Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

 

<snip>

 

Det virker jo så han jeg har snakket med har røyk noe da. Er det noen som har noen tips til hva jeg evt. kan gjøre med det? som i å kontakte Microsoft for å fikse det, eller blir det bare å ringe inn? 

 

 

Du kunne eksempelvis forsøkt å skape litt blest rundt det, også på den måten kanskje påvirket til at Daniel hos Windows10 kundeservice ble omplassert, elns.  :wee:

 

 

Ja det hadde vært kult, men også vanskelig. Har spurt om jeg kunne få opptaket av samtalen, tviler på at jeg får det, men verdt å spør. Hadde jeg fått det så hadde jeg håndfast bevis på saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det merkeligste. Jeg åpnet den driveren under Win10, og kikket. Da står det "Yes" også for dobbeltsidig. Så åpnet jeg SumatraPDF med samme dokument, og nå finner jeg plutselig det dobbeltsidige valget.

 

Må ha åpnet dokumentet på forskjellig måte. For jeg synes dialogene så mye mer Windows 10-aktige ut, enn denne tilnærmelsen jeg fikk nå. Altså litt mer "Metro/modern-UI" forrige gang, når jeg ikke så valget.

 

Håper at det virker som det skal framover. Ellers må det være at Windows 10 er helt schizo. Noe jeg ikke er selv! Jeg kan selvfølgelig ha blingset litt. Om jeg får samme opplevelse med ikke tilgjengelighet opp på ny, så skal jeg garantert holde dere informerte.  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

<snip>

 

Det virker jo så han jeg har snakket med har røyk noe da. Er det noen som har noen tips til hva jeg evt. kan gjøre med det? som i å kontakte Microsoft for å fikse det, eller blir det bare å ringe inn? 

 

 

Du kunne eksempelvis forsøkt å skape litt blest rundt det, også på den måten kanskje påvirket til at Daniel hos Windows10 kundeservice ble omplassert, elns.  :wee:

 

 

Ja det hadde vært kult, men også vanskelig. Har spurt om jeg kunne få opptaket av samtalen, tviler på at jeg får det, men verdt å spør. Hadde jeg fått det så hadde jeg håndfast bevis på saken.

 

 

Det du kan gjøre, er å ringe dem opp på ny, og se om du klarer å fiske ut samme svaret en gang til. Da kan du fra mobilen sannsynligvis sette det til opptak, eller forberede mobilen for opptak.

Lenke til kommentar

Jeg har en laserskriver Samsung ML-2851ND som støtter dobbeltsidig utskrift. Den begynner å bli noen år gammel nå. Jeg merker at på Windows 7 så virker dobbeltsidig utskrift, og der finner man valget under "Layout".

 

Men på Windows 10 så finner jeg ikke noe "Layout"-valg, og heller ingen andre steder i utskriftsdialogen dukker dobbeltsidig utskrift opp som noe valg.

 

Er det skriverdriveren da, som det er glemt å ta med denne funksjonen for, eller er det gjort noen endringer i Windows 10 som skjuler denne muligheten for dobbeltsidig utskrift så godt at jeg ikke kan klare å finne den?

 

 

EDIT:

Unnskyld (ikke ML-2850), men rettet til ML-2851ND

Har fått litt skriverproblemer etter oppgradering til Windows 10 selv.

Merket det igår.

Har en HP DeskJet 3520 AIO trådløs skriver, i Windows 7 og 8.1 kunne jeg velge fotopapir, for så å skrive ut bilder i 10x15.

Etter oppgradering (bruker fremdeles samme driver, for det finnes ikke noe nyere), så har 10x15 valget forsvunnet.

Har også en server som kjører Windows 2012 R2, og her er det valget.. men der kunne jeg ikke velge kantløs utskrift.. så da var jeg like langt.

 

Løsningen for meg ble å snu bildet sidelengs, for så å skrive ut i 10x15 i photoshop, med litt triksing og miksing der.. Tungvint.. og fikk heller ikke med hele bildet, men funka.

 

Så, om noen sitter på en bedre løsning, vil jeg gjerne vite om den :)

Lenke til kommentar

Hei. Ikke direkte relatert til Win 10, men min mor har fått hotmail-kontoen sin sperret. Vi prøvde å fylle ut et infoskjema for å se om det var mulig å få den tilbake, men jeg har ennå ikke fått svar etter 3-4 dager. Vil det beste være å ringe Microsoft på telefon, og hvordan blir det med kostnader osv.?

 

Du skal få svar selv om det er feil tråd:

 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/outlook/switch-back-hotmail

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Outlook.com

 

 

Ellers en nærmere tilnærming til spørsmålet ditt:

 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/outlook/account-temporarily-blocked

 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/outlook/account-closed

 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/outlook/hacked-account

Endret av G
Lenke til kommentar

Beklager om dette er spurt om før! Men jeg har en Asus pc, som jeg har installert windows 10 på. Nå ønsker jeg å skifte ut hardisken som står i laptop med en SSD disk. Det jeg lurer på er hva jeg da gjør for å få installert windows 10 på den nye SSD disken? Jeg hadde win 7 som er oppgradert til win 10. Hva må jeg gjøre for å få windows 10 på den nye SSD disken? Må jeg kjøpe ny windows plate med nøkkel, eller kan jeg bruke den gamle nøkkelen som allerede er installert?

Lenke til kommentar

Du kan klone din gamle disk over på din nye SSD og prøve å se om W10 fortsatt holder seg aktivert når du starter fra din nye SSD. Hvis ikke så må du rulle tilbake/installere W7 på ny SSD og så oppgradere til W10 igjen. Sagt i kortversjon.

 

Her er kanskje utfallet avhengig av hva slags versjon av Windows 7 som var utgangspunktet; OEM eller Retail.

En Retail-versjon er vel kjent for å "tåle" flere hardware-endringer enn en OEM-versjon før den begynner å nekte aktivering.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hva jeg da gjør for å få installert windows 10 på den nye SSD disken?

Det absolutt enkleste er å kjøpe et "upgrade kit", som f.eks. dette: https://www.komplett.no/product/773517/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/kingston-ssdnow-v300-240gb-25-kit#

 

Mer info, bl.a. en video, her: http://www.kingston.com/us/support/technical/faq?model=ssd_bundle

 

Dette kan selvsagt gjøres med en hvilken som helst type SSD (som passer i laptop'en), men da må du fikse kabler, adaptere og software selv. Det største "problemet" er at SSD'en ofte er mindre enn den harddisken den skal erstatte, så man må krympe en eller flere av partisjonene før de kan kopieres over til SSD'en.

Lenke til kommentar

Har påslått at skjermen på laptoppen skal slå seg av etter 10 minutter med inaktivitet.

Istede går den på "låseskjermen" å viser slideshow i tilsynelatende uendelig tid.

 

Greit at den slår på slideshow å viser bilder (er jo litt kult) men hvordan får jeg den til å slå av skjermen istede? over alt hvor jeg ser så står "screen off" på 10 minutter. Dette gjelder bare når den er tilkoblet laderen.

Lenke til kommentar

På eldre windows versjoner så har det stort sett vært et valg for batteri, og et for lader.
Sånn skal det være på 10 også.. prøv å åpne startmenyen og skriv "rediger strømstyringsplan".
Der skal du få opp separate valg for batteri og lader :)

Om dette ikke funker, kan det være et program fra produsenten som overstyrer windows sine valg.

Lenke til kommentar

Hmm, har en helt "clean" install av windows 10, med bare drivere fra Lenovo. Men må sjekke om det har kommet inn noe annet da.

Dette skjer ikke på min stasjonære maskin.

 

Merket at slideshow kommer når den går på batteri og, men da er det valgt at den skal gå i sleep etter 5 minutt, og det gjør den.

WjAGkti.pngVmwQmAN.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Noen som har opplevd merkbart bedre ytelse etter siste oppgradering av Windows 10 (kom i går eller i natt, vet ikke hva den heter - hvor finner jeg historien over hva som er installert?)? Jeg testet 3DMark, og får bedre Physics-resultater enn tidligere (endret fra 6032 --> 7984 for Fire Strike, fra 7879 --> 8529 for Sky Diver, fra 5291 --> 5741 for Cloud Gate og fra 35633 --> 62180 for Ice Storm - dette med en i5 3570K @ 4.2 GHz). Jeg kan ikke skjønne hva ellers som gjør at ytelsen plutselig er bedre...

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Legger inn en post her, kanskje noen har noen gode forslag til meg.

 

Jeg har en gammel laptop liggende med Win7 Starter 32 bit. Laptopen er ubrukelig, men jeg ville se om jeg kunne klare å få lisensen opp å gå og oppgradere denne til Win10 Home x64 på en annen SSD. Jeg kan installere windows 7 starter og registrere denne. Lisensen er gyldig. Når jeg starter oppgraderingen til windows 10 (ved å kjøre setup fra ISO fila som er lagt på minnepinne, som det står i post#1) så ser tilsynelatende alt OK ut og det går fremover helt til jeg kommer til oppdateringene. Da er det full stopp (22%). 

 

Det som er litt spesielt er at windows oppdateringer ikke fungerer på denne installasjonen i windows 7 heller: Altså hvis jeg installerer win7 starter x86 (tukler ingenting med Win10 upgrade), og prøver å oppdatere windows (er vel et par hundre oppdateringer ..) så står den bare å stuker (search pågår uendelig).

 

Er det bare å gi opp dette forsøket, eller er dette en kjent feil for noen av dere? Mente da Win7 Starter skulle få Win10 Home.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Høres kanskje mer ut som et problem med maskinen. (?)

Jeg har en mistanke om at det av og til kan være nødvendig å installere Windows-oppdateringer i en bestemt rekkefølge, dvs. ta dem i bolker og ikke alle i en schmell, men det blir jo fort en god del jobb, da.

 

Det er jo også kjent at WindowsUpdate kan gå i ball, og da finnes det metoder for å "resette" systemet. (Google it.)

 

Ellers er det vel en mulighet for at du ikke er tålmodig nok med en treg gammel rakker av en PC?

 

edit: Windows 7 Starter, Home Basic og Home Premium kan alle oppgraderes til Windows 10 Home.

 

Men det er ikke nødvendigvis all HW som støtter Windows 10, da.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Legger inn en post her, kanskje noen har noen gode forslag til meg.

 

Jeg har en gammel laptop liggende med Win7 Starter 32 bit. Laptopen er ubrukelig, men jeg ville se om jeg kunne klare å få lisensen opp å gå og oppgradere denne til Win10 Home x64 på en annen SSD. Jeg kan installere windows 7 starter og registrere denne. Lisensen er gyldig. Når jeg starter oppgraderingen til windows 10 (ved å kjøre setup fra ISO fila som er lagt på minnepinne, som det står i post#1) så ser tilsynelatende alt OK ut og det går fremover helt til jeg kommer til oppdateringene. Da er det full stopp (22%). 

 

Det som er litt spesielt er at windows oppdateringer ikke fungerer på denne installasjonen i windows 7 heller: Altså hvis jeg installerer win7 starter x86 (tukler ingenting med Win10 upgrade), og prøver å oppdatere windows (er vel et par hundre oppdateringer ..) så står den bare å stuker (search pågår uendelig).

 

Er det bare å gi opp dette forsøket, eller er dette en kjent feil for noen av dere? Mente da Win7 Starter skulle få Win10 Home.

Når du oppgraderer via minnepenn, så trenger du ikke noe oppdateringer først.. eneste man trenger da, er en aktivert installasjon av Windows 7 SP1, Windows 8 eller 8.1.

Trenger hverken oppdateringer eller drivere.

 

Selv så la jeg inn clean Windows 7 Pro SP1, aktiverte den, og satte inn minnepennen, og oppgraderte fra Windows.

Droppet også oppdateringer når jeg ble spurt ved oppgradering.

Lenke til kommentar

Legger inn en post her, kanskje noen har noen gode forslag til meg.

 

Jeg har en gammel laptop liggende med Win7 Starter 32 bit. Laptopen er ubrukelig, men jeg ville se om jeg kunne klare å få lisensen opp å gå og oppgradere denne til Win10 Home x64 på en annen SSD. Jeg kan installere windows 7 starter og registrere denne. Lisensen er gyldig. Når jeg starter oppgraderingen til windows 10 (ved å kjøre setup fra ISO fila som er lagt på minnepinne, som det står i post#1) så ser tilsynelatende alt OK ut og det går fremover helt til jeg kommer til oppdateringene. Da er det full stopp (22%). 

 

Det som er litt spesielt er at windows oppdateringer ikke fungerer på denne installasjonen i windows 7 heller: Altså hvis jeg installerer win7 starter x86 (tukler ingenting med Win10 upgrade), og prøver å oppdatere windows (er vel et par hundre oppdateringer ..) så står den bare å stuker (search pågår uendelig).

 

Er det bare å gi opp dette forsøket, eller er dette en kjent feil for noen av dere? Mente da Win7 Starter skulle få Win10 Home.

Jeg forstår det sånn at du velger å laste ned oppdateringer under installasjonen av W10. Har du prøvd å oppgradere til W10 uten å laste ned oppdateringene, altså bare installere W10 som den er rett fra iso-fila?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...