Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

FCA gjør det jo fortsatt ganske dårlig på pålitelighet, så det er absolutt noe jeg ville vært obs på om man vurderer en Alfa. Det viktigste er jo hvordan bilen føles, og der er det prøvekjøring som er den beste pekepinnen. Ingenting er verre enn vonde seter og billig plast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FCA fortsetter å gjøre det svært dårlig ja. Ingen tvil om det. Men jeg håper Giulia er det som kan få Alfa på rett spor igjen. Nå kan man ikke måle Giulia QV mot "vanlig" Giulia, men interiøret i QV er veldig flott. Minimalistisk og ryddig, men også masse muligheter for karbon og annet snacks.

Lenke til kommentar

Ja, svært sjelden jeg ser noen som helst Alfa på veiene. De fikk et dårlig rykte på seg for noen år siden, tror det var elektronikken og byggekvaliteten ellers som var heller tvilsom og vond for lommeboka. VAG og BMW ser man jo dagligdags.

Alfa har jo egentlig feilet på varierende områder kontinuerlig siden 70-tallet..

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle dieselmotorene være et pengesluk? Det handler om kjøremønster og regelmessig service. Så lenge en dieselmotor blir småkjørt hele tiden er de like stabile som bensinmotorer.

 

Dog ville jeg aldri hatt mindre enn en sekser dersom jeg skulle hatt dieselmotor, for en dieselfirer høres helt forjævlig ut.

 

 

All problematikken du ramser opp skjer med småkjørte dieselmotorer. Får motoren gått skikkelig varm på 90% av alle kjøreturer samt at man faktisk drar på litt turtall er det ikke noen fler problemer med dieselmotor enn bensin.

 

Det sagt, jeg vil alltid kjøpe bensin, hybrid eller elektrisk med mitt kjøremønster.

 

Huh?

Lenke til kommentar

Mens vi snakker om FCA; jeg lurte på hva prisen for Jeep Grand Cherokee var her i Norge. Den ligger på 650 000 kr med to motorer tilgjengelig: samme 3 liters dieselmotoren men med 190 og 250 hk. Begge koster akkurat det samme inkl. reg.avgift på 250 000 kr.

 

I USA får man nå denne versjonen med samme motor man finner i Charger Hellcat, en bensinmotor V8 med kompressor på 700 hk. Lurer på hvordan de norske avgiftene hadde gjort utslag med den motoren.

 

Edit: fant det ut:

 

Hva koster det?
Avgift 1 177 881,00 +
Innkjøpspris 470 000,00 =
Sum 1 647 881,00 kroner

 

Vrakpantavgift + 2 400
 
Engangsavgift + 1 057 980
 
Avgift for egenvekt + 164 411
 
Avgift for CO2 + 889 313
 
Avgift for NOx + 4 255,80
 
Totalt i avgifter = 1 060 380
 
Innkjøpspris + 470 000
 
Merverdiavgift  + 117 500
 
Totalpris med avgifter og mva = 1 647 881
Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Hvorfor skulle dieselmotorene være et pengesluk? Det handler om kjøremønster og regelmessig service. Så lenge en dieselmotor blir småkjørt hele tiden er de like stabile som bensinmotorer.

 

Dog ville jeg aldri hatt mindre enn en sekser dersom jeg skulle hatt dieselmotor, for en dieselfirer høres helt forjævlig ut.

 

 

All problematikken du ramser opp skjer med småkjørte dieselmotorer. Får motoren gått skikkelig varm på 90% av alle kjøreturer samt at man faktisk drar på litt turtall er det ikke noen fler problemer med dieselmotor enn bensin.

 

Det sagt, jeg vil alltid kjøpe bensin, hybrid eller elektrisk med mitt kjøremønster.

 

Huh?

 

IKKE blir småkjørt hele tiden skulle det selvfølgelig stå. Her bedriver jeg alvorlig feilinformasjon, beklager!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Ja, svært sjelden jeg ser noen som helst Alfa på veiene. De fikk et dårlig rykte på seg for noen år siden, tror det var elektronikken og byggekvaliteten ellers som var heller tvilsom og vond for lommeboka. VAG og BMW ser man jo dagligdags.

Alfa har jo egentlig feilet på varierende områder kontinuerlig siden 70-tallet..

 

 

Men ingen elsker bilene sine som Alfister likevel! 

Lenke til kommentar

 

Mens vi snakker om FCA; jeg lurte på hva prisen for Jeep Grand Cherokee var her i Norge. Den ligger på 650 000 kr med to motorer tilgjengelig: samme 3 liters dieselmotoren men med 190 og 250 hk. Begge koster akkurat det samme inkl. reg.avgift på 250 000 kr.

 

I USA får man nå denne versjonen med samme motor man finner i Charger Hellcat, en bensinmotor V8 med kompressor på 700 hk. Lurer på hvordan de norske avgiftene hadde gjort utslag med den motoren.

 

Edit: fant det ut:

 

 

Hva koster det?

 

Avgift 1 177 881,00 +

Innkjøpspris 470 000,00 =

Sum 1 647 881,00 kroner

 

 

Vrakpantavgift + 2 400

 

Engangsavgift + 1 057 980

 

Avgift for egenvekt + 164 411

 

Avgift for CO2 + 889 313

 

Avgift for NOx + 4 255,80

 

Totalt i avgifter = 1 060 380

 

Innkjøpspris + 470 000

 

Merverdiavgift + 117 500

 

Totalpris med avgifter og mva = 1 647 881

Den spytter tydeligvis CO2 som en gammel cowboy spytter tyggetobakkjuice.
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skulle dieselmotorene være et pengesluk? Det handler om kjøremønster og regelmessig service. Så lenge en dieselmotor blir småkjørt hele tiden er de like stabile som bensinmotorer.

 

Dog ville jeg aldri hatt mindre enn en sekser dersom jeg skulle hatt dieselmotor, for en dieselfirer høres helt forjævlig ut.

All problematikken du ramser opp skjer med småkjørte dieselmotorer. Får motoren gått skikkelig varm på 90% av alle kjøreturer samt at man faktisk drar på litt turtall er det ikke noen fler problemer med dieselmotor enn bensin.

 

Det sagt, jeg vil alltid kjøpe bensin, hybrid eller elektrisk med mitt kjøremønster.

Huh?

IKKE blir småkjørt hele tiden skulle det selvfølgelig stå. Her bedriver jeg alvorlig feilinformasjon, beklager!

Da er jeg enig. Mon tro om det hadde vært et ikke-problem hvis man fjerner egr og dpf.

Lenke til kommentar

 

Alfa har jo egentlig feilet på varierende områder kontinuerlig siden 70-tallet..

 

Men ingen elsker bilene sine som Alfister likevel!

 

Jeg kjenner ikke så mange som har vært gale nok til å kjøpe seg nyere Alfa de siste årene, men en jeg kjenner kjøpte seg to.. Han var sjeleglad når han fikk kvittet seg med den ene. (Den andre har han trolig ikke fylt bensin på mer enn et par ganger hittil)

Lenke til kommentar

 

Mens vi snakker om FCA; jeg lurte på hva prisen for Jeep Grand Cherokee var her i Norge. Den ligger på 650 000 kr med to motorer tilgjengelig: samme 3 liters dieselmotoren men med 190 og 250 hk. Begge koster akkurat det samme inkl. reg.avgift på 250 000 kr.

 

I USA får man nå denne versjonen med samme motor man finner i Charger Hellcat, en bensinmotor V8 med kompressor på 700 hk. Lurer på hvordan de norske avgiftene hadde gjort utslag med den motoren.

 

Edit: fant det ut:

 

 

 

Hva koster det?

 

 

Avgift 1 177 881,00 +

Innkjøpspris 470 000,00 =

Sum 1 647 881,00 kroner

 

 

Vrakpantavgift + 2 400

 

Engangsavgift + 1 057 980

 

Avgift for egenvekt + 164 411

 

Avgift for CO2 + 889 313

 

Avgift for NOx + 4 255,80

 

Totalt i avgifter = 1 060 380

 

Innkjøpspris + 470 000

 

Merverdiavgift + 117 500

 

Totalpris med avgifter og mva = 1 647 881

Den spytter tydeligvis CO2 som en gammel cowboy spytter tyggetobakkjuice.

 

 

Jepp, 388 g/km

Lenke til kommentar

 

 

Alfa har jo egentlig feilet på varierende områder kontinuerlig siden 70-tallet..

Men ingen elsker bilene sine som Alfister likevel!

Jeg kjenner ikke så mange som har vært gale nok til å kjøpe seg nyere Alfa de siste årene, men en jeg kjenner kjøpte seg to.. Han var sjeleglad når han fikk kvittet seg med den ene. (Den andre har han trolig ikke fylt bensin på mer enn et par ganger hittil)

Jeg brukte ikke noe mer penger på min 159 enn jeg har gjort på andre biler, men jeg kan jo ha hatt det motsatte av en mandagsbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...