Gå til innhold

Er det mulig at Viggo Kristiansen ble uskyldig dømt?


Anbefalte innlegg

Leiferen skrev (24 minutter siden):

For et «sjokk». Men enkelte blir nok ikke overbevist om at JHA lyver før det ev. skulle dukke opp filmopptak av ugjerningene.

Nei, men kanskje det er nok til å overbevise påtalemyndigheter og - ikke minst - dommerne?

At en del nordmenn ble personlig overbevist pga propaganda og ensidig nyhetsdekning for 21 år siden, kan jeg forstå. Jeg kan egentlig ikke bebreide noen for å ha blitt "hjernevasket" av alt kjøret den gang.

Jeg var også overbevist om at VK var skyldig i mange mange år. Ved en tilfeldighet kom jeg over andre tvilsomme saker som ble rullet opp, og i forlengelsen av det dukket det opp noen spennende tråder om Baneheia på nettet. I starten avfeide jeg det som tull og dårlige konspirasjonsteorier. Saklig at han fikk feilaktig dom! Ha ha! ... Men ... Desto mer jeg leste, og etterhvert som jeg observerte desperasjonen om å få lagt lokk på alle kritiske røster, tente det seg en liten spire hos meg. Kunne det hele ha oppstått pga bekreftelsesfeller og feil fra hele rettsapparat? Hvem valgte ut forsvarsadvokat, og var han nøytral eller allerede biased? Hvilke konkrete fysiske bevis forelå? 

Normalt sett skal vi tåle kritiske røster i ettertid. Men i akkurat denne saken virker det som at ingen ønsket riper i lakken. Det var litt for mye iver og forsøk på å begrave hele greien!

Men ... De fleste er ikke interessert i å rippe opp i en slik grusom sak. Veldig mange orker ikke å snakke om saken -- og man orker hvertfall ikke tanken på at noen har sittet 21 år i fengsel for noe man ikke har gjort. 

Men vi vet jo forsåvidt at en av de to må ha løyet. Dessverre kommer vi nok aldri til å få noen innrømmelse fra vedkommende - hvem av de det nå måtte være.

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (16 minutter siden):

Det endrer ingen ting i mitt syn. JHA er en overgrepsmann og en barnedrapsmann. At JHA sin versjon av historien er pyntet, enten bevist eller ubevist, i forhold til hva som faktisk skjedd er det vel få som tviler på. Det er dog stor avstand mellom å pynte på sin egen rolle, og fullstendig dikte opp medskyldige.

Det at forsvareren til VK mener at dette er viktig og endrer mye, ligger helt naturlig i hans rolle. Det eneste som ville forandre mitt syn i denne saken er om de finner DNA fra VK. Med mindre det skjer, så kommer INGEN (bortsett fra VK og JHA) noen gang til å vite sikkert hva som hendte.

Uenig.

Han har stått bom fast på at han kun voldtok og drepte en jente, dette er langt mer enn pynting - viser det det seg at det er 2 jenter gir det betydelig mer vekt på han er i god stand til å komme med direkte løgner, at hele historien er oppdiktet, samt er det et vesentlig bevis på at at han kan ha gjort alt alene. 

Men spørsmålet for meg blir hva som ligger i DNA funnet. Han var jo på åstedet og var med å gjemte likene, så det er jo ikke usannsynlig å finne hans DNA på begge. 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrL skrev (4 minutter siden):

Uenig.

Han har stått bom fast på at han kun voldtok og drepte en jente, dette er langt mer enn pynting - viser det det seg at det er 2 jenter gir det betydelig mer vekt på han er i god stand til å komme med direkte løgner, at hele historien er oppdiktet, samt er det et vesentlig bevis på at at han kan ha gjort alt alene. 

Men spørsmålet for meg blir hva som ligger i DNA funnet. Han var jo på åstedet og var med å gjemte likene, så det er jo ikke usannsynlig å finne hans DNA på begge. 

 

 

Men hvor sannsynlig er det at man kun finner hans DNA om en annen person var hovedmannen, og at denne hovedmannen i tillegg hadde mobiltrafikk som skulle tilsi at han var et helt annet sted? 

Jeg heller mot at den sannsynligheten er mindre enn rimelig tvil. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (38 minutter siden):

Det endrer ingen ting i mitt syn.

Og der fikk vi bekreftet det jeg skrev. Det spiller ingen rolle hvor sterke bevisene for at JHA løy er. Om dette nå skulle være bevis for at JHA voldtok begge jentene, så vil det altså ikke være nok for enkelte. For kanskje JHA voldtok begge jentene, og også drepte begge med identiske knivstikk, men VK var der og så på, og dermed var medskyldig?

Spent på videre utvikling i argumentene fra de som holder fast ved at VK hadde noe med saken å gjøre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
MrL skrev (31 minutter siden):

Uenig.

Han har stått bom fast på at han kun voldtok og drepte en jente, dette er langt mer enn pynting - viser det det seg at det er 2 jenter gir det betydelig mer vekt på han er i god stand til å komme med direkte løgner, at hele historien er oppdiktet, samt er det et vesentlig bevis på at at han kan ha gjort alt alene. 


Nå har Viggos forsvar i årevis snakket om hvor lett DNA smitter, og at det sporet som kan passe med Viggo helt sikkert har blåst inn i endetarmer fra presenninger eller lamper og den slags .....

.... men når "noen" tipser avisen om at det er funnet DNA fra Jan Helge på kroppen til Lena Sløgedal Paulsen, da er det sikkert bevis på at han har voldtatt begge.

Inntil resultatene av disse analysene legges frem, så er det vel ingen som vet noe som helst, og saken står akkurat der den har stått hele tiden, selv om advokat Sjødin nødvendigvis er nødt til å gå ut offentlig å tute sitt eget horn om hvordan dette støtter opp under det han har sagt helt tiden osv.

Time will show ... som de sier i Flåklypa !

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):

Nå har Viggos forsvar i årevis snakket om hvor lett DNA smitter, og at det sporet som kan passe med Viggo helt sikkert har blåst inn i endetarmer fra presenninger eller lamper og den slags .....

.... men når "noen" tipser avisen om at det er funnet DNA fra Jan Helge på kroppen til Lena Sløgedal Paulsen, da er det sikkert bevis på at han har voldtatt begge.

Sant. Er jo en kjent sak at JHA jobber deltid for DNA-analytikerne. Sikkert sånn DNAet hans er kommet på den andre jenta.

0laf skrev (10 minutter siden):

nntil resultatene av disse analysene legges frem, så er det vel ingen som vet noe som helst, og saken står akkurat der den har stått hele tiden, selv om advokat Sjødin nødvendigvis er nødt til å gå ut offentlig å tute sitt eget horn om hvordan dette støtter opp under det han har sagt helt tiden osv.

Dette beveger saken veldig tydelig i retning VKs favør/JHAs disfavør.

Swarlos skrev (11 minutter siden):

Jeg tror man offisielt kan erklære at kvalifiseringen til OL i mental gymnastikk er i gang. 

Nesten tragikomisk...

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Nå har Viggos forsvar i årevis snakket om hvor lett DNA smitter, og at det sporet som kan passe med Viggo helt sikkert har blåst inn i endetarmer fra presenninger eller lamper og den slags .....
 

Siter gjerne der noen i Kristiansens støtteteam har sagt dette, eller slutt å komme med patetiske stråmenn. 
 

0laf skrev (2 minutter siden):

Inntil resultatene av disse analysene legges frem, så er det vel ingen som vet noe som helst, og saken står akkurat der den har stått hele tiden, selv om advokat Sjødin nødvendigvis er nødt til å gå ut offentlig å tute sitt eget horn om hvordan dette støtter opp under det han har sagt helt tiden osv.

Selvfølgelig støtter dette opp under det man har sagt. Andersen har sagt at han aldri var bortpå Lena. Nå har man DNA av han der, mens DNA fra hovedmannen som visstnok voldtok og drepte henne er fullstendig fraværende. Alle som kan tenke rasjonelt skjønner hva dette impliserer. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):


Nå har Viggos forsvar i årevis snakket om hvor lett DNA smitter, og at det sporet som kan passe med Viggo helt sikkert har blåst inn i endetarmer fra presenninger eller lamper og den slags .....

.... men når "noen" tipser avisen om at det er funnet DNA fra Jan Helge på kroppen til Lena Sløgedal Paulsen, da er det sikkert bevis på at han har voldtatt begge.

Inntil resultatene av disse analysene legges frem, så er det vel ingen som vet noe som helst, og saken står akkurat der den har stått hele tiden, selv om advokat Sjødin nødvendigvis er nødt til å gå ut offentlig å tute sitt eget horn om hvordan dette støtter opp under det han har sagt helt tiden osv.

Time will show ... som de sier i Flåklypa !

Som jeg skrev. Nå kommer de utroligste konspirasjonsteorier til å komme på løpende bånd.

Du gir deg ikke, det skal du ha. Kan jo bli underholdende etter hvert, dette.

Ja, flere fullverdige funn av JHA er det samme som et funn som ikke engang trenger være menneskelig DNA, som, om det er det, passer til over halvparten av alle norske menn, og som nå 4 sakkyndige sier ikke er et bevis for at tilhører en gjerningsmann.

En ting har du rett i, og det er at vi ikke kjenner detaljene omkring verken styrken av funnene mot JHA (men antar det er sterkt, slik det legges frem i media), eller hvor på kroppen det er snakk om.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ingen som finner det påfallende at det nok en gang var JHAs DNA som ble funnet? Det har blitt hevdet at det er ikke er noe å legge vekt på at man ikke har funnet DNA fra VK fordi det ble funnet så lite DNA, men med moderne teknologi klarer man å finne mer, men altså fortsatt ikke noe fra VK av en eller annen grunn. Det til tross for at han angivelig var den aktive part. Man skulle tro at nye funn endelig skal få treff på VK, men noe sier meg at det ikke skjer uansett hvor mange treff de etterhvert skulle få. Finner det også paradoksalt at VK skal invitere til denne gjenåpningen med nye undersøkelser når han er vel vitende om at ny DNA-teknologi har gode muligheter til å avsløre han, dette er vel andre gang vi har fått nye DNA-treff som følge av gjenopptakelsesønske fra VK. Litt av en russisk rullet å håpe på at de ikke finner hans DNA, med mindre han ikke var der og kan være sikker på at det ikke vil skje. 

Men for en del som har bestemt seg for at VK må være skyldig, og som ikke ville endret mening før JHA forteller sannheten (kanskje ikke engang da?), så er naturligvis ikke nok et DNA-funn av JHA av noen betydning. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Leiferen said:

Og der fikk vi bekreftet det jeg skrev. Det spiller ingen rolle hvor sterke bevisene for at JHA løy er. Om dette nå skulle være bevis for at JHA voldtok begge jentene, så vil det altså ikke være nok for enkelte. For kanskje JHA voldtok begge jentene, og også drepte begge med identiske knivstikk, men VK var der og så på, og dermed var medskyldig?

Spent på videre utvikling i argumentene fra de som holder fast ved at VK hadde noe med saken å gjøre.

Jeg har hele tiden trodd at JHA har forgrepet seg på begge, og at fravær av DNA ( som det var før) gjorde ikke at jeg trodde han på det punktet. Dersom de nå har funnet DNA som bekrefter det jeg har trodd, så endrer ikke det noe for meg.

Ps. Jeg har aldri argumenter for at VK helt sikkert har noe med dette å gjøre, for det vet ikke jeg. Du vet heller ikke det (med mindre du er VK eller JHA). Jeg har argumentert mot tåpelige og bombastiske argumenter, ofte fremført av folk som på mystisk vis VET at VK er uskyldig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (20 minutter siden):


Nå har Viggos forsvar i årevis snakket om hvor lett DNA smitter, og at det sporet som kan passe med Viggo helt sikkert har blåst inn i endetarmer fra presenninger eller lamper og den slags .....

.... men når "noen" tipser avisen om at det er funnet DNA fra Jan Helge på kroppen til Lena Sløgedal Paulsen, da er det sikkert bevis på at han har voldtatt begge.

Inntil resultatene av disse analysene legges frem, så er det vel ingen som vet noe som helst, og saken står akkurat der den har stått hele tiden, selv om advokat Sjødin nødvendigvis er nødt til å gå ut offentlig å tute sitt eget horn om hvordan dette støtter opp under det han har sagt helt tiden osv.

Time will show ... som de sier i Flåklypa !

Hvem har sagt dette er et sikkert bevis?

Jeg vet heller ikke hvorfor du fjerner sitatet mitt fra quoten hvor jeg nettopp påpeker at vi må vite mer om DNA funnet før vi kan si noe sikkert..

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (1 time siden):

Og der fikk vi bekreftet det jeg skrev. Det spiller ingen rolle hvor sterke bevisene for at JHA løy er. Om dette nå skulle være bevis for at JHA voldtok begge jentene, så vil det altså ikke være nok for enkelte. For kanskje JHA voldtok begge jentene, og også drepte begge med identiske knivstikk, men VK var der og så på, og dermed var medskyldig?

Spent på videre utvikling i argumentene fra de som holder fast ved at VK hadde noe med saken å gjøre.

Jepp. Viser til mitt innlegg litt lenger opp på siden. Er i grunn bare som forventet. Jeg ville ikke ha hengt meg nevneverdig opp i dette. 

Vi forumbrukere skal heldigvis ikke dømme i denne saken. Så sånn sett spiller det ikke veldig sterkt inn hva enkelte måtte tro og mene (gjelder begge veier, i grunn).

Lenke til kommentar
ThomasM skrev (40 minutter siden):

De mest sentrale funnene er gjort på Lena Sløgedal Paulsen og knytter Andersen til seksuelle handlinger mot henne, får VG opplyst.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ALxwLr/opplysninger-til-vg-dna-funn-knytter-andersen-til-overgrep

Tenner et lys for støttegruppa til JHA, men antar at Olaf kommer med noen støttende ord

Er vel ikke vanskelig å skjønne hva som blir strategien nå. JHA hevder jo først det var den eldste jenta han «forgrep» seg på. Vips, nå er det bevist at han forklarte seg riktig, og at politiet lurte ham til å «bytte jente».

DNA-resultatet i 2010 i den yngste jentas ytre endetarm var ikke sterkt nok til å identifisere JHA, «bare» treff i 14 av 16 markører, selv om det i sammenheng med kjønnshåret er en sterk induksjon. Så dermed får vi nok en plan som går ut på å hevde JHA kun forgrep seg forsiktig på en jente «på kommando fra VK», og at det var den jenta han opprinnelig hevdet.

Dette scenariet gir nok ekstremt lav odds, Holden er selvsagt skarp nok til å komme med noe slikt.

Men dette er uansett ikke egnet til å kunne føre sak mot VK. VK blir frifunnet, så gjenstår det å se om man velger å prøve å gjenåpne JHAs sak for å forsøke å få ham dømt for voldtekt og drap på begge jentene.

Endret av Leiferen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (2 minutter siden):

Men dette er uansett ikke egnet til å kunne føre sak mot VK.


Nei, DNA-funn som passer med Andersen, er åpenbart ikke egnet til å føre sak mot Kristiansen, faktisk har det fint liten betydning for Kristiansen, utover at det kan styrke teorien som alltid har eksistert, helt fra rettssakene i 2001, om at Andersen lyver om egen rolle i overgrepene.

At man får det til å bli et frifinnende bevis for Viggo Kristiansen, er selvfølgelig i kjent Fri-Viggo-stil, så heller ikke overraskende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (16 minutter siden):


At man får det til å bli et frifinnende bevis for Viggo Kristiansen, er selvfølgelig i kjent Fri-Viggo-stil, så heller ikke overraskende

Å nekte å ta innover seg det åpenbare i at dette gjør det klin kokos umulig å ta ut tiltale mot VK(som om det ikke var det fra før), samt at det gjør det ekstremt mye mer relevant å ta ut tiltale mot JHA, er selvfølgelig i kjent Jan Helge fan boy-stil, så nokså lite overraskende 

#olympiadeiMentalgymnastikk

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hank Amarillo skrev (9 minutter siden):

Å nekte å ta innover seg det åpenbare i at dette gjør det klin kokos umulig å ta ut tiltale mot VK..


Funn av DNA som passer med Jan Helge, har ingenting med Viggo Kristiansen å gjøre, hvorvidt det anbefales rettssak beror på andre bevis mot Kristiansen, ikke hva man har mot Andersen.
 

Hank Amarillo skrev (9 minutter siden):

... samt at det gjør det ekstremt mye mer relevant å ta ut tiltale mot JHA...

#olympiadeiMentalgymnastikk


Mentalgymnastikk er vel å hevde at man kan ta ut tiltale mot en person som allerede er rettskraftig dømt for ett drap og to voldtekter, samt frikjent for det andre drapet.

Det er ikke mulig å ta ut tiltale mot Andersen, saken må i så fall gjenopptas til ugunst for den straffedømte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


Funn av DNA som passer med Jan Helge, har ingenting med Viggo Kristiansen å gjøre, hvorvidt det anbefales rettssak beror på andre bevis mot Kristiansen, ikke hva man har mot Andersen.
 


Mentalgymnastikk er vel å hevde at man kan ta ut tiltale mot en person som allerede er rettskraftig dømt for ett drap og to voldtekter, samt frikjent for det andre drapet.

Det er ikke mulig å ta ut tiltale mot Andersen, saken må i så fall gjenopptas til ugunst for den straffedømte.

Arne Pedersen drar visst på fisketur når noe nytt dukker opp i saken.

Kanskje spørre om du får være med? Tror stillhet hadde vært en mindre pinlig strategi for deg enn dette mageplaskmaratonet du har begitt deg ut på når du prøver å ro dette i land.

No offense.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...