Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Søndagsåpne butikker har vært et svært omdiskutert tema i det siste, og det ser ikke ut til at vi er svært langt fra en konklusjon når det kommer til dette.

 

Det er svært delte meninger blant disse dette rammer, både når det kommer til forbrukerne og når det kommer til butikkene, og det ser vanskelig ut når det kommer til å finne en løsning som tilfredsstiller mesteparten.

 

Uansett, er det noen som kan se for seg at dette kommer til å ha noen positiv innvirkning når det kommer til fremtiden innen varehandelen?

 

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/290000-vil-matte-jobbe-pa-sondager-3330825.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Regjeringen-legger-frem-forslag-om-sondagsapne-butikker-7961240.html

http://e24.no/jobb/regjeringen-aapner-for-soendagsaapent/23424800

 

Personlig ser jeg gode argumenter både for og mot søndagsåpne butikker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

argument for er vel at flere kan få arbeid. Men jeg er litt sånn at jeg tenker "må vi ha enda en dag hvor vi kan handle". Skal vi aldri ha fri en hel dag.

 

Men spørsmålet er jo om butikker faktisk kommer til å ansette flere eller om de bare bruker dem de allerede har ansatt til å jobbe på søndager, noe som effektivt gjør at man ikke har skapt flere arbeidsplasser men har heller bare utvidet de ansattes arbeidstid.

 

Jeg kan se for meg at noen butikker kommer til å ansette flere, men det jeg nevnte tidligere gir mer mening. Opplæring koster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir vel hvertfall delvis selvregulerende, det er svært kostbart å holde åpent på Søndager. En mulig konsekvens er at kanskje Sødagstillegget forsvinner slik at man har vanlig timelønn. Tviler på de eksisterende ansatte kommer til å få så mye utvidet arbeidstid, de kommer nok til å overføre mest mulig timer fra resten av uka for å holde kostnadene nede.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

argument for er vel at flere kan få arbeid. Men jeg er litt sånn at jeg tenker "må vi ha enda en dag hvor vi kan handle". Skal vi aldri ha fri en hel dag.

Det er ingen som tvinger deg til å handle på søndager, de som sier nei tvinger derimot personer som vil handle på søndager fra å gjøre det. Dette irriterer meg, de fleste som er imot er som oftest imot på grunn av egoistiske grunner.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

 

argument for er vel at flere kan få arbeid. Men jeg er litt sånn at jeg tenker "må vi ha enda en dag hvor vi kan handle". Skal vi aldri ha fri en hel dag.

Det er ingen som tvinger deg til å handle på søndager, de som sier nei tvinger derimot personer som vil handle på søndager fra å gjøre det. Dette irriterer meg, de fleste som er imot er som oftest imot på grunn av egoistiske grunner.

 

 

Forbrukerne ønsker å handle billig eller lettvint på søndag, og de ansatte i butikkene ønsker seg en fridag i uken.

 

Kan man ikke si at begge sidene her har egoistiske hensikter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fasiten her er jo enkel: de som er motstandere handler ikke på søndager, så kan vi som vil handle på søndager gjøre nettopp dette. Det er åpenbart hvilken vei tvangen virker, DE vil at VI skal følge DERES ønsker og behov - det er ikke slik at JEG tvinger disse andre til å handle på søndager.

Det morsomme er jo at de fleste argumentene mot søndagsåpent kan brukes for å forsvare en tvungen stengning en eller to dager i midtuken, også... ja, man kan handle på lørdag fir å dekke søndag, men tilsvarende kan man stenge tirsdager og torsdager da man kan handle til disse dagene på hhv. mandag og onsdag - for eksempel. Det blir også billigere matvarer hvis arbeidsstokken reduseres. Man må jo også lure på hva funksjonen til brustadbuene og storkioskene er, det er da like greit å la supermarkeder ha åpent når man får tak i mye av det allerede. Man bør hvertfall være konsekvente nok til å stenge all dagligvarehandel på søndager hvis de større butikkene ikke kan ha åpent!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

argument for er vel at flere kan få arbeid. Men jeg er litt sånn at jeg tenker "må vi ha enda en dag hvor vi kan handle". Skal vi aldri ha fri en hel dag.

Jeg kan se for meg at noen butikker kommer til å ansette flere, men det jeg nevnte tidligere gir mer mening. Opplæring koster.

 

 

Tja, en 100% stilling er en 100% stilling. Butikkene kan ikke bare tvinge de ansatte til å jobbe mer. Det må ansettes nye.

 

Det er bra fordi studenter trenger jobb!

Politikere som er i mot sier at foreldre ikke får vært med barna sine den ene dagen i uka de skal ha fri.. Greit, det finnes kanskje noen tilfeller av dette - men er lenge siden jeg har sett godt voksene jobbe i butikk på kvelder og i helger. 99% studenter som jobber da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja? Folket vil ikke ha søndagsåpne butikker. Bransjen vil ikke ha søndagsåpne butikker. Varene blir trolig dyrere. Men det verste er kanskje at nok en arbeidsplass blir mindre attraktiv. Godet å ha i hvert fall en forutsigbar fridag i uka skal tydeligvis være forbeholdt de heldigste blant oss, men det er jo forsåvidt høyrepolitikk. Argumentet om at "det funker andre steder" er bare dumt. For det første er det ingen som sier at dagligvarebransjen vil opphøre om dette innføres, så det vil jo "funke". Men det vil funke dårligere enn det gjør nå, og Norge blir et dårligere sted å være. For det andre er vi et unikt land med egne forhold. Skal man forutsi noe må man gå grundigere til verks enn med kikkert.

Hvis KRF klarer å velte dette skal jeg seriøst vurdere å gi dem en stemme i neste valg, selv om jeg er hedning god som noen.

Endret av Isbilen
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

argument for er vel at flere kan få arbeid. Men jeg er litt sånn at jeg tenker "må vi ha enda en dag hvor vi kan handle". Skal vi aldri ha fri en hel dag.

At man fjerner et tullet forbud er ikke det samme som et påbud. Man MÅ ikke holde åpent på søndager selv om det er lov.

 

Synes Onar Åm får sagt det bra i sin bloggpost Søndagsåpne butikker.

 

Ellers så handlet jeg på en søndagsåpen Kiwi i går. Den butikken var stappfull med laaaang kø ved kassen, så det er jo åpenbart stor interesse for å handle på søndager.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja? ... Hvis KRF klarer å velte dette skal jeg seriøst vurdere å gi dem en stemme i neste valg, selv om jeg er hedning god som noen.

Vil ikke folket ha søndagsåpne butikker? Hvordan vet du det?

 

Bransjen vil ikke ha søndagsåpne butikker: gjelder dette alle i bransjen? Eller gjelder dette hovedsakling Virke? Kan det være at noen har sin egen agenda når de kjemper i mot søndagsåpne butikker?

 

Varene blir dyrere: jaha, har du noe dokumentasjon på det?

 

Mindre attraktiv: hvordan vet du det? Og uansett om så var tilfelle: blir det ikke da bedriftens problem?

 

Og hvorfor er Norge så unikt i forhold til andre land? Hvilke forhold her er det som gjør at vi må forby butikker å holde åpent på sønager mens det i andre land går helt fint?

Lenke til kommentar

At det er et flertall i folket imot søndagsåpne butikker har fått såpass med presse i det siste at jeg anser det for å være en ukontroversiell påstand som ikke trenger å understøttes. Men værsågod. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nordmenn-fortsatt-negative-til-soendagsaapne-butikker/a/23363571/

Det samme gjelder bransjens syn på saken. Selv ikke NHO synes dette er en god ide. http://nhohandel.no/aktuelt/faa-tjener-paa-soendagsaapne-butikker-article448-218.html

Selvfølgelig kan man ikke dokumentere noe før det har skjedd, men det er klart at å ha åpent på søndager vil koste mer, og et sted må de pengene hentes fra. Eierene er lite troende til å ta støyten, og lønna til arbeidstakerne er forhåpentligvis sikker nok til å vedvare, så da er vareprisene et naturlig sted å forvente endringer.

Norge er unikt i likhet med alle land. Egne forhold hersker her som overalt ellers. Men hvis du har lyst til å lese litt, står det kanskje noe i den NHO-linken.

Selvfølgelig er forutsigbar fritid attraktivt. Siden ikke alle får akkurat den jobben de vil ha, men gjerne må jobbe likevel, er det ikke bare bedriftenes problem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vil søndagsåpne butikker føre til økt forbruk eller vil det føre til at vi kanskje handler på søndag i stedet for lørdag eller andre dager i uken? Jeg har liten tro på at det blir økt forbruk og dermed må utgiftene til å holde søndagsåpent hentes inn et sted. Det blir i form av økte priser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg syns det å ha ting stengt på søndager er en tradisjon som vi kan beholde, det er jo mange studier som viser at å kunne ha fri er godt for en frisk mental psyke.

Men det som får meg overbevist er egentlig det ingen gidder å diskutere, og det er globaloppvarming. å ha enda en dag der man kjører rundt i byen, åpner og varmer store lagerbygg kan vi spare oss for. Det å ha søndags stengt og kanskje til og med lørdags stengt er en av de beste måtene vi kan motbygge globaloppvarming. Selv om dette kanskje senker vår produksjon ved både teknologi osv, på lang sikt.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

argument for er vel at flere kan få arbeid. Men jeg er litt sånn at jeg tenker "må vi ha enda en dag hvor vi kan handle". Skal vi aldri ha fri en hel dag.

Jeg kan se for meg at noen butikker kommer til å ansette flere, men det jeg nevnte tidligere gir mer mening. Opplæring koster.

 

 

Tja, en 100% stilling er en 100% stilling. Butikkene kan ikke bare tvinge de ansatte til å jobbe mer. Det må ansettes nye.

 

Det er bra fordi studenter trenger jobb!

Politikere som er i mot sier at foreldre ikke får vært med barna sine den ene dagen i uka de skal ha fri.. Greit, det finnes kanskje noen tilfeller av dette - men er lenge siden jeg har sett godt voksene jobbe i butikk på kvelder og i helger. 99% studenter som jobber da :)

 

Det er nok ikke arbeidstakerne, men arbeidsgiveren som får mer jobb :p

Lenke til kommentar

 

 

 

argument for er vel at flere kan få arbeid. Men jeg er litt sånn at jeg tenker "må vi ha enda en dag hvor vi kan handle". Skal vi aldri ha fri en hel dag.

Jeg kan se for meg at noen butikker kommer til å ansette flere, men det jeg nevnte tidligere gir mer mening. Opplæring koster.

 

 

Tja, en 100% stilling er en 100% stilling. Butikkene kan ikke bare tvinge de ansatte til å jobbe mer. Det må ansettes nye.

 

Det er bra fordi studenter trenger jobb!

Politikere som er i mot sier at foreldre ikke får vært med barna sine den ene dagen i uka de skal ha fri.. Greit, det finnes kanskje noen tilfeller av dette - men er lenge siden jeg har sett godt voksene jobbe i butikk på kvelder og i helger. 99% studenter som jobber da :)

 

Det er nok ikke arbeidstakerne, men arbeidsgiveren som får mer jobb :p

 

Da må de bli flinkere til å legge fra seg jobb. De MÅ ikke jobbe 20 timer om dagen hver dag selv om de er butikksjef.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg syns det å ha ting stengt på søndager er en tradisjon som vi kan beholde, det er jo mange studier som viser at å kunne ha fri er godt for en frisk mental psyke.

Du synes det er fint ja, men det er vel strengt tatt ikke relevant for diskusjonen? Ellers så trenger man jo ikke hive alt som heter arbeidstidsbestemmelser på havet kun fordi man fjerner et tullete forbud?

 

Ang. mental helse: synes du da at anstatte på bensinstasjoner, flyplasser, kinoer, kafeer, osv, osv skal ha fri på søndager? 

 

Men det som får meg overbevist er egentlig det ingen gidder å diskutere, og det er globaloppvarming. å ha enda en dag der man kjører rundt i byen, åpner og varmer store lagerbygg kan vi spare oss for. Det å ha søndags stengt og kanskje til og med lørdags stengt er en av de beste måtene vi kan motbygge globaloppvarming. Selv om dette kanskje senker vår produksjon ved både teknologi osv, på lang sikt.

Global oppvarming i en diskusjon om søndagsåpne butikker? Vil vi fikse verdens klimaproblemer ved å holde stengt på søndager? La oss nå holde oss til saken og ikke spore fullstendig av.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...