Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg prøver også via Microsoft sin support å finne ut hvordan jeg aktiverer over telefon, som jeg har gjort flere ganger med tidligere windows-versjoner. Problemet er at når jeg klikker meg inn på settings-> update&security-> activation, så er ikke telefon noe alternativ, selv om det står på support-sidene at det skal være det. Jeg får da selvfølgelig heller ikke opp installasjons-id'en som jeg trenger for å aktivere over telefon. Kjenner raseriet begynner å ta over...

 

Åpne et kommandopromt som admin..

 

Skriv SLUI 0x4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo nettopp en universnøkkel vi har fått, alle vi som har oppgradert til Windows 10 etter 29/7 ...

Dvs., den kan jo ikke låse opp noe, egentlig. Det er bare en pynte-nøkkel som passer inn i låsen; den kan ikke brukes til å aktivere Windows 10 ved clean install på ny hardware, f.eks.

 

Men det betyr ikke at Microsoft har sluttet helt med produktnøkler; kjøper du en "konvolutt" med Windows 10 x64 DVD + OEM lisens, så følger det med en produktnøkkel.

 

 

Men tviler på at de ber om kvittering for å gi ham samme nøkkel som ligger åpent på nett (har selv postet den her på forumet). Da kunne de vært så greie å bare gitt ham dem, eller bedt ham søke på Bing (de vil jo ikke foreslå Google ;) ).

Tviler på at det er flere slike universal nøkler ute å går, om det ikke er en for slike tilfeller. Nå har jeg ikke vært på MDL på en stund, og heller ikke prøvd å finne en slik nøkkel, så vet virkelig ikke. Men ut i fra at de ber om kvittering osv, så tror jeg nok han får en unik nøkkel. Og det er noe alle vil ha egentlig, for om under ett år, vil man ikke få aktivert i et tilfelle som dette, heller ikke få noen gratis nøkkel, for da vil det finnes en oppgraderingsversjon til salgs. Men trolig er det max en OEM nøkkel han får, så tvilsomt om han får aktivert på noen andre pcer i fremtiden enn den han velger å aktivere på nå første gangen. Likevel, en nøkkel gir en muligheter man ikke har uten nøkkel.

 

Og ja, det finnes alle mulige typer nøkler til Windows 10, OEM, Retail, MAK, KMS osv, dog ingen oppgraderings versjon enn så lenge, men 1.August ligger nok den i butikken ;)

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Selvsagt får han unik nøkkel fra Microsoft. Det var det jeg mente, om det ikke kom klart nok fram.

 

Vi får vel en gang svaret på hva slags nøkkel det er snakk om, men EULA'en er ganske klar på hva slags "transfer"-rettigheter man har. (Men det gidder jeg ikke å mase mer om nå. Vi får vente og se hva slags aktiveringer folk får til, og hva de trenger for å få det til.)

Lenke til kommentar

Selvsagt får han unik nøkkel fra Microsoft. Det var det jeg mente, om det ikke kom klart nok fram.

 

Vi får vel en gang svaret på hva slags nøkkel det er snakk om, men EULA'en er ganske klar på hva slags "transfer"-rettigheter man har. (Men det gidder jeg ikke å mase mer om nå. Vi får vente og se hva slags aktiveringer folk får til, og hva de trenger for å få det til.)

 

Misforsto litt da kanskje.

 

Uansett er jeg veldig glad for at jeg har en "bunke" med Win10 MSDN nøkler til alle versjoner, så slipper å tenke på slikt. Hundre ++ aktiveringer per versjon gjør seg ;) Til nå har jeg kun brukt i underkant av 10 aktiveringer fordelt på de ulike versjonene. Og det meste har vært til testing. Roer seg nok nå, og da blir det vel en til to aktiveringer per år. :D

Lenke til kommentar

Noe gikk seriøst gæli...

Se vedlagte bilde. Oppgraderte fra windows 8.1 til 10. Men kontrollpanelet ser ut som det fra win 8.1.

Windows update finnes ikke. Virker som om det har blitt en hybrid av win 8.1 og 10 med funksjoner som mangler :/ Og plutselig logget den seg ut etter en stund, fikk beskjed om "windows logger av om 2 minutter". Vedlagt er kontrollpanalet i "windows 10", har build 10240.

 

 

 

Noen tips?

post-9700-0-41889700-1442355458_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Noe gikk seriøst gæli...

Se vedlagte bilde. Oppgraderte fra windows 8.1 til 10. Men kontrollpanelet ser ut som det fra win 8.1.

Windows update finnes ikke. Virker som om det har blitt en hybrid av win 8.1 og 10 med funksjoner som mangler :/ Og plutselig logget den seg ut etter en stund, fikk beskjed om "windows logger av om 2 minutter". Vedlagt er kontrollpanalet i "windows 10", har build 10240.

 

 

 

Noen tips?

 

Du burde kanskje bruke litt tid på å lese deg opp på Windows 10? Se noen skjermbilder osv...

Kontrollpanel bildet ditt er akkurat slik det skal være i Windows 10. Microsoft finner ikke opp kruttet på nytt hver gang, så de bruker mye av det gamle designet. Men som du har sett, mangler noen ting, som update, som er flyttet til Innstillinger som ligger på startmenyen.

 

Ellers er alt riktig, build nummer og alt. Bare å finne en god Windows 10 guide så du kommer i gang. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg prøver også via Microsoft sin support å finne ut hvordan jeg aktiverer over telefon, som jeg har gjort flere ganger med tidligere windows-versjoner. Problemet er at når jeg klikker meg inn på settings-> update&security-> activation, så er ikke telefon noe alternativ, selv om det står på support-sidene at det skal være det. Jeg får da selvfølgelig heller ikke opp installasjons-id'en som jeg trenger for å aktivere over telefon. Kjenner raseriet begynner å ta over...

Åpne et kommandopromt som admin..

 

Skriv SLUI 0x4

Prøvde dette og fikk opp installasjonsID og prøvde for moro skyld en aktivering over telefon, men som forventet var ikke koden min godkjent ;) takk uansett :)
Lenke til kommentar

 

 

Noe gikk seriøst gæli...

Se vedlagte bilde. Oppgraderte fra windows 8.1 til 10. Men kontrollpanelet ser ut som det fra win 8.1.

Windows update finnes ikke. Virker som om det har blitt en hybrid av win 8.1 og 10 med funksjoner som mangler :/ Og plutselig logget den seg ut etter en stund, fikk beskjed om "windows logger av om 2 minutter". Vedlagt er kontrollpanalet i "windows 10", har build 10240.

 

 

 

Noen tips?

Du burde kanskje bruke litt tid på å lese deg opp på Windows 10? Se noen skjermbilder osv...

Kontrollpanel bildet ditt er akkurat slik det skal være i Windows 10. Microsoft finner ikke opp kruttet på nytt hver gang, så de bruker mye av det gamle designet. Men som du har sett, mangler noen ting, som update, som er flyttet til Innstillinger som ligger på startmenyen.

 

Ellers er alt riktig, build nummer og alt. Bare å finne en god Windows 10 guide så du kommer i gang. ;)

Det går ikke å installere oppdateringer i win update. Feil 0x800706ba. Windows defender er deaktivert og kan ikke slås på :/

post-9700-1519055_thumb.jpg

Endret av BIG1
Lenke til kommentar

Tja, uvisst hva som skjer der. Kan være at Windows 10 selv driver og oppdaterer noe samtidig, og at Defender da er slått av?

 

Istedenfor å drive og rote i kontrollpanelet, klikk på Startknappen, Settings, velg Update & Security, så kommer du rett inn i nye Windows Update. Hvis du nylig har oppgradert fra Windows 8.x, så er det helt sikkert en rekke oppdateringer som skal inn nå. Hvis ting ser ut som om de henger (-lenge -), restart PC'en og pust med magen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjøpt meg en skikkelig Laptop.

Min eneste andre laptop med Windows er en knøttliten maskin. Nå har jeg en Asus Zenbook.

 

Den kom med Windows 8, og med en gang jeg hadde vært gjennom konfigurasjon, fikk jeg en diger varsel om at jeg kunne oppgradere til Windows 10 umiddelbart. Deretter gikk den inn i skrivebordet, der jeg skriver dette i Internet Explorer mens jeg venter på at Windows Update skal laste ned Windows 10.

 

Ser bra ut så langt. Den er ikke ferdig å laste ned konfigurasjonsfilene ennå.

Vil jeg få spørsmål om å slette alt, og vil det i så fall være uten "nyttig" programvare fra Asus?

Blir det en ren Windows-installasjon på denne måten, slik som om jeg hadde styrt med iso-fil eller minnepinne?

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg en skikkelig Laptop.

Min eneste andre laptop med Windows er en knøttliten maskin. Nå har jeg en Asus Zenbook.

 

Den kom med Windows 8, og med en gang jeg hadde vært gjennom konfigurasjon, fikk jeg en diger varsel om at jeg kunne oppgradere til Windows 10 umiddelbart. Deretter gikk den inn i skrivebordet, der jeg skriver dette i Internet Explorer mens jeg venter på at Windows Update skal laste ned Windows 10.

 

Ser bra ut så langt. Den er ikke ferdig å laste ned konfigurasjonsfilene ennå.

Vil jeg få spørsmål om å slette alt, og vil det i så fall være uten "nyttig" programvare fra Asus?

Blir det en ren Windows-installasjon på denne måten, slik som om jeg hadde styrt med iso-fil eller minnepinne?

 

 

Om du velger "Ingenting" når den spør om hva du vil beholde (NB, kan være vanskelig å se den lille teksten som gir deg det valget når den sier "behold alt". Men den står under der. Da får du en windows.old mappe du bare kan slette, og så har du en clean install ja. ikke noe poeng i å kjøre en USB installasjon i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enten har jeg oversett det, eller så fikk jeg ikke det spørsmålet.

Mulig det spørsmålet ikke dukker opp når man oppgraderer fra 8 til 10.

 

Nå er jeg inne i Windows 10, og skriver dette i Edge.

Hvordan går jeg frem for å reinstallere Win 10 så jeg får spørsmålet om å slette alt?

Under Gjenoppretting?

 

Eller er det greiest å beholde installasjonen, men slette unødige apper enkeltvis?

Den har jo alle relevante drivere installert, så det er kanskje godt nok å bare fjerne dritt via kontrollpanel add/remove programs.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Nå er jeg inne i Windows 10, og skriver dette i Edge.

Hvordan går jeg frem for å reinstallere Win 10 så jeg får spørsmålet om å slette alt?

Under Gjenoppretting?

Ja, hvis det er det som tilsvarer Recovery. Ligger under Update & Security (i Settings).

 

Dvs. du reinstallerer ikke, men du resetter alle filer og innstillinger til 'scratch'.

Jeg tipper du må opprette bruker osv. som om maskinen var ny. (Har ikke gjort dette selv ennå.)

Lenke til kommentar

Windows Update er ikke blitt særlig bedre med Windows 10. Har en virtuell maskin med Win10 på, og har latt den stå og støve en kort stund.

 

Win10 må innstallere oppdateringer i 2 omganger. Har rett og slett ikke forbedret seg på så mange Windows-generasjoner. Denne her f.eks. måtte lastes ned separat fra alt det andre som først lå og ventet foran:

 

 

Cumulative Update for Windows 10 (KB3081455).

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja, uvisst hva som skjer der. Kan være at Windows 10 selv driver og oppdaterer noe samtidig, og at Defender da er slått av?

 

Istedenfor å drive og rote i kontrollpanelet, klikk på Startknappen, Settings, velg Update & Security, så kommer du rett inn i nye Windows Update. Hvis du nylig har oppgradert fra Windows 8.x, så er det helt sikkert en rekke oppdateringer som skal inn nå. Hvis ting ser ut som om de henger (-lenge -), restart PC'en og pust med magen.

 

Kan ikke "tilbakestille pcen" eller "rulle tilbake til 8.1" :(

Shit. Kan jeg laste ned Win10 på en minnepenn å reparere min Win10?

Lenke til kommentar

 

Kan ikke "tilbakestille pcen" eller "rulle tilbake til 8.1" :(

Shit. Kan jeg laste ned Win10 på en minnepenn å reparere min Win10?

 

Hvis du rakk å få Windows 10 aktivert før ting begynte å skjære seg, så kan du det.

 

Da bruker du MediaCreationTool som er nevnt i post#1,og så velger du riktig versjon: 32- eller 64-bit, Home eller Pro; dette må være overens med den versjonen du fikk aktivert. (Norsk eller Engelsk tror jeg du kan bytte om på etter egent ønske.)

 

Så følger du anvisningene for å lage en USB-stick som du kan så kan bruke til å installere Windows 10. Når det spørres etter produktnøkkel, så skriver du ingenting, du bare klikker Skip eller Next eller noe sånt. Dette skjer vel et par ganger. Når du har fått installert alt, så skal Windows bli aktivert automatisk i løpet av en viss tid. (Noen ganger tar det bare noen sekunder, men det er en server et sted som skal kontaktes, så dette kan variere.)

Lenke til kommentar

 

Windows Update er ikke blitt særlig bedre med Windows 10. Har en virtuell maskin med Win10 på, og har latt den stå og støve en kort stund.

 

Win10 må innstallere oppdateringer i 2 omganger. Har rett og slett ikke forbedret seg på så mange Windows-generasjoner. Denne her f.eks. måtte lastes ned separat fra alt det andre som først lå og ventet foran:

 

 

Cumulative Update for Windows 10 (KB3081455).

 

 

Du kan jo alltids sette dette til en omstart i uken ved slike oppdateringer , om den kjører om natta så er det vanskelig å legge merke til det med mindre det er en viktig oppdatering. Her mener jeg at flere oppdateringer legger seg dermed inn til den gitte datoen, ergo mindre restart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...