Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tolker det nå slik. Du sa møller var dyrt og fant ikke feilene, bavaria var også dyre men fant feilen.

 

Du sa ikke ord om selve bilene.

 

Men når det er sagt, så deler jeg din erfaring med Møller Bil. Dyrt og ubrukelig.

 

Det var svar på ett spørsmål ang om det var billig å bruke andre biler innenfor VAG systemet, hvor jeg delte min erfaring. Jeg valgte dog vekk hele VAG basert på denne erfaringen men jeg valgte ikke bavaria basert på erfaring fra verksted, for det hadde jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Det er det jeg har sagt i mange år, bilverksteder er svært glade for VAG biler, det er de bilene de lever av. En verksmester jeg snakket med fortalte at hver gang det kom inn en Audi 2.5 tdi v6 kjøpte de kake for da tjente de så mye :)

Heheh. Har en 2.5 tdi v6 selv , dog utgaven med oppdaterte kamaksler. En bør nok være litt kyndig for og eie en slik, men mye hodebry kan spares ved å kaste VAG sine oljeskift intervaller på bålet. Skifter man olje ved 8-10k istedenfor hårreisende 25k så hjelper det mye. Er også viktig å bruke rett olje med de riktige tilsetningene. Man bør selvfølgelig også drite i vag sin påstand om at tiptronic kassa ikke trenger olje skift å er såkalt sealed for life.

 

Bombesikker blir den aldri , men med enkle grep blir den mye mer pålitelig.

Lenke til kommentar

Når folk i noen Facebook grupper begynner hyle over at 98 forsvinner og EVO'en og M5'en må kjøres en time ekstra til 98 stasjon ditt og datt...

 

De tåler da helt fint 95, mister kanskje et par ubetydelige hester du ikke har behov for med mindre man skal på banen uansett vel? Til og med 92 Subaru Legacy Turbo jeg hadde før justerte tenningen om man fylte 95 blyfri istedenfor. På lokket til S8'en står bare premium bensin, 95/98. Den er nok designet og målt effekt på med 98, så har kanskje en håndfull mindre hk når jeg kjører på 95 til daglig.

 

Fylte tanken full med 102 oktan Racefuel de har på pumpene i Nederland når jeg var der for morro skyld... Gjett hva, merket absolutt null forskjell. Kanskje hvis jeg var heldig så kunne jeg målt 0.0001 sekund forskjell på 0-100 tipper jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har kjørt igjennom et par tanker med 98 på GTI'en for å se om jeg merket noe forskjell (ikke at det var forventet).
Ga iallefall ikke meg resultater som var mulig å føle eller se bak rattet. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

For oss med eldre kjøretøyer hvor etanoltilsetningen i 95 skaper problemer med pakninger og annet så er 98 det vi burde tanke. Kjører selv 98 på min veteranbil og den liker seg bedre på det samt at det ser ut som forbruket har gått litt ned. Flere andre i veteranbilmjølet som har problemer ved bruk av 95 og må ha 98 for at bilen skal gå slik den skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

98 har nok mest effekt på biler som faktisk er tilpasset dette fra fabrikken. F.eks. min, samt C63, E63 etc. skal ha 98, samme gjelder mange Porscher, også nyeste Panamera hybrid iflg. en bekjent. På min står det 98, men kan fylle 95. C63 m.fl. mener jeg kun skal ha 98 (i alle fall iflg. selger som selv eier en slik). Så har du det Rolf_X nevner med eldre kjøretøy og etanoltilsetning. 

 

Min får noe redusert effekt og høyere forbruk, men vet ikke hvor mye. 

 

PS: Hvor står det at 98 skal forsvinne? Var i kontakt med en av kjedene her til lands i fjor høst, som sa dette ikke var tilfelle.

Endret av hlieberg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

PS: Hvor står det at 98 skal forsvinne? Var i kontakt med en av kjedene her til lands i fjor høst, som sa dette ikke var tilfelle.

Var vel bare en lokal stasjon i nærheten av Darkbill som fjernet tilbudet. 

Lenke til kommentar

Var vel bare en lokal stasjon i nærheten av Darkbill som fjernet tilbudet.

Skrev litt feil, siktet til mange som sutrer at det blir faset ut der de bor. Jeg bor sentralt med mange Esso og Shell stasjoner, så for meg er det ingen problem.

 

På min står det bare premium bensin 95/98 RON, så den er jo optimalisert med oppgitt effekt ved bruk av 98, men fyller selv bare 95. Er fint lite forskjell å miste en håndfull hester når man allerede er oppe i over 400

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål angående bil:

1. Hva står "Møller" for?

2. Venner forteller meg at S klassen og V40-V60 er noe jeg burde holde meg unna, utenom V70 som skal være "god" og ikke "fransk-produsert" skvip? bare de hadde fakta og bevis hadde det vært mer diskuterbart enn at de bare nekter og snakke videre om det.

3. Ser på bil, tenker og gå for 200k~ cirka. Ser på V70 som oftest, men kan tenke meg og prøve andre merker som BMW, Audi osv. (nyere enn 2010 helst, men kan se gamlere biler.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har noen spørsmål angående bil:

1. Hva står "Møller" for?

2. Venner forteller meg at S klassen og V40-V60 er noe jeg burde holde meg unna, utenom V70 som skal være "god" og ikke "fransk-produsert" skvip? bare de hadde fakta og bevis hadde det vært mer diskuterbart enn at de bare nekter og snakke videre om det.

3. Ser på bil, tenker og gå for 200k~ cirka. Ser på V70 som oftest, men kan tenke meg og prøve andre merker som BMW, Audi osv. (nyere enn 2010 helst, men kan se gamlere biler.)

Møller er helt sikkert ment som bilforhandlerne Møller Bil.

 

Volvo har jeg null greie på, så der lar jeg være å uttale meg. 

Lenke til kommentar

98 har nok mest effekt på biler som faktisk er tilpasset dette fra fabrikken. F.eks. min, samt C63, E63 etc. skal ha 98, samme gjelder mange Porscher, også nyeste Panamera hybrid iflg. en bekjent. På min står det 98, men kan fylle 95. C63 m.fl. mener jeg kun skal ha 98 (i alle fall iflg. selger som selv eier en slik). Så har du det Rolf_X nevner med eldre kjøretøy og etanoltilsetning.

 

Min får noe redusert effekt og høyere forbruk, men vet ikke hvor mye.

 

 

Det stemmer at C63s skal ha 98, interessant siden E63s er oppgitt til også å kunne gå på 95.. Det er samme motor men med drøyt 100hk mer.

 

BTW, nå har jeg fått foliert chromlista bak samt chromen på dørhåndtakene.

Ble mye bedre i svart :)

 

Resten av bilen er også foliert men med klar folie.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at C63s skal ha 98, interessant siden E63s er oppgitt til også å kunne gå på 95.. Det er samme motor men med drøyt 100hk mer.

 

BTW, nå har jeg fått foliert chromlista bak samt chromen på dørhåndtakene.

Ble mye bedre i svart :)

 

Resten av bilen er også foliert men med klar folie.

Det er vel forskjell på bør ha, og skal ha. Står det den skal ha 98 som absolutt minimum? Den justerer vel tenningen om man fyller 95 slik at motor går rent, på bekostning av noen hk..?

Lenke til kommentar

Den kjører sikkert fint på 95, men om du har lavere oktan enn hva den er beregnet på så kan du også få dårligere forbruk i tillegg til lavere effekt, om den f.eks. kjører på advanced timing.

 

98 på en motor som går optimalt på 95 har ingen fordeler, men 95 på en motor som anbefaler 98 kan innebære ulemper.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål angående bil:

1. Hva står "Møller" for?

2. Venner forteller meg at S klassen og V40-V60 er noe jeg burde holde meg unna, utenom V70 som skal være "god" og ikke "fransk-produsert" skvip? bare de hadde fakta og bevis hadde det vært mer diskuterbart enn at de bare nekter og snakke videre om det.

3. Ser på bil, tenker og gå for 200k~ cirka. Ser på V70 som oftest, men kan tenke meg og prøve andre merker som BMW, Audi osv. (nyere enn 2010 helst, men kan se gamlere biler.)

Er jo fakta at det er mye tull på blant annet V50

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...