Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Knoooooot

 

Ja, når man insisterer på å gjøre ting uten å sette seg inn i hvordan det virker, på tvers av anbefalinger fra andre, da blir det gjerne litt knot.

 

 

? Hvor kom den fra? Hvilke anbefalinger er det du snakker om egentlig?

Og det må vel være lov å kalle det for knot når man må installere OS 3 ganger for å komme i mål.

Lenke til kommentar

Hvor kom den fra? Hvilke anbefalinger er det du snakker om egentlig?

Og det må vel være lov å kalle det for knot når man må installere OS 3 ganger for å komme i mål.

Mye av det du trengte å vite står i Post #1 i denne tråden, men jeg skal gå med på at den ikke nødvendigvis er lett å finne fram i; den ble tross alt startet for nesten et år siden (og dekket Preview-fasen).

 

Resten er allerede dekket tidligere i tråden (- ikke minst i dagene etter 29/7 -), men jeg skal også gå med på at det kan være lite lystbetont å sette seg ned og lese igjennom så mange poster ..

 

Men mange av de "tabbene" du gjorde kunne du ha unngått dersom du hadde lest gjennom en god "upgrade guide" (TenForums har f.eks.mange gode tutorials). "Alle" vet f.eks. at du ikke kan oppgradere fra Win7 x86 til Win10 x64 direkte.

 

Du har kommet i mål etter mye prøving og feiling, men det hadde ikke trengt å være slik. (Vi kan legge en del av skylden på Microsoft's skuldre også, men det er umulig for dem også å ta høyde for alt folk prøver å gjøre.)

Lenke til kommentar

Det står ingenting om å slå av oppdateringer i post#1. Dette kunne jeg vel strengt tatt tenkt meg til å forsøke på egenhånd, men fikk raskt svar her - og det fungerte. Det eneste problemet jeg hadde var at oppgraderingen til Win10 stoppet. 

 

Når det kommer til at jeg ikke direkte kan oppgradere til Win10 x64 så fant jeg jo relativt kjapt ut dette også (post skrevet 11:16 og editert 11:35). Uansett så er det litt kjedelig (i mangel av et bedre ord) at man ikke kan innstallere Win10 direkte under boot, men må gjøre det via windows. Det burde vært en bedre metode for å registrere sin lisens, slik at man kan ta clean install rett fra bootbar USB.

 

Jeg må si at kommentaren din var unødvendig. Jeg hadde ett spørsmål / ett problem. Hvordan du har klart å strekke dette ut til "mye av det du trengte" , "resten" og "mange av tabben" må du selv forklare. Det var vel heller ingen tabbe, mer en konstantering at det er slik det må gjøres. 

 

Nok om dette.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kyrre er jo en av de virkelig dyktige her på forumet. Så å påstå at han gjør tabber og burde vist bedre synes jeg var ganske unødvendig. Selv han må jo ha lov å spørre ett enkelt spørsmål en gang i blant.

 

Det er alt jeg har å si, så ingen flere kommentarer fra meg om den saken :)

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Nei, ikke nok, supplement må til. :tease:

 

 

Det står ingenting om å slå av oppdateringer i post#1. Dette kunne jeg vel strengt tatt tenkt meg til å forsøke på egenhånd, men fikk raskt svar her - og det fungerte. Det eneste problemet jeg hadde var at oppgraderingen til Win10 stoppet. 

 

Når det kommer til at jeg ikke direkte kan oppgradere til Win10 x64 så fant jeg jo relativt kjapt ut dette også (post skrevet 11:16 og editert 11:35). Uansett så er det litt kjedelig (i mangel av et bedre ord) at man ikke kan innstallere Win10 direkte under boot, men må gjøre det via windows. Det burde vært en bedre metode for å registrere sin lisens, slik at man kan ta clean install rett fra bootbar USB.

 

Jeg må si at kommentaren din var unødvendig. Jeg hadde ett spørsmål / ett problem. Hvordan du har klart å strekke dette ut til "mye av det du trengte" , "resten" og "mange av tabben" må du selv forklare. Det var vel heller ingen tabbe, mer en konstantering at det er slik det må gjøres. 

 

Nok om dette.

Min utheving. Det er bare en metode: å ta oppgradering direkte fra exploreren. Så fort Win 10 er aktivert, godkjenner den maskinvaren din, og etter det kan du ta direkte boot install så mange ganger du vil etterpå. Enkelte folk i denne tråden har gjort det for å få helt ren installasjon (full formatering før installasjon) da enkelte ting forblir etter oppgraderingen selv om man velger å ikke beholde noe.

 

Sånn, det var min supplement. Nå har jeg ikke mer å bidra heller. :wee:

Lenke til kommentar

Kanskje vi heller skulle snakke om at Microsoft pusher Windows 10 setup-filer til folk som ikke har reservert Windows 10?

(Eller PC'er der brukeren ikke har reservert Windows 10, rettere sagt.)

 

Hva synes folket om det? http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2425381/microsoft-is-downloading-windows-10-to-your-machine-just-in-case

 

Eller at Windows 10 ligger som en valgt Optional Update i Windows Update (på en PC der Windows 10 riktignok har blitt reservert)?

(Det var like før jeg oppgraderte til Windows 10 her på onsdagen som var. Det er altfor tidlig på den PC'en.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje vi heller skulle snakke om at Microsoft pusher Windows 10 setup-filer til folk som ikke har reservert Windows 10?

(Eller PC'er der brukeren ikke har reservert Windows 10, rettere sagt.)

 

Hva synes folket om det? http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2425381/microsoft-is-downloading-windows-10-to-your-machine-just-in-case

 

Eller at Windows 10 ligger som en valgt Optional Update i Windows Update (på en PC der Windows 10 riktignok har blitt reservert)?

(Det var like før jeg oppgraderte til Windows 10 her på onsdagen som var. Det er altfor tidlig på den PC'en.)

Har win 10 og win8.1 dualboot, så slipper jeg å tenke på noe. Nå er det ett spill som ikkje funker bra i win 10 som jeg spiller. Regner med at jeg kan droppe dualboot i løpet av året :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvilken app er det man må slippe gjennom brannmuren for å tillate ekstern tilkobling? Jeg finner den ikke. På Win 8 het den vel "ekstern tilkobling/remote desktop".

 

Ikke noen app, men du må aktiver om du skal tillate ekstern tilkobling eller ikke. (aktivers i egenskapen til maskinen, se bilde).

Da åpnes det for RDP tilkobling på din maskin på port 3389.

Skal du ha denne tilkoblingen fra internett, så må port 3389 også forwardes til din maskin i routeren din.

 

 

Lenke til kommentar

hei tenkte jeg skulle ta en helt vanlig oppgradering av den bærbare pcen min, og velger oppgrader pc i media creation tool og lar den rusle og gå og trykker ok der det trengs, men plutselig kommer denne feilmeldingen og den reagerer ikke på noen ting, ikke veldig brukervennlig oppgradering synes nå jeg da, så hva skal man gjøre nå da ? Er det straffen for å snike i køen kanskje ? :)

 

post-10407-0-37803200-1442148255_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Min mini-laptop be levert med Win8, og oppgradert til Win10 for noen uker siden.

 

I dag fikk jeg lyst til å oppgradere BIOS. Etterpå påstod Windows at det ikke hadde blit avsluttet korrekt, og jeg skulle trykke Reparer. Den klarte desverre ikke å finne ut av det, så jeg valgte å re-installere Windows for å få det til å fungere igjen. For sikkerhets skyld valgte jeg en installasjon som ikke tar vare på gammelt slagg. Har ingen filer på denne laptopen uansett.

 

Re-installasjon fungerte fint Jeg skriver dette i Windows 10 i nettleseren Edge. Alt virker tilsynelatende, og det står at Windows er aktivert.

 

Spørsmålet er om jeg nå har brukt opp en aktivering?

Hvis dette skjer igjen, risikerer jeg at jeg ikke får flere aktiveringer, og må gå over til Linux?

 

Jeg vet at dette sikkert er diskutert før, men det har vært en del diskusjon. Hva er siste nytt om denne problemstillingen?

Lenke til kommentar

Min mini-laptop be levert med Win8, og oppgradert til Win10 for noen uker siden.

 

I dag fikk jeg lyst til å oppgradere BIOS. Etterpå påstod Windows at det ikke hadde blit avsluttet korrekt, og jeg skulle trykke Reparer. Den klarte desverre ikke å finne ut av det, så jeg valgte å re-installere Windows for å få det til å fungere igjen. For sikkerhets skyld valgte jeg en installasjon som ikke tar vare på gammelt slagg. Har ingen filer på denne laptopen uansett.

 

Re-installasjon fungerte fint Jeg skriver dette i Windows 10 i nettleseren Edge. Alt virker tilsynelatende, og det står at Windows er aktivert.

 

Spørsmålet er om jeg nå har brukt opp en aktivering?

Hvis dette skjer igjen, risikerer jeg at jeg ikke får flere aktiveringer, og må gå over til Linux?

 

Jeg vet at dette sikkert er diskutert før, men det har vært en del diskusjon. Hva er siste nytt om denne problemstillingen?

 

Nøyaktig hvordan serverne til Microsoft teller aktiveringer vites ikke (for da hadde alle smutthullene også blitt kjent). Men når det kommer til MSDN lisenser jeg forholder meg til, sier Microsoft at en aktivering på samme pc, samme hardware etc, ikke telles som en ny aktivering. Men har personlig opplevd at det gjør nettopp det, så usikker på hva som stemmer.

Dette er Retail nøkler jeg da snakker om. På MAK nøkler, er en aktivering en aktivering uansett.

 

Det jeg har opplevd over mange år nå, er at på ett eller annet tidspunkt blir aktiveringene nullet ut, i alle fall på OEM lisenser. Så f.eks etter 6 måneder, kan du fint aktivere en ny gang, også på ny hardware. Også sett det samme på Retail lisenser, der jeg har aktivert online over 15 ganger på en og samme nøkkel over tid, der det ikke skulle gått an å aktivere mer enn 10 ganger online.

På MAK nøkler så nullstilles det ikke, og antall aktiveringer synker ned mot null for hver aktivering du gjør uansett hvor lang tid det er mellom hver.

 

Så nesten umulig å gi deg et skikkelig svar. Ville vel ikke aktivert så mange ganger til i nær fremtid, for å være sikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke noen app, men du må aktiver om du skal tillate ekstern tilkobling eller ikke. (aktivers i egenskapen til maskinen, se bilde).

Da åpnes det for RDP tilkobling på din maskin på port 3389.

Skal du ha denne tilkoblingen fra internett, så må port 3389 også forwardes til din maskin i routeren din.

 

attachicon.gifrdp.JPG

 

 

Takk for svar. Hverken RDP over LAN eller WAN fungerte. Jeg har portforwarded og aktivert ekstern tilkobling. IP-adresse og gateway er dobbeltsjekket. Jeg kommer ikke engang inn til login da den ikke klarer å etablerte forbindelse. Fungerer med andre PC-er. Merkelig.

Lenke til kommentar

 

Min mini-laptop be levert med Win8, og oppgradert til Win10 for noen uker siden.

 

I dag fikk jeg lyst til å oppgradere BIOS. Etterpå påstod Windows at det ikke hadde blit avsluttet korrekt, og jeg skulle trykke Reparer. Den klarte desverre ikke å finne ut av det, så jeg valgte å re-installere Windows for å få det til å fungere igjen. For sikkerhets skyld valgte jeg en installasjon som ikke tar vare på gammelt slagg. Har ingen filer på denne laptopen uansett.

 

Re-installasjon fungerte fint Jeg skriver dette i Windows 10 i nettleseren Edge. Alt virker tilsynelatende, og det står at Windows er aktivert.

 

Spørsmålet er om jeg nå har brukt opp en aktivering?

Hvis dette skjer igjen, risikerer jeg at jeg ikke får flere aktiveringer, og må gå over til Linux?

 

Jeg vet at dette sikkert er diskutert før, men det har vært en del diskusjon. Hva er siste nytt om denne problemstillingen?

 

Nøyaktig hvordan serverne til Microsoft teller aktiveringer vites ikke (for da hadde alle smutthullene også blitt kjent). Men når det kommer til MSDN lisenser jeg forholder meg til, sier Microsoft at en aktivering på samme pc, samme hardware etc, ikke telles som en ny aktivering. Men har personlig opplevd at det gjør nettopp det, så usikker på hva som stemmer.

Dette er Retail nøkler jeg da snakker om. På MAK nøkler, er en aktivering en aktivering uansett.

 

Det jeg har opplevd over mange år nå, er at på ett eller annet tidspunkt blir aktiveringene nullet ut, i alle fall på OEM lisenser. Så f.eks etter 6 måneder, kan du fint aktivere en ny gang, også på ny hardware. Også sett det samme på Retail lisenser, der jeg har aktivert online over 15 ganger på en og samme nøkkel over tid, der det ikke skulle gått an å aktivere mer enn 10 ganger online.

På MAK nøkler så nullstilles det ikke, og antall aktiveringer synker ned mot null for hver aktivering du gjør uansett hvor lang tid det er mellom hver.

 

Så nesten umulig å gi deg et skikkelig svar. Ville vel ikke aktivert så mange ganger til i nær fremtid, for å være sikker.

 

 

Mener at man også mister en aktivering om man skifter ut HD'en , men så lenge resten av hardwaren er på plass så skal det være greit , selv med OEM , men det kan kreve at man tar kontakt med MS. Er jo logisk i tilfelle system disken må byttes ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Ikke noen app, men du må aktiver om du skal tillate ekstern tilkobling eller ikke. (aktivers i egenskapen til maskinen, se bilde).

Da åpnes det for RDP tilkobling på din maskin på port 3389.

Skal du ha denne tilkoblingen fra internett, så må port 3389 også forwardes til din maskin i routeren din.

 

attachicon.gifrdp.JPG

 

 

Takk for svar. Hverken RDP over LAN eller WAN fungerte. Jeg har portforwarded og aktivert ekstern tilkobling. IP-adresse og gateway er dobbeltsjekket. Jeg kommer ikke engang inn til login da den ikke klarer å etablerte forbindelse. Fungerer med andre PC-er. Merkelig.

 

 

Det også settes et godt passord på kontoen på maskinen du skal nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...