Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Ikke noen app, men du må aktiver om du skal tillate ekstern tilkobling eller ikke. (aktivers i egenskapen til maskinen, se bilde).

Da åpnes det for RDP tilkobling på din maskin på port 3389.

Skal du ha denne tilkoblingen fra internett, så må port 3389 også forwardes til din maskin i routeren din.

 

attachicon.gifrdp.JPG

 

Takk for svar. Hverken RDP over LAN eller WAN fungerte. Jeg har portforwarded og aktivert ekstern tilkobling. IP-adresse og gateway er dobbeltsjekket. Jeg kommer ikke engang inn til login da den ikke klarer å etablerte forbindelse. Fungerer med andre PC-er. Merkelig.

Har ikke ruteren din VPN server (innkommende)

Jeg har brukt det isteden de gangene det har vært nødvendig (eldre asus ruter PPTP/OpenVPN server)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er helt sant, men det gjelder hovedkort såvidt jeg vet, ikke HDD/SSD. Win 10 registrerer maskinvare-IDen og tillater viss antall aktiveringer pr tid.

 

Mange som rapporterer om trøbbel når de bytter harddisk, særlig til SSD. Man risikerer at hardware IDen ikke blir den samme, og at man derfor ikke får aktivert igjen etter en clean install. Sett andre rapporter om at det går fint, men greit å vite om at det faktisk finnes en risk ved å bytte SSD disken.

 

Slik har det vært i noen år nå. Jeg har f.eks sett på mine virtuelle pcer, der hver pc har hver sin SSD disk, at jeg må aktivere på nytt om jeg har byttet SSD disk (altså den bruker en aktivering til, både på Windows og Office), mens det aldri har vært noe problem om jeg har byttet/flyttet vanlig snurredisker.

Lenke til kommentar

Naturligvis ikke hvis du tastet inn Win 8.1 nøkkelen. Du kan ikke bruke den til å aktivere Win 10, aktiveringen burde gått automatisk når du var på nett.

 

Da har vi fått ny statistikk på at clean install på ny SSD går ikke, man må oppgradere fra aktivert Windows.

 

Gikk litt fort i svingen her..

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Jeg prøver også via Microsoft sin support å finne ut hvordan jeg aktiverer over telefon, som jeg har gjort flere ganger med tidligere windows-versjoner. Problemet er at når jeg klikker meg inn på settings-> update&security-> activation, så er ikke telefon noe alternativ, selv om det står på support-sidene at det skal være det. Jeg får da selvfølgelig heller ikke opp installasjons-id'en som jeg trenger for å aktivere over telefon. Kjenner raseriet begynner å ta over...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tastet inn noe nøkkel ;) jeg logget som sagt bare på outlook-kontoen min.

 

Outlook kontoen din har i alle fall ingen nøkkel lagret. Ingen aktiveringsinfo blir lagret på Microsoft kontoen din. Så du kan ikke aktivere kun ved å bruke Microsoft kontoen din. Microsoft kan heller ikke finne ut hva du har aktivert tidligere via MS kontoen.

Hardware IDen består kun av, ja hardware IDen) og om den endres, er det umulig for serverne til Microsoft å kunne forstå at det er den samme pcen.

 

Som jeg nevnte i tråden her virker det som om bytte av SSD disker påvirker hardware IDen, og det er derfor dumt å gjøre om du kun har den gratis oppdateringen. Enda dummere om du oppgraderte til Win10 fra en OEM Win7/8.x på en ferdigbygd pc.

 

Nå har jeg kun lest poster på denne siden, men du har selvsagt prøvd å legge tilbake gammelt OS og ev. brukt OEM COA nøkkelen på klistremerket under pcen om det er en Win7 pc, eller prøvd å legge inn Win8.x å få aktivert via BIOS (skal gå av seg selv når du installerer riktig versjon som pcen hadde).

 

 

Jeg prøver også via Microsoft sin support å finne ut hvordan jeg aktiverer over telefon, som jeg har gjort flere ganger med tidligere windows-versjoner. Problemet er at når jeg klikker meg inn på settings-> update&security-> activation, så er ikke telefon noe alternativ, selv om det står på support-sidene at det skal være det. Jeg får da selvfølgelig heller ikke opp installasjons-id'en som jeg trenger for å aktivere over telefon. Kjenner raseriet begynner å ta over...

 

Den gratis oppgraderingen til Win10 gir ingen installasjons ID, så siden du har byttet SSD og fått en ny hardware ID, er det ingen måte for Microsoft å vite at det er den samme pcen. Eneste måte er å installere Win8.1 igjen (Win8 om det var det du opprinnelig hadde), så gå hele veien opp til Win8.1, så oppgradere til Win10, så ev. gjøre en ny clean install av Win10, om du ikke bare sletter windows.old mappen.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for mye gode råd og info :) jeg lærte en hel del av dere nå om hvordan ting fungerer. Jeg orket ikke installere Win 8.1 på nytt for så oppgradere å til slutt ta clean install, så jeg fikk snakket med en hyggelig svensk dame på Microsoft Tech Support, og hun skulle sende meg en kode til Windows 10 som jeg kunne bruke. Eneste hun krevde var kvittering for kjøpet mitt av Win 8.1, som jeg etter litt graving i gamle mail fant ut jeg hadde kjøpt på MPX. Der lå kvittering i form av et pdf-dokument, så nå har jeg sendt det avgårde til min svenske venn :)

Endret av Theodor1979
Lenke til kommentar

Takker for mye gode råd og info :) jeg lærte en hel del av dere nå om hvordan ting fungerer. Jeg orket ikke installere Win 8.1 på nytt for så oppgradere å til slutt ta clean install, så jeg fikk snakket med en hyggelig svensk dame på Microsoft Tech Support, og hun skulle sende meg en kode til Windows 10 som jeg kunne bruke. Eneste hun krevde var kvittering for kjøpet mitt av Win 8.1, som jeg etter litt graving i gamle mail fant ut jeg hadde kjøpt på MPX. Der lå kvittering i form av et pdf-dokument, så nå har jeg sendt det avgårde til min svenske venn :)

 

Da er du jo skikkelig heldig, for da får du trolig din helt egne Win10 nøkkel helt gratis. Det er det ikke mange som får. Kan jo være det er en felles kode til bruk i slike situasjoner, men tror kanskje du har funnet gull. ;) Det du kan gjøre når du får nøkkelen er å søke opp den siste kolonnen med tall og bokstaver, altså -xxxxx (hva enn nøkkelen du får ender på) på Google.

Får du ingen treff, er det garantert din helt egne Win10 nøkkel. Får du treff på Google, er det en felles nøkkel, og da hadde nok mange satt pris på noen hint til hvilken nøkkel det er ;)

Lenke til kommentar

Får du treff på Google, er det en felles nøkkel, og da hadde nok mange satt pris på noen hint til hvilken nøkkel det er ;)

Hahaha, plutselig er det etthundretusen W10 pc-er i Norge og andre land som er fullt aktivert med nøyaktig den samme koden :D

 

Det høres litt for enkelt ut at Microsoft skulle dele ut en universalnøkkel på denne måten, ville være litt som å skyte seg selv i harddisken :p

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

 

Får du treff på Google, er det en felles nøkkel, og da hadde nok mange satt pris på noen hint til hvilken nøkkel det er ;)

Hahaha, plutselig er det etthundretusen W10 pc-er i Norge og andre land som er fullt aktivert med nøyaktig den samme koden :D

 

Det høres litt for enkelt ut at Microsoft skulle dele ut en universalnøkkel på denne måten, ville være litt som å skyte seg selv i harddisken :p

 

Det er jo nettopp en universnøkkel vi har fått, alle vi som har oppgradert til Windows 10 etter 29/7 ...

Dvs., den kan jo ikke låse opp noe, egentlig. Det er bare en pynte-nøkkel som passer inn i låsen; den kan ikke brukes til å aktivere Windows 10 ved clean install på ny hardware, f.eks.

 

Men det betyr ikke at Microsoft har sluttet helt med produktnøkler; kjøper du en "konvolutt" med Windows 10 x64 DVD + OEM lisens, så følger det med en produktnøkkel.

 

Jeg tipper at stadig flere nå oppdager hvordan Microsoft kommer til å håndtere re-aktivering av Windows 10 etter bytte av SSD, skjermkort, etc. - de gir rett og slett ut produktnøkler. Hvem vet, kanskje en oppgradering til Windows 10 om ett år vil kreve kjøp av en produktnøkkel?

 

Den store forskjellen fra Windows 7 er at mange nå kan bruke en PC med Windows 10 på og aldri behøve å tenke på at det er noe som heter produktnøkkel. (Så sant de beholder samme HW-konfigurasjon, og det er jo bare sære folk som driver og bytter ut HW-komponenter.) Windows 8/8.1 gikk vel hakket lengre og lagret nøkkelen på maskin-HW, men nå er det altså skyen som er stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...