Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg blinker alltid til venstre, og egentlig bare ut hvis det er trafikk rundt meg. Verste jeg vet er folk som ikke blinker når man står og venter.

 

Stod og ventet i et kryss igår, fordi det kommer en bil. Tror du ikke jeg holdt hornet inne når denne bilen svingte inn rett foran meg uten å blinke... kunne kjørt 100 ganger bare han hadde blinket...

Bare ha det i bakhodet at dersom den andre blinker, men ombestemmer seg, så vil likevel du mest sannsynlig få skylden om det bulkes. Opplevde det med forrige bilen. Skulle ut på en forkjørsvei da ei kj...ing blinker som om hun skal inn den veien jeg kommer fra, i det jeg begynner å kjøre har hun ombestemt seg og kjører rett frem.. Heldigvis ikke store skader, men tok hele frontfangeren på en bil som var 3-4 måneder gammel. Selv om den andre sjåføren innrømte at hun hadde brukt blinklys, men ombestemte seg og dette ble skrevet på skademelding, så skal man være så aktsom når man skal ut på en forkjørsvei at jeg likevel fikk all skyld. Heldigvis hadde jeg toppbonus og slapp bonustap og egenandel. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare ha det i bakhodet at dersom den andre blinker, men ombestemmer seg, så vil likevel du mest sannsynlig få skylden om det bulkes. Opplevde det med forrige bilen. Skulle ut på en forkjørsvei da ei kj...ing blinker som om hun skal inn den veien jeg kommer fra, i det jeg begynner å kjøre har hun ombestemt seg og kjører rett frem.. Heldigvis ikke store skader, men tok hele frontfangeren på en bil som var 3-4 måneder gammel. Selv om den andre sjåføren innrømte at hun hadde brukt blinklys, men ombestemte seg og dette ble skrevet på skademelding, så skal man være så aktsom når man skal ut på en forkjørsvei at jeg likevel fikk all skyld. Heldigvis hadde jeg toppbonus og slapp bonustap og egenandel.

Jada, jeg tar det ikke for gitt. Akkurat her, og med syklister sin sykler over gangfelt kjører jeg på en slik måte at jeg har mulighet til å stoppe om de ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Bare ha det i bakhodet at dersom den andre blinker, men ombestemmer seg, så vil likevel du mest sannsynlig få skylden om det bulkes. Opplevde det med forrige bilen. Skulle ut på en forkjørsvei da ei kj...ing blinker som om hun skal inn den veien jeg kommer fra, i det jeg begynner å kjøre har hun ombestemt seg og kjører rett frem.. Heldigvis ikke store skader, men tok hele frontfangeren på en bil som var 3-4 måneder gammel. Selv om den andre sjåføren innrømte at hun hadde brukt blinklys, men ombestemte seg og dette ble skrevet på skademelding, så skal man være så aktsom når man skal ut på en forkjørsvei at jeg likevel fikk all skyld. Heldigvis hadde jeg toppbonus og slapp bonustap og egenandel. 

Den gyldne regel for å overleve i trafikken er å kjøre som om alle andre er inkompetente idioter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var visst et hull i kanalen på Fabia'en jeg kjøpte. Lokale jallamekanikeren min som er veldig flink og jeg stoler på kunne sveise det for 1500kr. Han sa det tok cirka 2-3 timer. Det samme sa Bilextra, bare der er det 2-3 tusen kroner. For å pusse ned begge kanalene helt, fjerne all rust, sveise, og grunne og lakke dem skulle han ha 3500kr. Ikke så ille spør du meg siden det får bilen til å se ut som nh igjen. Da blir kostnaden totalt på bilen cirka 17 000kr ferdig EU godkjent til 11/2020 med helt nye sommerdekk på. Ikke så dyrt for en 2004 1.4 101hk Skoda/VW med 130 000km der ellers alt fungerer perfekt.

 

Ved salg regner jeg med å kunne få i underkant av 30 000 avhengig av hvor lenge jeg lar den stå. Imens er det Pendle bilen som bruker rundt 0.5 på mila, og 101hk på 1100kg stasjonsvogn drar ganske godt faktisk.

 

Faktisk ganske morsomt å kjøre så lite bil med manuell bensin nå som jeg er vant til 2200kg S8. Selv om S8 ligger bedre på veien og mer sporty og raskere så merker man vektforskjellen utrolig godt egentlig på hele bilen.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Var visst et hull i kanalen på Fabia'en jeg kjøpte. Lokale jallamekanikeren min som er veldig flink og jeg stoler på kunne sveise det for 1500kr. Han sa det tok cirka 2-3 timer. Det samme sa Bilextra, bare der er det 2-3 tusen kroner. For å pusse ned begge kanalene helt, fjerne all rust, sveise, og grunne og lakke dem skulle han ha 3500kr. Ikke så ille spør du meg siden det får bilen til å se ut som nh igjen. Da blir kostnaden totalt på bilen cirka 17 000kr ferdig EU godkjent til 11/2020 med helt nye sommerdekk på. Ikke så dyrt for en 2004 1.4 101hk Skoda/VW med 130 000km der ellers alt fungerer perfekt.

 

Ved salg regner jeg med å kunne få i underkant av 30 000 avhengig av hvor lenge jeg lar den stå. Imens er det Pendle bilen som bruker rundt 0.5 på mila, og 101hk på 1100kg stasjonsvogn drar ganske godt faktisk.

 

Faktisk ganske morsomt å kjøre så lite bil med manuell bensin nå som jeg er vant til 2200kg S8. Selv om S8 ligger bedre på veien og mer sporty og raskere så merker man vektforskjellen utrolig godt egentlig på hele bilen.

2-3 tusen for å sveise rust i en kanal er ikke ille det heller sånn egentlig ?

Lenke til kommentar

Var visst et hull i kanalen på Fabia'en jeg kjøpte. Lokale jallamekanikeren min som er veldig flink og jeg stoler på kunne sveise det for 1500kr. Han sa det tok cirka 2-3 timer. Det samme sa Bilextra, bare der er det 2-3 tusen kroner. For å pusse ned begge kanalene helt, fjerne all rust, sveise, og grunne og lakke dem skulle han ha 3500kr. Ikke så ille spør du meg siden det får bilen til å se ut som nh igjen. Da blir kostnaden totalt på bilen cirka 17 000kr ferdig EU godkjent til 11/2020 med helt nye sommerdekk på. Ikke så dyrt for en 2004 1.4 101hk Skoda/VW med 130 000km der ellers alt fungerer perfekt.

 

Ved salg regner jeg med å kunne få i underkant av 30 000 avhengig av hvor lenge jeg lar den stå. Imens er det Pendle bilen som bruker rundt 0.5 på mila, og 101hk på 1100kg stasjonsvogn drar ganske godt faktisk.

 

Faktisk ganske morsomt å kjøre så lite bil med manuell bensin nå som jeg er vant til 2200kg S8. Selv om S8 ligger bedre på veien og mer sporty og raskere så merker man vektforskjellen utrolig godt egentlig på hele bilen.

Prøv å få kjørt en Fiesta ST eller spesielt MX5 en gang. Utrolig morsomt på svingete veier.

Lenke til kommentar

Prøv å få kjørt en Fiesta ST eller spesielt MX5 en gang. Utrolig morsomt på svingete veier.

Har lånt bilen til far noen ganger, han er i 60 åra og har en 2015 Golf R med 301hk. Cirka like rask som S8'en, men den veier jo ihvertfall et halvt tonn mindre og slår jo bilen min lett i svingene. Double clutch og umiddelbar reaksjon fra F1 giring er også ganske fett. Min er forsatt god gammel automat med litt forsinkelse.

 

Men ja, rask liten bil er utrolig gøy i svingene. Min gjør jo det ganske ålreit og, men det føles ikke like gøy eller raskt ut selv om det nesten er det.

Lenke til kommentar

Noen med litt mer erfaring med bil enn meg som har lyst til å uttale seg om prisoverslag på verkstedsarbeid?

Ba om overslag på følgende arbeid, bilen er en 2013 Golf TDI:

- Skift av bremseklosser + skiver foran og bak

- Skift av bremseskjold foran 2stk

- Oljeskift + filter

- Skift av 1stk hjullager foran

 

Overslag for utstyr + 5t arbeid: 13200,-

Høres dette rimelig ut?

Det høres ikke billig ut, men er nok i området du kan forvente om du ikke presser prisene (forhører deg med flere, og gjør det klart at det du gjør). Jeg synes ka skje fem timer var litt vel mye på den jobben, men det er vel et overslag.
Lenke til kommentar

Har lånt bilen til far noen ganger, han er i 60 åra og har en 2015 Golf R med 301hk. Cirka like rask som S8'en, men den veier jo ihvertfall et halvt tonn mindre og slår jo bilen min lett i svingene. Double clutch og umiddelbar reaksjon fra F1 giring er også ganske fett. Min er forsatt god gammel automat med litt forsinkelse.

 

Men ja, rask liten bil er utrolig gøy i svingene. Min gjør jo det ganske ålreit og, men det føles ikke like gøy eller raskt ut selv om det nesten er det.

En MX5 er mye mer leken enn en Golf. Anbefales å prøve.

Lenke til kommentar

Q7 V12 TDI er en SUV og dieselbil jeg kunne vurdert selv om jeg ikke er fan av hverken SUVer eller dieselbiler.

Den er kul den, et V12 merke bak på bil slår jo aldri feil.

 

Sjekka på Finn og finnes ingen 4.2TDI faktisk, og det fikk meg til å Google - og jo, den eksisterer faktisk. Rart å ikke finne noen ihvertfall.

Lenke til kommentar

Shit den er dyr https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=123901260

Over 700 for en nesten 10 år gammel bil som ser 15 år gammel ut.

Navi og infotainment går virkelig fort ut på dato nå til dags, men har egentlig ikke særlig betydning når man begynner å bruke biler. Google Maps er stort sett bedre uansett, men jeg må si nyeste iDrive er virkelig et bra system med live trafikkovervåkning og forslag til nye ruter når det er forsinkelser langs der du kjører. Meget gjennomtenkt system og behagelig å bruke mens man kjører i motsetning til biler med 17" skjerm i midten (hint hint).

Lenke til kommentar

Shit den er dyr https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=123901260

Over 700 for en nesten 10 år gammel bil som ser 15 år gammel ut.

Navi og infotainment går virkelig fort ut på dato nå til dags, men har egentlig ikke særlig betydning når man begynner å bruke biler. Google Maps er stort sett bedre uansett, men jeg må si nyeste iDrive er virkelig et bra system med live trafikkovervåkning og forslag til nye ruter når det er forsinkelser langs der du kjører. Meget gjennomtenkt system og behagelig å bruke mens man kjører i motsetning til biler med 17" skjerm i midten (hint hint).

Audi sitt MMI system er ganske genialt. Så ikke om den har nyere MMI 3G eller 2G. 3G kom rundt 2009/2011, og litt bedre grafikk. Jeg har 2G og kjøpte pirat CD 2018 kart på eBay og synes navigasjonen i S8'en som tross alt er fra 2008 funker veldig bra, både med stemme, vise hvilken fil, avstand kart osv er forsatt bedre enn mange nye biler idag. Bruker den oftere enn telefon faktisk.

 

Har da pil i midten, og selve kartet på skjermen.

 

Snapchat-59507499.jpg?dl=1

Lenke til kommentar

Hmmm, betaler i dag 1200kr+ i bompenger, og rundt det samme for diesel, sitter å funderer på å lease noe slikt i 2-3 år; 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115791401

 

Tanken er egentlig da bare å bruke den til å kjøre til og fra jobb, så kan jeg i tillegg endre til delkasko på bilen jeg kjører i dag, noen som har gjort noe lignende?

Denne er leasing i 4 år som vil bli 80k

Får en brukt Leaf billigere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er leasing i 4 år som vil bli 80k

Får en brukt Leaf billigere

Tenkte å spørre om muligheten var der for å lease i to år, virker som det er flere firma som tar inn en del av disse smart el-bilene akkurat nå, så burde jo være litt konkurranse.

 

Har forøvrig ikke kapital til å kjøpe noen brukt leaf atm.

Lenke til kommentar

En fra den andre delen av bygget kom i dag og lurte på om han kunne få låne litt plass under taket her, da tesla skulle komme å ha service på bilen hans, det var jo selvsagt greit for oss, men det fikk meg til å lure på hvordan dette skulle foregått om det ikke var noe tak her, og hvordan de skal kunne fortsette slik utover vinteren?

 

post-266150-0-73260500-1534414747_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...