Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

..og de får en kraftig smekk om de blir stoppet med det, heldigvis. Gummien i vinterdekk er komplett uegnet for 25° varm asfalt.

 

Gjør de det? Meg bekjent blir kun mønsterdybde målt om du blir stoppet for slikt, men mye mulig jeg ikke har fått med meg noe - piggfrie vinterdekk er jo lov på sommeren, men vet ikke hvordan det er med piggdekk hvor du har dratt ut piggene.

Lenke til kommentar

Er lov å kjøre med piggdekk uten pigger hele året

 

Definisjonen er at du skal være skodd for føret. Hvis du kjører i ræva på noen så kan du jo resonnere selv om piggdekk uten pigger var forsvarlig. Et krav for sertifikatet er å kunne gjøre slike vurderinger.

 

Lovlig er det, men når du omsider ikke kan påkoste deg flere meter lenger bremselengde så kan også forsikring bli avkortet.

Lenke til kommentar

Burde komme en lovendring

Paradoksalt nok, er det ikke ulovlig å bruke piggfrie vinterdekk om sommeren. Selv om bremselengde, drenering av vann og kjøreegenskapene blir dårligere av den myke gummien og et annerledes mønster.

 

– Her burde det rett og slett komme en lovendring. Vinterdekk er laget for helt andre forhold enn sommerdekk. I bunn og grunn handler dette om sikkerhet. Som jeg pleier å si: Dekkene er det viktigste på hele bilen. Og det er i alle fall ikke her en skal spare noen kroner. Da er det bedre å kjøpe nye sommerdekk, og ikke forsøke å tyne noen få millimeter ut av de gamle vinterdekkene, mener Benny.

https://www.tv2.no/a/8194470/

 

 

Som sagt er det kun idioter som bedriver dette. Og personer som driter i egen og andres sikkerhet.

Bruk av vinterdekk på varme og regnvåte sommerdager er livsfarlig , og det er testet.

Se bremse resultatene her.

http://tibemag.no/mittdekkvalg/dramatikk/#5

Ved nedbremsing fra 80km/t (bil foran normale sommerdekk) og du i din bil bak denne med dine vinterdekk u/pigg bremser samtidig vil du fremdeles ha 50km/t idet bilen foran står stille.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som kjører på vinterdekk om sommeren tenker kun på seg selv og ingen andre.

 

Burde vert lov mot dette. 

At man mister lappen så pass lenge at man må ta den på nytt. 

 

For de som kjører med vinterdekk på sommeren er egoister som ikke har peiling og aldri burde hatt lappen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Vel, de oppgir ingen kilde, og veivesenet er foreløpig en bedre kilde enn Broom. Kanskje har han rett, men isåfall må vv si seg enig før jeg tror det.

Nå er ikke vegvesen veldig nøyaktig heller akkurat her, spørsmålet er jo om piggdekk uten pigger, forsatt defineres som piggdekk. Det fant jeg dog ingenting på, men det hadde jo vært interessant å spørre SVV om feks.

Lenke til kommentar

Som sagt er det kun idioter som bedriver dette. Og personer som driter i egen og andres sikkerhet.

Bruk av vinterdekk på varme og regnvåte sommerdager er livsfarlig , og det er testet.

Se bremse resultatene her.

http://tibemag.no/mittdekkvalg/dramatikk/#5

Ved nedbremsing fra 80km/t (bil foran normale sommerdekk) og du i din bil bak denne med dine vinterdekk u/pigg bremser samtidig vil du fremdeles ha 50km/t idet bilen foran står stille.

Denne testen var jeg med å utføre, og det burde være klinkende klart og enkelt: Ikke kjør med vinterdekk på sommeren. Ferdig snakka.

 

(Visste for øvrig ikke at den artikkelen var å finne på nett. Er flere anledninger hvor jeg gjerne kunne referert til denne ...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...