Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Dersom noen vil kjøpe av deg sier du opp skiltet slik at det blir tilgjengelig på markedet og får betalt av kjøper. Kan nok til en viss grad ha svakhet i form av at andre kan snuble over skiltet når det blir satt tilgjengelig igjen slik at salget blir annullert

Det er ikke sikkert at skiltet blir gjort umiddelbart tilgjengelig for andre når du sier det opp. Kanskje blir det aldri tilgjengelig for andre igjen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Angående effektdiskusjonen som var tidligere:

 

Effektavgiften er jo fjernet, men ved økt effekt vil man vel få høyere CO2-utslipp? Og dermed få en høyere avgift? Hvorfor ellers er det prisforskjell på den samme motoren med forskjellig effekt da?

Utslippet kan godt være det samme med ulik effekt, det er jo regnet ut fra et fiktivt bruksmønster der man ikke favoriserer biler uten motor.

 

Det kan være mange grunner til ulik pris, ofte er ikke motorene så like som mange liker å tro..

De er jo like, bare forskjellig innstilt. Det ser du jo når den svakeste effektutgaven av en 3-liter på E90 kan få 80 HK ekstra av en chiptuning mens den største effektutgaven kun får 15-20.

Lenke til kommentar

 

De er jo like, bare forskjellig innstilt. Det ser du jo når den svakeste effektutgaven av en 3-liter på E90 kan få 80 HK ekstra av en chiptuning mens den største effektutgaven kun får 15-20.

Nei. Ting er ikke så enkelt som mange skal ha det til..

Det kan være andre komponenter både internt i motoren og eksternt (turbo, ic mm)

Fabrikken legger inn gode sikkerhetsmarginer som man på ettermarkedet ikke trenger å tenke på..

De må også forholde seg til en del myndighetskrav..

Lenke til kommentar

Det vil fortsatt ikke si at en Mini har godt design. Er jo ikke trafikksikkert å gløtte ned til høyre i midtkonsollen for å sjekke farta...

 

 

Den har et digitalt speedometer i turtellerklokka også, så man behøver ikke kikke på den store. Den største ulempen med å ha den i midten er at passasjerene kan følge med på hvor fort du kjører... :wee: 

 

Den er forøvrig fjernet fra nyere modeller, nå er både speedometer og turteller foran rattet. Kanskje nettopp for å løse den nevnte ulempen.

 

instrument-feat-604x270.jpg

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg håper Elon sender ut dette til godkjenningsmyndighetene i USA og Europa og får tvert nei av sikkerhetsmessige grunner. Du kan da pokker ikke ha speedometeret der sat-naven er. Da kan du likegodt tillatte å knaste på telefonen mens du kjører igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Hvordan i all verden har de fått godkjent å ha speedometeret på en skjerm du må se til siden og ned for, når alle produsenter går mot å ha HUD-løsninger der farten er i det naturlige synsfeltet uten å engang flikke ned?

Tesla skal fikse ting som ikke er et problem. Det er en uting at alt skal være på den jævla iPaden. Trafikkfarlig å stille inn temperaturen i kupéen er det blitt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Speedometeret er ikke det jeg henger meg mest opp i, det kan man sikkert nesten få med seg i sidesynet.

Det er alt av innstillinger man normalt har knapper man kan føle seg frem til.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke hva jobben din er H.A.M, men utfra flertallet av poster under temaet bil tror jeg at jeg vil ha den..

Jobber i Møller så det er grunnen til alle bil-innleggene :)

Tesla 3-bildene er det ikke jeg som har tatt. Beklager at det kunne oppfattes slik.

 

Er det bare private ferier når du er rundt på italienske bilfabrikker o.l. da? (kunne fortsatt godt jobbet i Møller, og kanskje fått de avsindige deleprisene ned litt  :wee: )

Lenke til kommentar

 

 

Vet ikke hva jobben din er H.A.M, men utfra flertallet av poster under temaet bil tror jeg at jeg vil ha den..

Jobber i Møller så det er grunnen til alle bil-innleggene :)

Tesla 3-bildene er det ikke jeg som har tatt. Beklager at det kunne oppfattes slik.

 

Er det bare private ferier når du er rundt på italienske bilfabrikker o.l. da? (kunne fortsatt godt jobbet i Møller, og kanskje fått de avsindige deleprisene ned litt  :wee: )

 

For det meste privat. Men min private bilinteresse koblet med nettverket jeg har fra jobben gir meg av og til spennende muligheter hos venner i Italia og Tyskland, og det er jeg selvfølgelig glad for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...