Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Synd at MS ikke klarer å gi et klart svar på hva man har lov til å gjøre. Jeg har en kraftig laptop med medfølgende Win 7 og snurredisk. Jeg vil både bytte til SSD og oppgradere til Win10. Helst i samme slengen.

 

Mange sier at jeg må først installere Win7 på SSD, og deretter oppgradere til Win10, slik at hardware-ID ikke endres mens jeg kjører Win10.

 

Er denne endringen ok for Win7, eller kan den begynne å klage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd at MS ikke klarer å gi et klart svar på hva man har lov til å gjøre. Jeg har en kraftig laptop med medfølgende Win 7 og snurredisk. Jeg vil både bytte til SSD og oppgradere til Win10. Helst i samme slengen.

 

Mange sier at jeg må først installere Win7 på SSD, og deretter oppgradere til Win10, slik at hardware-ID ikke endres mens jeg kjører Win10.

 

Er denne endringen ok for Win7, eller kan den begynne å klage?

Prøv ;)
Lenke til kommentar

Den benyttes av et familiemedlem som ennå ikke har tatt backup av alt. Ting tar tid.

Jeg skal si hvordan det går.

 

Aller helst ville jeg trykket på Oppgrader-knappen, og fått Win10 med en gang.

Men da spolerer jeg muligheten for å oppgradere til SSD og  senere, og kjøre Win10 på den.

SSD er allerede kjøpt.

 

Som sagt så savner jeg detaljert info fra MS om hvilke endringer som er trygt å gjøre.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å clone rett fra disk til disk.. bare husk å ikke krysse av for noe som sletter filene fra original disken.. Og pass nøye på hva du trykker på ;)

Og acronis boot cd funker greit til jobben.. brukt det selv noen ganger, ved imaging av disker, når jeg har testet ting jeg har vært usikker på.

 

 

Det jeg ville prøvd i ditt tilfelle, er å clone disken sånn som den er nå, med Win 7.. for så å oppgradere med SSD disken.

Lenke til kommentar

Hvilken disk skal stå i hvilket spor?

Skal SSD stå i spor 2 under kloningen, og deretter flyttes til spor 1 før første boot?

Laptopen har plass til to disker, og kun snurredisken står i der den alltid har stått. SSD er ikke satt inn.

 

La oss for ordens skyld si du har 3 disker :

 

1 : OS HD.

2 : Backup HD

3 : SSD (som du skal bruke til kloning).

 

Du kloner selvsagt Os'et til SSD'en , sørger for at du har viktige data og programvare på Backup Hd'en og slår av pcen.

Så napper du ut disk 1 , setter disk 3 (SSD'en) I samme spor som disk 1 og går så inn i BIOS for å sette hvilken disk som OS'et skal boote fra (Som er SSD'en). Lagre Bios og start på nytt.

Lenke til kommentar

 

Hvilken disk skal stå i hvilket spor?

Skal SSD stå i spor 2 under kloningen, og deretter flyttes til spor 1 før første boot?

Laptopen har plass til to disker, og kun snurredisken står i der den alltid har stått. SSD er ikke satt inn.

 

La oss for ordens skyld si du har 3 disker :

 

1 : OS HD.

2 : Backup HD

3 : SSD (som du skal bruke til kloning).

 

Du kloner selvsagt Os'et til SSD'en , sørger for at du har viktige data og programvare på Backup Hd'en og slår av pcen.

Så napper du ut disk 1 , setter disk 3 (SSD'en) I samme spor som disk 1 og går så inn i BIOS for å sette hvilken disk som OS'et skal boote fra (Som er SSD'en). Lagre Bios og start på nytt.

 

Acronis anbefaler at man monterer diskene på følgende måte før kloning:

1: SSD

2: Backup HD

3: OS HD

 

Da er det bare å fjerne OS HD etter at kloningen er ferdig. Neste gang man starter PC'en vil den bruke Disk #1 som før. Ikke noe behov for å endre noe som helst i BIOS.

Lenke til kommentar

Mange sier at jeg må først installere Win7 på SSD, og deretter oppgradere til Win10, slik at hardware-ID ikke endres mens jeg kjører Win10.

 

Er denne endringen ok for Win7, eller kan den begynne å klage?

Jeg har gjort dette med flere Win7-maskiner.

Kloning av HDD til SDD, og fra SSD til (større) SSD.

 

Jeg har også flyttet en slik klonet SSD over i en ny PC (hovedkort, CPU, RAM, skjermkort) og fått reaktivert Win7 på den nye PC'en (online aktivering, tok 10 sekunder). 

 

Windows tåler mer av hardware-endringer enn folk synes å tro. (Vel, det er min erfaring.)

Lenke til kommentar

Noen som veit om at når jeg har kjøpt lisens nøkkel til Windows 8.1, så har jeg oppgradert den til W10.

kan jeg da bruke den samme lisens nøkkelen til W8.1 til en annen maskin å bruke windows 8 på den?

 

Nei, den win8.1 nøkkelen blir konsumert inn i Windows 10 etter ca 30 dager. Bruker du den på en annen pc, risikerer du at begge versjonene blir merket som piratkopier, og du har da tapt Win8.1 nøkkelen.

Lenke til kommentar

Har etter siste versjon av Win10 fått en del problemer. Jeg var på ferie i to uker, og oppdaterte til siste build tilgjengelig (10546 tror jeg det var). Det endte med en del feilmeldinger om manglende drivere, og krav om restart, samt svart skrivebord. Jeg gikk da tilbake til forrige versjon, men jeg fikker ikke build-nummer.

 

Ting fungerer mer normalt igjen, uten feilmeldinger om drivere og restart. Derimot har jeg fått noen problemer. Et nytt, og et som jeg tidligere ikke har kunnet undersøke (Trådløst headsett - det er kjøpt nettopp):

 

1: Search, Settings og My computer har forsvunnet fra startmenyen. Veldig irriterende, men har en workaround for instillinger og min datamaskin ved å sette de som apper til høyre på startmenyen.

 

2: Systemet sliter kraftig med å koble til det nye headsettet mitt via bluetooth - Bose Soundlink AE II. Det kan være på grunn av at det ble lansert i USA for under to uker siden og er for nytt til at drivere er stabile.

Edit: Fant en workaround her også, men den er veeeldig tunggrodd. Må fjerne headsettet fra Device Manager => Bluetooth og legge det til på nytt...

 

Noen med tips?

Endret av Zetheus
Lenke til kommentar

Har etter siste versjon av Win10 fått en del problemer. Jeg var på ferie i to uker, og oppdaterte til siste build tilgjengelig (10546 tror jeg det var). Det endte med en del feilmeldinger om manglende drivere, og krav om restart, samt svart skrivebord. Jeg gikk da tilbake til forrige versjon, men jeg fikker ikke build-nummer.

....

Noen med tips?

 

Er jo aldri smart å kjøre insider builds på en pc du bruker til daglig, da kan jo slikt som dette skje. Du må nesten sjekke forum som omhandler nyeste builds, siden jeg vil tro de fleste her kjører 10240 på sine pcer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, har skrudd av insider builds for øyeblikket. Skal lete litt rundt. Dette med bluetooth virker det som W10 sliter litt med generellt sett, og har nødvendigvis ikke med mine hodetelefoner å gjøre. De jobber visstnok med problemet. Skal søke litt mer rundt etter problemer med startmenyen. Antar at jeg også er tilbake på 10240 nå, siden det var forrige build jeg endte opp med. Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar

Synd at MS ikke klarer å gi et klart svar på hva man har lov til å gjøre. Jeg har en kraftig laptop med medfølgende Win 7 og snurredisk. Jeg vil både bytte til SSD og oppgradere til Win10. Helst i samme slengen.

 

Mange sier at jeg må først installere Win7 på SSD, og deretter oppgradere til Win10, slik at hardware-ID ikke endres mens jeg kjører Win10.

 

Er denne endringen ok for Win7, eller kan den begynne å klage?

Først installerte jeg Windows 10 fra Windows 7 på den gamle snurredisken. Jeg valgte installasjonsmetode "fjern alt av bla. bla". Fjerna windows.old etterpå. Likevel var det nesten 100gb igjen på hardisken. Sjekka at Windows var aktivert.

 

Fjerna den gamle disken, satte inn min nye SSD og tok en clean install. Etter at Windows 10 var ferdig med alle oppdateringene var det nå bare 17-18gb diskplass brukt. Så ja, det går an, men aner ikke hva som spiste opp harddisk-plass på den første installasjonen.

 

Edit:

Må legge til at jeg hadde en synlig recovery-partisjon på den gamle disken, og de 100 gb på hovedpartisjonen ikke er medregnet recovery-partisjonen.

Endret av Eivor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...