Gå til innhold

Den overraskende store hybel i Trondheim-tråden


Han Far

Anbefalte innlegg

Fikk tilsendt kontrakt fra en utleier.

Stusser litt over et avsnitt, der det står: "Leier kan heller ikke leieperioden eller i all ettertid kreve kompensasjon eller erstatning for forhold Leier mener har påvirket Leiers fysiske eller psykiske helse. så som mugg-, råte- eller soppskader eller annet."

Hvor vidt er dette lovlig?

Endret av Steinøks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Lurer på om noen vet når SiT er ute og sjekker ut/kontrollerer hyblene der kontrakts-tiden har gått ut..? ..Og spørsmål 2), når er det vanligvis de fleste flytter inn -begynnelsen av juli eller seinere, husker jeg flyttet inn først ca 31.juli når jeg fikk sit-hybel for to år siden?

 

Dette siden jeg flyttet ut fra min SiT-hybel til noe privat for noen dager siden, men har enkelte ting liggende igjen (gjort en liten avtale med dem at det er "ok"). Hu ene dama i Sit-bolig "advarte" meg om at ny leietaker kunne flytte inn rett over helga, men jeg tar ut alt innen søndag tross alt ...

Noen som har noe lignende erfaringer med dette problemet her?

Lenke til kommentar

Fikk tilsendt kontrakt fra en utleier.

Stusser litt over et avsnitt, der det står: "Leier kan heller ikke leieperioden eller i all ettertid kreve kompensasjon eller erstatning for forhold Leier mener har påvirket Leiers fysiske eller psykiske helse. så som mugg-, råte- eller soppskader eller annet."

Hvor vidt er dette lovlig?

Jeg er usikker på om en slik kontraktsklausul kan gjøres gjeldende. Etter husleieloven § 1-7 gjelder ikke husleieloven for personskader, så slike saker må avgjøres etter de alminnelige erstatningsreglene. Om (forhånds) kontraktsregulering av personskade husker jeg dessverre ikke så mye, og har ikke noen litteratur tilgjengelig akkurat nå, men jeg ville i alle fall ikke godkjent en slik klausul i leiekontrakten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk vite i dag at jeg er på 12. plass på ventelisten til å få hybel på Steinan. Da jeg spurte om det var realistisk for meg å håpe på å bli tilbudt bolig innen måneden, fikk jeg til svar at hovedtildelingen er ferdig, men at det alltids kan skje endringer. Er det håp for meg? Vil aller helst flytte til Trondheim i starten av neste måned, slik at jeg rekker oppfriskningskurset i matte som starter 5. august.

Lenke til kommentar

Det står på boligtorget.no/sit at det som regel blir en del ledig i september/oktober, men det blir kanskje litt lenge å vente. Problemet med å søke privat er at jeg er minimalt kjent i Trondheim, pluss at jeg ikke har muligheten til å møte på visning da jeg bor veldig langt sør og dessuten er i utlandet de to siste ukene i juli. Har heller ikke tilgang til internett under denne perioden. Akkurat nå har jeg mest lyst til å gå for tak over hodet-opplegget og se hvordan det går. Er det noen som har erfaring med dette? Har bodd på en militær kaserne i nord det siste året, så jeg er vant til en litt stusselig levestandard.

Lenke til kommentar

@le professeur

Hvis du er rimelig sikker på å komme inn pået eller annet studie i Trondheim, så anbefaler jeg deg å lete umiddelbart som operg sier her. Jeg fant noe nytt ila bare et par dagers leting i juni (heldig , ja), og i juli er det veldig stort tilbud av hybler i alle former,. dog samtidig et trangt marked.

 

Anbefaler deg IKKE å lete fra og med 20.juli - siden markedet forvandles til et eneste stort galehus av desperate studenter i alle fasonger, og griske og skumle bolighaier som prøver å fa tak i flest mulig leietakere.

Endret av Callipus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk foreldrene dine sin forsikring. Mange selskaper har slik greie at om du er under XX år og er folkeregistrert hos foreldre er også hybel forsikret inntil YYYYY kroner. For min del var det til og med året jeg fylte 20.

 

Ellers kan du ordne noe forsikringer igjennom Tekna eller NITO. Eventuelt se på studentpakker fra forskjellige tilbydere. Kan også lønne seg at foreldrene dine hører med deres forsikringsselskap hva det koster dem som trofaste kunder å inkludere deg. For min del gjorde det at jeg fikk innbo, reise, ulykke og noe mer 500 kr billigere fra IF enn om jeg ikke hadde gått igjennom foreldrene mine.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg mest lyst til å gå for tak over hodet-opplegget og se hvordan det går. Er det noen som har erfaring med dette? Har bodd på en militær kaserne i nord det siste året, så jeg er vant til en litt stusselig levestandard.

 

Jeg tror du ender opp på en gymsal med massevis av andre studenter. Spørs hvor greit det er når du skal begynne med selve studiene.

Lenke til kommentar

Ville takket ja, og ev. sett etter noe annet når du bor her oppe.

 

Har fått tilbud på en privat, i går faktisk, og fra SIT idag. På Lerkendal, spjuk nytt, men ingen bilder. Ser ut som det er litt kronglete planløsning ut fra plantegning. Er snakk om parleiligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...