Gå til innhold

Er det mulig at Viggo Kristiansen ble uskyldig dømt?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
3 minutes ago, WiiBoy said:

Det kommer klart frem av det du siterte på. Dette er bare trolling fra din side. JHA hadde blitt dømte for å forgripe seg på den eldste, dersom ikke politiet hadde fått han til å "innse" at han blandet sammen jenten og endret forklaring til å ha forgrepet seg på den yngste.

Det er derfor ikke slik at han aldri har innrømmet å ha forgrepet seg på den eldste, han har aldri innrømmet å ha forgrepet seg på begge.

Et sentralt moment her er jo hvorfor fikk politiet han til å endre forklaring?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Hank Amarillo said:

Mulig jeg misforstår hva du skulle frem til i utgangspunktet.

Men: DNA på begge jentene fra JHA -> JHA har forgrepet seg/hatt befatning med begge -> JHA har fornektet dette tidligere -> ergo, JHA er nå tatt i løgn. QED.

Da er det du som ikke skjønner hva du siterer på. Påstanden, som jeg siterte, var at JHA aldri hadde innrømmet å ha forgrepet seg på den eldste jenta. Jeg kommenterte kun at det var faktisk nettopp det han innrømme først helt frem til politiet fikk han til å bytte offer.  

 

 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (48 minutter siden):

Det illustrerer vel problemet med denne debatten. Du vet hva sannheten er, og om JHA eller noen andre sier noe som ikke passer inn så er et løgn. 

Jaha? Det skal mye til for å tro på forklaringen til JHA, det er allerede bevist at flere deler av forklaringen hans beviselig er feil. Så da kunne det vel vært fint om han en dag fortalte den fulle sannheten, noe vi vet at han ikke kan ha gjort enda - er det kontroversielt å be om? Er jo fristende å snu det på hodet, det er fascinerende hvordan enkelte (du også?) elegant klarer å avfeie alt som peker mot at JHA har gjort det alene. Dessverre finnes det ikke et "negativt" DNA-bevis som kan utelukke VK, men det finnes stadig flere DNA-bevis som tyder på at JHA har gjort det alene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (14 timer siden):


Hvordan fullstendig tillintetgjør dette Andersens forklaring?

Alle, inkludert aktor og politiet, har hele tiden visst at han lyver om sin egen involvering i de seksuelle overgrepene, at man nå har ett ekstra bevis for dette, flytter neppe et komma.
  


Selvfølgelig stemmer det, kanskje du heller burde sette deg inn i saken før du begynner å komme med feilinformasjon?

Jan Helge Andersen er strafferettslig frifunnet for drapet på Lena Sløgedal Paulsen, men dømt for drap på Stine Sofie Sørstrønen.

Jeg tror at både du og en rekke andre personer, særlig mange personer i Kristiansandsområdet, må gjennomgå en grundig skjelegranskning, ja det må muligens et par - tre elektrosjokkbehandlinger til.

Mener du i fullt alvor at et nytt faktum der Andersen har foregrepet seg på begge jentene, mens han hittil har hevdet å kun har vært borti en av jentene, "neppe (flytter) på et komma?" 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, knipsolini said:

Jaha? Det skal mye til for å tro på forklaringen til JHA, det er allerede bevist at flere deler av forklaringen hans beviselig er feil. Så da kunne det vel vært fint om han en dag fortalte den fulle sannheten, noe vi vet at han ikke kan ha gjort enda - er det kontroversielt å be om? Er jo fristende å snu det på hodet, det er fascinerende hvordan enkelte (du også?) elegant klarer å avfeie alt som peker mot at JHA har gjort det alene. Dessverre finnes det ikke et "negativt" DNA-bevis som kan utelukke VK, men det finnes stadig flere DNA-bevis som tyder på at JHA har gjort det alene. 

Jeg avfeier på ingen måte at JHA kan ha gjort dette alene. Det er ikke sånn at alle som sier noe i mot din oppfattelse, mener JHA er en engel som alltid snakker sant.

Jeg tror de har vært to om det. Jeg er langt fra sikker. Det er helt sikkert at om de var to, så var det VK og JHA. Om det var en, så var det kun JHA. Jeg VET at kun JHA og VK vet hvilket alternativ som er rett, selv om mange her i tråden tydeligvis var i bua sammen med VK siden de også vet hva som skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Jeg avfeier på ingen måte at JHA kan ha gjort dette alene. Det er ikke sånn at alle som sier noe i mot din oppfattelse, mener JHA er en engel som alltid snakker sant.

Jeg tror de har vært to om det. Jeg er langt fra sikker. Det er helt sikkert at om de var to, så var det VK og JHA. Om det var en, så var det kun JHA. Jeg VET at kun JHA og VK vet hvilket alternativ som er rett, selv om mange her i tråden tydeligvis var i bua sammen med VK siden de også vet hva som skjedde.

Jeg har problemer med å forstå at noen som helst her på forumet skal mene noe som helst om hva som skjedde eller ikke skjedde. Det eneste som teller er bevisbildet, og da snakker jeg om hele bevisbildet sett i sammenheng, og forklart av eksperter på de felter vi legmenn ikke har den tilstrekkelige forståelse.

Og hvor mange kan påberope seg en slik oversikt og innsikt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Jeg har problemer med å forstå at noen som helst her på forumet skal mene noe som helst om hva som skjedde eller ikke skjedde. Det eneste som teller er bevisbildet, og da snakker jeg om hele bevisbildet sett i sammenheng, og forklart av eksperter på de felter vi legmenn ikke har den tilstrekkelige forståelse.

Og hvor mange kan påberope seg en slik oversikt og innsikt?

Basert på det materiale som ligger ute viser vel denne saken mer enn noe annet er det vel hvor høyt kritisk man skal være til å stole på såkalte "eksperter" og vurderinger som er gjort i slike saker, og i grunn hele rettssystemet i seg selv. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
48 minutes ago, WiiBoy said:

Da er det du som ikke skjønner hva du siterer på. Påstanden, som jeg siterte, var at JHA aldri hadde innrømmet å ha forgrepet seg på den eldste jenta. Jeg kommenterte kun at det var faktisk nettopp det han innrømme først helt frem til politiet fikk han til å bytte offer.  

 

 

😂

Lenke til kommentar

Det skal egentlig Bare mangle at Viggo Kristiansen blir erklært uskyldig.

I et land som lenge har hatt betjenter som stripper mindreårige for besittelse av litt rus, så er vel ikke et tredje justismord en fjern tanke.

Vi lærte Ingenting av Fritz-Moen, dumme som vi er. Finner de bevis, så ja, da får vi ta det der etter. Men det begynner å se mørkt ut og den mannen har tilbrakt halve sitt ene liv i fengsel. Greit han var aldri noen engel, langt ifra. Men om de skulle finkjemme alle de siste DNA sporene og ikke finne et eneste ett fra Viggo, pluss det med at telefonen hans var utenfor rekkevidde.

Ja, da kan Norge og Nordmenn (mye av allmennhetens meninger kom til spille for å få han dømt på tidlig 2000 tallet), klappe seg selv på ryggen for igjen vise verden at vi er mestere på justismord.

Om ikke annet, etter Fritz-Moen saken burde Viggo Kristiansen ha fått opp saken sin på nytt for Mange år siden. Han ble vel satt i fengsel på forklaring fra en annen voldtektsmann, OG det at det fine, flotte Norske folk hadde tatt frem høygafflene sine i rettning Kristiansen.

Er han uskyldig bør jammen meg staten bla opp lommeboken på vid gap og internasjonale medier bør oppmuntres til å latterliggjøre oss enda mer.

Endret av bongblaze
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (2 timer siden):

Mener bare, hva vil videre etterforskning gjøre godt? Hvis det nå kommer fram at det utelukkede var disse to som sto for gjerningen, skal de begge inn i kasjotten igjen da?

Men nå tyder alt på at etterforskningen viser at han som ble dømt som «hovedmannen» var uskyldig i drapene.

Og det har vel en viss verdi å oppklare grove justismord?

Lenke til kommentar
ThomasM skrev (54 minutter siden):

Det er vel ikke spesielt spennende.

Men hvem vet, kanskje får man lignende funn fra JHA også på det yngste offeret.

Men det er jo fullt mulig han var mest aktiv med den eldste, og at det ikke er like mye å finne på den yngste. Som igjen kan være litt av forklaringen på at han høsten 2000 trodde det var den eldste de hadde funnet hans DNA på.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (3 timer siden):

Tviler på at det kommer en tilståelse fra noen, noen gang. De antatte har sonet den dommen de den gang ble tildelt. Om det er noen der ute som har gått fri i alle år som er den virkelige forbryteren kommer det nok heller aldri en tilståelse derfra, ikke nå.

Jeg mener det er bortkastede ressurser og drive noen videre etterforskning her, BORTSETT FRA, at noen der ute gjerne vil ha svar på hvem som gjorde dette er det kanskje best å anta at riktig(e) person(er) har sonet sin dom.

 

thatguy83 skrev (2 timer siden):

Mener bare, hva vil videre etterforskning gjøre godt? Hvis det nå kommer fram at det utelukkede var disse to som sto for gjerningen, skal de begge inn i kasjotten igjen da?

Vi har fagfolk, jurister, påtalemyndighet og en befolkning som er i tvil om VK virkelig gjorde det han er dømt for. 

Det er ingen teori som tilsier nye skyldige. Ingen tror det finnes noen andre som var der. Enten var de der begge to, eller så var JHA der mutters alene.

Men at det ikke skal ha verdi å finne ut av dette? Tror ikke VK er helt enig med deg. For en som er stemplet og dømt som barnemorder, er det ekstremt viktig å få renvasket seg! Mannen har sittet halve livet sitt i fengsel, og vil aldri bli godtatt i samfunnet så lenge dommen står -- selv om den er ferdig sonet.

Hvorvidt premisset stemmer, og at han er uskyldig, må vi nesten få klarhet i. Vi kan ikke bare avfeie dette, med en begrunnelsen om at det skaper ubehag, koster penger, eller hva du mener er begrunnelsen for å ikke prøve å finne sannheten (uansett hvor vanskelig det måtte være).

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (47 minutter siden):

Men nå tyder alt på at etterforskningen viser at han som ble dømt som «hovedmannen» var uskyldig i drapene.

Og det har vel en viss verdi å oppklare grove justismord?

Ja, det er jeg også helt enig i, oppklaring av justismord er faktisk viktig.

Men jeg har ikke lest at etterforskningen viser til at VK kanskje var uskyldig, bare lest at det er nå funnet mer DNA fra JHA enn VK, og meg bekjent, så ble også deler av VK sitt funnet der i sin tid.

For all del, jeg kan ta feil, ikke første gang.

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...