Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som kjører på vinterdekk om sommeren tenker kun på seg selv og ingen andre.

 

Burde vert lov mot dette. 

At man mister lappen så pass lenge at man må ta den på nytt. 

 

For de som kjører med vinterdekk på sommeren er egoister som ikke har peiling og aldri burde hatt lappen i det hele tatt.

Det fins steder i landet som omtrent ikke har vinter, eller har veldig kort vinter. Er føret slik at sommerdekk er forsvarlig, så er det lov å kjøre med sommerdekk, men mønsterkravet er altså 3 mm.

Også veldig morsomt med moralens voktere. Jeg har kjørt noe rundt 300 tusen km i bil og føler meg skikket til å vurdere hva som er forsvarlig. Og ja, jeg holder meg innenfor loven. Hvilken lov tilsier at jeg ikke kan kjøre med piggfri dekk på sommeren? Enkelte dekk har til og med sommergummi innerst sånn at man kan slite de helt ut. Jeg kjørte litt over en halv sommer på piggfridekk siden jeg kjøpte en bil med kun 1 sett dekk. Utrolig deilig å sette på sommerdekk etter det, mye bedre å kjøre med. Men vinterdekkene var altså fullt forsvarlig å kjøre med, når man tok hensyn til det reduserte grepet. Denne bilen er uansett ikke noe fartsmaskin og jeg kjører for det meste passivt. Til denne vinteren kjøpte jeg på nye Hakka R3 vinterdekk, helt topp dekk. Til de som vokter moralen hele tiden er altså ikke verden helt sort/hvitt som noen tror.

Lenke til kommentar

Det fins steder i landet som omtrent ikke har vinter, eller har veldig kort vinter. Er føret slik at sommerdekk er forsvarlig, så er det lov å kjøre med sommerdekk, men mønsterkravet er altså 3 mm.

Også veldig morsomt med moralens voktere. Jeg har kjørt noe rundt 300 tusen km i bil og føler meg skikket til å vurdere hva som er forsvarlig. Og ja, jeg holder meg innenfor loven. Hvilken lov tilsier at jeg ikke kan kjøre med piggfri dekk på sommeren? Enkelte dekk har til og med sommergummi innerst sånn at man kan slite de helt ut. Jeg kjørte litt over en halv sommer på piggfridekk siden jeg kjøpte en bil med kun 1 sett dekk. Utrolig deilig å sette på sommerdekk etter det, mye bedre å kjøre med. Men vinterdekkene var altså fullt forsvarlig å kjøre med, når man tok hensyn til det reduserte grepet. Denne bilen er uansett ikke noe fartsmaskin og jeg kjører for det meste passivt. Til denne vinteren kjøpte jeg på nye Hakka R3 vinterdekk, helt topp dekk. Til de som vokter moralen hele tiden er altså ikke verden helt sort/hvitt som noen tror.

Jeg har kjørt rundt 700 tusen km i bil og føler meg også skikket til å vurdere hva som er forsvarlig. Og det å kjøre med vinterdekk på varme sommerdager med regn er ikke med i den vurderingen.

Man bør være varsom med å bagatellisere og støtte oppunder feil dekkbruk som dette i et offentlig forum - det som er budskapet.

Spesielt når det i gitte situasjoner kan bli fatalt uansett hvor raskt man responderer på en situasjon , barn plutselig i veien e.l . Referanse til http://tibemag.no/mittdekkvalg/dramatikk/#1

Lenke til kommentar

Har du lest testen jeg linket til to ganger.

Og er du innforstått hvor dårlige vinterdekk er under enkelte værforhold om sommeren og tar alle nødvendige forsiktighetsregler -

Bildet der inneholder noe feilinformasjon.

I sommersesongen er det fortsatt krav om 3mm mønster på vinterdekk etter hva jeg har fått med meg, grafikken der tyder på at de mener kravet kun følger årstidene.

 

 

En annen ting er at det er stor forskjell på hvor fort ulike biler stopper så egentlig burde alle blitt pålagt å kjøre sportsbiler med supergode dekk og heftige bremser..

 

Jada, jeg vet akkurat hvor dårlige vinterdekk kan være på sommerføre og det var som følge av en annen som gjorde det stuntet jeg fikk en skade i nakken for mange år siden..

Jeg klarte å stoppe for bilen foran mens bilen bak meg la igjen lange bremsespor med sine piggfrie vinterdekk. Det var en leiebil fra en av de store aktørene. Det var sent i september og temperaturen var den aktuelle dagen oppe i ca 16 grader mens den da ulykken inntraff var ca 14.

Lenke til kommentar

Vel, jeg kjørte nå ganske mye kilometer i sommer når temperaturen lå på rundt 30 grader, og opplevde aldri noe problem med gamle piggfridekk. Men som sagt, disse var nok noe gamle og ganske nedslitt, så de kan ha blitt harde og bedre på sommerføre av den grunn. Kjørte også mye om høsten da det var store vanndammer, ofte i 80-90 og opplevde aldri vannplaning. For min del var sikkerhetsrisikoen med dette null. Men jeg kjører kanskje med større sikkerhetsmargin enn de fleste. Igjen, var dette ulovlig? Finn meg en forskrift som tilsier at dette er ulovlig?

Lenke til kommentar

Vel, jeg kjørte nå ganske mye kilometer i sommer når temperaturen lå på rundt 30 grader, og opplevde aldri noe problem med gamle piggfridekk. Men som sagt, disse var nok noe gamle og ganske nedslitt, så de kan ha blitt harde og bedre på sommerføre av den grunn. Kjørte også mye om høsten da det var store vanndammer, ofte i 80-90 og opplevde aldri vannplaning. For min del var sikkerhetsrisikoen med dette null. Men jeg kjører kanskje med større sikkerhetsmargin enn de fleste. Igjen, var dette ulovlig? Finn meg en forskrift som tilsier at dette er ulovlig?

At du kjører som en annen bestemor til vanlig vil ikke hjelpe deg når du trenger å nødbremse. Ulovlig eller ei.
Lenke til kommentar

Vel, jeg kjørte nå ganske mye kilometer i sommer når temperaturen lå på rundt 30 grader, og opplevde aldri noe problem med gamle piggfridekk. Men som sagt, disse var nok noe gamle og ganske nedslitt, så de kan ha blitt harde og bedre på sommerføre av den grunn. Kjørte også mye om høsten da det var store vanndammer, ofte i 80-90 og opplevde aldri vannplaning. For min del var sikkerhetsrisikoen med dette null. Men jeg kjører kanskje med større sikkerhetsmargin enn de fleste. Igjen, var dette ulovlig? Finn meg en forskrift som tilsier at dette er ulovlig?

 

Og hvor mange ganger nødbremset du i sommer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ett bra spørsmål å stille da man har lengre bremselengde med piggfrie dekk på sommerføre kontra sommerdekk.

 

Må si det saltes helt trynet her. Fine tørre vinterveier som bare trengs å bli skrapa blir salta i filler. sånn at man kjører i slaps og skit.

Så evig glad jeg slipper det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...