Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er morsomt å lese at folk er skuffet med prisene og alt er blitt så "dyrt". Ser vi bort fra founders edition som er nytt i år. Så er det vel innafor å tro at et "vanlig" gtx 1080 vil koste mellom 6500 og 7000 kr.

 

La oss ta gtx 980 msi gaming som et eksempel.

 

Dette kostet rundt 5000 kr hos cdon når det kom ut i 2014.

post-209627-0-10938500-1463785863_thumb.png

 

De siste månedene har det samme kortet følgende

post-209627-0-85516500-1463785893_thumb.png

 

Altså en ØKNING på 1000 kr de siste 2 åra.

 

For å gjøre det enda mer interessant, her er lignende kort sin prishistorikk på amazon.com. Pilen peker her andre veien.

post-209627-0-57722500-1463786509_thumb.png

 

980 kostet 549 dollar med geforce cooler, og ca 600 dollar med 3-part kjøler, når det kom ut.

 

GTX 1080 uten referansekjøler koster AKKURAT det samme nå. 599 dollar. Er ikke meningen å diskutere valuta og slike ting, men håper folk forstår at valuta er alfa omega her. Å si at "faen ass nvidia har priset gtx 1080 så dyrt". Nei det koster omtrent det samme, men valutaen vår er svekket mye de siste årene.

 

Er en grunn til at smart telefonene har holdt seg noenlunde lik i USA de seneste årene men steget voldsomt her i norge.  

 

PS (helt random annet eksempel)

 

Bose QC25 hadde en veil pris på 2500 kr for 2 år siden, nå koster samme hodetelefon 3500 kr (veil.)

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Er morsomt å lese at folk er skuffet med prisene og alt er blitt så "dyrt". Ser vi bort fra founders edition som er nytt i år. Så er det vel innafor å tro at et "vanlig" gtx 1080 vil koste mellom 6500 og 7000 kr.

 

La oss ta gtx 980 msi gaming som et eksempel.

 

Dette kostet rundt 5000 kr hos cdon når det kom ut i 2014.

attachicon.gif1.PNG

 

De siste månedene har det samme kortet følgende

attachicon.gif2.PNG

 

Altså en ØKNING på 1000 kr de siste 2 åra.

 

For å gjøre det enda mer interessant, her er lignende kort sin prishistorikk på amazon.com. Pilen peker her andre veien.

attachicon.gif3.PNG

 

980 kostet 549 dollar med geforce cooler, og ca 600 dollar med 3-part kjøler, når det kom ut.

 

GTX 1080 uten referansekjøler koster AKKURAT det samme nå. 599 dollar. Er ikke meningen å diskutere valuta og slike ting, men håper folk forstår at valuta er alfa omega her. Å si at "faen ass nvidia har priset gtx 1080 så dyrt". Nei det koster omtrent det samme, men valutaen vår er svekket mye de siste årene.

 

Er en grunn til at smart telefonene har holdt seg noenlunde lik i USA de seneste årene men steget voldsomt her i norge.  

 

PS (helt random annet eksempel)

 

Bose QC25 hadde en veil pris på 2500 kr for 2 år siden, nå koster samme hodetelefon 3500 kr (veil.)

Folk synes FE er dyrt basert på hva man får for 100 dollar mer enn MSRP. $599 er ikke SÅ ille. En annen ting mange er grinete for er at man fikk GTX480 og GTX580 for $499. Nvidia har flyttet prisnivået opp to hakk, hvis du skjønner. Der man før fikk toppchipen, the full monty, hele sulamitten, til $499 har man nå et Titan-kort til $999. Så har man nok et prispunkt på $599-699, før man kommer ned til x70-serien og $400. Det som gjør det surere er at man nå selger brikker som tidligere ble brukt i GTX460 og GTX560Ti som x70 og x80. 

 

Så får man hele sammenhengen :) Selv synes jeg FE er en moneygrab fra nVidia, men man må som regel betale mer for å få ting først. Vi vet heller ikke hva tredjepartskortene kommer til å koste. Det er jo heller ikke bare folk i NORGE som syns det er litt i overkant å betale $699 for det som sannsynligvis kommer til å være de dårligst konstruerte GTX1080-kortene.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor Nizzen har det ifra. Men jeg mener han nevnte at FE er priset så høyt nettopp for å ikke konkurrere med produksjons partnernes kort med egne design. Det høres ihvertfall for meg ut som en god teori. Med Maxwell har nok mange valgt referanse design siden de var billigere, og nesten like gode som de med egen-produserte/valgte kjølere og design. Det er nok grunn til å anta at MSI for eksempel tjente mye bedre (eller ville ha tjent mye bedre) på sine egne "Gaming" kort enn kortene med referanse design. Da er det kjipt om mange velger kortet de tjener minst på. Med FE kort 100 dollar dyrere vil kortene med tredjeparts kjølere og PCB bli mer attraktive.

 

Men jeg fikk også med meg en teori om at det rett og slett er mangel på GDDR5X RAM som gjør at Nvidia ønsker å holde salgsvolumet nede i begynnelsen. Bedre å ha kort tilgjengelig siden ikke alle er villig til å betale 100 dollar ekstra for å være først, enn å bli beskyldt for å ha kommet med en papirlansering..

Lenke til kommentar

Veit ... Jeg venter selv på 1070 release og real-life benches. Hvis ryktene om ytelse/pris på 1070 viser seg å være i nærheten riktige, så vil prisene på GPU'er snus helt opp ned nå. Kan få virkelig gode priser på 980 TI da :)

 

Alternativt slenger jeg 980 TI over i HTPC og kanskje gå for 1070 SLI i hovedmaskina.

 

Ser Haakon har et kort jeg kunne tenkt meg, men 5000+ for et slikt kort i dag kan vise seg å være et suboptimalt kjøp om kun kort tid :p

Lenke til kommentar

 

Frister mer og mer å kjøpe et 980 TI til på bruktmarkedet ja.

 

Om 1070 yter som et 980ti for ~4000Kr synes jeg nok ~3000Kr er en ganske riktig pris for et 1 år gammelt 980ti. Men har ikke fått napp med slike bud til nå. ;)

 

Du som ringte hit og tilbød meg 3000 kroner for et NYTT MSI 980Ti Gaming fra hylla her?  :hmm: Skjønner ikke folk som tror det blir dumpepriser på gammel hardware bare fordi det kommer nytt. Man burde ha skjønt nå at Intel/nVidia bare slutter å lage brikkene, så ordner det seg av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Frister mer og mer å kjøpe et 980 TI til på bruktmarkedet ja.

 

Om 1070 yter som et 980ti for ~4000Kr synes jeg nok ~3000Kr er en ganske riktig pris for et 1 år gammelt 980ti. Men har ikke fått napp med slike bud til nå. ;)

 

Du som ringte hit og tilbød meg 3000 kroner for et NYTT MSI 980Ti Gaming fra hylla her?  :hmm: Skjønner ikke folk som tror det blir dumpepriser på gammel hardware bare fordi det kommer nytt. Man burde ha skjønt nå at Intel/nVidia bare slutter å lage brikkene, så ordner det seg av seg selv.

 

 

He he, nei, det må nok ha vært en enda større gjerrigknark enn meg selv. :D Men mener jeg så R9 290X til 2500Kr når lagrene skulle tømmes. Så hva gjør man om man sitter inne med en haug 980Ti samtidig som man har fått inn 1070?

Lenke til kommentar

 

 

 

Frister mer og mer å kjøpe et 980 TI til på bruktmarkedet ja.

 

Om 1070 yter som et 980ti for ~4000Kr synes jeg nok ~3000Kr er en ganske riktig pris for et 1 år gammelt 980ti. Men har ikke fått napp med slike bud til nå. ;)

 

Du som ringte hit og tilbød meg 3000 kroner for et NYTT MSI 980Ti Gaming fra hylla her?  :hmm: Skjønner ikke folk som tror det blir dumpepriser på gammel hardware bare fordi det kommer nytt. Man burde ha skjønt nå at Intel/nVidia bare slutter å lage brikkene, så ordner det seg av seg selv.

 

 

He he, nei, det må nok ha vært en enda større gjerrigknark enn meg selv. :D Men mener jeg så R9 290X til 2500Kr når lagrene skulle tømmes. Så hva gjør man om man sitter inne med en haug 980Ti samtidig som man har fått inn 1070?

 

Har man kjøpt inn en haug med 980Ti den siste mnd fortjener man å tape masse penger  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...