Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Rundkjøringer er noe nordmenn aldri vil forstå uansett. Folk flest tror man har vikeplikt for trafikk fra venstre. Regelen er den som er inne i rundkjøringen har forkjørsrett. Vedkommende som filmer er inne i rundkjøringen lenge før Mercedesen, og da har Mercedesen vikeplikt for han.

 

Jeg har en gang vært i lignende situasjon, da ble jeg tutet på av bilen når jeg egentlig allerede var ute av veien for han. Stoppet og spurte ut vinduet hva han tuter for, og han mente virkelig han var inne i rundkjøringen først....

 

Svogeren min fra Nederland var på fiere noen uker siden og lo seg i hjel. Man nærmer en rundkjøring og man ser de foran deg stopper for å slippe deg inn fordi man kommer fra venstre... som om rundkjøringer er et slags omvendt kryss i Norge. Hele prinsippet med rundkjøring er at ingen trenger å stoppe, og er man flink til å kjøre og tør å sakte men sikkert skli inn i en luke går dette helt fint. Men folk kjører for fort, for tett, tør ikke gå inn i eller lage luker, og folk kan ikke reglene...

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rundkjøringer er noe nordmenn aldri vil forstå uansett. Folk flest tror man har vikeplikt for trafikk fra venstre. Regelen er den som er inne i rundkjøringen har forkjørsrett.

Problemet er jo også at vi som faktisk kan denne regelen tilpasser oss de som ikke kan den - det er ikke spesielt fristende å få en av disse som aldri slipper opp gasspedalen rett i venstre side bare for å bevise et poeng.
Lenke til kommentar

Vel, hva er egentlig definisjonen av "inne i rundkjøringen"?

Jeg trodde dette vanligvis var at man hadde passert vikepliktslinjen?

 

I tillegg må jeg si at jeg ikke synes hverken Mercedesen eller lastebilen kjørte veldig fort. 50 ser ganske fort ut, og når lastebilen klarer å ha omtrent samme hastighet som Mercedesen, kan det nok ikke være veldig mye over 50?

Det som eventuelt er et issue, er plassering, men samtidig er vel ikke dette en rundkjøring med flere felt, ei heller ser det ut som det er flere felt hverken inn eller ut av rundkjøringen, så ingen ordentlige feltskifter inne i rundkjøringen.

 

Å "snike seg inn" i rundkjøringer vil ofte vel så mye kunne skape farlige situasjoner. Da signaliserer man usikkerhet og det kan tolkes som at man ønsker å stoppe for trafikken som kommer fra venstre.

 

Kanskje litt på kanten til egoistisk av Mercedes og lastebil, men skulle man reagert på alle slike tilfeller her på forumet, hadde vi passert 100 sider i løpet av et par dager :)

 

Jeg ser ikke det store problemet ut i fra kameraføringen.

(Men med forbehold om at det var styggere enn det ser ut som.)

Lenke til kommentar

Det som eventuelt er et issue, er plassering, men samtidig er vel ikke dette en rundkjøring med flere felt, ei heller ser det ut som det er flere felt hverken inn eller ut av rundkjøringen, så ingen ordentlige feltskifter inne i rundkjøringen.

På den aktuelle strekningen/gjennom denne rundkjøringen er det to felt både inn og ut:

 

https://www.google.com/maps/@59.2176416,10.9419852,3a,60y,130.22h,79.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIa9DpBCoAehyJiof1Qec8Q!2e0!7i13312!8i6656

Endret av TMB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På den aktuelle strekningen/gjennom denne rundkjøringen er det to felt både inn og ut:

 

https://www.google.com/maps/@59.2176416,10.9419852,3a,60y,130.22h,79.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIa9DpBCoAehyJiof1Qec8Q!2e0!7i13312!8i6656

Ah, takk, ja da blir jo kjøringen til Mercedesen og lastebilen litt mer interessant, men evt. kun med tanke på tegngiving ut?

Samtidig gjelder det vel fortsatt at man må være INNE i rundkjøringen før man utløser vikeplikt for andre?

Kan ikke se at kamerabilen hadde noe mer enn snuten så vidt inne?

 

Edit:

Er ikke kjent i området, men det ser ut som de to aktuelle bilene kommer på det man kan betrakte som "hovedveien", hvor det er to felter inn, og to felter ut av rundkjøringen ved å kjøre "rett gjennom". Da er vel i utgangspunktet plassering til begge bilene korrekt, men at man evt. kunne ta dem for manglende tegngiving på vei ut?

 

Edit 2:

Sånne rundkjøringer er jo et regelmessig minefelt, hvor ingen blir enige.

Litt relatert:

https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Vel, hva er egentlig definisjonen av "inne i rundkjøringen"?Jeg trodde dette vanligvis var at man hadde passert vikepliktslinjen?I tillegg må jeg si at jeg ikke synes hverken Mercedesen eller lastebilen kjørte veldig fort. 50 ser ganske fort ut, og når lastebilen klarer å ha omtrent samme hastighet som Mercedesen, kan det nok ikke være veldig mye over 50?

Enig i at mercedesen ikke kjørte noe av betydning over fartsgrensen, men spørsmålet er om det er forsvarlig å kjøre 50 gjennom rundkjøringen?

Kamerabilen kommer vel også fra 50 sone, hva om bilene fra denne veien også hadde holdt 50 inn i rundkjøringen...da hadde det smelt i hytt og pine.

Det store problemet her er at mercen og lastebil oppfører seg som om de er på forkjørsvei, og det stemmer jo ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig i at mercedesen ikke kjørte noe av betydning over fartsgrensen, men spørsmålet er om det er forsvarlig å kjøre 50 gjennom rundkjøringen?

Kamerabilen kommer vel også fra 50 sone, hva om bilene fra denne veien også hadde holdt 50 inn i rundkjøringen...da hadde det smelt i hytt og pine.

Det store problemet her er at mercen og lastebil oppfører seg som om de er på forkjørsvei, og det stemmer jo ikke.

Ikke uenig. Det er et godt innspill, men som sagt ser man slik kjøring hele tiden, og nettopp det at det er en "stor vei" med to felter inn, der det ser ut som bilene ligger i "innerste fil", gjør at jeg ikke synes situasjonen er krystallklar. Da måtte evt. kamerabilen også gjort et slags feltskifte i rundkjøringen for at det skulle blitt en kollisjon.

 

Og utfordringen er jo at "feltene" inne i rundkjøringen ikke er merket... Slike rundkjøringer er etter min mening ikke optimale når vi ikke har et klarere regelverk på plass.

 

Ideelt sett burde et slikt kryss vært planfritt, men inne i en by er nok rundkjøring mer aktuelt.

 

Gitt at dette er inne i en by, gjør nok at man bør kjøre litt mer aktsomt enn det både lastebilen og Mercedesen gjør, men blir likevel ikke helt enig med meg selv om dette var så galt... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Møtte en luring på veien her om dagen..

Mitt Xiaomi Yi dascam er latterlig bra til prisen (300kr) så det klarte å fange opp skiltet uten problemer.
Men siden jeg legger det på youtube så valgte jeg å sladde det først.

 

Uansett en helt idiotisk sjofør, og veldig glad at jeg fulgte godt med å fikk bremset i tide.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Møtte en luring på veien her om dagen..

Mitt Xiaomi Yi dascam er latterlig bra til prisen (300kr) så det klarte å fange opp skiltet uten problemer.

Men siden jeg legger det på youtube så valgte jeg å sladde det først.

 

Uansett en helt idiotisk sjofør, og veldig glad at jeg fulgte godt med å fikk bremset i tide.

 

https://youtu.be/hKWkYpa--w0

Uff, den var stygg. Vurderer du å gjør noe med saken?

 

Jeg opplevde noe liknende for to dager siden, men i mitt tilfelle var det syklist som ble forbikjørt og vi var på passeringspunktet tre i bredden. Selv om jeg lenge før jeg møtte syklisten la meg til venstre i mitt kjørefelt for å tvinge han som ville forbi til å vente. Neida, han skulle presse seg forbi, han.. Skulle ønske det var en lov som sa at ordinær forbikjøring må skje i annet kjørefelt. Unntak er f. Eks ved lav fart under 20km/t.

Lenke til kommentar

Uff, den var stygg. Vurderer du å gjør noe med saken?

 

Jeg opplevde noe liknende for to dager siden, men i mitt tilfelle var det syklist som ble forbikjørt og vi var på passeringspunktet tre i bredden. Selv om jeg lenge før jeg møtte syklisten la meg til venstre i mitt kjørefelt for å tvinge han som ville forbi til å vente. Neida, han skulle presse seg forbi, han.. Skulle ønske det var en lov som sa at ordinær forbikjøring må skje i annet kjørefelt. Unntak er f. Eks ved lav fart under 20km/t.

Nei orker ikke det. Satser på at sjoføren ble skremt og ikke gjør det igjen.

Sjekket data på bilen og den har 115hk. Like mye som min bil har og den kjører jeg ikke forbi med når det er ledig engang ? slappe greier.

 

Bare å skaffe deg dashcam så du får fanget opp. Annbefaler Xiaomi sitt billige som jeg bruker. Har app å greier så laster ned klippene via Wifi til mobilen.

Lenke til kommentar

Ville nok kanskje brukt noen kroner ekstra på kamera med bedre bildekvalitet slik at man får med seg skilt nr i de fleste scenarioene.

Ble temmelig komprimert av redigeringen for å få bort skiltet, så råmatrialet er en del klårere. Men har og varmetråder i ruten som ødelegger bildet en del.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg brukte YouTube sin sensureringsfunksjon på min siste video, det fungerte fint og var mye raskere enn å gjøre det i videoredigeringsprogram :)

 

Ahh, kjekt. Men jeg hadde ett ønske om å lære litt mere med videoredigering uansett så var grei øvelse.

 

Har du link til der du kjøpte det?

 

Bestilte det på ebay. Er kinesisk variant, men alle instillinger kan man gjøre i appen som er på engelsk, og de få tingene i menyen man kansje trenger har tydelige symboler.

Kan legge inn engelsk firmware om man vil men har ikke orket på mitt.

 

Han jeg kjøpte av har ikke annonse på det lenger, men fant en tilsvarende her:

https://www.ebay.com/itm/Original-Xiaomi-Yi-2-7-LCD-HD-1080P-WIFI-Car-Camera-Dash-Cam-DVR-Black-Box/332731061781?hash=item4d78511615:g:X9sAAOSwux5YQD9Q

 

Finner kansje billigere om du søker litt på ebay\aliexpress\gearbeast eller noe annen kinesisk butikk.

Husk tollgrensa på 350kr.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Nei orker ikke det. Satser på at sjoføren ble skremt og ikke gjør det igjen.

Sjekket data på bilen og den har 115hk. Like mye som min bil har og den kjører jeg ikke forbi med når det er ledig engang ? slappe greier.

 

Bare å skaffe deg dashcam så du får fanget opp. Annbefaler Xiaomi sitt billige som jeg bruker. Har app å greier så laster ned klippene via Wifi til mobilen.

Har et mobius actioncam, men glemte å ta det med inn for å overføre video før neste runde med opptak. Hadde ikke kommet til å gjort noe med det, kanskje poste her bare. Har noe annet snacks som jeg skal legge ut i den riktige tråden så fort jeg får tid til å redigére. :)

Lenke til kommentar

Nei orker ikke det. Satser på at sjoføren ble skremt og ikke gjør det igjen.

Sjekket data på bilen og den har 115hk. Like mye som min bil har og den kjører jeg ikke forbi med når det er ledig engang slappe greier.

 

Bare å skaffe deg dashcam så du får fanget opp. Annbefaler Xiaomi sitt billige som jeg bruker. Har app å greier så laster ned klippene via Wifi til mobilen.

 

Får en til å tenke på hvor mange ulykker / skader / dødsfall som har skjedd i Norge gjennom tidene som følge av at motorvogner er levert med så slappe motorer som dette, pga folk ikke har råd til å betale den eksponensielle hestekreftavgiften som var tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...