Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

Det er ikke latterlig. Jeg regner med du er klar over at det ikke er snakk om tvang som i pistol mot hodet, men som i at de har valget mellom å holde åpent eller legge ned. Det vil ikke gjelde alle butikker, og blant de det gjelder vil de ikke ha 100 % helt lik åpningstid, men mange butikker vil måtte holde åpent enten de vil eller ikke.

 

 

Tja. På de stedene jeg har bodd de siste årene (Risvollan i Trondheim og Uranienborg i Oslo) har det ligget brustadbuer få minutters gange unna butikker som ikke er små nok til å holde åpent på søndag, men likevel åpenbart er levedyktige. Jeg kjøper ikke argumentet om at en liberalisering vil tvinge alle butikker til å holde søndagsåpent, og selv når man ser ledere for dagligvarekjedene i debatter om dette temaet er de selv i tvil om de vil holde åpent på søndag. Med mindre man klarer å dokumentere det med annet enn referanser til enkel spillteori, synes jeg det er tullete å hevde at butikker vil bli "tvunget" til å holde åpent på søndager (eller at kommuner vil bli "tvunget" til å tillate søndagsåpent om nabokommunene gjør det).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvangsargumentet i fra motstanderne er direkte latterlig. Den eneste formen for tvang i denne situasjonen her er at i dag blir butikkeierne tvunget til å holde stengt, med lov! Det er da ikke vanskelig å forstå. 

Jeg har prøvd å forklare, at hvis man er tilknyttet et senter, så er man forpliktet til å følge senterets åpningstider. Og ettersom et senter i seg selv ikke har mye større utgifter med å holde åpent en dag ekstra i uken, så vil de naturligvis øke åpningstidene til søndag. Og da må alle butikkene følge med, enten de vil eller ikke.

 

Så har du også de butikkene som er tilknyttet kjeder som velger å holde søndagsåpent. Selv om butikken da er en såkalt franchise, som i utgangspunktet er eid av butikksjefen, så må også denne følge kjedens åpningstid.

 

Også er det argumentet med at flere butikker vil miste lørdagskunder som velger å heller gjøre innkjøpene på søndag, om de ikke holder åpent på søndager. Å velge mellom søndagsåpent eller konkurs, er også en form for tvang.

 

Det er da ikke vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror heller ikke det vil gjelde alle. Jeg vet ikke hvor mange, men åpenbart noen. Poenget mitt var at det er teit å henge seg opp i bruken av ordet tvang.

 

Selv i den mildeste tolkningen av ordet tvang i denne sammenhengen vil jeg forstå det som at butikken holde åpent for å ikke gå konkurs. Hvilke butikker gjelder dette?

Lenke til kommentar

Så har du også de butikkene som er tilknyttet kjeder som velger å holde søndagsåpent. Selv om butikken da er en såkalt franchise, som i utgangspunktet er eid av butikksjefen, så må også denne følge kjedens åpningstid.

 

Hvorfor skulle kjedene innføre en nasjonal åpningstid for alle kjedens butikker? Det høres ut som en fryktelig dårlig strategi, og åpningstidene på søndager i Sverige f.eks varierer innad i kjedene lokalt.

Endret av Husam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, jeg tror heller ikke det vil gjelde alle. Jeg vet ikke hvor mange, men åpenbart noen. Poenget mitt var at det er teit å henge seg opp i bruken av ordet tvang.

 

Selv i den mildeste tolkningen av ordet tvang i denne sammenhengen vil jeg forstå det som at butikken holde åpent for å ikke gå konkurs. Hvilke butikker gjelder dette?

 

Mange butikker ligger og vipper på kanten allerede i dag. For disse kan det være kritisk både å holde åpent på søndager, og å velge å holde stengt på søndager om de har muligheten.

 

Hvis de holder stengt, vil de kunne miste en stor andel lørdagskunder som nå heller velger å gjøre innkjøpene på søndag. Disse går da naturligvis til en konkurrent som har søndagsåpent, og det er samtidig en stor sjanse for at de også vil gå til konkurrenten eventuelle andre dager i uken på grunn av dette. De får altså ikke mindre utgifter, men inntektene blir mindre.

 

Velger man å holde åpent, møter de en høyere utgift til lønn, strøm, vedlikehold, renhold osv... Og ettersom alle andre mest sannsynlig også holder søndagsåpent pga. argumentene i avsnittet ovenfor, vil det ikke føre til høyere inntekter.

 

I begge tilfellene kan den økte forskjellen mellom utgifter og inntekter føre til at butikker som allerede ligger og vipper på kanten, kan falle ned på feil side. Jeg snakker hovedsaklig ikke om matbutikker, for andre typer butikker vil også  måtte holde åpent hvis det blir mulighet for søndagsåpent. Og her vil det merkes mye kraftigere enn i matvarebransjen.

Lenke til kommentar

 

Så har du også de butikkene som er tilknyttet kjeder som velger å holde søndagsåpent. Selv om butikken da er en såkalt franchise, som i utgangspunktet er eid av butikksjefen, så må også denne følge kjedens åpningstid.

 

Hvorfor skulle kjedene innføre en nasjonal åpningstid for alle kjedens butikker? Det høres ut som en fryktelig dårlig strategi, og åpningstidene på søndager i Sverige f.eks varierer innad i kjedene lokalt.

 

 

Mulig det blir lokale forskjeller, men det er stort sett kjeden som velger åpningstidene i hver region.

Lenke til kommentar

Selv i den mildeste tolkningen av ordet tvang i denne sammenhengen vil jeg forstå det som at butikken holde åpent for å ikke gå konkurs. Hvilke butikker gjelder dette?

Den mildeste tolkningen blir vel at de må holde åpent for å ikke miste betydelige markedsandeler. Jeg vil tro det f.eks. vil være en aktuell problemstilling for Kiwi og Rema 1000, der de har butikker nært hverandre.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

Mulig det blir lokale forskjeller, men det er stort sett kjeden som velger åpningstidene i hver region.

 

 

Det er i så fall noe helt annet. Uansett er det kjedenes feil om de er så dumme at de velger å ha en søndagsåpent både i Bergen sentrum og i Nordheimsund dersom de ser på det som samme region. Da kan de ikke skylde på regelverket, så det har strengt tatt lite med denne debatten å gjøre.

 

Når det gjelder det andre svaret ditt vil jeg gjerne ha noen skikkelige kilder som underbygger at butikker vil dø pga. søndagsåpent. I Danmark har de innført søndagsåpent for få år siden, og de butikkene som siden har forsvunnet har dødd som en følge av sentralisering og ikke liberalisering.

Lenke til kommentar

 

Selv i den mildeste tolkningen av ordet tvang i denne sammenhengen vil jeg forstå det som at butikken holde åpent for å ikke gå konkurs. Hvilke butikker gjelder dette?

Den mildeste tolkningen blir vel at de må holde åpent for å ikke miste betydelige markedsandeler. Jeg vil tro det f.eks. vil være en aktuell problemstilling for Kiwi og Rema 1000, der de har butikker nært hverandre.

 

 

Hvis man kaller det "tvang" å gå fra en posisjon med profitt til en posisjon med litt høyere profitt, mister begrepet sin mening.

Lenke til kommentar

Jeg så av høringssvarene at Bohus Møbelkjede er imot søndagsåpent. Men, hvis f.eks. Skeidar eller annen i samme bransje lengre nedi gata åpner på søndag og selger salonger & spisestuer, ja så blir Bohus egentlig tvunget til å åpne for å ikke tape stort potensielt salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så av høringssvarene at Bohus Møbelkjede er imot søndagsåpent. Men, hvis f.eks. Skeidar eller annen i samme bransje lengre nedi gata åpner på søndag og selger salonger & spisestuer, ja så blir Bohus egentlig tvunget til å åpne for å ikke tape stort potensielt salg.

 

Ja, jeg er klar over at det er "common sense"-argumentet i annethvert innlegg fra motstanderne her. Og at dere enda ikke har klart å gi dokumentasjon på at det er dette som er tilfellet i andre land. Hva vil for øvrig være den mest synlige konsekvensen av dette om du har rett? At dagens dramatisk stigende ungdomsarbeidsledighet vil synke? Eller at produsentoverskuddet til varehandelmogulene overføres til konsumentene?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å forklare, at hvis man er tilknyttet et senter, så er man forpliktet til å følge senterets åpningstider. Og ettersom et senter i seg selv ikke har mye større utgifter med å holde åpent en dag ekstra i uken, så vil de naturligvis øke åpningstidene til søndag. Og da må alle butikkene følge med, enten de vil eller ikke.

 

I dag er det slik at de fleste butikker i et senter må holde åpent i senterets åpningstider, der er vi enige.

Men jeg mener dette kommer til å måtte endres dersom forbudet mot søndagsåpent blir opphevet. Dette da det er så mange butikker (blomsterbutikker, skobutikker osv.) som ikke kommer til å ha salgsgrunnlag på en søndag, og at en endring kommer til å tvinge seg gjennom.  Jeg tror også at en hel ekstra dags åpningstid er en såpass stor endring av åpningstiden at butikkene og kjedene vil måtte reforhandle disse avtalene.

 

Ta også en titt på våre naboland (feks. Sverige, og da tenker jeg ikke på grensesenterne).  Sist jeg var i Gøteborg var jeg innom et stort senter i sentrum av byen.  Der var det lett blanding av hva som var åpent og hva som var stengt.  Det var til og med 2 klesbutikker omtrent ved siden av hverandre der den ene var stengt og den andre åpen.  Dette er jo totalt umulig i følge tilhengerne av forbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva vil for øvrig være den mest synlige konsekvensen av dette om du har rett?

 

 

At det var meningsløst å åpne butikkene på søndag. Mengden solgte spisestuer og salonger forblir det samme, selv om møbelkjedene følger dagens åpningstider.

 

 

Konsumet har beviselig økt i andre vestlige land (i følge en forskningsrapport fra OECD som er linket til ørten ganger i denne tråden), så hvis det er det du er redd for, kan jeg berolige deg med at du tar feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Konsumet har beviselig økt i andre vestlige land (i følge en forskningsrapport fra OECD som er linket til ørten ganger i denne tråden), så hvis det er det du er redd for, kan jeg berolige deg med at du tar feil.

 

 

At konsumet øker er vel ikke særlig positivt i seg sjøl, når man ser rundt seg.

 

Men ang. dette så spørs det hvor spesifikk denne rapporten er? Jeg tviler egentlig på at folk forbruker mer salonger og spisestuer enn før ved søndagsåpent, bortsett fra et lite rush kanskje akkurat i det søndagsåpent evt. innføres. Men det vil raskt jevne seg ut.

 

Samme scenario med at "hvis først en åpner, så" vil også ramme bilforretningene vil jeg tro. Disse ligger ofte i samme området, og begynner en med søndagsåpent og "pølser og ballonger til barna" så vil alle andre merkeforhandlerne føle seg tvunget til å henge seg på, for ikke å tape nybil-salget. Men mengden av totalt solgte vil ikke øke (målt over en viss tid) og ergo ble det hele bare en helt unødvendig fordyrende driftsutgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det var meningsløst å åpne butikkene på søndag. Mengden solgte spisestuer og salonger forblir det samme, selv om møbelkjedene følger dagens åpningstider.

Selv om det skulle være negativt for Bohus og Skeidar å holde åpent på søndager betyr ikke det at det er negativt for samfunnet som helhet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder det andre svaret ditt vil jeg gjerne ha noen skikkelige kilder som underbygger at butikker vil dø pga. søndagsåpent. I Danmark har de innført søndagsåpent for få år siden, og de butikkene som siden har forsvunnet har dødd som en følge av sentralisering og ikke liberalisering.

Link

"- Det blir vinnere og tapere. Og bevisene har vi allerede fra Danmark. Der ble det nedleggelser og konkurser i fleng, sier fagansvarlig i varehandel fra BI, Odd Gisholt til budstikka.no."

 

Link2

"Erfaringene fra Danmark gjør at vi kan forvente massedød av butikker i utkant-Norge hvis vi får søndagsåpent. Regjeringen driver historieforfalskning om hva som har skjedd i Danmark."

 

Link3

"En dansk evaluering om erfaringene etter to år med søndagsåpent, er at både forbrukerne og butikkene taper på det."

 

Link4

"Butikker som bedriver faghandel og håndverkshandel og har høye kostnader til fagutdannet arbeidskraft vil ikke i lengden kunne greie kostnadene som søndagshandel krever."

 

Link5

"Erfaringer fra Danmark viser at cirka dobbelt så mange småbutikker har gått konkurs etter at man innførte søndagsåpent som en "frivillig" ordning."

 

 

 

Spesielt Link3 underbygger en rekke av mine påstander i denne tråden, og Link5 avliver en del av motargumentene dere kommer med mot mine argumenter. Anbefaler alle som er for søndagsåpent å lese gjennom i hvert fall disse to linkene om man ikke orker å lese gjennom alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konsumet har beviselig økt i andre vestlige land (i følge en forskningsrapport fra OECD som er linket til ørten ganger i denne tråden), så hvis det er det du er redd for, kan jeg berolige deg med at du tar feil.

Konsumet øker i alle vestlige land, uavhengig av søndagsåpent eller ikke. Det betyr uansett ikke at fortjenesten øker like mye.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...