Gå til innhold

Snart er neste generasjon luftkjølere klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er absolutt spennende. Enkelte store vifter/kjøleenheter kan komme i veien for minnebrukker og annet så med en en kompakt sak som dette vil man kunne unngå en del problemer.

Du finner jo lukkede vannkjølere som ikke er i veien for minnebrikkene. Kjøpte for et par år siden Seidon 120M vannkjøler som jeg byttet viftene på til Noctua, å jeg er oppe i 72 grader maks med overklokken jeg har nå 4,5Ghz. Den tar lite plass, er stillegående å holder ting kjølig.

Endret av KimWhinesAlot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er absolutt spennende. Enkelte store vifter/kjøleenheter kan komme i veien for minnebrukker og annet så med en en kompakt sak som dette vil man kunne unngå en del problemer.

Slike tårnkjølere vil nok ikke kunne bli erstattet av en slik sak. Den er ment å erstatte de originale kjølerene og tilsvarende kjøleløsninger.

 

Skulle en slik kjøler matche kjøleflaten til disse tårnkjølerene, så hadde nok også den vært gigantisk. Samt det ville bydd på fullstendig redesigning av teknologien når du vil måtte ha heatpipes for å lede varmen effektivt ut i tuppene. :)

 

 

Dette er absolutt spennende. Enkelte store vifter/kjøleenheter kan komme i veien for minnebrukker og annet så med en en kompakt sak som dette vil man kunne unngå en del problemer.

Du finner jo lukkede vannkjølere som ikke er i veien for minnebrikkene. Kjøpte for et par år siden Seidon 120M vannkjøler som jeg byttet viftene på til Noctua, å jeg er oppe i 72 grader maks med overklokken jeg har nå 4,5Ghz. Den tar lite plass, er stillegående å holder ting kjølig.

Slike løsninger som vi her kan se vil nok ikke prøve å matche slike vannkjølingssett. De er rett og slett for forskjellige i funksjonalitet.

 

1. Disse vannkjølingssettene har lav kvalitet og lav holdbarhet, da de består av langt flere bevegelige deler og langt mer komplekst varmetransportsystem, hvor du rett og slett er nødt å ha lav kvalitet for å holde kostnadene nede. En slik viftekjøler som i artikkelen er stikk motsatt. Kun en bevegelig del, og ikke noen andre fester eller komponenter enn det som kjøleren bruker for å feste seg selv.

2. Vannkjølingssettene tar opp totalt sett dobbelt så mye plass. I små kabinetter hjelper det ikke nødvendigvis at du får flyttet det meste av plassbruken ut til en radiator.

3. Vannkjølingssett har potensiale til å ha MYE høyere kjølekapasitet. Rent kobber og vann leder mye bedre, uansett hvor effektiv denne luftbroen er, og mulighet for tilnærmet ubegrenset kjøleareal etter ønske. Men så bra kapasitet er ikke alltid nødvendig.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er ingenting som heter sentrifugalkraft.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sentrifugalkraft

 

Dette er en ikke-eksisterende kraft, benytt heller det korrekte ordet sentripetalkraft (alternativt sentripetalakselrasjon).

Jo, det er noe som heter det. Det er et nyttig begrep også.

 

AtW

Tror poenget her er at det er ingen kraft som heter sentrifugalkraften. Det lærte vi vel alle i fysikken på videregående. Kraften heter sentripetalkraft. Sentrifugal betyr nemlig å fjerne seg fra sentrum, mens det vi merker når folk bruker sentrifugalkraft (feil) er at vi beveger oss mot sentrum igjen (i en annen retning). Så begrepet er egentlig ikke så veldig nyttig, men det finnes. Folk kunne heller ha brukt sentripetalkraft enn sentrifugalkraft.

Lenke til kommentar

 

Dette er absolutt spennende. Enkelte store vifter/kjøleenheter kan komme i veien for minnebrukker og annet så med en en kompakt sak som dette vil man kunne unngå en del problemer.

Slike tårnkjølere vil nok ikke kunne bli erstattet av en slik sak. Den er ment å erstatte de originale kjølerene og tilsvarende kjøleløsninger.

 

Skulle en slik kjøler matche kjøleflaten til disse tårnkjølerene, så hadde nok også den vært gigantisk. Samt det ville bydd på fullstendig redesigning av teknologien når du vil måtte ha heatpipes for å lede varmen effektivt ut i tuppene. :)

 

 

Dette er absolutt spennende. Enkelte store vifter/kjøleenheter kan komme i veien for minnebrukker og annet så med en en kompakt sak som dette vil man kunne unngå en del problemer.

Du finner jo lukkede vannkjølere som ikke er i veien for minnebrikkene. Kjøpte for et par år siden Seidon 120M vannkjøler som jeg byttet viftene på til Noctua, å jeg er oppe i 72 grader maks med overklokken jeg har nå 4,5Ghz. Den tar lite plass, er stillegående å holder ting kjølig.

Slike løsninger som vi her kan se vil nok ikke prøve å matche slike vannkjølingssett. De er rett og slett for forskjellige i funksjonalitet.

 

1. Disse vannkjølingssettene har lav kvalitet og lav holdbarhet, da de består av langt flere bevegelige deler og langt mer komplekst varmetransportsystem, hvor du rett og slett er nødt å ha lav kvalitet for å holde kostnadene nede. En slik viftekjøler som i artikkelen er stikk motsatt. Kun en bevegelig del, og ikke noen andre fester eller komponenter enn det som kjøleren bruker for å feste seg selv.

2. Vannkjølingssettene tar opp totalt sett dobbelt så mye plass. I små kabinetter hjelper det ikke nødvendigvis at du får flyttet det meste av plassbruken ut til en radiator.

3. Vannkjølingssett har potensiale til å ha MYE høyere kjølekapasitet. Rent kobber og vann leder mye bedre, uansett hvor effektiv denne luftbroen er, og mulighet for tilnærmet ubegrenset kjøleareal etter ønske. Men så bra kapasitet er ikke alltid nødvendig.

 

Eneste jeg har merket som var av lav kvalitet var vifta som fulgte med. Den bråkte å skranglet så mye at jeg holdte på å bli gærn, så gikk til innkjøp av 2stk Noctua vifter å har satt dem i push and pull å hører knapt noe til den selv under belasting. Seidon kjører forresten på med ren kobber for best mulig kjøling å jeg er veldig fornøyd med den. Det at du får pumpet den varme lufta rett ut av kabinettet er jo også et stort pluss for da trenger du ikke kjøre kabinett viftene på så høy rpm, så man ender opp med en PC som er svært stille.

Lenke til kommentar

Hva kreves av luftfiltrering? Kan dette systemet stå i et normalt skittent miljø i et "åpent tower" på gulvet?

 

Vil støv være en katastrofe for systemet, eller er det ganske motstandsdyktig mot slikt?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mellom den roterende kjøleren og metallplaten mot prosessoren er det et luftlag. Dette luftlaget er ekstremt tynt – 0,0254 mm – og selv om det virker helt rart skal varmen ikke ha noen problem med å bevege seg over.

Akkurat denne påstanden skal det bli interessant å teste om holder mål. Like tynne sjikt med termisk pasta basert på sølv har som kjent flere graders forskjell på over og underside, og luft er normalt veldig mye mer isolerende enn termisk pasta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er ingenting som heter sentrifugalkraft.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sentrifugalkraft

 

Dette er en ikke-eksisterende kraft, benytt heller det korrekte ordet sentripetalkraft (alternativt sentripetalakselrasjon).

Jo, det er noe som heter det. Det er et nyttig begrep også.

 

AtW

Tror poenget her er at det er ingen kraft som heter sentrifugalkraften. Det lærte vi vel alle i fysikken på videregående. Kraften heter sentripetalkraft. Sentrifugal betyr nemlig å fjerne seg fra sentrum, mens det vi merker når folk bruker sentrifugalkraft (feil) er at vi beveger oss mot sentrum igjen (i en annen retning). Så begrepet er egentlig ikke så veldig nyttig, men det finnes. Folk kunne heller ha brukt sentripetalkraft enn sentrifugalkraft.

 

 

Tja, det er unøyaktig, i et treghetssystem er det ingen tradisjonell kraft som heter sentrifugalkraft, det er ikke det samme som at det ikke finnes. Når folk snakker om det er de som regel implisitt i et roterende referansesystem, og da er det en kraft som virker på de. Lufta i denne vifta er også i et roterende referanse system, ikke et treghetssystem

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ingenting som heter sentrifugalkraft.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sentrifugalkraft

 

Dette er en ikke-eksisterende kraft, benytt heller det korrekte ordet sentripetalkraft (alternativt sentripetalakselrasjon).

Jo, det er noe som heter det. Det er et nyttig begrep også.

 

AtW

Tror poenget her er at det er ingen kraft som heter sentrifugalkraften. Det lærte vi vel alle i fysikken på videregående. Kraften heter sentripetalkraft. Sentrifugal betyr nemlig å fjerne seg fra sentrum, mens det vi merker når folk bruker sentrifugalkraft (feil) er at vi beveger oss mot sentrum igjen (i en annen retning). Så begrepet er egentlig ikke så veldig nyttig, men det finnes. Folk kunne heller ha brukt sentripetalkraft enn sentrifugalkraft.

De fleste lærte diktanalyse også

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tror noen har startet en egen liten personlig krig mot begrepet "sentrifugalkraft".

http://no.wikipedia.org/wiki/Sentrifugalkraft

Dette utdraget tiltrekker oppmerksomheten min:

Sentrifugalkraften er kraft som tilsynelatende trekker et legeme bort fra et rotasjonssentrum. Den skyldes legemets treghet når dets kurs stadig blir endret av en ytre påvirkning.

Kraften som påvirker legemet er reell og kalles sentripetalkraft.

 

 

Legg merke til hvordan hele artikkelen har absolutt ingen kildehenvisning, og per definisjon er og Wikis regler er boss, og i de tre siterte setningene er det en selvmotsigelse i pga siste setning refererer til den motsatte kraften og dermed er enstrifugalkraft == sentripetalkraft, slik artikkelen er skrevet. For noe tull.

 

Hvis man ser på den engelske siden, ser man TRE forskjellige konsepter som forklarer TRE forskjellige fenomener.

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_force

Utdrag:

 

 

Centrifugal force (from Latin centrum, meaning "center", and fugere, meaning "to flee"[1][2]) is the apparent force that draws a rotating body away from the center of rotation. It is caused by the inertia of the body. In Newtonian mechanics, the term centrifugal force is used to refer to one of two distinct concepts: an inertial force (also called a "fictitious" force) observed in a non-inertial reference frame, and also sometimes to the equal and opposite reaction to a centripetal force in any reference frame (as per Newton's third law of motion).

http://en.wikipedia.org/wiki/Reactive_centrifugal_force(aka "sentripetalkraft")

Utrdag:

In classical mechanics, a reactive centrifugal force forms part of an action–reaction pair with a centripetal force, but only in circumstances where the centripetal force is caused by a physical constraint.

In accordance with Newton's first law of motion, an object moves in a straight line in the absence of any external forces acting on the object. A curved path will however ensue when a physical constraint causes a centripetal force to act on it. Then in accordance with Newton's third law of motion, there will also be an equal and opposite centrifugal force exerted by the object on the constraint. In such situations, the inertial centrifugal force acting on the constraint calls the action-reaction pair into existence. [1][2] But unlike the inertial force or fictitious force known as centrifugal force, which always exists in addition to the reactive force in the rotating frame of reference, the reactive force is a real Newtonian force that is observed in any reference frame. The two forces will only have the same magnitude in the special cases where circular motion arises and where the axis of rotation is the origin of the rotating frame of reference. It is the reactive force that is the subject of this article.

 

Altså er sentrifugalkraften den kraften som vil få luftmolekylene til å bli "kastet ut" av denne roterende kjøleren, mens reaktive sentrifugalkraften vil være den kraften som vil virke i motsatt retning i forhold til sentrifugalkraften hindre kjøleren fra å rive seg i fillebiter (som vil skje ved mange flere RPM enn hva den roterende kjøleren vil jobbe med), og sentripetalkraften er absolut urelevant siden dette er ikke noe dette systemet benytter seg av, pga den roterende kjøleren er i ett stykke og trenger ingen ytterligere strukturell hjelp til å holde seg sammen. Dette blir et "tja" sak, men å kverulere om dette er meningsløst.

Har noen ytterligere utfordringer til å skjønne hva som menes her, les wikis eksempel om den automatiske clutchen.

At norsk Wiki er milevis etter den engelske, på alle måter, betyr ikke automatisk at folk skal fange opp hver artikkel som er skrevet der, og uten kildekritikk, uten å forstå hva de egentlig snakker om skal blabre ivei og forvirre folk som ikke vet bedre. Vennligst slutt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Spennende kjøler, jeg håper de lykkes. Kompakte løsninger er alltid et pluss.

 

Jeg kan godt forstå hvordan denne kan fungere fint i horisontale kabinetter. Montering i vertikale kabinetter derimot, er jeg mer skeptisk til.

 

Dette grunnet tyngdekraftens belastning på akslingen og dens innfesting/lager. Jeg frykter at den roterende delen vil "sige", som konsekvens vil det bli mindre avstand mellom diskene nederst og større avstand øverst. Jeg tror dette kan være en av grunnene til at denne prototypen er en del lavere enn tidligere versjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...