Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Vel, det er problemet, jeg har ikke noe windows 7/8 nummer fra før. Er en ca. 3.5år gammel Dell bærbar som jeg aldri orket å sette meg inn i hvordan en formaterte og re-installerte windows (fulgte aldri en windows cd eller lignende med maskinen). Derfor det var veldig greit  når windows 10 poppet opp helt gratis...men no free lunch I guess.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Oppgraderte til win 10 for en uke side, men nå har harddisken min begynte å streike. Hvis jeg legger inn en ny harddisk, vil det gå greit å legge in win 10 via en USB-minnepenn? Eller vil det bli noe rot med aktivering av win 10 når jeg ligger inn operativsystemet på den nye harddisken?

 Det er jo ikke verre enn at du prøver først. Om det ikke virker, så setter du inn gammeldisken igjen og kloner over på den nye disken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vel, det er problemet, jeg har ikke noe windows 7/8 nummer fra før. Er en ca. 3.5år gammel Dell bærbar som jeg aldri orket å sette meg inn i hvordan en formaterte og re-installerte windows (fulgte aldri en windows cd eller lignende med maskinen). Derfor det var veldig greit  når windows 10 poppet opp helt gratis...men no free lunch I guess.

 

Etter 10 sekunder med googling, fant jeg dette...

 

 

http://www.dell.com/support/contents/us/en/19/article/Product-Support/Self-support-Knowledgebase/software-and-downloads/dell-backup-solutions/Dell-Backup-and-Recovery

Lenke til kommentar

 

Vel, det er problemet, jeg har ikke noe windows 7/8 nummer fra før. Er en ca. 3.5år gammel Dell bærbar som jeg aldri orket å sette meg inn i hvordan en formaterte og re-installerte windows (fulgte aldri en windows cd eller lignende med maskinen). Derfor det var veldig greit  når windows 10 poppet opp helt gratis...men no free lunch I guess.

 

Etter 10 sekunder med googling, fant jeg dette...

 

 

http://www.dell.com/support/contents/us/en/19/article/Product-Support/Self-support-Knowledgebase/software-and-downloads/dell-backup-solutions/Dell-Backup-and-Recovery

 

 

Takk for hjelp, men det virker som det er vanskelig å ta backup, antagelig fordi harddisken er (delvis) ødelagt. Det jeg helst skulle hatt var en måte å installere windows på nytt uten å være avhengig av harddisken som sitter i PC-en nå. At jeg kunne lastet ned en ren installasjon fra Dell tilpasset PC-en min...men ja jeg får bare kjøpe en ny harddisk, og håpe at det går greit å installere windows 10 på vanlig måte.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

noen som vet hvordan jeg opter ut av preview og reverter til siste "stabile" oppdatering? Maskinen har kræsjet x-antall ganger de siste to ukene.. 

 

edit: Fant det ut. Må installere iso-en til windows 10 10240 for å komme meg ut, grr...

 

Ikke nødvedigvis. Man kan opte ut...

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke nødvedigvis. Man kan opte ut...

 

 

attachicon.gifinsider.JPG

 

Fungerte ikke, måtte laste ned iso-en... Nå har jeg såklart støtet på ett nytt problem. Har en w8 pro nøkkel som jeg skulle bruke for å aktivere windows 10, men systemet er visst så dumt at jeg må installere w8, for å så installere w8.1 for å så oppgradere til w10 igjen. Dummeste jeg har vært med på. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

Ikke nødvedigvis. Man kan opte ut...

 

 

attachicon.gifinsider.JPG

 

Fungerte ikke, måtte laste ned iso-en... Nå har jeg såklart støtet på ett nytt problem. Har en w8 pro nøkkel som jeg skulle bruke for å aktivere windows 10, men systemet er visst så dumt at jeg må installere w8, for å så installere w8.1 for å så oppgradere til w10 igjen. Dummeste jeg har vært med på. 

 

 

Ikke noe dumt. Du hadde en Insider nøkkel, så opter du ut og hva forventer du skal skje?

Du må jo selvsagt få en ny oppgradringsnøkkel.

Selvsagt kan du ikke aktivere Windows 10 med din Windows 8 nøkkel...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hvis du har aktivert Windows 10, så Microsoft har lagret maskin-IDen din, så trenger du ikke å gå veien om Windows 8 hver gang du skal re-installere Windows 10.

veldig rart da isåfall at jeg ikke den ikke er aktivert allerede? får vel prøve å reverte  til w8 da.... 

 

 

 

 

 

 

 

Ikke noe dumt. Du hadde en Insider nøkkel, så opter du ut og hva forventer du skal skje?

Du må jo selvsagt få en ny oppgradringsnøkkel.

Selvsagt kan du ikke aktivere Windows 10 med din Windows 8 nøkkel...

 

såklart burde jeg kunnet bruke w8 nøkkelen? De sjekker om det er en gyldig w8 nøkkel, det er det, jeg får oppgradert. Er ikke akkurat hjernekirurgi for ms å sjekke det, er det vel?

Lenke til kommentar

Windows 8-nøkkelen kan brukes til å installere (og aktivere) Windows 8. Ikke Windows 10.

Fra Win8 kan du oppgradere til Win10.

 

Windows 10 aktiveres på en annen måte, ved at serveren til Microsoft har lagret maskin-IDen din.

 

Hvis du har klart å installere (og aktivere) Windows 10 tidligere på den aktuelle maskinen, trenger du aldri mer å installere 8.

Om du senere må installere Win10 på nytt, kan du gjøre det fra grunnen av. Om du ikke har byttet hardware, er din hardware-ID den samme, og du får aktivert uten problemer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Windows 8-nøkkelen kan brukes til å installere (og aktivere) Windows 8. Ikke Windows 10.

Fra Win8 kan du oppgradere til Win10.

 

Windows 10 aktiveres på en annen måte, ved at serveren til Microsoft har lagret maskin-IDen din.

 

Hvis du har klart å installere (og aktivere) Windows 10 tidligere på den aktuelle maskinen, trenger du aldri mer å installere 8.

nei jeg har aktivert windows 10 fra før av, i form av preview medlemsskapet, men må vel tilbake til windows 8 igjen da for å få lagret maskin-iden fra windows 8 isteden. Har prøvd å slette den nåværende nøkkelen i cmd og endret litt i registeret, uten hell, så da er det tilbake igjen da -_-

Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte ekspert.

Men du burde såvidt jeg skjønner kunne installere Windows 10 fra grunnen av med CD, minnepinne eller liknende.

Aktivering skal ikke være noe problem om Microsoft allerede har lagret at din hardware-ID har rett til å kjøre Win10.

 

Noen som vet mer om disse preview-greiene enn meg, får si fra om det er feil.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall fått oppgradert fra Win7 og akseptert at W10 nå er låst til mitt hovedkort. Så kan jeg reinstallere og tukle så mye jeg vil, (gjelder det bare for ett år?) men bytte av hovekort er anathema.

 

Det blir nok ikke aktuelt heller, XP SP3 er fortsatt min yndling og arbeidshesten i min hverdag.

 

Men jeg er nå heller ikke noen avansert bruker da...

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall fått oppgradert fra Win7 og akseptert at W10 nå er låst til mitt hovedkort. Så kan jeg reinstallere og tukle så mye jeg vil, (gjelder det bare for ett år?) men bytte av hovekort er anathema.

 

Det blir nok ikke aktuelt heller, XP SP3 er fortsatt min yndling og arbeidshesten i min hverdag.

 

Men jeg er nå heller ikke noen avansert bruker da...

Så lenge du har oppgradert innen gratis perioden går ut, så vil du for alltid kunne re-installere på den maskinen, så lenge du ikke bytter ut noen deler :)

Skal du bytte til f.eks SSD, så kan det nok være greit å klone disken, og vente å se om den blir reaktivert, før du prøver noe ny clean install.

For en SSD kan endre maskinvare id'n din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...