Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Oppgraderte fra 8.1 til 10 og fikk store problemer med Dvalemodus, samt at det ikke gikk å legge til f.eks gmail-konto i mailklienten osv. Reinstall idag, tilsynelatende ok, MEN:

 

Virker som Windows mener at PC'n min er en laptop e.l. i og med at den smeller opp ikon for lading:

post-26777-0-52544900-1441039631_thumb.png

 

Er dette mulig å få rettet på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! har en pc som kjører windows 8.1 enterprise. Har forstått det slik at man da ikke får noen gratis oppgradering til windows 10... 

Men jeg har en laptop med ekte windows 7 home premium lisens som kan oppgraderes. Jeg lasta ned windows sin windows 10 installasjons tool og der kunne jeg lage en installasjonsfil som jeg kunne lagre på usb/dvd. 

 

så spørsmålet mitt er da; kan jeg bruke denne toolen til å lage en installasjonsfil og installere windows 10 på pc som kjører windows 8.1 enterprise  og så bruke lisensen min for windows 7?

Lenke til kommentar

Har en gammel skole-PC opprinnelig levert med Vista.

Etter endt skolegang ble disken formatert, men Vista-platen fra kommunen var defekt!

Kommunen kjente problemet. Tydeligvis hadde hele kullet fått dårlige plater.

Som erstatning fikk vi Windows 7 Ultimate.

Det er en del år siden, og maskinen er i regelmessig bruk med Windows 7.

 

Jeg vet ikke hvorfor vi fikk Ultimate i stedet for Professional eller Home, men det er neppe negativt.

Er det lov å bruke Ultimate-lisensen på en annen maskin, og kaste det gamle vraket? Eller må den brukes på en gamle skolemaskinen?

 

Har lyst til å installere Win7 Ultimate på en annen maskin, og oppgradere til Win10 gratis.

Den gamle HP-maskinen er verdt mindre enn operativsystemet, og kan evt. kjøre Linux i stedet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har en gammel skole-PC opprinnelig levert med Vista.

Etter endt skolegang ble disken formatert, men Vista-platen fra kommunen var defekt!

Kommunen kjente problemet. Tydeligvis hadde hele kullet fått dårlige plater.

Som erstatning fikk vi Windows 7 Ultimate.

Det er en del år siden, og maskinen er i regelmessig bruk med Windows 7.

 

Jeg vet ikke hvorfor vi fikk Ultimate i stedet for Professional eller Home, men det er neppe negativt.

Er det lov å bruke Ultimate-lisensen på en annen maskin, og kaste det gamle vraket? Eller må den brukes på en gamle skolemaskinen?

 

Har lyst til å installere Win7 Ultimate på en annen maskin, og oppgradere til Win10 gratis.

Den gamle HP-maskinen er verdt mindre enn operativsystemet, og kan evt. kjøre Linux i stedet.

 

Kommer jo an på om du fikk OEM eller Retail lisens med på "kjøpet". Eller MSDNAA eller DreamSpark osv.

Men om det er flere år siden du aktiverte, så vil jeg tro at du får aktivert på en ny pc uansett. Det er jo ev bare å prøve.

 

Du kan også skrive i ledetekst "slmgr -dlv" og så se etter linjen med "Kanal". Der står det hva du har.

Lenke til kommentar

Jo, kan den vel. Man kan oppgradere alle versjoner bortsett fra Enterprise så lenge man har gyldig nøkkel og aktivert Windows. Jeg sitter med to SSDer i denne laptopen, med hver sin Windows versjon; Win 7 Ultimate for generell bruk, og Win 10 for utforsking og annet.

 

Har brukt mest 7ern den siste perioden. Burde kanskje bytte litt og få installert viktige oppdateringer for 10ern. Er det slik at de nye buildsene kommer via WU eller må man oppgradere helt fra scratch for å få nyeste build?

Endret av Myst
Lenke til kommentar

 Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette?

Installere et nettverkskort som er støttet av Windows 10.

Det er i hvert fall en mulighet dersom det er en stasjonær PC.

 

Du kan også sjekke om det kanskje finnes Windows 10-drivere for kortet selv om du får beskjed om noe annet her.

Hvis du finner en driver, så burde det ikke være noe problem å starte installasjonen ved å kjøre setup.exe fra USB eller DVD, og så legge inn nettverkskort-driveren etterpå, når Windows 10 er installert. (Jeg tror ikke du ha netttilgang under installasjonen, selv om det sikkert er en fordel.)

Lenke til kommentar

Jo, kan den vel. Man kan oppgradere alle versjoner bortsett fra Enterprise så lenge man har gyldig nøkkel og aktivert Windows. Jeg sitter med to SSDer i denne laptopen, med hver sin Windows versjon; Win 7 Ultimate for generell bruk, og Win 10 for utforsking og annet.

 

Har brukt mest 7ern den siste perioden. Burde kanskje bytte litt og få installert viktige oppdateringer for 10ern. Er det slik at de nye buildsene kommer via WU eller må man oppgradere helt fra scratch for å få nyeste build?

 

Kommer ingen nye build om du ikke er med i insider programmet og aktivert at det skal komme nye builds. Og da risikerer du at systemet må legges inn på nytt igjen ja. Ingen automatikk at nye builds bare kommer via update.

Utover det får ingen nye build før det ev. kommer type SP1 osv. 10240 er den builden de fleste vil ha i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

 

 

Jo, kan den vel. Man kan oppgradere alle versjoner bortsett fra Enterprise så lenge man har gyldig nøkkel og aktivert Windows. Jeg sitter med to SSDer i denne laptopen, med hver sin Windows versjon; Win 7 Ultimate for generell bruk, og Win 10 for utforsking og annet.

 

Har brukt mest 7ern den siste perioden. Burde kanskje bytte litt og få installert viktige oppdateringer for 10ern. Er det slik at de nye buildsene kommer via WU eller må man oppgradere helt fra scratch for å få nyeste build?

Kommer ingen nye build om du ikke er med i insider programmet og aktivert at det skal komme nye builds. Og da risikerer du at systemet må legges inn på nytt igjen ja. Ingen automatikk at nye builds bare kommer via update.

Utover det får ingen nye build før det ev. kommer type SP1 osv. 10240 er den builden de fleste vil ha i lang tid fremover.

Stemmer vel ikke helt? Threshold 2 som kommer i oktober vil pushe buildnr opp til 10500+ for alle.

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå har jeg installert Windows 10 på en gammel laptop jeg har, men den installerer 32-bit? Jeg brukte 'media creation tool' for å lage en bootable USB, og valgte 64-bit i menyen. Så booter jeg fra USB, og den installerer Windows. Når den er ferdig går jeg på 'Om' og der står det '32-biters operativsystem, x64-basert prosessor'. Det står også at jeg har 4GB RAM, men kun 2,22GB kan brukes. Hva gjør jeg? Har laget ny bootable USB flere ganger og reinstallert flere ganger..

 

Du valgte ikke "begge". For om du faktisk kun velger 64bit versjonen og så lage en .iso fil, så bruker du Windows USB Tool til å legge den over på minnepennen, så er det umulig å få det til å bli 32bit når du installerer.

Men om du lager Media Creation Tool til å legge filene på minnepennen, så kan kanskje noe forandre seg... så lagre .iso fil, bruk USB Tool til å legge den over.

 

Nå har jeg prøvd det nebrewfoz forslo, og det funket heller ikke. Jeg trykket ikke 'begge', men 64-bit. Det står fortsatt 32-biters operativsystem, x64-basert prosessor. Før jeg installerte formaterte jeg disken. Får vel la det være 32-bit..

 

 

Prøvde du det jeg foreslo til deg da? Om du gjør det riktig, så kan du umulig få 32bit når du installerer.

 

Jeg prøvde det du sa. Min PC, som forøvrig er 64-bit Windows 10, ville ikke lage noe annet enn 32-bit USB selv om jeg valgte 64-bit i Media Creation Tool. Problemet løste seg da jeg brukte en annen PC (Windows 7 64-bit). Merkelige greier.

Endret av Fish
Lenke til kommentar

 

 

Jo, kan den vel. Man kan oppgradere alle versjoner bortsett fra Enterprise så lenge man har gyldig nøkkel og aktivert Windows. Jeg sitter med to SSDer i denne laptopen, med hver sin Windows versjon; Win 7 Ultimate for generell bruk, og Win 10 for utforsking og annet.

 

Har brukt mest 7ern den siste perioden. Burde kanskje bytte litt og få installert viktige oppdateringer for 10ern. Er det slik at de nye buildsene kommer via WU eller må man oppgradere helt fra scratch for å få nyeste build?

Kommer ingen nye build om du ikke er med i insider programmet og aktivert at det skal komme nye builds. Og da risikerer du at systemet må legges inn på nytt igjen ja. Ingen automatikk at nye builds bare kommer via update.

Utover det får ingen nye build før det ev. kommer type SP1 osv. 10240 er den builden de fleste vil ha i lang tid fremover.

Stemmer vel ikke helt? Threshold 2 som kommer i oktober vil pushe buildnr opp til 10500+ for alle.

 

 

Ok, den kommer så tidlig ja. Ikke brukt så mye tid i det siste til å lese meg opp på Win10 nyheter.

Lenke til kommentar

Får opp denne meldingen når jeg skal prøve å oppdatere. Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette?

 

Du kan bruke Media Creation Tool, lage en .iso, bruke Win7 USB Tool for å legge .iso filen på en USB, og så starte installasjonen fra Windows Utforsker i det gamle OSet ditt.

Så kommer du rundt problemet. Men du vil jo trolig ende opp med en installasjon uten nett, og frem til hardware produsenten har laget oppdaterte drivere, så har du ikke nett, hverken lokalt eller internett på pcen.

Så er en risk å ta når du får en så klar beskjed.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål. Jeg oppgraderte til Windows 10 for å teste 355 driveren til Nvidia igår, med det resultat at maskinen gikk rett i blåskjerm pga CPU-Z, musa virker ikke lenger og noe krasjer hele tiden uten at jeg kan se hva det er, windows lager en plinglyd hvert 30 sekund.

Muligheten til å rulle tilbake til 8.1 er også blitt borte, kun reset et der.

 

Jeg har lagd en Windows 10 USBstick. Kan jeg kjøre en Clean install inne fra Windows 10? Eller må jeg kjøre inn Windows 8 først?

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål. Jeg oppgraderte til Windows 10 for å teste 355 driveren til Nvidia igår, med det resultat at maskinen gikk rett i blåskjerm pga CPU-Z, musa virker ikke lenger og noe krasjer hele tiden uten at jeg kan se hva det er, windows lager en plinglyd hvert 30 sekund.

Muligheten til å rulle tilbake til 8.1 er også blitt borte, kun reset et der.

 

Jeg har lagd en Windows 10 USBstick. Kan jeg kjøre en Clean install inne fra Windows 10? Eller må jeg kjøre inn Windows 8 først?

Kom du deg så langt at W10 ble aktivert? Hvis du er sikker på at W10 ble aktivert så kan du gjøre hva du vil med installasjon og W10 vil fortsatt være/bli aktivert. Hvis ikke W10 ble aktivert så er det et åpent spørsmål om W10 vil la seg aktivere etter clean install, selv om det er fra inne i nåværende W10. I såfall må du tilbake til W8 først.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Den er aktivert ja. Det er andre gangen jeg oppgraderer samme maskin pga inkompatibilitetsproblemer i enkelte spill. Men igår så gikk det skikkelig adundas.

Kanskje en clean install kan løse flere av disse problemene.

 

Det funka helt fint inntil den la inn 355 driveren. Den var på 353 og da snurra alt som det skulle, unntatt spillene da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...