Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, da har jeg vært på Posten og hentet min Acer X34. Koblet opp dette beistet med displayport og jeg må si at førsteinntrykket var meget bra.

 

Heldigvis har jeg fått en skjerm med minimal light bleed. Jeg kan ikke tro det er mulig å få mindre light bleed enn det her. På helt sort skjerm, så kan jeg så vidt ane litt lys i det øverste venstre hjørnet. Meget fornøyd.

 

Noe av det første jeg gjorde var å loade opp TFTCentrals kalibrerte settings (finkalibrere selv kan jeg gjøre senere), for på "default" brant denne skjermen nesten hull i hornhinnen min.

 

Det spennende deretter var å aktivere overclock i OSD og kjøre opp til 100hz. Jeg velger "100hz", skjermen restarter og alt ser bra ut. Derimot når jeg skal velge 100hz i Windows blir skjermen sort og den reverter tilbake til forrige innstilling som fungerte.

 

Har funnet ut at skjermen kjører helt fint i 95hz, men 100hz nekter den. Dessverre.

 

Kan dette løses med en firmware upgrade i fremtiden, eller blir jeg nødt til å returnere skjermen? Uansett, så kommer jeg ikke til å returnere skjermen med det første nå. Hovedsaklig fordi skjermen ikke finnes på lager og hvis jeg DOA'er den vil det sikkert ta ukesvis før jeg får en ny. Er også redd for at en evt. erstatning vil ha mer light bleed enn på mitt eksemplar, da dette er nærmest ikke-eksisterende.

 

Jeg tviler også på at min 2 x GTX 970 i SLI klarer å kjøre spill i noe særlig mer enn 95fps heller, så jeg tror jeg slår meg til ro enn så lenge.

 

Til tross for at den ikke vil gå de siste 5 hertzene, virker skjermen helt fantastisk og jeg tror den helt klart er verdt pengene. :)

Lenke til kommentar

Nå jeg er helt blank på de tingene her. Jeg kan anta at jeg kjører med 75Hz hvis det er det nVidia kontrollpanel sier? 

 

Noen monitorer kan ta imot for eksempel 75fps, men viser bare 60fps. De kaster rett og slett bare 15fps i søpla. Her er en måte å teste om hvorvidt skjermen faktisk leverer den refreshrate'en den sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har funnet ut at skjermen kjører helt fint i 95hz, men 100hz nekter den. Dessverre.

 

Kan dette løses med en firmware upgrade i fremtiden, eller blir jeg nødt til å returnere skjermen? Uansett, så kommer jeg ikke til å returnere skjermen med det første nå. Hovedsaklig fordi skjermen ikke finnes på lager og hvis jeg DOA'er den vil det sikkert ta ukesvis før jeg får en ny. Er også redd for at en evt. erstatning vil ha mer light bleed enn på mitt eksemplar, da dette er nærmest ikke-eksisterende.

 

Veldig mange som antar at kabelen som følger med må være god nok. Og det er den sikkert også om skjermkortet leverer godt nok signal. Men det er ikke garantert, kabelen som følger med er nok ofte omtrent det billigste skjermprodusenten har fått tak i. Kabelen som følger med er jo også litt lang for å passe de flestes bruk. Om du ikke trenger så lang kabel som fulgte med, så kan du jo kjøpe en kortere? Det kan hjelpe på signalet frem til monitor.

Lenke til kommentar

 

Har funnet ut at skjermen kjører helt fint i 95hz, men 100hz nekter den. Dessverre.

 

Kan dette løses med en firmware upgrade i fremtiden, eller blir jeg nødt til å returnere skjermen? Uansett, så kommer jeg ikke til å returnere skjermen med det første nå. Hovedsaklig fordi skjermen ikke finnes på lager og hvis jeg DOA'er den vil det sikkert ta ukesvis før jeg får en ny. Er også redd for at en evt. erstatning vil ha mer light bleed enn på mitt eksemplar, da dette er nærmest ikke-eksisterende.

 

Veldig mange som antar at kabelen som følger med må være god nok. Og det er den sikkert også om skjermkortet leverer godt nok signal. Men det er ikke garantert, kabelen som følger med er nok ofte omtrent det billigste skjermprodusenten har fått tak i. Kabelen som følger med er jo også litt lang for å passe de flestes bruk. Om du ikke trenger så lang kabel som fulgte med, så kan du jo kjøpe en kortere? Det kan hjelpe på signalet frem til monitor.

 

Nesten så jeg tror du er ironisk mtp lengden på kabelen. Den DP-kabelen som fulgte med er kanskje 50cm lang. Jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe en litt lenger en i morgen, da den så vidt når frem til PCen. :)

 

Ja, jeg skal uansett kjøpe en annen kabel i morgen. Holder meg til et kvalitetsmerke, så skal jeg teste mer. 

Spilte nettopp en runde DiRT Rally og .. FY FLATE så sinnsykt rått! :)

Lenke til kommentar

 

Nå jeg er helt blank på de tingene her. Jeg kan anta at jeg kjører med 75Hz hvis det er det nVidia kontrollpanel sier? 

 

Noen monitorer kan ta imot for eksempel 75fps, men viser bare 60fps. De kaster rett og slett bare 15fps i søpla. Her er en måte å teste om hvorvidt skjermen faktisk leverer den refreshrate'en den sier.

 

Dell-en gjør visst det.  :(

Lenke til kommentar

 

Nå jeg er helt blank på de tingene her. Jeg kan anta at jeg kjører med 75Hz hvis det er det nVidia kontrollpanel sier? 

 

Noen monitorer kan ta imot for eksempel 75fps, men viser bare 60fps. De kaster rett og slett bare 15fps i søpla. Her er en måte å teste om hvorvidt skjermen faktisk leverer den refreshrate'en den sier.

 

Takk for den linken. Kult

X34 var perfekt med 100fps og 100Hz med medfølgende kabel. Min sekundære 120Hz skjerm viste akkurat det samme merkelig nok. Mulig skjermkortet ikke klarer å levere mer på sekundære enn primærskjerm.

Lenke til kommentar

Henta en X34 på expert med 20% DnB. Jævlene hadde jo satt prisen på skjermen til 13450 i butikken, så fikk 20% på det, og ikke nettprisen...

Jaja, ble litt rimeligere enn nettprisen, samt at jeg kan levere den inn lokalt om det er noe. Klør i fingra nå, må komme meg hjem å montere :D

Endret av Thombr86
Lenke til kommentar

Henta en X34 på expert med 20% DnB. Jævlene hadde jo satt prisen på skjermen til 13450 i butikken, så fikk 20% på det, og ikke nettprisen...

Jaja, ble litt rimeligere enn nettprisen, samt at jeg kan levere den inn lokalt om det er noe. Klør i fingra nå, må komme meg hjem å montere :D

 

Og det betalte du, uten å mukke? :) 13.450,- er den "gamle" prisen Expert hadde. De har bare ikke oppdatert den i butikk-systemet sitt. Jeg sjekka lagerstatus mens jeg var i en Expert-butikk her om dagen og da sa hun dama den kostet 13.450,-. Så sa jeg at det måtte være feil, for den ligger for kr. 11.990,- på nettet (expert.no) og da fikk jeg til svar at "Åja, det er bare prisen som ikke er oppdatert i systemet vårt enda." Så jeg hadde selvsagt fått den for 11.990,- dersom jeg hadde kjøpt den hos Expert.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt tilbake til Expert med kvitteringen og forklart at du skulle hatt 20% av 11.990,-. Du får igjen penger, garantert. Hvis ikke er det jo bare å returnere skjermen og kjøpe den på nytt med det samme.

Lenke til kommentar

Skal såklart kjøre på med noe greier, har uansett åpent kjøp, så jeg blir ikke skadelidende uansett :)

 

Edit: første svar var i retning: returner våren, kjøp via click&collect, så får du nettprisen.. Forsøker meg på en runde via expert sentralt for å fikse dette. Jeg sparer penger og reising+tid, de sparer en nerd i butikken som tar opp tid i kassa. Samme jobben som gjøres uansett, men det beste for de er jo å ordne det utenfor kassa.

Endret av Thombr86
Lenke til kommentar

 

Henta en X34 på expert med 20% DnB. Jævlene hadde jo satt prisen på skjermen til 13450 i butikken, så fikk 20% på det, og ikke nettprisen...

Jaja, ble litt rimeligere enn nettprisen, samt at jeg kan levere den inn lokalt om det er noe. Klør i fingra nå, må komme meg hjem å montere :D

 

Og det betalte du, uten å mukke? :) 13.450,- er den "gamle" prisen Expert hadde. De har bare ikke oppdatert den i butikk-systemet sitt. Jeg sjekka lagerstatus mens jeg var i en Expert-butikk her om dagen og da sa hun dama den kostet 13.450,-. Så sa jeg at det måtte være feil, for den ligger for kr. 11.990,- på nettet (expert.no) og da fikk jeg til svar at "Åja, det er bare prisen som ikke er oppdatert i systemet vårt enda." Så jeg hadde selvsagt fått den for 11.990,- dersom jeg hadde kjøpt den hos Expert.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt tilbake til Expert med kvitteringen og forklart at du skulle hatt 20% av 11.990,-. Du får igjen penger, garantert. Hvis ikke er det jo bare å returnere skjermen og kjøpe den på nytt med det samme.

 

Det skal være samme pris i butikk som på nett? Jeg vurderer en PS4, men fikk høre at den var til 3800 i butikk mot 3500 på nett. 20% på 3500 betyr 2800, ca 200 under ellers billigste på nett. 

Lenke til kommentar

Da mottok jeg nå min andre X34, denne gangen fra en helt ny batch fra lefdal, kan rapportere om massiv backlight bleed i ene hjørnet, en maksimal overklokk til 85 hz og en ganske hårreisende dårlig finish rundt skjerm bezzelen med en noe som ligner på tørket lim som tyter ut... kvalitetskontrollen hos acer kan ikke være noe særlig tror jeg...

Lenke til kommentar

Byttet DP kabel å klarer nå 95 hz.. Får "overklokket" skjermen til 100 Hz i OSDen, men når jeg setter 100hz i nvidia kontrollpanelet  blir skjermen bare svart til innstillingene resetter seg. Kan det være at denne DP kabelen jeg bruker nå ikke klarer å levere den båndbredden som trengs for 100hz? Får dere noen feilmelding om at OC feilet? Eller bare en sort skjerm til innstillingene resetter seg?

Lenke til kommentar

Byttet DP kabel å klarer nå 95 hz.. Får "overklokket" skjermen til 100 Hz i OSDen, men når jeg setter 100hz i nvidia kontrollpanelet  blir skjermen bare svart til innstillingene resetter seg. Kan det være at denne DP kabelen jeg bruker nå ikke klarer å levere den båndbredden som trengs for 100hz? Får dere noen feilmelding om at OC feilet? Eller bare en sort skjerm til innstillingene resetter seg?

 

Samme som med min X34. Kan sette den til 100hz i OSD, men når jeg endrer til 100hz i Windows får jeg sort skjerm. Klarer ikke mer enn 95hz. Litt interessant at du klarte å gå høyere med en annen DP-kabel, siden jeg får 95hz med den som fulgte med. Skal forsøke en ny kabel til uka. 

 

Kjipt med skjermen din forresten. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...