Gå til innhold

Microsoft skal vise frem fremtidens spillgrafikk


Anbefalte innlegg

Det er jeg helt enig i, folk har et litt i overkant kritisk holdning til alt og ingenting som omhandler Windows 8 / 8.1 og det ofte på et syltynt grunnlag. Det minner voldsomt om Windows Vista om igjen, bare det at Windows Vista hadde et systemforbruk som var helt borti natta og hadde så mye stabilitetsproblemer i starten på grunn av dårlig optimalisering og dårligere drivere at det var jo håpløst å forholde seg til.

 

Så langt så har jo ikke Windows 8 / 8.1 hatt i nærheten av disse problemene, og det er jo et veldig godt optimalisert og ressurseffektivtsystem så jeg syntes mye av holdningen mot det blir veldig, veldig i overkant. Har flere kolleger på jobb også som har en "Jeg vil ikke ta i Windows 8 med ildtang, jeg har Windows 7 og det er mye bedre uansett" holdning og det finner jeg veldig rart, spesielt i og med at nesten ingen av dem faktisk har brukt Windows 8 i noen særlig grad i det hele tatt... Det er jo greit nok å være såpass godt fornøyd med Windows 7 at man ikke ser noen grunn til å oppgradere, og det er greit nok at Microsoft har til dels har bæsjet på leggen med den aggressive tilnærmingen til Modern UI som spolerte hele lanseringen og er selve kilden til alt hatet men ting har blåst fullstendig ut av proporsjoner og det er jo litt rart at folk skal ha et så voldsomt hatforhold til operativsystemet som de har.

 

 

Men det er jo litt av trenden i dagens nettsamfunn, folk har jo gjerne en tendens til å dra ting helt ut av proporsjoner og alt har jo blitt et hat eller elsk samfunn hvor du enten er komplett fanboy som er blind for alle realiteter, eller så er du en hater som ikke kan fordra noe som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt Windows 7 helt siden beta og da Windows 8 kom ut da bytta jeg til windows 8. kjørte windows 8 i 6 måndter og da gikk jeg totalt lei av bugsa jeg opplevde. så hoppa jeg tilbake til Win7. Er mulig dissa bugsa er fiksa nå. men jeg ser bare ikke helt grunnen til å gå til Win8 og liker heller ikke rettningen microsoft går mot.

så reinstallerte laptoppen for en mnd siden og kjører nå arch linux på laptoppen. storkoser meg med noe jeg faktisk kan holde oppdatert uten at jeg må kjøpe en ny lisence for et nytt OS.

 

Hvilke bugs er det snakk om? Selv har jeg ikke registrert en eneste bug så langt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har kjørt Windows 7 helt siden beta og da Windows 8 kom ut da bytta jeg til windows 8. kjørte windows 8 i 6 måndter og da gikk jeg totalt lei av bugsa jeg opplevde. så hoppa jeg tilbake til Win7. Er mulig dissa bugsa er fiksa nå. men jeg ser bare ikke helt grunnen til å gå til Win8 og liker heller ikke rettningen microsoft går mot.

så reinstallerte laptoppen for en mnd siden og kjører nå arch linux på laptoppen. storkoser meg med noe jeg faktisk kan holde oppdatert uten at jeg må kjøpe en ny lisence for et nytt OS.

Hvilke bugs er det snakk om? Selv har jeg ikke registrert en eneste bug så langt.

Jeg hadde plagsomme bugs der det trådløse nettverkskortet ville slutte å svare (hadde ikke noe med hardware å gjøre) hadde også problemer med programmer som låste seg og responderte ikke ved å prøve å kille prosessen til dem. eneste som hjalp var en reboot for å så oppleve samma problem om igjen.

Er mulig detta er fiksa nå, eller at jeg var bare en av de uheldige få som opplevde detta.

Lenke til kommentar

Høres nesten ut som feil eller dårlig driver, eller rett og slett en dårlig installasjon. Har opplevd flere ganger med Windows at en helt fersk installasjon kan ha helt merksnodige problemer, så reinstallerer med samme media og vips så fungerte alt som det skulle.

Lenke til kommentar

 

 

 

Visst du seriøst tror at en bedrift skipper en OS oppgradering, pga samme årsaker som privatbrukere. Så er du jo faktisk så dum som du først ga inntrykk for.

 

Du må gjerne velge å tro at ingen bedrifter vegrer seg for å bytte til Windows 8 på grunn av kontroversen det har skapt i media blant privatbrukere. Jeg for min del, velger å tro at det hender rett som det er, kommer an på hvilken type bedrift det er, da jeg har sett det selv ved to anledninger så føler jeg meg trygg på at det stemmer. Samme enn hvor dum jeg i følge deg måtte være :)

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Høres nesten ut som feil eller dårlig driver, eller rett og slett en dårlig installasjon. Har opplevd flere ganger med Windows at en helt fersk installasjon kan ha helt merksnodige problemer, så reinstallerer med samme media og vips så fungerte alt som det skulle.

Var ikke drivere som var problemet. men kan hende den bare trengte en fersk reinstall. den var ikke sånn i begynnelsen når installasjonen var fersk. det skjedde en sjelden gang i blant også gikk det sånn gradvis det blei værre over tid, noe som er litt rart. de problemene jeg støtte på der var værtfall noe jeg ikke hadde sett før, bare måten windows oppførte seg på, den reagerte rett og slett ikke annet enn at den kunne åpne programmer osv men programmene ville crashe fort etterpå. når jeg gikk tilbake til win7 etter det da opplevde jeg ingen av de problemene. kjører samme installasjon fortsatt og kjører like fint som fra start.

Lenke til kommentar

Da vil jeg tro det var en fishy installasjon det var snakk om, opplevde det siste på en maskin til en kunde hvor det på en helt ny maskin ikke var mulig å installere SQL da det bare gav en haug med Windows Installer error, men en gjenoppretning av systemet og vips så fungerte alt.

 

Har vært borti det med Windows 7 selv på min stasjonære, hvor ting er helt på styr selv rett etter en fersk installasjon og hvorpå alt fungerte helt fint om jeg bare kjørte re-installasjonen på nytt. Merkelige greier som jeg aldri helt har klart å forstå meg på. Men har skjønt såpass at det sjeldent har noe med maskinvare, drivere eller selve operativsystemet å gjøre.

Lenke til kommentar

Da vil jeg tro det var en fishy installasjon det var snakk om, opplevde det siste på en maskin til en kunde hvor det på en helt ny maskin ikke var mulig å installere SQL da det bare gav en haug med Windows Installer error, men en gjenoppretning av systemet og vips så fungerte alt.

 

Har vært borti det med Windows 7 selv på min stasjonære, hvor ting er helt på styr selv rett etter en fersk installasjon og hvorpå alt fungerte helt fint om jeg bare kjørte re-installasjonen på nytt. Merkelige greier som jeg aldri helt har klart å forstå meg på. Men har skjønt såpass at det sjeldent har noe med maskinvare, drivere eller selve operativsystemet å gjøre.

Har aldri vært borti det på Win7 eller noen andre windows installasjoner. så må si det var et ganske rart problem. reinstall hadde sikkert fungert for meg også, der og da blei jeg litt irritert så det er fort gjort å skylde på noe som er nytt. men siden du sier du har opplevd det samme i Win7 så var det nokk ikke win8 problemet lå i. :)

 

eneste jeg ikke liker er det at MS tvinger gamere over til en nyere windows der directx er lokkematen

Lenke til kommentar

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det forskjellige meninger.

 

At noen synes Win8/8.1 er helt ok behøver ikke bety at alle skal synes det er så himla toppers.

 

At de som foretrekker Win7 eller WinXP pepprer Win8/8.1 er helt på sin plass synes jeg, da det var særs unødvendig å trø nye rutiner ned i halsen på folk. Men dere som tydeligvis ikke bryr dere det grann om arbeidsmiljø, rutiner og gladelig svelger alt Microsoft kommer med kan ta dere en kraftig pille.

 

Hva angår DX12, så håper jeg bare at spillprodusentene fortsatt holder fast ved litt bakoverkompatibilitet slik at de som foretrekker litt eldre, funksjonelle OS også kan få spille de nye spillene uten å måtte installere et helt nytt OS og tilvenne seg nye rutiner. Ja, for selv de som spiller mye kan ha seriøse jobber, seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Administrativt og sikkerhetsmessig så er XP et mareritt sammenlignet med Win8, men nok om det.

 

Tråden er vel strengt tatt opprettet som et kommentarfelt til DirectX12. Det står ingen ting om at det skal låses til hverken Win9 eller Win8/8.1 Dog er jeg også tilbøyelig til å tro at win7 ikke får vært med på moroa. XP er for bakstreberne og jeg ser ingen grunner til at MS skal bruke et sekund til å dra med seg noe bakoverkompatibiltet for OS som er 12-13 år gammelt.

 

Skal bli moro å se hva DirectX12 kommer med av nyheter. Det er ikke en ny justering av 11, men en helt ny versjon, ergo bør det komme noen reelle endringer og nyheter. Om det tar ett eller to år før folk begynner å bruke det i praksis skal da for pokker ikke være noen hindring i forhold til å slippe en ny versjon eller ei.

Lenke til kommentar

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det forskjellige meninger.

 

At noen synes Win8/8.1 er helt ok behøver ikke bety at alle skal synes det er så himla toppers.

 

At de som foretrekker Win7 eller WinXP pepprer Win8/8.1 er helt på sin plass synes jeg, da det var særs unødvendig å trø nye rutiner ned i halsen på folk. Men dere som tydeligvis ikke bryr dere det grann om arbeidsmiljø, rutiner og gladelig svelger alt Microsoft kommer med kan ta dere en kraftig pille.

 

Hva angår DX12, så håper jeg bare at spillprodusentene fortsatt holder fast ved litt bakoverkompatibilitet slik at de som foretrekker litt eldre, funksjonelle OS også kan få spille de nye spillene uten å måtte installere et helt nytt OS og tilvenne seg nye rutiner. Ja, for selv de som spiller mye kan ha seriøse jobber, seriøst.

 

 

Det handler jo om det å kunne se ting i litt perspektiv, ha ett litt nyansert forhold til tingene. Det er litt forskjell på å sky Windows 8 som pesten og dra den ned i gjørma hver gang Windows 8 nevnes i en artikkel til det å bare foretrekke noe annet.

 

Selv om jeg her forsvarer Windows 8 så betyr det jo ikke at jeg nødvendigvis er en Windows 8 fanatiker som forguder alt og ingenting Microsoft måtte foreta seg over alt på denne jord. Leser du litt her inne på forumet så vil du finne utallige innlegg hvor jeg kritiserer Modern UI ganske så mye for det rote som det faktisk representerer.

 

 

Men det at folk skal sitte å påstå at Windows 8 er ræva og at det suger blir for dumt, og veldig mange har jo noen helt banale og utrolig bastante forhold til tema uten at det nødvendigvis har så mye som en tøddel med brukererfaring med Windows 8 og da blir det for dumt. Folk skal få lov til å kritisere så mye de bare måtte ønske, men kritikk bare for kritikken sin skyld er meningsløst. Og at folk skal få et generelt inntrykk av at Windows 8 er en slags form for ny Windows Vista hvor alt er total fiasko er jo bare tøv og da syntes jeg det ikke er greit å bedrive en slik heksejakt av et operativsystem som faktisk er bedre optimalisert og mer ressurseffektivt enn Windows 7 som så veldig mange ser ut til å forgude.

 

Jeg er helt enig at Modern UI var et gigantisk feilskritt av Microsoft, et utrolig arrogant ett sådan men sånn som folk bærer seg over Windows 8 så skulle man jo tro det var et helvete uten like, men faktum er jo at det faktisk er et veldig stabilt og bra system som ligger til grunn med Windows 8.1 og nå straks Windows 8.1 Update 1 så har jo Microsoft lagt opp til at man kan slippe unna Modern UI i de fleste tilfeller og da er det litt søkt at enkelte kan mene at Windows 7 er en slags gudsgave til verdens mens Windows 8 tydeligvis er noe av det verste de har sett i hele sitt liv. Det er verken spesielt reflektert eller spesielt nyansert spør du meg. Modern UI hørte aldri hjemme på desktop, og introduksjonen og innkjøringen til dette nye UX-grensesnittet var jo under enhver kritikk for det foreligger jo knapt nok noen innkjøring eller forklaring for nye brukere om hvordan det hele faktisk henger sammen.

 

 

Jeg ser heller ikke noe poeng i at verken Microsoft eller utviklere skal tviholde på støtte av gammel programvare, for dette sinker utvikler så abnormt at det skader hele markedet. Hvorfor i all verden skal Microsoft bruke ressurser på å støtte Windows XP i alle disse årene? Hvorfor skal utviklere fremdeles bruke ressurser på å legge opp til bakoverkompatibilitet for DirectX9 og Windows XP brukere den dag i dag? Eneste måten å få verden videre er ofte ved å kutte ut det gamle og her syntes jeg Microsoft må gro noen baller så de kan opptre litt mer aggressive. Jeg ser ingen grunn til at du med dagens raske utvikling i teknologi og programvare skal legge opp til å støtte programvaren din noe lenger enn type 5 år i forbrukermarkedet, det å supportere Windows XP i over 12 år er jo helt absurd spør du meg og med det så legger jo Microsoft faktisk opp til at folk skal gro fast med gammel programvare...

 

Windows 7 skulle hatt aktiv støtte fra Microsoft til år 2015, innen da har vi jo allerede hatt Windows 8, 8.1 og trolig Windows 9 og med lavere kostnad for oppgraderinger av Windows syntes jeg det ikke er urimelig av Microsoft og slutte støtten der. Da kan folk velge å holde seg til et system som ikke ser oppdateringer lenger, og hvor du trolig vil se minimalt med støtte fra tredjepart i årene som kommer eller oppdatere til en av de to nye versjonene av Windows som tross alt har kommet ut i mellomtiden for en lav sum. Med litt mer aggressiv holdning her så slipper vi kanskje å se at det sitter en bunke med brukere som fremdeles bruker Internet Explorer 7.0 og 8.0, samt sitter på eldgammel programvare jevnt over. Det er jo ingen som er tjent med det. Ensete unntaket burde naturligvis være Servervariantene som godt kan ha aktiv støtte over en lenger periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var ikke innlegget mitt spesifikt myntet på deg, RamGuy, men at du kan føle deg truffet er helt forståelig.

 

Er helt greit at de oppdaterer det grunnleggende, men la nå folk få velge åssen de skal kommunisere med systemet. Som du selv sier, å trø Modern UI var et arrogant skritt av MS, men jeg skjønner ikke hvorfor de absolutt skulle kutte ut så mye av det gamle UIet som fungerte så fint hos mange.

 

Hvor mye arbeid er det egentlig å la gamle startmenyen være i fred og heller bare lage et valgfritt overlay eller alternativ startmeny (startskjerm i dette tilfellet). La brukeren få bestemme. Slik Microsoft oppfører seg så skulle man tro at deres meninger var mine meninger. Så feil kunne de ta både hva angår meg og mange andre.

 

En annen ting som jeg får fnatt av i de nyere Windowsvariantene (fra og med VIsta) er størrelsen på installasjonen samt at den vokser noe grusomt på relativt kort tid. Er den initielle installasjonsstørrelsen et resultat av masse dårlig kode eller masse avglemt kode eller bare masse kode med ekskluderingstegn foran?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaggu på tide egentlig. Satt og lurte på om det ikke kommer en ny versjon snart forrige dagen. Passer antagelig ganske bra med neste PC-kjøp ettersom min nåværende maskin holder en stund til. Må vel over på Windows 9 da kanskje, noe jeg i og for seg ikke har noe imot dersom Microsoft tar til fornuften og sørger for at Modern UI kan velges helt bort til desktop-bruk.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke denne Windows 8 haten. det er jo mer eller mindre det samme som w7. Slik som jeg ser det er det ingen downsides med å ha w8 (PC-en blir raskere, apps, artig utseenet). Jeg hadde med glede byttet over til w8 nå, men vil ikke ut med 800 kr for nytt OS :)

 

Jeg gleder meg hvertfall til dx12 !

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Den blir vell Windows 8 + only. I såfall typsik M$.. Jeg hopper ikke over til Win 8 pga dx12.

Trur nok du ombestemmer når du får se grafikken på spillene! 800 kr for Win 8 er ikke dyrt. Hvis man ikke er fattig da!

 

 

Om prisen på windows er fornuftig er bestemt av hva man får for pengene. Man kjøper ikke alt man har råd til uavhengig av om det er ett bra produkt eller man trenger det (om man ikke har ett stort ønske om å BLI fattig da...)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hatet Win 8 den første uka fordi jeg ikke forsto en dritt av Metro, men etter jeg oppgraderte til Win 8.1, så synes jeg det er et mye bedre OS enn Win 7 er. 8.1 er praktisk talt helt lik Win 7 med vanlig skrivebord og startmeny. Du har lynkjapp oppstart, bedre ytelse i enkelte spill + masse andre ting som er bedre enn Win 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...