Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er derfor empiriske undersøkelser er verdifulle, for denne debatten preges ofte av "folkevett"-argumenter som man faktisk ikke kan påvise at er empirisk tilfelle. Dette påpekes av andre i hele tråden.

Hvis ditt vett tilsier det motsatte, kan du ikke forsøke å begrunne hvorfor du tror det? Hvorfor skulle folk handle i sum mer per uke hvis søndagsåpent tillates?

Lenke til kommentar

Da spørs det hvilken lov som trumfer den andre :hmm:. "Lov om helligdager og helligdagsfred", nevner butikker spesielt. Selv om arbeidsmiljøloven endres, så setter den andre loven en effektiv stopper for søndagsåpne butikker etter hva jeg kan forstå.

 

Etter hva jeg har skjønt nå, må begge lovene forandres, så da har vi delvis "rett" begge to.

Lenke til kommentar

 

 

 

Om jeg leser det du har skrevet riktig så har altså søndagsåpne sentre en betydelig andel søndagsstengte butikker, også. Det begynner å bli en trend, var det ikke folk som poengterte at det er slik i Sverige og Finland, også - for 25-30 sider siden?

Meget rart å finne stengte butikker i store kjøpesentre på søndag.

Ikke hvis det er et relativt vanlig fenomen. Man ser jo titt og ofte at dagligvarebutikker har åpent til andre tider enn øvrige butikker, også på hverdagene (en time eller noe sånt er vanlig).

La meg presisere. Det er meget,meget rart at noe butikker ikke åpner seg på søndag i USA på store kjøpesentrer. ALLE butikker på disse steder selger varer på søndag, åpningstider kan varierer
Lenke til kommentar

Klesbutikker har søndagsåpent på Grünerløkka.

Håper bare flere gjør som disse å bare holder åpent.

 

 

Prosjektkoordinator i Handel og kontor Oslo og Akershus Runa Bolstad Laume synes ikke søndagsåpent er greit, først og fremst av hensyn til de ansatte.

 
- Veldig mange små og mellomstore virksomheter er bekymret for søndagsåpne butikker. På Grünerløkka har de enn så lenge en konkurransefordel, men hvis alle har åpent blir det en konkurranseulempe, sier Laume.

Konkurranseulempe når butikkene er åpne samtidig, den var ny. Ja, det er en ulempe å måtte konkurrere gitt, noe de gjør på de resterende 6 dagene i uka. For oss forbrukere er konkurranse bra, men skjønner at vi kommer i annen rekke. Bransjeinteressene kommer først her i landet.

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok. Bare stusser litt på hvordan det ikke kan det? Jeg skal ha nøyaktig like mye mat og annet uansett hvilke dager jeg kjøper det på. Kommer ikke til å handle noe mer om det er åpent på søndager..

Du er i såfall en av veldig få ekstremt disiplinerte forbrukere som kun handler akkurat det du skal ha til middag og ikke noe annet. Det er kjent at de fleste forbrukere vil kunne spare penger på å ukeshandle i stedet for å handle hver dag eller flere ganger i uken. Nå er det jo slik at mange av oss likevel drar og handler ofte og gjerne når vi er sulten. Så jeg er ganske overbevist om at søndagsåpnebutikker vil øke omsetningen i matbutikker. Jeg var på en søndagsåpen butikk selv senest i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ditt vett tilsier det motsatte, kan du ikke forsøke å begrunne hvorfor du tror det? Hvorfor skulle folk handle i sum mer per uke hvis søndagsåpent tillates?

P1. Søndagsåpent betyr økt tilgjengelighet.

P2. Økt tilgjengelighet gir et positivt skift for etterspørselskurven.

P3. Et positivt skift i etterspørselskurven vil gi et høyere likevektskvantum, med mulige unntak for elastisiteters ytre ekstrempunkt.

P4: Elastisitetene i dagligvaremarkedet er ikke ekstreme ytterpunkt.

K1: Kvantum vil øke.

P5: Prisene vil ikke synke.

K2: Summen folk handler for vil øke.

Lenke til kommentar

Bransjen skyver de ansatte foran seg, vi alle vet hvorfor bransjen er i mot søndagsåpent. Som tidligere nevnt, Norgesgruppen f.eks har investert mye penger for tilpasninger av butikker og brustadbuer.

Og er ikke de ansatte forbrukere også?

 

Hva er argumentet ditt? Fordi bransjen tjener på å ikke holde søndagsåpent så skal vi se bort ifra de ansattes ønsker? Ja, de ansatte er også forbrukere, og meningsmålinger viser at tvert imot alle forbrukere ønsker søndagsåpent. Det er ganske lett å spekulere hvorfor vi har denne korrelasjonen: Et stort flertall av arbeidere ønsker ikke å arbeide på søndager. Siden dette er mer enn praktisk mulig å unngå, så er dette et stort poeng for min del som taler mot generell åpning av søndagen.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

Ok. Bare stusser litt på hvordan det ikke kan det? Jeg skal ha nøyaktig like mye mat og annet uansett hvilke dager jeg kjøper det på. Kommer ikke til å handle noe mer om det er åpent på søndager..

Du er i såfall en av veldig få ekstremt disiplinerte forbrukere som kun handler akkurat det du skal ha til middag og ikke noe annet. Det er kjent at de fleste forbrukere vil kunne spare penger på å ukeshandle i stedet for å handle hver dag eller flere ganger i uken. Nå er det jo slik at mange av oss likevel drar og handler ofte og gjerne når vi er sulten. Så jeg er ganske overbevist om at søndagsåpnebutikker vil øke omsetningen i matbutikker. Jeg var på en søndagsåpen butikk selv senest i dag.

 

Så du mener at det kun er "dæven, jeg har lyst på sjokolade", som skal drive søndagsåpne butikker?

Lenke til kommentar

Er vel ikke bare sjokolade man handler mer av. Om det er dette alene som vil drive søndagsåpne butikker, kan jeg ikke svare for. Det vil nok sikkert ta en god del av kundene til bensinstasjoner og andre utsalgsteder som selger mat og ting man plutselig må ha på en søndag.

 

Jeg personlig vil gjerne ha søndagsåpne butikker fordi det hadde vært komfortabelt for meg.

 

Dette må jo kunne sammenlignes med de utvidede åpningstidene som mange butikker har nå vs. tidligere. De fleste matbutikker rundt her jeg bor har åpent fra 7-23. Tidligere var det 8-20. Kan man ha 4 timer lenger åpent og gå i pluss, hvorfor ikke søndag også?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...