Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:shrug:

Apperantly it is.  :ermm:

 

Ja, hehe.

 

Har jo vært student jeg også. I alle mine år fra ungdomsskolen helt til jeg var ferdig på universitet omtrent har jeg jobbet i butikk og på bensinstasjon. Måtte gå over til bensinstasjon da Jerniabutikken ikke gav nok inntekt da det kun var lørdagsvakter. Bensinstasjonen hadde jo søndagsåpent. 

 

Skulle gjerne jobbet på kiwi eller lignende på den tiden da de hadde mye bedre timelønn enn bensinstasjonene her i byen, men det ble likevel for få timer. Søndagsåpent ville gjort situasjonen veldig mye bedre for unge og studenter i dagens arbeidsmarked. Det burde det ikke være tvil om engang. Jobbene i dag er få og vanskelig å få.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi burde ha nok data fra turiststedene til å si om dette er en god ide eller ikke. Jeg har aldri hørt noe hylekor om dette, så jeg antar det er hverken overhyppighet av uhell, hjerteinfarkt eller annet blant de stakkarne som handler. Ei heller familier som rives i fillebiter.

Disse "skjønnsmessige vurderingene" henger ikke på greip når man har både storkiosker, brustadbu og plantasjer bl.a. som unntak. Det er ingen grunn til å nekte salg av ferskvare i form av kjøtt når ferskvare i form av blomster tillates (mener det er et slikt argument som har åpnet for det unntaket, men jeg KAN ta feil).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi burde ha nok data fra turiststedene til å si om dette er en god ide eller ikke. Jeg har aldri hørt noe hylekor om dette, så jeg antar det er hverken overhyppighet av uhell, hjerteinfarkt eller annet blant de stakkarne som handler. Ei heller familier som rives i fillebiter.

 

Tror ikke det blir et problem for de som handler, men kanskje en 10-20% økning i ulykker,helseplager ogmisfornøyelse blant arbeiderne. Ikke noe som noen ville merke hvis ingen undersøker det. Jeg får inntrykket også at dette blir ikke noe problem for deg,10-20 økning i hjerteinfarkter blant søndagsarbeidere blir for liten å stenge butikker.

Hvor stor økning blir for mye forresten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi burde ha nok data fra turiststedene til å si om dette er en god ide eller ikke. Jeg har aldri hørt noe hylekor om dette, så jeg antar det er hverken overhyppighet av uhell, hjerteinfarkt eller annet blant de stakkarne som handler. Ei heller familier som rives i fillebiter.

Tror ikke det blir et problem for de som handler, men kanskje en 10-20% økning i ulykker,helseplager ogmisfornøyelse blant arbeiderne. Ikke noe som noen ville merke hvis ingen undersøker det. Jeg får inntrykket også at dette blir ikke noe problem for deg,10-20 økning i hjerteinfarkter blant søndagsarbeidere blir for liten å stenge butikker.

Hvor stor økning blir for mye forresten?

 

Det er tydeligvis innenfor det som ikke er merkbart i dette landet, at det er annerledes i USA kan godt tenkes.

 

Hadde det vært klare forskjeller som man kan ta og føle på på turiststedene ville dette blitt undersøkt for lengst. Finnes det dokumentasjon på at arbeiderne vi snakker om her faktisk er misfornøyde?

 

Hvor mye er for mye? Jeg måler ikke i prosent, men hvis du f.eks. har ett hjerteinfarkt pr butikk pr år hvor søndagsarbeid er hovedårsak er det f.eks. i overkant mye. Hvor mange prosent det tilsier får du evt regne på selv. Jeg må presisere at hvis en eller annen får hjerteinfarkt og samtidig arbeider på søndag kan ikke årsaken være søndagsarbeid hvis vedkommende ellers lever et liv som gir en større sjanse for slikt, for eksempel via et usunt kosthold.

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir et problem for de som handler, men kanskje en 10-20% økning i ulykker,helseplager ogmisfornøyelse blant arbeiderne. Ikke noe som noen ville merke hvis ingen undersøker det. Jeg får inntrykket også at dette blir ikke noe problem for deg,10-20 økning i hjerteinfarkter blant søndagsarbeidere blir for liten å stenge butikker.

Hvor stor økning blir for mye forresten?

På hvilket grunnlag kan du påstå at hjerteinfarkt er en konsekvens av å jobbe på søndag? 

Og som Grimnir sier; hvor får du tallene fra? 

Lenke til kommentar

Tvangsargumentet i fra motstanderne er direkte latterlig. Den eneste formen for tvang i denne situasjonen her er at i dag blir butikkeierne tvunget til å holde stengt, med lov! Det er da ikke vanskelig å forstå. 

 

Hvilke butikkeiere sloss du for? Såvidt jeg har fått med meg, er det omtrent ingen butikker som ønsker generelt søndagsåpent, hverken av de frittstående eller kjeder. På mat er det vel bare Rema 1000 som har snudd helt om og sier ja.

 

Er det noe "bedre" å bli tvunget til å holde åpent og tvunget til å arbeide? Det er realiteten for alle næringsdrivende og ansatte i stor-senter butikker, de blir pålagt senter-eierne å holde åpent + ekstra utgifter til renhold, vektertjeneste, og helgetillegg lønn til ansatte. Butikker lokalisert utenom, vil i praksis også bli tvunget til åpent av konkurransehensyn, hvis butikken lenger nede i gata begynner med det.

 

Det finnes jo omtrent ingen der ute som ønsker generell søndagsåpning over hele fjøla, hvorfor ikke høre på det?

Lenke til kommentar

En stor del av bransjen har investert mye penger i brustadbuer og egne søndagsåpne avdelinger. Og de tjener gode penger, selvsagt vil de ikke ha konkurrenter.

Når det kristne forbudet er fjernet, så er det fritt fram for alle konkurrentene å holde åpent og det er ikke bra for business.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke det blir et problem for de som handler, men kanskje en 10-20% økning i ulykker,helseplager ogmisfornøyelse blant arbeiderne. Ikke noe som noen ville merke hvis ingen undersøker det. Jeg får inntrykket også at dette blir ikke noe problem for deg,10-20 økning i hjerteinfarkter blant søndagsarbeidere blir for liten å stenge butikker.

Hvor stor økning blir for mye forresten?

På hvilket grunnlag kan du påstå at hjerteinfarkt er en konsekvens av å jobbe på søndag?

Og som Grimnir sier; hvor får du tallene fra?

Noe forskning indikerer at hjertesykdommer assosieres med søndagsarbeidere. Det vill si - de som jobber på søndag en gang i måned i Europa har mer hjertesykdommer enn de som ikke gjør det, selv når det justeres for andre faktorer som inntekt.

 

 

http://www.gawo-ev.de/cms/uploads/SPEC%20%20Brussels%202011%20b.pdf?phpMyAdmin=8b6ed5803bbabc8d5f96599c9c6997ad

Lenke til kommentar

 

En stor del av bransjen har investert mye penger i brustadbuer og egne søndagsåpne avdelinger. Og de tjener gode penger, selvsagt vil de ikke ha konkurrenter.

 

Alle aktører/kjeder står fritt til å satse på brustadbuer hvis de ønsker?

 

Ja, men det krever investeringer, egne butikker eller ombygginger av eksisterende butikker. Norgesguppen har hele 350 butikker som er søndagsåpent, som de har investert mye penger i. De vil selvsagt ikke at konkurrentene skal kunne entre søndagsmarkedet "gratis".

Hele loven er tilbakestående, alt under 100 kvm er greit, alt over er ikke greit. Stenge deler av butikken for å holde seg under 100kvm er greit, hele butikken er ikke greit. Hvordan man kan være en for en slik lov er helt uforståelig for meg.

Og sist jeg sjekket så har vi, ihvertfall offisielt, skillet stat og kirke, så hvorfor har vi har en lov som hindrer butikker å holde åpent på søndager for å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet?

Lenke til kommentar

 

Og sist jeg sjekket så har vi, ihvertfall offisielt, skillet stat og kirke, så hvorfor har vi har en lov som hindrer butikker å holde åpent på søndager for å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet?

 

 

Nei.

 

Det er Arbeidsmiljøloven som regulerer hvile- og arbeidstidsbestemmelsene inkl. søndagsarbeide, ikke bibelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og sist jeg sjekket så har vi, ihvertfall offisielt, skillet stat og kirke, så hvorfor har vi har en lov som hindrer butikker å holde åpent på søndager for å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet?

 

 

Nei.

 

Det er Arbeidsmiljøloven som regulerer hvile- og arbeidstidsbestemmelsene inkl. søndagsarbeide, ikke bibelen.

 

Jo.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12/%C2%A71#§1

 

 

 

§ 1.Lovens formål

For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.

 

 

§ 2.Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

 

 

§ 5. Salg fra faste utsalgssteder

På helligdager skal faste utsalgssteder som selger varer til forbrukere, holde stengt. På jul-, påske- og pinseaften skal de stenge kl. 16.

Dette gjelder ikke for

1. utsalgssteder som i det vesentlige selger kiosk- eller dagligvarer, og som har en samlet salgsflate som ikke overstiger 100 kvm 2. bensinstasjoner med en samlet salgsflate som ikke overstiger 150 kvm 3. utsalgssteder på campingplasser i campingsesongen 4. utsalgssteder på områder som etter vedtak av fylkesmannen regnes som typiske turiststeder, se sjette ledd 5. salg fra serveringssted 6. salg ved auksjon 7. salg av utstilte gjenstander fra kunstgallerier og lignende 8. salg fra tidsbegrensede utstillinger og varemesser som finner sted i lokaler som normalt ikke blir brukt til salgsvirksomhet 9. utsalgssteder som i det vesentlige selger blomster, planter og andre hageartikler 10. utsalgssteder som i det vesentlige selger lokale husflids- og suvenirvarer 11. utsalgssteder i bygninger for inn- og utsjekking av passasjerer på lufthavner som har tillatelse til avgiftsfritt salg 12. salg av varer i tilknytning til produksjonssteder mv. som er tilrettelagt for turisme.

Faste utsalgssteder kan holde åpent de tre siste søndagene før julaften mellom kl. 14 og kl. 20.

Med salgsflate, se annet ledd nr. 1 og 2, menes gulvflaten i den delen av et utsalgssteds lokale hvor varer beregnet for salg til publikum er synlig utstilt. Lagerrom og oppholdsrom for personale medregnes ikke.

Utsalgssteder som nevnt i annet ledd nr. 1 og 2, og som ikke åpenbart oppfyller kravet om salgsflate, skal ved takst eller på annen tilfredsstillende måte kunne dokumentere salgsflatens størrelse. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig ved utsalgsstedet. Mangelfull dokumentasjon medfører at et utsalgssted ikke anses unntatt fra bestemmelsen i første ledd første punktum.

Fylkesmannen kan etter søknad fra kommunen ved forskrift bestemme at et område skal regnes som typisk turiststed, se annet ledd nr. 4, for hele året eller deler av året. Som typisk turiststed kan bare regnes område der salget i de aktuelle periodene hovedsakelig skjer til turister.

Fylkesmannen kan etter søknad gi dispensasjon fra paragrafen her når det foreligger særlige grunner. Avgjørelsen kan påklages til departementet.

Departementet kan gi nærmere forskrifter til utfylling av paragrafen her.

Lenke til kommentar

Jo.

 

Nei. Er Arbeidsmiljøloven. Og dermed den som må forandres hvis regjeringen skal gjennomføre forslaget sitt.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#§10-10

 

 
§ 10-10.Søndagsarbeid
 
(1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid.
 
(2) Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig.
 
(3) Arbeidsgiver skal drøfte behovet for søn- og helgedagsarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte før det iverksettes.
 
(4) I virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiver og arbeidstakerens tillitsvalgte inngå skriftlig avtale om arbeid på søn- og helgedager dersom det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for dette.
 
(5) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan slutte skriftlig avtale om arbeid på søn- og helgedager utenom de tilfeller som er nevnt i denne paragraf, mot tilsvarende fri på andre dager som i henhold til arbeidstakerens religion er helge- eller høytidsdag. Slik avtale kan inngås uten hensyn til bestemmelsene i § 10-8 fjerde ledd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intensjonen bak:

 

Arbeidsmiljølovens hovedregel er at det er et generelt forbud mot søndagsarbeid. Forbudet er først og fremst begrunnet i hensynet til arbeidstakeres sosiale og velferdsmessige behov.

 

Felles hvile- og helgedager ivaretar en samfunnsinteresse ved at det muliggjør aktiviteter som skaper en følelse av fellesskap og kollektiv tilhørighet i samfunnet, men markerer også det menneskelige behov for en livsrytme der arbeid og hvile veksler, og det er forskjell på hverdag og helg.

 

Lovgiver har derfor ment at det er viktig ut fra velferdshensyn at adgangen til å arbeide på søndager begrenses. Forarbeidene sier at det er viktig å verne om en felles fridag som gir mulighet til sosial kontakt med venner og familie. Departementet har videre vist til at barnehager og skoler er stengt på søndag. Videre er en rekke fritidsaktiviteter organisert slik at det er nødvendig med en felles fridag.

 

Dette er like gangbare argumenter idag, som den gangen man lagde loven, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvangsargumentet i fra motstanderne er direkte latterlig. Den eneste formen for tvang i denne situasjonen her er at i dag blir butikkeierne tvunget til å holde stengt, med lov! Det er da ikke vanskelig å forstå.

Det er ikke latterlig. Jeg regner med du er klar over at det ikke er snakk om tvang som i pistol mot hodet, men som i at de har valget mellom å holde åpent eller legge ned. Det vil ikke gjelde alle butikker, og blant de det gjelder vil de ikke ha 100 % helt lik åpningstid, men mange butikker vil måtte holde åpent enten de vil eller ikke.

Lenke til kommentar
 

 

Jo.

 

Nei. Er Arbeidsmiljøloven. Og dermed den som må forandres hvis regjeringen skal gjennomføre forslaget sitt.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#§10-10

Da spørs det hvilken lov som trumfer den andre :hmm:. "Lov om helligdager og helligdagsfred", nevner butikker spesielt. Selv om arbeidsmiljøloven endres, så setter den andre loven en effektiv stopper for søndagsåpne butikker etter hva jeg kan forstå.

 

Intensjonen bak:

 

Arbeidsmiljølovens hovedregel er at det er et generelt forbud mot søndagsarbeid. Forbudet er først og fremst begrunnet i hensynet til arbeidstakeres sosiale og velferdsmessige behov.

 

Felles hvile- og helgedager ivaretar en samfunnsinteresse ved at det muliggjør aktiviteter som skaper en følelse av fellesskap og kollektiv tilhørighet i samfunnet, men markerer også det menneskelige behov for en livsrytme der arbeid og hvile veksler, og det er forskjell på hverdag og helg.

 

Lovgiver har derfor ment at det er viktig ut fra velferdshensyn at adgangen til å arbeide på søndager begrenses. Forarbeidene sier at det er viktig å verne om en felles fridag som gir mulighet til sosial kontakt med venner og familie. Departementet har videre vist til at barnehager og skoler er stengt på søndag. Videre er en rekke fritidsaktiviteter organisert slik at det er nødvendig med en felles fridag.

 

Dette er like gangbare argumenter idag, som den gangen man lagde loven, synes jeg.

De er like dårlige eller enda dårligere i dag. Over 600 000 nordmenn jobbet på søndager i 2014, det er en betydelig andel av arbeidstakerne i Norge. 815 000 jobbet på lørdager det samme året. Sosial kontakt og fritidsaktiviteter har ikke stått i fare til nå.

Ingen grunn til å tro at velferden skulle gå ut av vinduet fordi noen butikkarbeidere jobber en søndag eller to i måneden, hvor studenter vil representere en vesentlig andel uansett.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...