Gå til innhold

Er du bekymret for at Ebola kan komme til Norge?


Ebola-poll  

135 stemmer

  1. 1. Er du bekymret for at Ebola kan komme til Norge?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg følger nøye med på sykdommens utvikling. Ebola er så migrerende av natur at om det har tilgang på friskt blod så vil det spre seg. Jo mer dråpesmittende et virus er jo mer migrerende er det i sin natur og jo mer eksponentielt sprer det seg. Ebola er væskesmittende, men man frykter at det også kan være dråpesmittende. Viruset har hatt en relativt brå utvikling de siste månedene og min spådom er at det bare vil fortsette å spre seg. Hvertfall har myndighetenes forsøk på å begrense det vært relativt nytteløse. Jeg mener, når man har innført husarrest og militært forseglet byer, allikevel får man spredning. Det viser at man sliter med å få det til. Om dette sprer seg mye mer i Afrika nå, må hele Afrika forsegles. Dvs. all fly og båttrafikk til og fra må stoppes. Hvis ikke får vi tidenes cluster fuck.

Man kan jo selv tenke seg følgene av at så mye som én smittet, med et virus med en inkubasjonstid på 5-20 dager, kommer til Gardermoen og bruker den ENE dassen som finnes i avgangshallen, og slurver med hygiene. Jeg husker ikke hvor mange dasser det er der, men de har fått internasjonal kritikk for få dasser.

Nei folkens, sett dere mentale barrier-markers. Passerer bekreftet smitte et visst punkt er det bare å fylle bilen med ris og boksemat og dra på hytta.

Endret av Ankh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei folkens, sett dere mentale barrier-markers. Passerer bekreftet smitte et visst punkt er det bare å fylle bilen med ris og boksemat og dra på hytta.

 

Tenk om det kommer "zombier" opp dit, da... hva gjør man da? Frem med hyttas jaktvåpen?

 

Selvfølgelig! Når kommer neppe zombier, men mennesker under en slik epidemi kan være skumle nok. Skyt de på god awsrand om de ikke har god fisk i gjæret.

Lenke til kommentar

Var faktisk en god idé det der med hytta... har laget en foreløpig todo-list:

 

1. Lure apoteket til å selge meg medisiner for 12-36 måneder i stedet for grensen på 3

2. Kjøpe mengder av First Price - ris og pasta, og bære det inn

3. Skaffe ammo til våpnene (brukes til både selvforsvar og matauk)

4. Skaffe sysaker, til reparasjon av klær

 

Lurte litt på å avertere etter en kvinnelig survival-partner (jeg har jo tross alt en utvei), men på en annen side er det vel dumt å spre informasjon om hyttas beliggenhet til så mange.

 

5. Trenger drivstoff til motorsag, som brukes til ved for å holde varmen

6. Trenger også endel såpe og tannkrem

 

Ja, det baller på seg an ting som må gjøres... dette er bare et lite utvalg... more to come.

Lenke til kommentar

En økonomilærer jeg hadde en gang siterte en eller annen kjent figur innen samfunnsøkonomi:

 

"In the long run, we are all dead"

 

Jeg tror dette har potensialet til å gå skikkelig til helvete, men hva skal man gjøre. Satser på at det kommer en vaksine eller effektiv medisin før viruset blir plagsomt her nord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I og med at det er snakk om dråpesmitte tror jeg vi ville klart å begrense effekten her i Norge etter det første sjokket. Isolerer man seg og tar nødvendige forholdsregler blir det også mindre rom for smitte.

 

Er det forresten noen som vet hvor ang tid etter smitte man selv er smittom, og eventuelt etter man er blitt frisk?

Lenke til kommentar

I og med at det er snakk om dråpesmitte tror jeg vi ville klart å begrense effekten her i Norge etter det første sjokket. Isolerer man seg og tar nødvendige forholdsregler blir det også mindre rom for smitte.

 

Er det forresten noen som vet hvor ang tid etter smitte man selv er smittom, og eventuelt etter man er blitt frisk?

Den oppgitte inkubasjonstiden varierer mellom 2-15 og 5-20 dager sånn ca. Man er normalt sett smittsom mot slutten av en inkubasjonstid, men ettersom den varierer så veldig er den vanskelig å si.

 

Om én smittet tar seg til Norge "usett" og vedkommende har normal sosial kontakt med mennesker vil personen kunne smitte titalls om ikke hundrevis før det oppdages. Da er det for sent, da kommer Pesten II, og det er ikke et spill. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor offentlig avstemning?

 

PS. Zmapp redder oss kort tid etter at ebola tar seg opp i vestlige land, og ja, det kommer til å koste oss en formue.

For at Zmapp eller andre eksperimentelle medisiner skal hjelpe oss kreves det ganske mye. Om det bryter ut regelrett pandemi må ting skje fort. Midler må bevilges, bestilling, forsyning osv. Vi snakker om mye mennesker og om kapasiteten til leverandøren ikke er god nok vil de komme til å prioritere. Politikere, ledelse og høyt utdannede spares først. Kokken Tor må gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper for all del at du har rett, men om du ser på spredningskartet fra begynnelsen av dette år, så ser det ikke videre bra ut. Smitten har nå nådd USA og som det fremkommer av seneste artikler utredes minst fem barn som følge av kontakt med mannen. Problemet er menneskeskers sosiale adferdsmønster.

Om du har rett ang. sanitærforhold vil vi få vite når/om smitten når et vestlig land og for deretter å observere hvordan det utbrer seg. Den smittede i USA skal visstnok ikke ha hatt kontakt med ham bekjent smittede eller direkte dårlige sanitære forhold, men det er nok fortsatt uklare elementer i denne saken. Spesielt når man leser om det et støkke unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...