Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zlatzman skrev (11 minutter siden):

780 Ti og Titan lå vel på 250 W om ikke annet, samme med 980 Ti. 

Oppgitt TDP ja. Siden vi først er på den fine off topic linja, så kan vi jo ta en 10900K som eksempel. Denne har oppgitt TDP på 125W, men i realiteten har vel ikke 10900K noe problem med å trekke over dobbelt så mye ;)

Lenke til kommentar
Just now, 6u4rdi4n said:

Oppgitt TDP ja. Siden vi først er på den fine off topic linja, så kan vi jo ta en 10900K som eksempel. Denne har oppgitt TDP på 125W, men i realiteten har vel ikke 10900K noe problem med å trekke over dobbelt så mye ;)

Jepp, TDP tullet ja. Jeg klarte å trekke 350w med 3900x også. Ingen stress :D TDP sier 105w? , mens cpuen trakk 148w helt stock.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt 3900x i omtrent et år og kan ikke akkurat si at Cpu har kommet opp i 350 watt på standard innstillingene jeg bruker.
Om noe har jeg greid å fått ned litt forbruket, men pga lavere ytelse har jeg valgt å holde det på standard hastighet og da ender jeg trolig under / litt over 100Watt til vanlig bruk av pcen. Den fyker dog opp i været når jeg folder, noe mange her i tråden har sluttet med ( Hint hint ).

https://www.legitreviews.com/amd-ryzen-9-3900x-12-core-cpu-undervolted-to-1-00v_213060

Og det foldes med en Polaris RX 580 X

Endret av Malvado
Folder jo!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Emile the rat said:

Er over 300W for høyt, så må man styre unna alt som er high-end. Uansett merke og generasjon.

Hadde jo håpet da om å få noe som var lavere i Watt. Unnskyld, at jeg kanskje formulerte meg litt merkelig i setningen som ble kommentert en del. Ser at lav kunne misforstås, men ser at de fleste forstod hva jeg mente.

Altså jeg har en 3700x CPU som har TDP 65 Watt. Tenker å pensjonere den en kort stund for å finne ut hva jeg skal gjøre med den. Så inn med en av 5000-serien som har omtrent 105 Watt TDP. Så litt økning blir det der. Men er jo siste CPU sånn omtrentlig foruten evt. XT-generasjon kanskje.

Tanken om å få en GPU som yter bra på 200-ish Watt, hva det nå tidligere var postulert, var litt besnærende. Nå er det håpet delvis slukket. Men, man vet jo ikke sikkert før lanseringen.

Ja, kan nok gå får nok et ventepølsekort fra hvem som helst i hvilken som helst klasse/kategori. Men hadde håp om å få litt ytelse til en 4K-skjerm. Ser jo den at man ikke får optimal ytelse til 4K med denne generasjonen om en ikke går for Nvidia 3090. Kunne jo sikker levd lykkelig med et 3080 om det ikke var så varmt. Jeg bryr meg litt om det der da.

Om man blir lykkelig på AMD sin Big-Navi vet man jo ikke ordentlig. Om driverproblemer ryddes av veien er jo også et mysterium som ingen har fasiten på enda.

Ytelsen bør være høyere enn det jeg har, som er et AMD 5600XT.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (14 minutter siden):

Hadde jo håpet da om å få noe som var lavere i Watt. Unnskyld, at jeg kanskje formulerte meg litt merkelig i setningen som ble kommentert en del. Ser at lav kunne misforstås, men ser at de fleste forstod hva jeg mente.

Altså jeg har en 3700x CPU som har TDP 65 Watt. Tenker å pensjonere den en kort stund for å finne ut hva jeg skal gjøre med den. Så inn med en av 5000-serien som har omtrent 105 Watt TDP. Så litt økning blir det der. Men er jo siste CPU sånn omtrentlig foruten evt. XT-generasjon kanskje.

Tanken om å få en GPU som yter bra på 200-ish Watt, hva det nå tidligere var postulert, var litt besnærende. Nå er det håpet delvis slukket. Men, man vet jo ikke sikkert før lanseringen.

Ja, kan nok gå får nok et ventepølsekort fra hvem som helst i hvilken som helst klasse/kategori. Men hadde håp om å få litt ytelse til en 4K-skjerm. Ser jo den at man ikke får optimal ytelse til 4K med denne generasjonen om en ikke går for Nvidia 3090. Kunne jo sikker levd lykkelig med et 3080 om det ikke var så varmt. Jeg bryr meg litt om det der da.

Om man blir lykkelig på AMD sin Big-Navi vet man jo ikke ordentlig. Om driverproblemer ryddes av veien er jo også et mysterium som ingen har fasiten på enda.

Ytelsen bør være høyere enn det jeg har, som er et AMD 5600XT.

3080, og sannsynligvis 3070 vil funke helt fint til 4K. Unntaket er nok Acer X27 og Asus PG27UQ som har 144hz, men da er jo plutselig ikke et 3090 så dyrt, tatt i betraktning skjermen.

Jeg er nok veldig sikker på at det ikke  kommer noen kort med et slikt effektforbruk som du håper på, som kan drive 4K med brukbar fps.

Så da må man nok gjøre et valg om hva som er viktigst, om det er lav effektbruk eller å kunne drive en 4K skjerm (regner med det blir i aaa spill).

Men det som er sikkert er at en god PSU alltid er en god innvestering. Da har ikke effekten noe å si ;) 

Pengene som kommer på strømregninga går opp i opp, med penger spart på varme om vinteren :) 

Lenke til kommentar
Quote

AMD Preps For Radeon RX 6000 GPU & Ryzen 5000 CPU Launch, Issues Guidelines To Retailers To Avoid Any Customer-Related Issues

 

With the launch of AMD's Radeon RX 6000 Series GPUs and Ryzen 5000 CPUs fast approaching, the red team has allegedly issued a list of guidelines for retailers to follow to avoid any inconvenience that could affect customers who have been waiting to purchase a new graphics card and processor.

AMD Preps For Radeon RX 6000 GPU & Ryzen 5000 CPU Launch, Issues Guidelines To Retailers To Tackle Bots, Scalpers and Ensure Customer Satisfaction

To ensure that gamers, enthusiasts, and creators can easily purchase a next-generation Radeon RX 6000 series graphics card and the Ryzen 5000 series processors, AMD has sent out guidelines to its partners and retailers which were obtained by RedGamingTech. The guidelines heavily emphasize that retailers take precautionary measures to avoid bots and scalpers. A list of security & standard preventive measures have been listed which include:

  • Bot Detection and Management: Use real-time bot detection mechanisms and tools to scan and filter site traffic and identify/block known malicious bots.
  • CAPTCHA Implementation: Use challenge-response tests to determine if the user is human during the checkout process. (e.g.. "I am not a robot" check box, simple math problem, picture/confident or alpha-numeric identification or honeypot)
  • Purchase Limits: Limit purchases at launch to 1 per end-user_ Reject subsequent orders containing the same information, such as name, email address, or billing/shipping address.
  • Reservations: Use a queue-based notification system that allows customers to reserve their place in line to purchase as stock becomes available in the future. If a product is shown 'out of stock', customers have the option to be notified by email once the product is available. • Manual Order Processing: At launch, switch to manual order processing to properly validate orders with minimal delays.
  • Limit Reseller Sales (B2B): During the 3 weeks after (AMD Ryzen 5000 / Radeon RX 6000) launch, limit the number of sales made to commercial resellers.
  • Inventory-toe-Cart Allocation: Allocate inventory only when a customer submits an order or set a time limit on how long a customer can hold our product in their cart. Inform customers that purchases are not guaranteed until the order is submitted.

Following is the full guidelines document that AMD has reportedly sent out to retailers (Source: Red Gaming Tech):

AMD-Radeon-RX-6000-GPU-Ryzen-5000-CPU-La

AMD is taking cues from the bogus NVIDIA GeForce RTX 30 launch which was severely affected by scalpers and their bots rushing in to obtain the cards right at launch only to list them for inflated prices in the secondary market. Aside from that, the large influx of users and higher demand for next-generation graphics card made almost all retail sites remain crashed and unresponsive for hours. Since the stock was depleted so early and scalpers are still in action even after the initial launch, the GeForce RTX 30 series remains mostly out of stock with NVIDIA's CEO, Jensen, ensuring normalization of stock around 2021.

AMD-Radeon-RX-6000-Series_Big-Navi-GPU_G

The AMD Ryzen 5000 Desktop CPU and Radeon RX 6000 Desktop GPU families are two of the most important launches for AMD in 2020. It will be in AMD's best interest that they don't go the way of the GeForce RTX 30 series in terms of customer inconveniences as many users have been waiting for long now to finally purchase a new CPU and GPU for their gaming PCs. The AMD Radeon RX 6000 series GPUs will be unveiled on the 28th of October with a launch planned around November while AMD Ryzen 5000 CPUs will be officially available on the 5th of November.

https://wccftech.com/amd-preps-for-radeon-rx-6000-gpu-ryzen-5000-cpu-launch-issues-guidelines-to-retailers/

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Emile the rat said:

3080, og sannsynligvis 3070 vil funke helt fint til 4K. Unntaket er nok Acer X27 og Asus PG27UQ som har 144hz, men da er jo plutselig ikke et 3090 så dyrt, tatt i betraktning skjermen.

Jeg er nok veldig sikker på at det ikke  kommer noen kort med et slikt effektforbruk som du håper på, som kan drive 4K med brukbar fps.

Så da må man nok gjøre et valg om hva som er viktigst, om det er lav effektbruk eller å kunne drive en 4K skjerm (regner med det blir i aaa spill).

Men det som er sikkert er at en god PSU alltid er en god innvestering. Da har ikke effekten noe å si ;) 

Pengene som kommer på strømregninga går opp i opp, med penger spart på varme om vinteren :) 

Ja har en PSU som er nok til veldig mye, men i minste laget til ekstrem overklokking. Titanium 1000 Watt. Tåler nok noe overklokk for det.

Har da den 120 Hz 4K-skjermen som kanskje 3080 10 Gig er akkurat litt i tynneste laget for å drive. Det vil nok gi en eller annen 4K-opplevelse, men hvor mange av dere i Nvidia-tråden har forsøkt en slik oppløsning til nå, og hva fant dere ut?

Men dere kjenner jo mine specs fra før. Har jo skrevet mye om det til nå.

Har jo varmepumpe til å kjøle kåken med om sommeren, men er jo småkjipt å måtte bruke strøm på det. Er man interessert i hardware, surfing og spilling så blir det jo noen sommertimer som går med, selv om man ikke burde vie alt av livet sitt til dette innendørsopplegget.

Selvsagt kunne det kommet med som en varmeovn å ha et varmt grafikkort nå. Men, har vært litt kjipern på kabinett, så er usikker på hvor mye jeg måtte fyrt opp viftene for å få ut varmen. Men, finner det jo ikke ut uten å teste da :wee: får seg hva jeg lander på til slutt i høst. Klarer ikke se for meg at jeg dropper å jakte et hdmi 2.1 grafikkort i det minste, uansett hva ytelsen måtte være, her nå i vinterukene.

Lenke til kommentar
G skrev (16 minutter siden):

Ja har en PSU som er nok til veldig mye, men i minste laget til ekstrem overklokking. Titanium 1000 Watt. Tåler nok noe overklokk for det.

Har da den 120 Hz 4K-skjermen som kanskje 3080 10 Gig er akkurat litt i tynneste laget for å drive. Det vil nok gi en eller annen 4K-opplevelse, men hvor mange av dere i Nvidia-tråden har forsøkt en slik oppløsning til nå, og hva fant dere ut?

Men dere kjenner jo mine specs fra før. Har jo skrevet mye om det til nå.

Har jo varmepumpe til å kjøle kåken med om sommeren, men er jo småkjipt å måtte bruke strøm på det. Er man interessert i hardware, surfing og spilling så blir det jo noen sommertimer som går med, selv om man ikke burde vie alt av livet sitt til dette innendørsopplegget.

Selvsagt kunne det kommet med som en varmeovn å ha et varmt grafikkort nå. Men, har vært litt kjipern på kabinett, så er usikker på hvor mye jeg måtte fyrt opp viftene for å få ut varmen. Men, finner det jo ikke ut uten å teste da :wee: får seg hva jeg lander på til slutt i høst. Klarer ikke se for meg at jeg dropper å jakte et hdmi 2.1 grafikkort i det minste, uansett hva ytelsen måtte være, her nå i vinterukene.

1000W Titanium holder lenge til ett kort :) 

Hadde 27" 4K tidligere, men gått over til ultrawide. Selv foretrekker jeg ultrawide, fordi jeg ikke ser stort forskjell på 1440p og 4K dpi på 27". I tillegg foretrekker jeg høy refresh rate, så kostnaden til å kjøre 120/144hz på 4K blir for stor i forhold til hva jeg syntes man fikk igjen. Men det er som sagt smak og behag, tenke bare kommentere det fordi du spurte om noen hadde erfaring med 4K :) 

Selv kjører jeg åpent kabinett, det har ikke bydd på noen utfordringer enda, går fint med overklokk på CPU, minne og GPU :) Så blir det for mye varme inne i kabinettet kan man jo alltids fjerne et sidepanel, eller to (dersom man har flere) ;) 

Personlig har jeg vel ikke rørt i en HDMI siden 2013-2014, er vel først nå på nyere TVer at HDMI 2.1 har noe for seg, hvis jeg har skjønt rett ;) 

Ville nok satset på 6900 XT eller 3080 med 4K 120hz :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om varme om sommeren er et problem G så kjøp 3080 eller 6900XT slik Emile anbefaler, men kjør en liten underclock med kraftig undervolt i sommerhalvåret :) Da stuper strømforbruket og ytelsa går bare marginalt ned. UV kan brukes om vinteren og, men kjør på med mer klokkehastughet da. 

Silentoppsettet mitt på 5700XT med UV og litt underclock gir med 90% av stock ytelse, men 50% lavere strømforbruk. Du får sikkert til noe lignende med 3080 og 6900XT 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Cowboystrekk said:

Om varme om sommeren er et problem G så kjøp 3080 eller 6900XT slik Emile anbefaler, men kjør en liten underclock med kraftig undervolt i sommerhalvåret :) Da stuper strømforbruket og ytelsa går bare marginalt ned. UV kan brukes om vinteren og, men kjør på med mer klokkehastughet da. 

Silentoppsettet mitt på 5700XT med UV og litt underclock gir med 90% av stock ytelse, men 50% lavere strømforbruk. Du får sikkert til noe lignende med 3080 og 6900XT 

Er dette noe som kan settes permanent i bios til GPU? Eller er det en MSI afterburner-profil som gjerne nyttes til det? Eller stilles det for AMD i AMD programvaren som følger med, eller andre steder?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Er dette noe som kan settes permanent i bios til GPU? Eller er det en MSI afterburner-profil som gjerne nyttes til det? Eller stilles det for AMD i AMD programvaren som følger med, eller andre steder?

Enkleste er å bruke Afterburner. Jeg prøvde å bruke AMD sitt program tidligere, men var plaget med at den resatte innstillinger titt og ofte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...