Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (1 time siden):

Big navi blir kongen av 1080p, akkurat som Intel er kongen av 1080p LOL

Ja dette hadde vært utrolig vittig, og det kan jo være at det blir slik også med høy klokkefrekvens, lav båndbredde og masse cache.

Jeg tror du kan ha rett i det Nizzen. Ampere har usedvanlig god 4k-ytelse, men 1080p vil seg liksom ikke helt i mange spill. Har aldri trodd Big Navi kunne matche 3080 i 4k, men fra 1440 og nedover kommer det kanskje mer til sin rett. Ampere får nok bedre 1080p-ytelse med tiden, men det må nok endel drivere, patcher i diverse spill til før det får ut potensialet sitt, men sånn er det vell med alle nye strukturer. Du som kanskje ikke er så langt unna meg i alder husker sikkert Pentium 4 som ikke akkurat skinte i starten, men som kom seg over tid. RDNA2 trenger nok også noen måneder med modning pga ny arkitektur :)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/6/2020 at 12:49 PM, Emile the rat said:

Hvis den videon er representativ for ray tracing på Big Navi, så er det jo helt krise. Dette er jo verre enn Turing, har aldri sett en tech demo med lavere fps. Er det slik ray tracing blir på big navi vil spill bli uspillbare med ray tracing.

Om det stemmer at 25% av CU blir dedikert så betyr det at man utifra spesifikasjonene vil måtte trekke fra 25% rå ytelse, da vil den ikke være i nærheten av 3080.

Ser ikke ut som AMD er forberedt på ray tracing. Om disse ryktene, og videon stemmer, er det helt krise. Sorry for å si det, men dette er jo milevis bak Turing, som i utgangspunktet aldri var klar for ray tracing. 

Om rykter stemmer så langt, er jeg sjelegald for at jeg ikke ventet, men heller hoppet på Ampere.

Ja kanskje det blir krise, vi får se når man kan få mer kunnskaper om dette. Er enig med deg at videoen virket litt "stutt'rede".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/6/2020 at 1:04 PM, Emile the rat said:

Bomme, arkitekturen kan ikke få mer ytelse, den er fremdeles begrenset til 20 CU.

Men forstår at jeg er i AMD leiren bå, som sluker alt rått. Sorry, men AMD feiler med RT.

Syntes at innspillet ditt har verdi jeg. Selv om det er litt sånn anti-AMD-aktig over skrivestilen. Nvidia har jo fått litt pepper for varmeutvikling, også i fra meg. Så dette er fair. Er veldig spent på hva som kommer fra AMD nå, men det tror jeg innerst inne du også er litt, selv om du har valgt deg leir muligens for denne omgang ihvertfall ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Syntes at innspillet ditt har verdi jeg. Selv om det er litt sånn anti-AMD-aktig over skrivestilen. Nvidia har jo fått litt pepper for varmeutvikling, også i fra meg. Så dette er fair. Er veldig spent på hva som kommer fra AMD nå, men det tror jeg innerst inne du også er litt, selv om du har valgt deg leir muligens for denne omgang ihvertfall ;)

Selger 3090 på dagen jeg, om Big Navi er bedre. Har dessuten ikke fått Ampere kort enda, så alt er åpent her.

Det jeg synes er litt trist er at det ser ut til at det ikke er lov å komme med kritikk i tråden mot rdna 2, for da er man plutselig anti-AMD eller fanboy. Noe jeg synes polariserer og ødelegger hele diskusjonen. 

Har aldri ment å være anti-AMD, jeg prøver kun få litt sunn fornuft og kritikk inn i tråden, noe som selvsagt burde være takhøyde for, uten at man går på person slik flere brukere har gjort i tråden her. 

Jeg er selvsagt spent på hva AMD kommer med, selv om tidligere lanseringer og rykter gjør så at mine forventninger er lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/6/2020 at 1:15 PM, Emile the rat said:

Dette var rat tracing demoen for Turing, dog med RTX Quadro. 

Tar gjerne et kort med rat tracing jeg. Det hørtes ut som en spennende teknologi. Montro hvordan spill kan dra nytte av dette. Noe spesielle spilltitler med rotter?

Spoiler

 

 

  

On 10/6/2020 at 1:50 PM, HKS said:

Det gir ingen som helst mening for AMD med statisk allokering av CU til RT. Tipper det i liket med Nvidia blir dynamisk allokert.

Dette blir bedre og bedre. Regner med at det kommer en grøsser kvernet ut av dette fantastiske ordspillet?

 

  

23 hours ago, Cowboystrekk said:

Og det må ha DLSS, gameworks, freestyle, cuda og ikke minst HAIRWORKS og Lusa Su må bruke samme skinnjakka som Jensen på presentasjonen :D

Wow, noen bedre? Dette blir en flott story.

photolibrary_rm_photo_of_louse_on_human_

Endret av G
Lenke til kommentar
11 hours ago, Cowboystrekk said:

Hva drivere angår var det en stor survey på HWUB i fjor høst hvor ca dobbelt så mange oppgav drivertrøbbel med AMD som med Nvidia. Endel tusen svarte. Dette gjalt hovedsaklig RDNA1, Polaris, Vega etc er det svært lite trøbbel med. Nvidia har slitt litt med dette selv med Ampere, men de fleste problemene er løst etter 2-3 drivere. Ifjor høst hadde du ca dobbelt så stor sjanse for å oppleve drivertrøbbel med AMD. Dette har blitt bedre nå, spesielt fra februar og utover har langt færre problemer. AMD har helt klart brukt for lang tid på å fikse det og noen flere opplever nok problemer nå enn med Nvidia, men det er nok mest de som ikke eier RDNA1 som opplever problemer ;) Med ny arkitektur må man regne med litt krøll, men det bør fikses fort, noe Nvidia gjorde nå med Ampere. 

Mener det kom opp at RDNA1 var en hardwaremessig bug som var vanskelig å patche i drivere. Noen som har litt mer kjøtt å legge til p det beinet?

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 time siden):

01ua11.png

Hadde vært bra om det stemte, men tar det med en stoooor klype salt. De traff vell relativt bra med den forrige lekkasjen sin ang Ampere, men synes det høres vell optimistisk ut, spesielt i 4k.

https://www.chiphell.com/thread-2264233-1-1.html

Nå er ikke meningen å være anti-AMD, men basert på de leaksene vi har, kan ikke disse tallene stemme med leaked specs.

Egentlig skal man ikke sammenligner specs på ulike arkitekturer, men til en viss grad er det nyttig. La oss se på de specsene som er leaket på 6900 XT opp mot 3080 og 3090.

 

6900 XT har 23,000 million transistors, 3080 og 3090 har 28,300 million transistors. Det er en økning på 24% over Navi 21.

Båndvidden på 6900 XT er 512 GB/s, 3080 har 760 GB/s, og 3090 har 936 GB/s. Det er en økning på 49% og 83% over Navi 21.

6900 XT er ryktet å ha 5120 shader units, hvor 3080 har 8704 shader units, og 3090 har 10496 shader units. En økning på 70% og 105% over Navi 21.

Leaks hevder at 6900 XT har 20,48 TFLOPS, 3080 har 29,77 TFLOPS, og 3090 har hele 35,58 TFLOPS. Det er en økning på 45% og 73% over Navi 21.

 

En ting vi kan konkludere med er følgende, enten er leaked specs feil, eller så er den benchmarken feil. Siden alle kan lage slike grafer heller jeg mer mot at den er feil, enn at de leaksene vi har fått om specs ikke skal stemme.

 

Igjen, skriver ikke dette for å være anti-AMD, men for å bidra til litt kritisk tenking i tråden.

Det er lett å hoppe på hypetrain uten å stille seg kritisk. Jeg mener det er viktig å stille kristiske spørsmål, og overveie den informasjonen vi allerede har fra tidligere leaks. Dersom de specsene vi har fått opplyst sålangt stemmer, så er denne benchmarken tuklet med og kun tull.

Edit, ser jo nå at den benchmarken har 3060 ti, 3070 ti, 3070 super og masse skjermkort som ikke engang finnes. Fake så det holder.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (2 timer siden):

 

Spoiler

01ua11.png

 

Hadde vært bra om det stemte, men tar det med en stoooor klype salt. De traff vell relativt bra med den forrige lekkasjen sin ang Ampere, men synes det høres vell optimistisk ut, spesielt i 4k.

https://www.chiphell.com/thread-2264233-1-1.html

Slippdatoen er litt for langt unna til at jeg tror på at noen sitter på 3070 og samtlige RDNA2 modellene.
Men hva er det med 3070, 3070 Super og 3070 Ti? Tror vi må begynne å spa salt for den der

Ikke utenkelig at Nvidia har et 3070 super eller 3070 Ti i bakhånden*** i tilfelle de føler seg truet av hva enn AMD kommer med.

***3070 ble vel utsatt til etter RDNA2 annonseringen, så de har jo muligheter til siste endringer (f.eks pris) etter å ha sett AMDs hånd.

Endret av PantZman
la til spoiler på bildet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at jeg greide kunststykket å blande CPU med grafikktråden. Faen!

Tiden for fakta blir kl 11AM tidssone CT ifølge kilden:

https://wccftech.com/amd-ryzen-5000-zen-3-vermeer-desktop-cpus-livestream-watch-live-here/

Tolkning:

North American Central Time Zone https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Time_Zone

1024px-Central_Time_Zone_CST.png

 

Tanker før jeg klarte å bestemme meg for når det måtte bli:

Spoiler

 

GMT som er UK, er 5 timer foran. Så 6 timer ligger vi før. Altså kl 17, dersom alt av sommer/vintertid skulle stemme overens. Sommer vintertidsforskjell (Daylight Savings Time - DST) er likt som oss i øyeblikket (hender 1. nov i Chicago)

https://www.timeanddate.com/time/change/usa/chicago

Har sett at disse har kontor på Forus, Stavanger også:

https://www.timeanddate.com/worldclock/

Så, dersom Chicago ikke har helt ræva sommer/vinter ift. oss så er kl der 01:14 i øyeblikket (Norge kl 08:14)

https://www.timeanddate.com/worldclock/usa/chicago

EDIT:

Var jo mye enklere å klikke på Youtuben, som sier om 9 timer :lol:

Men, lengre ned på siden står det 9 timer og 41 minutter her og nå. Så den -6 på kartet stemmer kanskje til å bli -7 for oss da. Helvetes rusk, verden hadde blitt ett bedre sted om de bare kunne slette det gamle bondetilretteleggingen.

Så kanskje kl 18 da?

 

Ser ut som Austin, Texas

https://www.timeanddate.com/worldclock/usa/austin

https://twitter.com/AMDRyzen

11 AM CT blir til +10 timer fra norsk kl 08. Så kl 18 da!

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Zlatzman said:

Kanskje AMD bør selge ATi igjen, så slipper vi å blande sammen så fælt!

God idé.

Årsaken er at jeg har begge vinduene åpne, og at det jo er grafikkortene som er mest spennende å få vite hva som skjer. CPU-ene til AMD er vel en sånn middels god oppgraderinger, for jeg forventer ikke særlig mer.

GPU-ene er jo spådd å skulle bli et "lavmåls" slipp i fra mange ryktemakere og forumdebattanter. Så det er mye mer spennende rundt det om GPU faktisk blir veldig mye bedre enn spådd.

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (5 timer siden):

Som sagt, er svært skeptisk til den selv, men de kom en lekkasje i sommer ang Ampere som i ettertid viste seg å stemme overraskende bra. Når det kommer noen juicy rykter linker jeg gjerne for underholdningas skyld, ikke nødvendigvis pga at de er svært sannsynlige ;)

Problemet er at «lekkasjen» har benchmark av 3060 or 3070, som ennå ikke er produsert, i tillegg til skjermkort som ikke finnes, slik som 3060 ti, 3070 ti og 3070 super. 

Det alene viser at hele testen er fake og clickbait dessverre. At de hadde rett på Ampere var nok det ren skjær flaks.

 

Lenke til kommentar

Veldig usannsynlig at 6900XT skal være bedre enn 3090. Tenker vi er heldige om den er bedre enn 3080 og selv det tviler jeg på. Men jeg liker å bli positivit overasket.

Vi har jo snakket litt før om at det kan være noen overaskelser forbundet med komprimering, ekstra kontroller osv.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...