Gå til innhold

Bruker du fremdeles disse klassikerne?


Anbefalte innlegg

I dag fikk vi Windows 7 på skole PC-ene på ungdomsskolen, på tide.
Da lurer jeg på hva en skole i det hele tatt skal med Windows ?? Selv om XP er mye verre enn W7 er fortsatt problemet at systemet er sårbart for ormer og virus.Siden Linux har alt det en skole trenger og mere til, der en kan surfe uten risiko for ormer og virus. Det finnes til og med en Linux versjon for skoler med sentral administrasjon.I et land der politikerne sier de må spares penger og legger ned skoler, ville det ikke vært bedre å gå for åpne og rimelige løsninger som utnytter hardwaren bedre ?

 

Det er mange årsaker til dette, som oftest så har de gått til MS grunnet ett bra "tilbud" problemet er at disse tilbudene er bare billige / gratis i første omgang.

Neste gang du kommer å skal ha oppgradering, da må du betale fullpris.

 

Derfor sitter mange skoler på kompetanse innenfor Windows istedet for Linux og da er grunnstene allerede lagt.

I tillegg er det mye fokus på Office pakken og dens funksjoner, dessverre slike funksjoner som ikke så lett finnes i OpenOffice / LibreOffice for eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag fikk vi Windows 7 på skole PC-ene på ungdomsskolen, på tide.
Da lurer jeg på hva en skole i det hele tatt skal med Windows ?? Selv om XP er mye verre enn W7 er fortsatt problemet at systemet er sårbart for ormer og virus.Siden Linux har alt det en skole trenger og mere til, der en kan surfe uten risiko for ormer og virus. Det finnes til og med en Linux versjon for skoler med sentral administrasjon.I et land der politikerne sier de må spares penger og legger ned skoler, ville det ikke vært bedre å gå for åpne og rimelige løsninger som utnytter hardwaren bedre ?
Det er mange årsaker til dette, som oftest så har de gått til MS grunnet ett bra "tilbud" problemet er at disse tilbudene er bare billige / gratis i første omgang.Neste gang du kommer å skal ha oppgradering, da må du betale fullpris.Derfor sitter mange skoler på kompetanse innenfor Windows istedet for Linux og da er grunnstene allerede lagt.I tillegg er det mye fokus på Office pakken og dens funksjoner, dessverre slike funksjoner som ikke så lett finnes i OpenOffice / LibreOffice for eksempel.

 

I kommunen jeg bor har ingen grunnskoler noen kunnskaper hverken om Windows, Linux eller Mac for den saks skyld. Alle ting som må endres på eller fikses blir utført av servicepersonell.

Det er heller ingen grunnskoler som bruker noen Office funksjoner som ikke også finnes i Libre/Open Office.

 

Jeg tipper at en eventuell endring til Linux på en skole ville gi lærerne en utfordring ja, elevene derimot er så MYE mer kreative og læringsvillige at det ikke vil være noe problem i det hele tatt. Kan hende skoleverket med lærerne bak seg ikke ønsker Linux fordi det vil gi elevene et kunnskapsmessig overtak ?

 

En pensjonist jeg la inn Ubuntu til har et barnebarn som av og til får låne maskina når han er på besøk. Ifølge eieren av PCen er det ikke noen ting 12 åringen før gjorde med Windows han nå ikke også gjør med Ubuntu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke helt riktig. Det er mindre sansynlig at Linux-maskiner blir "infisert" av datavirus i skrivende stund. Det vil, med den økende aktiviteten på Linux-platformen, komme virus for Linux også.

 

Vel, ok, en bitte liten risiko vil det vel alltid være. Men saken er jo at det kun er home-mappa en har skrivetilgang til i Linux (uten å logge inn som root/admin, og da snakker vi om for hver skrivetilgang og selv om en logget inn som root/admin)

Siden OS og brukerprogrammer og mapper dermed ikke kan skrives til av et virus er det ikke mange muligheter igjen. Ser vel på oppdateringen av Linux som det stedet en hacker kunne ha en mulighet, om han hadde klart å få en orm/virus inn i koden som sendes ut til alle som oppdatering...

Lenke til kommentar

Forlengelsen skyldes vel den store markedsandelen. Noe som burde tale for ytterligere forlengelser. I hvert fall av muligheten til (re)aktivering og nedlasting av nåværende patcher.

 

Jeg lurer litt på dette med aktivering. Når MS pakker opp og stenger ned serverne, blir det umulig å installere XP? Denne typen DRM er jo avhengig av at produsenten har en måte å verifisere ektheten på.

Lenke til kommentar

Vel, ok, en bitte liten risiko vil det vel alltid være. Men saken er jo at det kun er home-mappa en har skrivetilgang til i Linux (uten å logge inn som root/admin, og da snakker vi om for hver skrivetilgang og selv om en logget inn som root/admin)

Siden OS og brukerprogrammer og mapper dermed ikke kan skrives til av et virus er det ikke mange muligheter igjen. Ser vel på oppdateringen av Linux som det stedet en hacker kunne ha en mulighet, om han hadde klart å få en orm/virus inn i koden som sendes ut til alle som oppdatering...

 

Det har jeg også, jeg trenger adminstratorrettigheter for å skrive alle andre plasser en "Bruker" mappen i windows.

Lenke til kommentar

Bærum kommune holder ihvertfall på og oppgradere til windows 7, selvom det bare er en av pcene som har det:P

 

Jeg går ikke på ungdomsskolen lenger da, jeg går på VG1, så jeg vet jo ikke hvor langt de har kommet i planene her jeg bor. Men lillebror går på barneskolen, og det blir drevet av det samme systemet, de bruker fortsatt Dell Latitude 131L med Windows XP...

Lenke til kommentar

Vel, ok, en bitte liten risiko vil det vel alltid være. Men saken er jo at det kun er home-mappa en har skrivetilgang til i Linux (uten å logge inn som root/admin, og da snakker vi om for hver skrivetilgang og selv om en logget inn som root/admin)

Siden OS og brukerprogrammer og mapper dermed ikke kan skrives til av et virus er det ikke mange muligheter igjen. Ser vel på oppdateringen av Linux som det stedet en hacker kunne ha en mulighet, om han hadde klart å få en orm/virus inn i koden som sendes ut til alle som oppdatering...

Tja når det kommer til virus i linux så er det vel for det meste rootkits man kan bli infisert med enn noe annet, men virus for linux kan det alltids bli mer av når flere brukere går over til linux i stedet for windows så det blir verdt det for dem å lage det.

Lenke til kommentar

Vel, ok, en bitte liten risiko vil det vel alltid være. Men saken er jo at det kun er home-mappa en har skrivetilgang til i Linux (uten å logge inn som root/admin, og da snakker vi om for hver skrivetilgang og selv om en logget inn som root/admin)

Siden OS og brukerprogrammer og mapper dermed ikke kan skrives til av et virus er det ikke mange muligheter igjen. Ser vel på oppdateringen av Linux som det stedet en hacker kunne ha en mulighet, om han hadde klart å få en orm/virus inn i koden som sendes ut til alle som oppdatering...

 

Det flotte med Linux/POSIX sin ACL er at du kan velge selv hva brukere skal ha skrive/lese/kjøre-rettigheter som, så det er ikke nødvendigvis bare /home/ som brukeren har tilgang til. Du kan også tillate en annen bruker til å få spesiell tilgang til en enkel fil ved å sette lese-tilgangen til å være lesbar av alle. Dette går selvsagt i Windows også, men ting er ikke like elegant der.

 

Poenget mitt var at userland-virus kan alle nesten operativsystemer ha og det avgjør ikke hvor sikkert et operativsystem er, for om man kan frivillig kan kjøre de programmene man vil, så kan man kjøre ondsinnede programmer.

Lenke til kommentar

Det der er bare tull, og det kommer hver gang noen snakker om Linux mot Windows. Historien har vist at du tar feil, Mac OS var mye mer plaget av virus før de byttet til BSD-kernel enn det Windows var, selv om Mac OS hadde en betydelig mindre markedsandel på den tiden. Linux er dessuten i dag ansvarlig for mesteparten av nettjenester som vi alle bruker, hvis noen har lyst til å ramme flest mulig så vil det være ved å angripe Linux. Linux og BSD-varianter har flere viktige tiltak som gjør systemet mer robust mot angrep. F.eks. brukerrettigheter i hele kjernen, inkl. filsystemet, og Linux-distribusjoner har gjerne ekstra sandboxing med SELinux eller AppArmor i tillegg. De sikkerhetsfordelene OS X i dag har over Windows er ikke laget av Apple men arvet fra BSD, dessverre er Apple ignorant og har introdusert flere svakheter som f.eks. lagre passord til brukeren usikkert. Hvis det kommer virus fremover for OS X så er det ikke pga. brukermassen, men fordi (idioter) hos Apple ikke forstår sikkerhet.

Jeg sier ikke at Linux er stappet av feil. Men det er heller ikke slik at Linux er fritt for feil. At Unix/Linux i utgangspunktet er bygd på andre og sikrere prinsipper enn hva for eksempel windows er, er jo ikke ukjent, men at det med økende popularitet vil dukke opp sikkerhetshull tviler jeg ikke på. (selvfølgelig vil ikke utviklerne av Linux-systemene bare sitte å se på at deres brukere har problemer, så at beredskapen for fiksing av sikkerhetshull er muligens bedre enn hva Microsoft og Apple har da deres systemer er lukkede).

Lenke til kommentar

Xp + office 2003 = ultimate office maskinen, ikkno plagsom ribbon, og man får den mest avanserte menyen man kan lage helt custom i office pakka.

 

Stor + for at metro ikke er der, og siden man ikke trenger og oppdatere stort lengere pga er ganske full lappa.

 

Eneste man kan\burde gjøre er og skifte ut explorer til uansett anna for sikkerhets skyld. Kan være greit og legge xp på monteringsbilde fil i stede så det ikke går ann og gjøre endringer etter du har oppdatert og gjørt xp klar til bruk.. Vil ikke være noen virus\trojaner osv som vil kunne brekke det da.. og hvis du i tilleg pakker på en enkel antivirus på det.. bare for og ta on the run virus.. hvis man gidder det i det heletatt siden man bare trenger og restarte for og rydde vekk det som la seg i oppstart+endret windowsen eller uansett pga windows lastest fra den monteringsbilde fila.(da mener jeg alla, deepfreeze)..

Da er maskinen laget til office bruk, der brukeren vil starte maskinen.. og alt fungerer :), det eneste som må være i tilleg, er enten hardisk 2 eller en minnepinne der brukeren vil lagre arbeidet sitt.. eller enda bedre, opplasting \ web \ nettverks hardisk.. ikke vits og lagre ting lokalt.., der sparer man penger og heller kjøper en liten RASK ssd hardisk for akkurat nok plass til windows + office pakka (og litt til virtuelt minne).. og poof ULTIMATE setup ;), siste virus som gjorde noe med maskinen... hmm enda ikke skjedd siden var det 2000 jeg fikk tak i deepfreeze.. i allefall mange år siden.. trenger ikke reinstallere heller.. siden maskinen er som ny etter boot + alle oppdateringer.. og man kan leke seg med virus hvis man vil, bare finne en tvilsom side, last viruset.. og hvis viruset prøver og restarte maskinen.. javel da lager den sin egen død :p siden maskinen da ikke lagrer ting, men bare henter windows fra en fil.. som ikke er eller var samme windowsen som da du kjørte sist :p.. eneste som kan stoppe meg er hvis hardisken kresjer og slutter og fungere... men det er der SSD kommer inn.. Man kan bare SKRIVE på disken ca 10.000 ganger... men lese kan gjøres i det uendelige :p og da vil den holde for ALTID... eller til dem finner noe nytt og raskere som jeg vil oppgradere til.. eller noe annet hardware slutter og fungere..

Lenke til kommentar

2004: PC kjøpt via Hjemme-PC-ordning, med XP og Office 2003

2007: Oppgradert med ny RAM, ny PSU, passive kjølere og heftigste 478-CPU ever

2008: Oppgradert med nytt passivkjølt skjermkort (ikke mye å velge i på AGP...)

2010: Oppgradert med nye harddisker etter kræsj (og fikk selskap av en Win7-laptop)

2013: Fortsatt "daglig-PC-en" koblet til TV-en, laptop kun på reiser/ferie

2014: PC pensjoneres samtidig med XP

 

Har en god unnskyldning for en gravøl i 2014, antar jeg...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om oppdateringer fra MS er et pluss eller minus er for meg alltid et spørsmålstegn, de vil jo ha vekk operativsystemet, så da kan de med deres tankegang (corporate business) ha prøvd å kjøre det i grøfta allerede med SP3. Som at antivirus-selskaper kan stå bak virus selv for å selge. Man bør skjønne at dette skjer i et så korrupt system som vi desverre lever i nå hvor "money talks" too much. Viktige spørsmålet er vel om man må gå over på clean install med cracka utgave om man må eller ønsker å legge inn legge inn XP på nytt :p Altså om activation vil funke videre etter dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...