Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra Tek.no's test av Founders Edition:

 

Vel, i dag tidlig tikket den anbefalte utsalgsprisen fra Nvidia inn i innboksen vår. Denne viste at det vi hadde fryktet, men også delvis ventet, var blitt en realitet:  Vi får ingen revolusjonerende ytelsesøkning uten en durabelig prisøkning på kjøpet. GTX 1080 får nemlig en veiledende utsalgspris på 7600 kroner.

 

Kronekursen, som i samme periode har dalt med omtrent 30 prosent mot dollaren, skal ha en god del av skylda for dette, men Nvidia har også satt prisen i dollar høyere for GTX 1080 (700$) i dag enn for GTX 980 (550$) for halvannet år siden. 

 

Nvidia vet altså å utnytte posisjonen sin. Per dags dato, med fraværet av tøffe konkurrenter fra rivalen AMD, har de monopol i entusiastsegmentet.

 

Vi skal selvsagt nevne at veiledende priser er nettopp det, og at butikker selv bestemmer utsalgsprisen. Vi kan altså bare vente å se hvilket nivå norske nettbutikker legger seg på.

 

... Nvidias Founders Edition er nemlig bare det første GTX 1080-kortet på markedet, og det er 100 dollar dyrere enn mange av modellene som kommer litt senere fra selskaper som Asus, MSI, Gigabyte, Gainward og Sapphire

 

http://www.tek.no/artikler/test-nvidia-geforce-gtx-1080-founders-edition/347243

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som vi fikk 25% bedre ytelse enn 980 Tien. Men overklokking, temperaturer og lydnivå var jammen meg lite imponerende. Antar vel å se det samme hoppet i ytelse ut av boksen og i overklokking (~15%) som referanse 980 Ti vs. aftermarket 980 Ti. I så fall er 980 Ti Founders Ed. et temmelig ubrukelig kjøp for 1000,- mer.

Lenke til kommentar

Ja, Morro er det.

Det man kan spørre seg er hva som blir effektiv topp klokk. Har Nvidia mye å gå på eller valgte de å klokke kortene så høyt som de kunne for å være sikker på at Amd ikke kunne kontre ?( som alltid har de som regel insider information fra konkurrentene antar jeg).

 

Personlig skal jeg være litt optimistisk og anta at vi snakker om en mulig 5 til 15% overklokk , anbefaler dog ikke å røre spenningene til vi vet litt mer om hvor trygt det er å endre disse.

Lenke til kommentar

980Ti med ref. kjøler fikk vel heller ikke gode overclocks.

 

Vi må vente på kort fra MSI, Evga etc. før vi kan sammenligne. 

 

980Ti ref klokket ikke akkurat bra, mer "meh".

 

Mine referanse 980Ti kjører 1400Mhz, det ene av de kjørte jeg lenge på 1460Mhz, greit nok det. Temp rundt 70c

Lenke til kommentar

Kortet er også 40% bedre enn et GTX 980. Ikke akkurat "bedre enn GTX 980 SLI", slik de lovde.

 

Snakker du om 1080 vs 980? Å så fall, hvor har du "40% bedre enn et GTX 980"  fra? Omtalene jeg har lest viser ca. 60-70% forbedring i forhold til 980 med DX11, og 80-90% med DX12 (når omtalene forøvrig viser at 1080 er 30-35% raskere enn 980 Ti, så henger det ikke helt på greip at 1080 bare er 40% raskere enn 980...).

 

Resultatene fra Gamespot (se nedenfor), der 1080 sammenlignes med bl.a. 980 SLI, viser at 1080 stort sett er nesten like rask som 980 SLI. I enkelte tilfeller er det omtrent like raskt eller raskere.

 

Påstanden om at 1080 er (klart) raskere enn 980 SLI var altså ikke helt korrekt (ihvertfall med tanke på DX11-ytelse), men samtidig kan man hevde at ytelsen er sammenlignbar (med de fordeler et single GPU-kort har i forhold til SLI, osv.). Unntaket er VR ytelse: Her viser målingene at 1080 er klart mye raskerere enn 980 SLI. At 1080 bare er 40% raskere enn 980 er imidlertid klart feil.

 

1440p resultater (resultatene for 1080p/4K følger samme lest):

 

3063658-image+%286%29.png

3063659-image+%287%29.png

3063660-image+%288%29.png

3063663-image+%289%29.png3063662-image+%2810%29.png

3063670-image+%2815%29.png

Sitat:

 

I'm pitting the GTX 1080 against the GTX 980, its predecessor, and because Nvidia claimed that the GTX 1080 is faster than two 980s in SLI, we’re testing it against that, too. ... While the dual 980s were able to trade blows with the GTX 1080 in most of our previous tests, you’ll notice that the SLI setup is actually the worst of the bunch here.

 

Kilde:

 

http://www.gamespot.com/articles/nvidia-geforce-gtx-1080-review/1100-6439863/?ftag=GSS-05-10aaa0b

 

EDIT: La til link og sitat

Endret av hal9k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var litt skuffende egentlig. Avventer å ser hva Asus Strix modellen, og EVGA Hybrid modellen legger seg på før jeg vurderer om jeg skal dumpe mine 2x GTX 980 SLI til fordel for 1x GTX 1080 eller ikke. De har faktisk mer eller mindre drept 3 og 4-vei SLI også, lurer på om det er positivt eller negativt for SLI i det hele og store eller ikke.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Dette var litt skuffende egentlig. Avventer å ser hva Asus Strix modellen, og EVGA Hybrid modellen legger seg på før jeg vurderer om jeg skal dumpe mine 2x GTX 980 SLI til fordel for 1x GTX 1080 eller ikke. De har faktisk mer eller mindre drept 3 og 4-vei SLI også, lurer på om det er positivt eller negativt for SLI i det hele og store eller ikke.

 

Dersom du kan få en grei pris for 980-kortene og ønsker et single GPU-oppsett, og dersom prisen på 1080 ikke er avskrekkende, så ville jeg vurdert 1080 med tanke på at ytelsen ligger såpass tett opptil 980 SLI. Eller du kan vente til den enda kraftigere Titan-etterfølgeren kommer på markedet, men det kortet vil nok koste godt over 10K.

Lenke til kommentar

 

Test performed by PCHG brought a simple conclusion; it is not temperature that is keeping GP104 from achieving higher clocks, but board power limit, which can’t be increased unless more power connectors are added. So I’m guessing we need to wait 10 more days to see what custom cards can deliver in this matter.

 

http://videocardz.com/60151/nvidia-geforce-gtx-1080-tested-with-aftermarket-cooler

Lenke til kommentar

Jevnt over 20-25 fps raskere enn 980Ti så jeg. Slett ikke dårlig siden det bruker mindre watt for å oppnå det. Om 1080 er verdt pengene...vel :p

 

Blir nok til at jeg venter på neste Titan/Ti kort ja. Får se det an mer når custom korta kommer. Founders Edition skal jeg iallefall IKKE kjøpe.

Lenke til kommentar

 

 

Test performed by PCHG brought a simple conclusion; it is not temperature that is keeping GP104 from achieving higher clocks, but board power limit, which can’t be increased unless more power connectors are added. So I’m guessing we need to wait 10 more days to see what custom cards can deliver in this matter.

 

http://videocardz.com/60151/nvidia-geforce-gtx-1080-tested-with-aftermarket-cooler

 

 

Med andre ord, enda en god grunn til å ikke kjøpe "Founders limited edition" men heller vente til andre kommer med en ekstra tilkobling for å gi "The real deal"...

Lenke til kommentar

 

 

Test performed by PCHG brought a simple conclusion; it is not temperature that is keeping GP104 from achieving higher clocks, but board power limit, which can’t be increased unless more power connectors are added. So I’m guessing we need to wait 10 more days to see what custom cards can deliver in this matter.

 

http://videocardz.com/60151/nvidia-geforce-gtx-1080-tested-with-aftermarket-cooler

 

Får håpe at custom kort kommer ved release!!

Lenke til kommentar

 

Test performed by PCHG brought a simple conclusion; it is not temperature that is keeping GP104 from achieving higher clocks, but board power limit, which can’t be increased unless more power connectors are added. So I’m guessing we need to wait 10 more days to see what custom cards can deliver in this matter.

http://videocardz.com/60151/nvidia-geforce-gtx-1080-tested-with-aftermarket-cooler
Litt flaut at et slikt nettsted ikke har mer peiling på PC/strøm og erfaring fra overklokking, at de kan komme med en slik tåpelig konklusjon. Ville ikke blitt overrasket om det kommer bioser etter hvert som øker limiten.

 

For en PCI-e 8-pin kan levere langt over 150W. Det er heller ikke en fysisk begrensning noe sted, som hindrer kabelen å levere mer. (Den levere til den brenner opp, og/eller tar OCP) Og det er ikke unormalt å trekke godt over hva PCI-e connectorene offisielt kan levere ved OC.

Og i bunn og grunn så er flere koblingspunkter ønsket for mindre endringer i spenning (pga. Motstand i kanelen), ikke fordi de brenner opp e.l.

 

Det er tross alt overklokking, og trenger ikke holde seg innenfor grensene til offisielle dimensjoneringskrav. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

Test performed by PCHG brought a simple conclusion; it is not temperature that is keeping GP104 from achieving higher clocks, but board power limit, which can’t be increased unless more power connectors are added. So I’m guessing we need to wait 10 more days to see what custom cards can deliver in this matter.

http://videocardz.com/60151/nvidia-geforce-gtx-1080-tested-with-aftermarket-cooler
Litt flaut at et slikt nettsted ikke har mer peiling på PC/strøm og erfaring fra overklokking, at de kan komme med en slik tåpelig konklusjon. Ville ikke blitt overrasket om det kommer bioser etter hvert som øker limiten.

 

For en PCI-e 8-pin kan levere langt over 150W. Det er heller ikke en fysisk begrensning noe sted, som hindrer kabelen å levere mer. (Den levere til den brenner opp, og/eller tar OCP) Og det er ikke unormalt å trekke godt over hva PCI-e connectorene offisielt kan levere ved OC.

Og i bunn og grunn så er flere koblingspunkter ønsket for mindre endringer i spenning (pga. Motstand i kanelen), ikke fordi de brenner opp e.l.

 

Det er tross alt overklokking, og trenger ikke holde seg innenfor grensene til offisielle dimensjoneringskrav. :)

 

Det er vel 150w som er maks man kan levere gjennom en 8pins kontakt, men man får jo også 75w gjennom PCIe-slotten, så totalt 225w med en 8 pins.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Det er vel 150w som er maks man kan levere gjennom en 8pins kontakt, men man får jo også 75w gjennom PCIe-slotten, så totalt 225w med en 8 pins.

 

 

Teoretisk som Andrull påpekte.

I praksis så kan man få levert mer , men personlig antar jeg nesten at det kan være en god grunn til dette som 7xx serien som faktisk fikk noen defekte skjermkort pga at tilkoblingen smeltet...

 

Bedre at slikt ikke gjentar seg tipper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...