Gå til innhold

Den overraskende store hybel i Trondheim-tråden


Han Far

Anbefalte innlegg

Hei. Enda et spørsmål fra meg...

 

Har fått en mail fra en fyr som leier ut en leilighet - og det er jo flott.

Jeg og kjæresten min skal flytte sammen, og ser jo etter en parleilighet.

 

Jeg er i tvil om jeg skal melde interesse for denne leiligheten i det hele tatt. Ramser opp noen spørsmål, og håper noen vil svare.

 

1) Leia er 9500/mnd. Er dette i overkant, selv om vi er to? Jeg har en jobb som jeg kan beholde når jeg kommer opp dit (kan fjernpålogge meg på jobbens systemer), men jeg vet ikke om jeg skal fortsette i jobben. Leia er ink. internett og TV, men ikke strøm. Det leder meg til spørsmål 2:

 

2) Hvor mye strøm må man beregne på noe sånn - i kroner? 50kvm, 1 etasje, ser forholdsvis nytt ut, varmekabler i alle rom unntatt bod og soverom,

 

3) Dette er vel det største ankepunktet: Leiligheten ligger veldig langt borte. 5 minutter å gå til bussen, 15-20 minutter med buss inn til sentrum. Leiligheten ligger som nærmeste nabo til marka. Jeg ønsker jo å være med på sosiale ting som skjer, er dette for langt borte? Hvor seint går bussene i Trondheim? Her kommer enda en kostnad, busskort. Dette måtte nok i alle fall 1 av oss ha, siden jeg skal på NTNU og ho på Hist Rotvoll.. Med den leiligheten ender vi nok begge opp med busskort i så fall.

 

Jeg er i tvil om hva jeg vil. Kjæresten er i Syden, så jeg får ikke kontakt med ho annet enn kanskje en gang om dagen, når ho tilfeldigvis er på Facebook. Er det mye penger for en så avsidesliggende leilghet? Er sjansen stor for å finne noe annet, som er nærmere uten å måtte betale hele studielånet hver måned og bare spise nudler?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, i dagens marked er det faktisk ikke så dyrt. Men hvis du har is i magen kan du nok finne noe lignende til omtrent samme pris nærmere sentrum, dog ville nok arealet ha vært mindre. Men det begynner jo og bli litt seint, markedet kommer til å være veldig tøft frem til skolestart. De siste bussene ville nok ha gått rundt kl. 24 på hverdager, med nattbusser på både fredag og lørdag. Strømmen hadde sikkert kommet på rundt 400 i måneden, gjennomsnittlig over hele året. Vanskelig situasjon, men du skal ikke ta det som en selvfølge at dere finner noe annet så seint.

Lenke til kommentar

Jeg og dama betalte 6500 for 60 kvadrat de siste tre års på nedre Byåsen (Sverresborg). Det var inkludert samme som hos deg. Vi lå på omtrent 150-200 i mnd i strøm.

 

Syntes 9500 hørtes mye ut, men ikke uvanlig. Vi blir "kasta" ut i sommer, så har sett litt på leiemarkedet, syntes prisene var helt ville nå, så vi endte med å kjøpe...

Lenke til kommentar

Nei, det "skal" ikke stå i kontrakten - utgangspunktet (og normalen) er nemlig at man ikke "må" leie lengre enn til man måtte ønske å si opp.

 

Uansett, 9500 for 50kvm utpå ranheim hørtes i dyreste laget ut spør du meg.

 

Det er vel 3 måneders oppsigelse dersom ingenting annet er spesifisert? Så står det vel om det er en tidsbegrenset kontrakt eller ikke, men om det i utgangspunktet har så mye å si for oppsigelsestiden er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Nå har to trekt seg fra hybelen jeg skulle leie med fire andre, og huseier virker ganske irritert (noe jeg skjønner. De har jo egentlig sagt at de skulle leie). Virkelig god start på leieforholdet. Det virker som om jeg i hvert fall må opp og si unnskyld for hele greia i person.

 

MEN, det jeg lurte på. I kontrakten står det at vi må stå for strøm selv. Nå kommer det to totalt randoms inn. Jeg er veldig lite interessert i å stå som ansvarlig for den strømmen (og det regner jeg med de andre er og) når det er to jeg ikke kjenner. Hva kan man gjøre med dette? Jeg regner med å spørre huseier pent og pyntelig om han er villig til å ta ansvaret for strømmen og heller kreve inn den sammen med husleien, men usikker på om han vil det. Hva bør jeg i så fall gjøre?

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar

Er på jakt etter hybel i trondheim... søknaden er ubehandlet, mange mnd siden jeg først søkte. Har mange fått tildelt hybel gjennom SiT allerede? Søkte på voll i dag også, håper det er plasser igjen.

 

(Dama er i samme situasjon, hvis noen her har plass til 2 ved NTNU under 4500 i mnd slår vi til)

Lenke til kommentar

Nå har to trekt seg fra hybelen jeg skulle leie med fire andre, og huseier virker ganske irritert (noe jeg skjønner. De har jo egentlig sagt at de skulle leie). Virkelig god start på leieforholdet. Det virker som om jeg i hvert fall må opp og si unnskyld for hele greia i person.

 

MEN, det jeg lurte på. I kontrakten står det at vi må stå for strøm selv. Nå kommer det to totalt randoms inn. Jeg er veldig lite interessert i å stå som ansvarlig for den strømmen (og det regner jeg med de andre er og) når det er to jeg ikke kjenner. Hva kan man gjøre med dette? Jeg regner med å spørre huseier pent og pyntelig om han er villig til å ta ansvaret for strømmen og heller kreve inn den sammen med husleien, men usikker på om han vil det. Hva bør jeg i så fall gjøre?

 

Er det du som står som leier alene? Eller har alle hver sin kontrakt? Regner med førstnevnte, siden den problemstillingen bare er aktuell da (hvis jeg forstår deg rett). I såfall bør du få på plass en kontrakt med de andre leietagerne i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...