Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Jeg personlig vil gjerne ha søndagsåpne butikker fordi det hadde vært komfortabelt for meg.

 

Dette må jo kunne sammenlignes med de utvidede åpningstidene som mange butikker har nå vs. tidligere. De fleste matbutikker rundt her jeg bor har åpent fra 7-23. Tidligere var det 8-20. Kan man ha 4 timer lenger åpent og gå i pluss, hvorfor ikke søndag også?

Det er jo dette som er "problemet" for de som er for søndagsåpne butikker, at de er for, fordi det er komfortabelt for dem, som du sier. Uten å tenke på at fordelene de vil oppleve med søndagsåpne butikker er mindre enn ulempene for de ansatte og selve bedriften.

 

Angående økte åpningstider så kommer det som en direkte følge av at konkurrentene også har lengre åpent. De må ha lengre åpent, for ikke å miste markedsandeler. Og dette er noe jeg har poengtert at kommer til å hende om det åpnes for søndagsåpent, at selv de butikkene som ikke ønsker å være åpent på søndager, må være det for å ikke miste kunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bransjen skyver de ansatte foran seg, vi alle vet hvorfor bransjen er i mot søndagsåpent. Som tidligere nevnt, Norgesgruppen f.eks har investert mye penger for tilpasninger av butikker og brustadbuer.

Og er ikke de ansatte forbrukere også?

 

Hva er argumentet ditt? Fordi bransjen tjener på å ikke holde søndagsåpent så skal vi se bort ifra de ansattes ønsker? Ja, de ansatte er også forbrukere, og meningsmålinger viser at tvert imot alle forbrukere ønsker søndagsåpent. Det er ganske lett å spekulere hvorfor vi har denne korrelasjonen: Et stort flertall av arbeidere ønsker ikke å arbeide på søndager. Siden dette er mer enn praktisk mulig å unngå, så er dette et stort poeng for min del som taler mot generell åpning av søndagen.

 

Hvis folk flest ikke kommer til å handle på søndager, så vil "problemet" løse seg selv. Jeg mener at bedrifter skal kunne bestemme selv når de ønsker å ha åpent, men jeg skjønner at du er uenig i min "radikale" mening.

Lovene i dag er idiotiske. Hvordan du kan støtte dagens lover er helt uforståelig for meg.

 

Mange dansker var også imot søndagsåpent, men nå, noen år etter, så er de fornøyde. Det samme vil skje her, noe vi allerede har flere eksempler på. Jeg regner med at du ikke vil tilbake til 80-tallet hvor mange butikker stengte kl. 13:00 på lørdager, i Oslo var de oppe helt til 18:00, tenk det!

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

Bransjen skyver de ansatte foran seg, vi alle vet hvorfor bransjen er i mot søndagsåpent. Som tidligere nevnt, Norgesgruppen f.eks har investert mye penger for tilpasninger av butikker og brustadbuer.

Og er ikke de ansatte forbrukere også?

 

Hva er argumentet ditt? Fordi bransjen tjener på å ikke holde søndagsåpent så skal vi se bort ifra de ansattes ønsker? Ja, de ansatte er også forbrukere, og meningsmålinger viser at tvert imot alle forbrukere ønsker søndagsåpent. Det er ganske lett å spekulere hvorfor vi har denne korrelasjonen: Et stort flertall av arbeidere ønsker ikke å arbeide på søndager. Siden dette er mer enn praktisk mulig å unngå, så er dette et stort poeng for min del som taler mot generell åpning av søndagen.

 

 

Jeg er litt lei den argumentasjonen at vi skal frede enkelte ansatte...skal vi frede akuttleger, sykepleiere,prester, konsulenter, kontoransatte som alle i løpet av uken enten har fast, eller må jobbe (da med overtid e.l.) i helgene. Mens en "nesten" hel handelsstand skal fredes fordi slik har det alltid vært?

 

Man kan gjerne argumentere med at de som jobber nå helg har valgt det, men så er det jo slik at tidene endrer seg, og det har alle fått oppleve, så kanskje handelsstanden også må ta innover seg dette fremfor å tro de er en fredet rase?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis folk flest ikke kommer til å handle på søndager[..]

Hvorfor snakker du plutselig om "folk flest"? Snakk om bait and switch..

 

Edit: For å klargjøre, så unnskyldte du i sted at årsaken til at man ser bort ifra ønskene til de ansatte er at "bedriften skyver disse framfor seg selv". Når det blir poengtert, så argumenterer du en helt annen sak, som er at "problemet går bort av seg selv dersom 'folk flest' ikke ønsker søndagshandel" - som er helt irrelevant da forbrukermassen som helhet fremdeles kommer til å handle på søndager enten de arbeidende ønsker å arbeide da eller ei. Det er et nonsensical argument.

 

Christian86: Det er ufattelig mange arbeidsgrupper som regelrett hverken arbeider lørdager eller søndager. Det er heller unntaket at de gjør det. Det oppleves nok som et gode å ha helg med fri. Det er få gode grunner til å ta dette bort - at vi kan sysselsette flere er det eneste jeg personlig verdsetter. Når du i neste setning sammenligner butikkarbeid med nødvendige helseinstanser blander du epler og pærer.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Lovendringer er lettest å få gjennomført hvis det eksisterer påviselig behov og ikke minst et ønske om det i befolkningen. I denne saken er begge kriteriene fraværende.

Eller hvis lovene ikke lenger er nødvendige, dagens lover eksisterer på grunn av tradisjon og religion. Mange lover har blitt hivd på søppeldynga i historien, det er på tide at disse lovene møter samme skjebne.

Lenke til kommentar

 

Hvis folk flest ikke kommer til å handle på søndager[..]

Hvorfor snakker du plutselig om "folk flest"? Snakk om bait and switch..

Hva med å være litt mer konsekvent, hva med de som jobber i de butikkene som er mindre enn 100kvm, eller befinner seg i et "turistområde", de er det ikke synd i? Har ikke hørt at de klager ihvertfall, familielivet og helsen ser ut til å være intakt. At noen må jobbe en søndag eller to i måneden er virkelig ikke et problem.

En av de mest brukte argumentene mot søndagsåpent er at "folk flest" ikke ønsker det. Det er helt irrelevant, når butikkene holder åpent burde være opp til eieren. Hvis det ikke er et kundegrunnlag, så holder de stengt. Og hvis alle disse motstanderne, som påstås å være brorparten av Norge, faktisk lar være å handle på søndager, og ikke er hyklere, så får de trolig viljen sin uansett.

Nordmenn er redde for forandringer, men det går seg nok til skal du se.

 

Men jeg skjønner at jeg taler for døve ører.

Lenke til kommentar

 

Behovet er (for eksempel) at jeg er tom for mat (eller en spesiell ingrediens), og trenger dermed å skaffe meg det.

 

 

Skjedd meg også, men har aldri tenkt "pokker, se å få disse butikkfolka på jobb". I stedet er jeg irritert på meg selv for at jeg ikke planla og forutså hva jeg trengte når jeg handlet fredag eller lørdag.

 

Jeg synes ikke det står i forhold at vi skal forkludre ansattes i varehandelen generelle søndagfri sammen med egen familie, fordi noen av oss kanskje tidvis er slendrian.

Lenke til kommentar

Hva med å være litt mer konsekvent, hva med de som jobber i de butikkene som er mindre enn 100kvm, eller befinner seg i et "turistområde"på søndager[..]

Jo, det er også synd i disse. Det er ganske dårlig debattstil å beskylde noen for å være ukonsekvente, uten å engang være i nærheten av å fremstille dies syn korrekt.

 

Det er en overveldende mening blant butikkansatte at søndsagsåpent er en u-ting. Disse trenger ikke å være "brorparten av Norge", som du forsøker å snu innholdet til å være, for at det fremdeles fremstår som en ufattelig ugunstig forandring. Og at du ikke har hørt noen klage, forteller meg bare om din ignoranse.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...