Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At kortene kan overklokkes til hele 2.5 Ghz er litt av en bragd...

Må bare si at Amd kommer til å slite med mindre de virkelig har noe bedre å komme med ,her må de virkelig få til bedre IPC, lavere effektforbruk og ikke minst god hastighet på kortene for å kunne konkurrere.

 

Har Nvidia endelig greid å få på plass siste drepende stikk hos konkurrenten og blir enerådige på markedet til forbrukerne's store entusiasme? Dette kommer til å bane veien for en ny Nvidia era... Eller kommer Amd til å kontre med 1080 killeren som gir folket god ytelse til en svært attraktiv pris? Så er spørsmålet kommer de for sent?

 

Neste utgave av diskusjon.no vil gi deg bedre informasjon... Snart!

 

Høyere IPC har da AMD hatt lenge? R9 390 som booster til maks 1000MHz gir veldig lik ytelse som GTX970 som ut av boksen booster til ~1250MHz (selv om Nvidia oppgir 1178MHz som "typisk" boost clock). Nå er jo selvfølgelig ikke dette hele regnestykket. R9 390 har jo også flere transistorer enn GTX970. 19,2% flere transistorer for å være litt mer nøyaktig. GTX970 må altså booste til 25% høyere klokkefrekvens for å yte nesten likt. Om man snakker om antall shadere ser det imidlertid dårligere ut for R9 390 som har ~53% flere shadere enn GTX970. Men jeg ville nå trodd det var ytelse per transistor som var det mest "fornuftige" å regne ut fra. Arkitektur forskjellene handler jo ikke bare om shader antall, men også ROPs, TMUs, SMUs, minnebus bredde og gud vet ikke hva.

 

Og når det gjelder ytelse per Watt. Har du allerede glemt Polaris 11 som gir GTX950 ytelse med bare 50 Watt? Asus har en spesial versjon av GTX950 som klarer seg med bare strøm fra PCIe porten (altså maks 75W), men Nvidia selv oppgir "Graphics Card Power" for GTX950 til 90W og utstyrer den med en 6-pins kontakt til strøm.

 

Ellers så stiller jeg meg foreløpig litt tvilende til ryktene om 2,5GHz OC for GTX1080 (grunnet rapportene om artifakter allerede ved 2,2GHz på FE). Vi så med Maxwell at det var svært lite å hente i MHz på å ha kraftigere kjøling i form av tredje parts kjølere og vannkjøling. Det nå mindre arealet på 1080 GPU'en endrer kanskje på dette? Men ellers er min sterkeste grunn til å tro at 2,5GHz er mulig, rett og slett at det i seg selv ikke er så voldsomt høy overklokk i %. Absolutt respektabelt, men på ingen måte "vannvittig". Husk HD7970 der "alle" eksemplarer klarte 1200MHz+ utgjorde altså minst 45,5% OC. Et GTX1080 FE booster til rett under 1900MHz ut av boksen (igjen er Nvidias 1733MHz bare et "typisk" tall fra dem). Så en OC til 2,5GHz utgør altså ikke mer enn 31,5%. Som sagt; absolutt respektabelt om det er tilfellet. Men et godt stykke unna "vannvittig" om det faktisk er vann som må til.

 

Ellers er det normalt jeg som beskyldes for å ha null korttids hukommelse. Er det ingen som husker hvilken prisklasse "normale" folk ønsker seg skjermkort i? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett folk her på forumet prøvd å overtale folk til å strekke seg ut av 2000 Kroners klassen fordi GTX970 til 3500Kr er så mye bedre. Faktum er at de fleste ser for seg å bruke 1500 - 2000Kr før de får seg en kalddusj av entusiaster på forumet her. Om AMD nå leverer selv bare GTX970 ytelse ved 100W til 2000Kr så bør det absolutt være enkelt å anbefale over et GTX1070 til ~4000Kr. Veldig mange vil uansett ikke ha 4000Kr å bruke på skjermkort, så vi kan anbefale dem akkurat hva vi vil uten at det hjelper dem.

 

AMDs største problem er rett og slett PR. De vil ikke ha noe stort problem med å lage skjermkort som fint kan konkurrere mot Nvidias. Men de vil få problemer med å få solgt dem med sitt nåværende rykte. Det er derfor de trenger en GTX1080 "killer". Slik at de igjen får rykte på seg for å lage raske skjermkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes prisen er som forventet. Greit å huske på at det er pr dags dato det raskeste singelkortet som eksisterer, med finesser som Maxwell ikke engang sitter inne med. Det er i tillegg langt billigere en det nå tregere Titan X, og flere toppversjoner av 980Ti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes vel også prisene begynner å bli høye. Ikke det at jeg ikke kjøper det altså ... Men når jeg tenker meg om kan jeg få en helt grei 9mm f.eks for prisen av et skjermkort eller en CPU. Og den varer livet ut i motsetning til å være søppel etter bare noen få år :p

Mye sløvt man skal bruke penger på gitt.

Lenke til kommentar

Disse prisene er rett og slett idiotiske... Her må nok kronekursen ta sin del av skylda, men uansett.. Dette er prisnivået jeg betalte for førstegenerasjon GTX Titan i sin tid, og det var jo da latterlig dyrt og et veldig sært entusiastkort.

 

Men kan selvsagt argumentere for at dette er den nye kongen på haugen med best ytelse, og det vil alltid koste. Men tidligere generasjoner av "ikke Ti" varianter har da aldri startet på slike absurde prisnivåer og det er en trend jeg ikke helt klarer å forsvare. Så mye ny og fantastisk teknologi kommer ikke dette kortet med.

Lenke til kommentar

 

Så lenge dere kjøper, så stiger prisene :p

 

Ok da er det avgjort, vi boikotter all hardware i 2 år  :wee:

 

Selv om jeg ikke er student hadde jeg ikke giddet å kjøpt 1080 uansett. For høy pris i forhold til relativ ytelsesøkning.

Jeg hadde først 5870, så 2x 7970 og nå 980ti :p Ca 2 generasjoner ser ut til å gi grei relativ ytelsesøkning/kr^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...