moro å se hva de lanserer i morgen. :) 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (9 minutter siden):

Big navi blir kongen av 1080p, akkurat som Intel er kongen av 1080p LOL

Ja dette hadde vært utrolig vittig, og det kan jo være at det blir slik også med høy klokkefrekvens, lav båndbredde og masse cache.

haha, sant..

Men tror 6900X blir det sweet spot for 1440p gamers også. Er bare i 4K at jeg tror 3080/3090 blir et nummer for stor. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...