Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

I dag er det slik at de fleste butikker i et senter må holde åpent i senterets åpningstider, der er vi enige.

Men jeg mener dette kommer til å måtte endres dersom forbudet mot søndagsåpent blir opphevet. Dette da det er så mange butikker (blomsterbutikker, skobutikker osv.) som ikke kommer til å ha salgsgrunnlag på en søndag, og at en endring kommer til å tvinge seg gjennom.  Jeg tror også at en hel ekstra dags åpningstid er en såpass stor endring av åpningstiden at butikkene og kjedene vil måtte reforhandle disse avtalene.

 

Ta også en titt på våre naboland (feks. Sverige, og da tenker jeg ikke på grensesenterne).  Sist jeg var i Gøteborg var jeg innom et stort senter i sentrum av byen.  Der var det lett blanding av hva som var åpent og hva som var stengt.  Det var til og med 2 klesbutikker omtrent ved siden av hverandre der den ene var stengt og den andre åpen.  Dette er jo totalt umulig i følge tilhengerne av forbudet.

Om det blir søndagsåpent, så vil det virke unaturlig for forbrukerne å gå inn på et kjøpesenter hvor halvparten av butikkene er åpne, og halvparten stengt. De kjøpesentrene vil miste mange kunder. Derfor tror jeg ikke sentrene vil godta at butikkene selv kan velge å holde åpent eller ikke.

 

Angående Gøteborg og de to klesbutikkene, så har klesbutikker enorme marginer, så de stiller sterkere enn de fleste andre varehandler med tanke på inntekt vs. utgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

At det var meningsløst å åpne butikkene på søndag. Mengden solgte spisestuer og salonger forblir det samme, selv om møbelkjedene følger dagens åpningstider.

Selv om det skulle være negativt for Bohus og Skeidar å holde åpent på søndager betyr ikke det at det er negativt for samfunnet som helhet.

 

 

Når det er meningsløst (omsetningsmessig) er det helt unødvendig å ødelegge helgene for en masse ansatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At det var meningsløst å åpne butikkene på søndag. Mengden solgte spisestuer og salonger forblir det samme, selv om møbelkjedene følger dagens åpningstider.

Selv om det skulle være negativt for Bohus og Skeidar å holde åpent på søndager betyr ikke det at det er negativt for samfunnet som helhet.

 

 

Men er det positivt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

At konsumet øker er vel ikke særlig positivt i seg sjøl, når man ser rundt seg.

 

 

Hva er det egentlig du argumenterer for? I innlegget jeg svarte på skrev du at det er meningsløst å innføre søndagsåpent fordi konsumet ikke vil øke, noe jeg kan motbevise:

 

http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DAF/COMP/WP2(2014)1&docLanguage=En

 

Nå hoppe​r du til et helt nytt argument der du nærmest motsier deg selv. Da blir det håpløst å diskutere.

 

 

Konsumet har beviselig økt i andre vestlige land (i følge en forskningsrapport fra OECD som er linket til ørten ganger i denne tråden), så hvis det er det du er redd for, kan jeg berolige deg med at du tar feil.

Konsumet øker i alle vestlige land, uavhengig av søndagsåpent eller ikke. Det betyr uansett ikke at fortjenesten øker like mye.

 

 

Regresjonsanalysen i forskningsrapporten justerer selvsagt for den generelle konsumveksten når man måler effekten av en liberalisering. Konsumet øker utover det. Jeg er enig i at fortjenesten ikke nødvendigvis øker, men hvorfor er du bekymret for det? I Norge har dagligvarebransjen pdd. en sunn driftsmargin. Søndagsåpent fører til sterkere konkurranse, og det er bra for konsumentene. At Reitan ikke får kjøpt en ny yacht lever jeg godt med.

 

Jeg ser for øvrig at du har svart med kilder på det tidligere innlegget mitt, det er bra. Har ikke tid til å se gjennom alt det nå, men lover å svare deg enten i løpet av helgen eller på mandag.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To ting som slår meg etter de siste par sidene:

1: massedød i danske utkantstrøk betyr ikke massedød her, hvor utkant ofte betyr at du har en eller to butikker i en bygd, og så to mil til neste sjappe gjennom ubebodd område. I de tilfellene hvor det kun er et par butikker som er realistiske kandidater kan faktisk kjøpmennene avtale seg imellom at alle skal ha søndagsstengt. Det er kanskje umulig å få til i de større byene, men utover det er det faktisk en reell mulighet til at dette avgjøres lokalt uten statlig innblanding.

2: hvor har man det fra at kundene er så trofaste at de, ved å besøke f.eks. en kiwi en søndag, plutselig gjør det til en vane de øvrige ukedagene? Med de små prisforskjellene og utvalgsforskjellene vi har så går man gjerne til den første og beste, med mindre det er noe spesifikt man vil ha på butikk X som man vet butikk Y ikke fører, eller en av dem har et spesielt tilbud. Jeg kunne sett poenget i et marked med stort mangfold og variasjon i sortimentet, men det har vi faktisk ikke her i landet. Dessverre.

For å illustrere dette ytterligere: tror dere at alle som handler på bunnpris/joker på søndag er stamkunder de øvrige ukedagene, med andre butikker i nærheten? Dere VET hva fasiten er.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva er det egentlig du argumenterer for? I innlegget jeg svarte på skrev du at det er meningsløst å innføre søndagsåpent fordi konsumet ikke vil øke, noe jeg kan motbevise:

 

http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DAF/COMP/WP2(2014)1&docLanguage=En

 

Nå hoppe​r du til et helt nytt argument der du nærmest motsier deg selv. Da blir det håpløst å diskutere.

 

 

Nei jeg tror ikke at konsumet av dyre varer som spisestuer og salonger eller nye biler vil øke (bortsett fra en kort periode rett etter at søndagsåpning evt. innføres) Og linken din motbeviser heller ikke denne antagelsen.

 

Det konsumet som øker i tilfelle er vel det man putter i munnen, dvs. mat og godterier, og nips og ting & tang. Som vi har mer enn nok av fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Konsumet har beviselig økt i andre vestlige land (i følge en forskningsrapport fra OECD som er linket til ørten ganger i denne tråden), så hvis det er det du er redd for, kan jeg berolige deg med at du tar feil.

Konsumet øker i alle vestlige land, uavhengig av søndagsåpent eller ikke. Det betyr uansett ikke at fortjenesten øker like mye.

Huff og huff. Tenk om konsumentene får bedre priser og eierne får litt mindre fortjeneste. I tillegg skapes det masse jobber. Som dokumenteret i denne OECD rapporten.

 

At Virke og NHO er imot er bare fordi dem verner sin interessegrupper, eierne. De skal beskytte de marginene de har osv.

Lenke til kommentar

 

I dag er det slik at de fleste butikker i et senter må holde åpent i senterets åpningstider, der er vi enige.

Men jeg mener dette kommer til å måtte endres dersom forbudet mot søndagsåpent blir opphevet. Dette da det er så mange butikker (blomsterbutikker, skobutikker osv.) som ikke kommer til å ha salgsgrunnlag på en søndag, og at en endring kommer til å tvinge seg gjennom.  Jeg tror også at en hel ekstra dags åpningstid er en såpass stor endring av åpningstiden at butikkene og kjedene vil måtte reforhandle disse avtalene.

 

Ta også en titt på våre naboland (feks. Sverige, og da tenker jeg ikke på grensesenterne).  Sist jeg var i Gøteborg var jeg innom et stort senter i sentrum av byen.  Der var det lett blanding av hva som var åpent og hva som var stengt.  Det var til og med 2 klesbutikker omtrent ved siden av hverandre der den ene var stengt og den andre åpen.  Dette er jo totalt umulig i følge tilhengerne av forbudet.

Om det blir søndagsåpent, så vil det virke unaturlig for forbrukerne å gå inn på et kjøpesenter hvor halvparten av butikkene er åpne, og halvparten stengt. De kjøpesentrene vil miste mange kunder. Derfor tror jeg ikke sentrene vil godta at butikkene selv kan velge å holde åpent eller ikke.

 

Angående Gøteborg og de to klesbutikkene, så har klesbutikker enorme marginer, så de stiller sterkere enn de fleste andre varehandler med tanke på inntekt vs. utgifter.

 

Tidligere i tråden har flere forbudsforkjempere tydelig forklart at det er fullstendig umulig at 2 butikker velger å ha ulik praksis. Fjernes forbudet, vil det tvinge ALLE butikker til å ha åpent, påstås det.  Dette er et eksempel på at det er tull.

 

Eksemplet mitt fra Gøteborg viser at det fungerer fint for sentrene at noen butikker velger å ha stengt søndager.  Senteret var fullt av folk.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel også slik at dagligvarebutikker er en av de typene butikker som i stor grad trekker mennesker til senterne i utgangspunktet, og dermed driver opp omsetningen for de øvrige, og dermed senteret som helhet. Tviler på at det er bedriftsøkonomisk lønnsomt å bytte ut en Rema 1000 som eneste dagligvarebutikk med to nisjebutikker, for eksempel. In the end har de populære butikkene en viss makt, de også. Uten attraktive butikker er senteret verdiløst.

Lenke til kommentar

Huff og huff. Tenk om konsumentene får bedre priser og eierne får litt mindre fortjeneste. I tillegg skapes det masse jobber. Som dokumenteret i denne OECD rapporten.

 

At Virke og NHO er imot er bare fordi dem verner sin interessegrupper, eierne. De skal beskytte de marginene de har osv.

Hvor får du det fra at søndagsåpent vil føre til bedre priser? Link? Kilde?

 

Og som jeg har forklart så er det flere butikker, særlig faghandler, som balanserer på kanten når det gjelder utgifter vs. inntekter. Disse kan forsvinne.

 

Og ingen har klart å svare på hele innlegget mitt som hadde fem linker, alt som skjer at man velger en liten del av det står i en av linkene og kommet med en påstand som liksom skal motbevise hele innlegget. Merk; påstand. Ingen linker, kilder eller annet, kun egne påstander tatt fra eget hode og enkelttilfeller som et kjøpesenter i Gøteborg eller to enkeltbutikker i nærheten av hverandre et eller annet sted i Sverige. Hvorfor den ene butikken var stengt, vet vi fint lite om. Kanskje hadde de ikke ressurser til å ha åpent søndager, selv om det på sikt kan føre til at de blir utkonkurrert av den andre?

Endret av Molekylet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel også slik at dagligvarebutikker er en av de typene butikker som i stor grad trekker mennesker til senterne i utgangspunktet, og dermed driver opp omsetningen for de øvrige, og dermed senteret som helhet. Tviler på at det er bedriftsøkonomisk lønnsomt å bytte ut en Rema 1000 som eneste dagligvarebutikk med to nisjebutikker, for eksempel. In the end har de populære butikkene en viss makt, de også. Uten attraktive butikker er senteret verdiløst.

Det er typisk at et senter har minst EN stor og populær butikk som tiltrekker mange kunder. De andre små nisjebutikker blir avhengig av "trafikken". Det er meget, meget, meget rart USA at disse andre butikker stenges på søndag i disse senter, ikke minst fordi det ser ut som noe er galt med butikken
Lenke til kommentar

Om jeg leser det du har skrevet riktig så har altså søndagsåpne sentre en betydelig andel søndagsstengte butikker, også. Det begynner å bli en trend, var det ikke folk som poengterte at det er slik i Sverige og Finland, også - for 25-30 sider siden?

Meget rart å finne stengte butikker i store kjøpesentre på søndag.
Lenke til kommentar

 

Om jeg leser det du har skrevet riktig så har altså søndagsåpne sentre en betydelig andel søndagsstengte butikker, også. Det begynner å bli en trend, var det ikke folk som poengterte at det er slik i Sverige og Finland, også - for 25-30 sider siden?

Meget rart å finne stengte butikker i store kjøpesentre på søndag.

 

 

Ikke hvis det er et relativt vanlig fenomen. Man ser jo titt og ofte at dagligvarebutikker har åpent til andre tider enn øvrige butikker, også på hverdagene (en time eller noe sånt er vanlig).

Lenke til kommentar

Uten å ha lest hele tråden kaster jeg meg på her.. Er det ikke slik at søndagsåpne butikker vil resultere i høyere priser for forbrukere? Pr. nå har vi seks dager for å dekke hele konsumet. Om vi skulle ha sju dager, vil vel konsumet fortsatt være det samme?

Nei, dette er en myte media (NRK/TV2) har kjørt hardt på med det siste året.  De har kjørt en rekke reportasjer der de hevder at prisene vil øke.  Grunnlaget for dette, er en "undersøkelse" utført av Norsk institutt for landbruksforskning, på vegne av bla. Coop og Norgesgruppen.  I denne "undersøkelsen" har de gjort endel antakelser, og brukt kalkulatoren på grunnlag av dette.  At det feks. er Norgesgruppen som står bak dette, som jo har gigantiske investeringer i brustadbuer, burde få varselslampene til å blinke sterkt, men her var nok journalistene blendet av sine egne meninger.

 

OECD kom med en rapport på dette der de bla. så på prisutviklingen i 30 europeiske land der det har blitt tillatt å ha søndagsåpent, uten å finne noe bevis på at prisene ble høyere. 

 

"Despite higher employment and hence higher labour costs, we find no significant impact on prices, which can be partly explained by the positive impact of deregulation on the number of firms competing in the market. "

 

Undersøkelsen har blitt linket til en rekke ganger tidligere i tråden, men her har du linken igjen:

http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DAF%2FCOMP%2FWP2%282014%291&docLanguage=En

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...