Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar pc som jeg har oppgradert fra Win 8.1 Home til Win 10 Home.

Jeg har en stasjonær pc som jeg skal oppgradere fra Win 7 Pro til Win 10 Pro på.

 

Men egentlig ønsker jeg motsatt; en pro versjon på den bærbare og home versjon på den stasjonære.

Er det noen muligheter for å "bytte om" produktnøklene eller lignende slik at jeg får Pro på bærbar og home på stasjonær?

 

Som en nødløsning, kan jeg eventuellt installere Win 7 Pro (OEM) på den bærbare med samme produktnøkkel som jeg har på den stasjonære for deretter å oppgradere til Win 10 Pro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Windows Update er ikke blitt særlig bedre med Windows 10. Har en virtuell maskin med Win10 på, og har latt den stå og støve en kort stund.

 

Win10 må innstallere oppdateringer i 2 omganger. Har rett og slett ikke forbedret seg på så mange Windows-generasjoner. Denne her f.eks. måtte lastes ned separat fra alt det andre som først lå og ventet foran:

 

 

Cumulative Update for Windows 10 (KB3081455).

 

 

Du kan jo alltids sette dette til en omstart i uken ved slike oppdateringer , om den kjører om natta så er det vanskelig å legge merke til det med mindre det er en viktig oppdatering. Her mener jeg at flere oppdateringer legger seg dermed inn til den gitte datoen, ergo mindre restart.

 

 

I dette ene tilfelle (som det sikkert vil dukke opp flere av etterhvert), så hadde maskinen vært avslått (en virtuell sak). På det grunnlag så hadde den akkumulert seg flere oppdateringer, som den da måtte innstallere i 2-stegs hovedprosesser:

 

1. Laste ned, innstallere og omstarte

2. Laste ned, innstallere og omstarte.

 

Jeg gidder ikke å forstå hvorfor det evt. måtte være forskjeller på oppdateringer. Men, vet at den siste av disse to var en Cumulative Update til Win10. Det er uansett litt brysomt for sluttbrukere som bare ønsker seg en smidig opplevelse.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Selvsagt får han unik nøkkel fra Microsoft. Det var det jeg mente, om det ikke kom klart nok fram.

 

Vi får vel en gang svaret på hva slags nøkkel det er snakk om, men EULA'en er ganske klar på hva slags "transfer"-rettigheter man har. (Men det gidder jeg ikke å mase mer om nå. Vi får vente og se hva slags aktiveringer folk får til, og hva de trenger for å få det til.)

Misforsto litt da kanskje.

 

Uansett er jeg veldig glad for at jeg har en "bunke" med Win10 MSDN nøkler til alle versjoner, så slipper å tenke på slikt. Hundre ++ aktiveringer per versjon gjør seg ;) Til nå har jeg kun brukt i underkant av 10 aktiveringer fordelt på de ulike versjonene. Og det meste har vært til testing. Roer seg nok nå, og da blir det vel en til to aktiveringer per år. :D

Omsider fikk jeg min egen produktnøkkel til Windows 10 Pro som jeg kan bruke til installeringer av Win 10 ved framtidige hardwareoppgraderinger også :) Måtte purre litt på telefon, men i dag ringte min svenske venninne meg opp. Jeg måtte skrive ned koden som hun ikke fikk lov å sende på mail (?). Jeg måtte også ta godt vare på den sa hun, da den ikke ville ligge registrert hos dem.
Lenke til kommentar

Er det anbefalt å kjøre ein clean installasjon av Win10 eller går det greit å oppgradere frå Win 8.1?

 

Det er jo garantert ikke anbefalt, men den ene Win 8.0-innstallasjonen min nektet å oppdatere seg til Win 8.1 først, så da fulgte jeg et råd fra denne tråden, om å prøve med innstallasjon direkte på min Win8.0.

 

Det var et godt råd (fra en dreven bruker), og fungerer. Innstallasjonen min i Win10 ble aktivert. Men, du bør følge oppskriften til "kjøre direkte fra .ISO" innenifra Windows 8, også glemme å taste inn noen product-key. Glem også å innstallere oppdateringer under selve innstallasjonen, og vent med det til Win10 er ferdiginnstallert, for så å gjøre det via Windows Update senere.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når Microsoft sier/skriver at "du kan kun oppgradere fra Windows 7 SP1 eller Windows 8.1", så snakker de om den oppdateringen som blir gjort gjennom Windows Update. (Med "reservering" og hele pakka.)

 

Hvis man bruker USB/DVD og foretar oppgraderingen ved å kjøre setup.exe mens man fortsatt kjører "gammel Windows", så fungerer oppgraderingen også fra Windows 7 RTM og Windows 8.0.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm da er første major bug for meg kommet.

Starter teamspeak og jeg får ikke opp vinduet på skjermen så man får logget på, den vises på oppgavelinja..

Programmet kjører da jeg kan se det i alt-tab mode men det vil ikke vises som normalt på skjermen, reinnstallering av TS fungerte ikke.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Fant en tråd på MDL.. Hvor noen har funnet en løsning på å oppgradere via clean install.
Var noe med å laste ned ISO for Windows 10, kopiere ut ei fil, som skulle kjøres (husker ikke navnet, og har ikke tråden her nå), for å få ei ny fil som skulle kopieres.

Deretter kunne man ta clean install av en IKKE tidligere oppgradert maskin, hoppe over keys, og til slutt kopiere tilbake fila.. restarte og maskinen skulle aktiveres ;)

 

Litt tungvint, men sikkert noen som har bruk for denne metoden også.


*edit*

Tok meg tid til å finne igjen tråden, og har kopiert fremgangsmetoden fra dem.
Dette er ikke noe jeg har prøvd selv, men vil tro det fungerer :)

Follow these steps closely:

1. Validate your w7 SP1 (W8.1) online, best using IE.

2. Generate a genuine ticket of your installation by:

2.1 Copy gatherosstate.exe from your downloaded Windows 10 10240 ISO to your installation which should be upgraded.

2.2 Run it on your activated and validated Windows. It'll output GenuineTicket.xml. Save this on a USB thumb drive or something.

2.3 Then do a fresh install with your suitable w10 ISO, skip to enter key at setup procedure.

2.4 Once it's installed make sure your internet connection is DISABLED/do not enable the internet connection! Reboot w10.

2.5. Copy GenuineTicket.xml to C:\programdata\microsoft\windows\clipsvc\genuineticket\ of your w10 installation and reboot again.

2.6. Connect online, it should activate.

I just summarized this.
This method does NOT require the annoying upgrade process itself and avoids issues!

Endret av J@9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...